Kirjoittaja Aihe: Ensikohtaamisia verkossa  (Luettu 8771 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Ensikohtaamisia verkossa
« : 14.07.2019, 13:22 »
Ensikohtaamisista verkossa

Muutaman vuoden taas menoa katsoneena olen alkanut kiskoa herneitä nenääni, eikä se kuulu fetissieni joukkoon. Syynä ovat, jälleen kerran, verkossa saalistavat dominoivat miehet. Olen ennenkin kirjoittanut ns. tervetulokomiteasta, joka lähestyy jokaista uutta naisprofiilia alan foorumeilla, sekä nuorista karkkikauppasubeista, jotka tykkäävät poimia siitä kuormasta nipun kiinnostavia Domeja joka sormelle ja nauttivat siitä että tarjontaa on. Tässä ei ole lähtökohtaisesti mitään pahaa, kun homma hoidetaan avoimesti ja toista arvostaen.

Mutta hiljattain useita minulle tuttuja subeja - eri sukupuolista, mutta lähennä cis-naisia – on löytänyt tiensä skeneen. Ja paitsi että heille tulee niitä kohteliaita viestejä, niin ennen kaikkea tulee sellaisia suoria ”pistän sut narttu kuriin, rankaisen kaikesta, ja sä annat mun nussia sua joka reikään aina kun haluan”–viestejä. Nekin ovat teoriassa vielä ehkä OK, koska osana skeneä on autenttisuus. Mutta näissä vaivaa minua kaksi asiaa.

Ensinnäkin, hyvin suuri osa tuosta viestiliikenteestä tulee profiileilta, joita kukaan ei näytä tuntevan. Ei näkyvyyttä bileissä, ei kavereita foorumeilla, eikä ketään takaamassa. Ja jos historia suomalaisessa SM-skenessä on jotakin osoittanut, se on se että suurin osa (mutta ei todellakaan kaikki) subeja kunnioittamaton käytös, mukaan lukien suora hyväksikäyttö ja/tai väkivalta, tulee ihmisiltä jotka eivät uskalla näyttää naamaansa muille sadomasokisteille. Tutkimukset ovat osoittaneet, että vaikka joskus toki porukoissa suojellaan niitä ”rikkinäisiä portaita” jotka vahingoittavat muita, useissa tapauksissa pitkään skenessä olleille ihmisille kehittyy hyvä silmä huomata milloin jossakussa, tai jossakin D/s-suhteessa, kaikki ei ole aivan kohdallaan. Näytön puutteessa on toki vaikeaa siltikin tehdä tarvittavia toimenpiteitä, mutta ainakin varoituksia liikkuu sentään jonkin verran. Siksi ne vaarallisimmat tyypit pysyvät poissa tapaamisista ja bileistä – mutta eivät foorumeilta. Heitä ei siellä vain näe kukaan muu kuin se aloitteleva subi.

Toiseksi, kyseinen käytös, silloinkin kun se tulee ns. hyvältä tyypiltä, on kuin ei-toivottu dick pic. Joku voi tykätä, mutta enemmistö taatusti ei. Se tuottaa, varsinkin jos tilanne toistuu, todella voimakkaan vastenmielisyysreaktion – ja saa monen aloittelevan nais-subin jättämään skenen ennen kuin on siihen edes kunnolla päässyt mukaan. Ennen ongelmana olivat myös eräät vanhan linjan aktiivit, jotka kokivat oikeudekseen koettaa aggressiivisesti ja hyvin samaan tyyliin pokata jokaista nuorta subinaista, joka liittyi yhdistyksen toimintaan, mutta se käytös on saatu hyvin pitkälti karsittua ryhmäpaineella pois. (Näin ainakin kuvittelen.) Mutta netissä sama toiminta jatkuu, ja sen annetaan jatkua. Osittain siksi, kuten yllä totean, ettei ongelma näy muille kuin niille ensikertalaisille. Mutta minusta olisi ehkä syytä kartoittaa sitä, toistuvatko samat nimet jatkuvasti valituksissa, ja tehdä asialle jotakin.

Tuoreeltaan kuvioihin liittynyttä ystävääni lainatakseni, ”BDSM-baarin viesteistä löytyi pari ihan hyvää kyrpää – mutta myös helvetin monta mulkkua.” Hän onneksi päätti jatkaa ja löysi muutakin. Kaksi muuta jätti, vakuutteluista huolimatta, homman kesken ja totesi että ”ei taidakaan olla mun juttuni”. Olisiko aika saada tähänkin lisää muutosta?



 -Jiituomas

Tuli

  • Vieras
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #1 : 14.07.2019, 13:42 »
Erittäin tärkeä asia. Komppaan.

Triangel

Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #2 : 14.07.2019, 13:44 »
Hieno kirjoitus. Itsekin loin profiilini vastikään ja on tullut jos jonkinmoista tarjousta (etenkin itseäni paljon vanhemmilta miehiltä). Varmaan osa voisi olla hyvääkin seuraa, mutta haluan tutustua skeneen ihan rauhassa ja mieluiten kasvotusten miiteissä/bileissä tapaamalla, joissa näkee paremmin keiden kanssa on kemiaa ja keiden ei. Vaikka olenkin tälle sivulle liittynyt, niin se ei tarkoita, että kaikkien kanssa haluaisin sessioida.

HerraD

  • Vieras
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #3 : 14.07.2019, 13:51 »
Käytökseen jossa osapuolten tavoitteet eivät kohtaa, syyllistyy moni tunnetukin nimimerkki. Tosin itse kuulemistani pahimmat ovat olleet ne joilla kyllä on vuosia vanha profiili, kavereita muttei tyypillisesti yhtään kirjoitusta.

hihaton

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2224
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #4 : 14.07.2019, 14:26 »
Tässäpä ikuisuusongelma, johon ei taida olla kovin toimivia ratkaisuja. Aina voi tehdä uuden nimimerkin, aina tulee uusia baarilaisia, aina löytyy joku jonka voi eristää yhteisöstä ja indoktrinoida juuri sellaiseen kulttuuriin kuin haluaa. Ollapa sellainen pakollinen lähtöruutu, jonka kautta jokaisen pitäisi kulkea tunnistaakseen nämä tilanteet ja osatakseen luovia niissä.

Yhteisökään ei toki suojaa hyväksikäytöltä, mutta ainakin se laskee todennäköisyyksiä päätyä sessioimaan vaarallisen kumppanin kanssa. Ja toisaalta, varoitteluissa saattaa mennä lapsi pesuveden mukana, kun X on vihainen Y:lle ja kertoo kaikille, että Y on kirvesmurhaaja. Ainoa tapa, jolla jyvien erottelu akanoista onnistuu millään varmuudella, on käyttää aikaa ja vaivaa tutustuakseen ihmisiin ja yhteisöön. Ja se on pirun vaikeaa silloin, kun on juuri avannut uuden ihmemaan ovet ja ihmettelee kaikkia edessä aukeavia mahdollisuuksia.

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #5 : 14.07.2019, 14:46 »
Tässä voi joutua tutustumaan yhtäaikaa kahteen maailmaan: ensinnä siihen kiinnostavaan? BDSM-juttuun ja toiseksi siihen että internetissä kuka vaan voi sanoa liki mitä vain ja väittää olevansa vaikka ja mitä. Mitään uuttahan siinä ei ole että jonkun oma mainostoimisto suoltaa surutta mitä tekstiä vain saadakseen jotakin, internet vain on aiempaa näppärämpi alusta sellaiseen. Se mikä on lopulta totta jää opittavaksi kantapääopiston kurssin kautta. En ihmettele jos työsarkaa tulee siinä himppasen liikaa. Viisasten kiveä tähän en tiedä mutta maltti lienee hyvä ainesosa.

Kaisla

  • Vieras
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #6 : 14.07.2019, 14:52 »
Alkuun olisikin ollut vientiä. Onneksi en lähtenyt niihin kelkkoihin. Nyt postilaatikkoa ei enää tarvitse pelätä, pääsääntöisesti laitan itse viestiä jos joku silmään osuu oikeassa kulmassa. Luulen että monelta murheelta säästyin ihan vaan koska olen niin arka. Samoin alkuun auttoi se että tutustui ajan kanssa tämän foorumin kirjoituksiin ja juurikin niihin varoituksiin, ei niinkään henkilöihin kohdistuviin vaan ihan perusjuttuihin; julkinen tapaamispaikka, jos tuntuu väärältä niin se on väärin jne.
Eli alun hulina on laantunut ja harvinaisen hyvä niin.
Alkuajan viestitulvasta kävi myös näin jälkeenpäin tarkasteltuna ilmi se että moni taisi olla vain ja ainoastaan pillun perässä. Perustan näkemykseni siihen että intressit tuntuivat osuvan niin monen kanssa täydellisesti yhteen.

Tuli

  • Vieras
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #7 : 14.07.2019, 15:14 »
Teknisesti asiaa voisi yrittää ratkoa ainakin seuraavilla tavoilla. Kaikissa on omat haittansa ja osa ei varmaan ole tämän foorumialustan kanssa mahdollista toteuttaa, mutta tässä nyt muutama ehdotus.

1. Tehdään uusien käyttäjien viestiboksista oletusarvoisesti "ei saa lähettää" -muotoinen ja viestien vastaanotto pitää erikseen käydä laittamassa päälle.
2. Sama, mutta vain kaverit saavat oletusarvoisesti lähettää; viestin vastaanottamisen kaikilta voi käydä klikkaamassa päälle profiilista.
3. Kerätään uusilta käyttäjiltä tietoa siitä ketkä häiriköivät ja blokataan häiriköiden IP-osoite pysyvästi. Senkin voi kiertää, mutta vaatii vähän enemmän taitoa ja osaamista.

Ylläpito varmaan osaa halutessaan kertoa onko noista mikään oikeasti toteutuskelpoinen.

lemmikki

Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #8 : 14.07.2019, 15:33 »
Näiltä ei varmaan voi välttyä, kun netissä liikutaan. Mielestäni tässä oli kuitenkin kaksi eri ryhmää nyt esiteltynä aloittajan toimesta.

En usko, että kovinkaan moni lankeaa noihin nartutteluviesteihin. Itse olen saanut niitä huomattavasti enemmän fetlifessa kuin täällä. Ne ovat yksinkertaisesti huonoa käytöstä ja olen kovasti pohtinut mistä sellainen johtuu? Onko osalla dominoinnista haaveilevilla kuva siitä, että subnaiset ovat helppoja ja kiimaisia naisia, jotka innostuvat sitä enemmän, mitä halvempina heitä kohtelee? Luuleeko joku, että naiselta pitää ottaa heti luulot pois osoittaakseen dominoivuutensa? Onko tuo joskus oikeasti toiminut jollekin? Lähtökohtana pitäisin, että ihminen pitäisi ensin kohdata ihmisenä ja ansaita asemansa. Alistuminen on lahja. Mutta dominoinninkin voi nähdä palveluna, myös naisille. Toki siitä saakin parhaimmillaan paljon. Vaikka törkyviestit ovat ikäviä, suurin osa vain nauraa niille ja heittää roskikseen. En näkisi näitä kamalan vaarallisina ja tuskinpa ne kovin monen itsetunnollekaan käy - kertovat enemmän lähettäjästä kuin vastaanottajasta.

Toinen ryhmä lienee sitten nämä vaaralliseksi luokiteltavat saalistajat. Ne, jotka koukuttavat tuoreita kasvoja ja hiiviskelevät varjoissa. Ja muutaman kuukauden päästä foorumilta voidaan lukea, miten kupla on puhjennut ja paljastunut läpimädäksi. Oikeasti vaarallisista olisi hyvä saada varoituksia. Muistaakseni erinäisiä tapoja puuttua näihin täällä pohdittiinkin aikanaan.

Mutta.. Itse olen ollut pitkään parisuhteessa juuri varjoissa hiiviskelijän kanssa. Hän ei edes liiku tällä foorumilla. Kaikki red flagit oli varmasti alussa ilmassa. Silti otin riskin. Ei paljastunut vaarallista tai limaista hyväksikäyttäjää, vaan Mies, joka ajattelee aina minun parastani ja kohtelee oikein. Alistaa kauniisti ja välittää aidosti. Foorumi-itkujen sijaan voisin kirjoittaa vuosisadan rakkaustarinan, mutta en ole niin lälly :P

Kaikki ei ole aina sitä, miltä näyttää. Järkeä, malttia ja rivienvälien lukemista voisi suositella jokaiselle. Mutta joskus heittäytyminen voi kannattaakin. Varjoissa piileskelee mukaviakin heppuja, jotka syystä tai toisesta pitävät matalaa profiilia.


Jiituomas

  • Rsyke
  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 27
  • Akateemisesti orientoitunut Dom
  • Galleria
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #9 : 14.07.2019, 15:56 »
Kiitos, lemmikki, hyvä täydennys. Yhteisön ulkopuolella varjoissa on tosiaankin myös hyviä tyyppejä. En missään tapauksessa halua syyllistää heitä, ainoastaan todeta että riskit kasvavat tietyissä olosuhteissa - sekä ensijärkytyspohjaisen vastenmielisyyden skeneen, että aidon vaaran - ja niissä on korrelointia käytökseen jota tulee monesti juuri erityisesti sieltä varjoista.

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1724
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #10 : 14.07.2019, 16:03 »
Käytökseen jossa osapuolten tavoitteet eivät kohtaa, syyllistyy moni tunnetukin nimimerkki. Tosin itse kuulemistani pahimmat ovat olleet ne joilla kyllä on vuosia vanha profiili, kavereita muttei tyypillisesti yhtään kirjoitusta.
Kyllä musta on paljon epäilyttävämpää, jos ei tunne ketään. Jotenkin se, että tuntee jonkun, on aina hyvästä, vaikka itsekään en automaattisesti suosittele muille niitä kaverilistani tyyppejä, jotka tunnen vaan päällisin puolin. Mikään tae ei kattavampikaan kaverilista tietenkään ole, mut suurinpiirtein voisi olettaa, että ihminen on naamansa uskaltanut edes jollekin, (joka on siis skenessä myös edelleen), näyttää.

Kaikki ei vaan halua postailla mitään, ja jonkun 1000 postausta voi olla vaan vastauksia "sessioisitko"-ketjuun..
Joku on ehkä alustavastikin liittynyt foorumille tutustuakseen livenä muihin, eikä välttämättä edes lue kuin miitti- ja bilepalstaa. Kun toisella voi olla sadan kuvan galleria, joka kertoo enemmän kuin tuhat sanaa hänen mieltymyksistä.
...
Viisasten kiveä tähän en tiedä mutta maltti lienee hyvä ainesosa.
Tälle peukku:)

Edit vielä ennen julkaisua, Lemmikillä oli hyvä kirjoitus.  Itsekin olen monelle kavereistani eka livetuttavuus, eli tottakai lähdetään kahville, jos siltä tuntuu ja katsotaan tuleeko sieltä uusi kaveri, kiva sessio vai jotain muuta:)

vila

  • Vieras
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #11 : 14.07.2019, 16:10 »
Tätä samaahan tapahtuu esimerkiksi chatissa.

Itse olen kertonut profiilissa enkä hae seuraa, ja chatissakin vakituisehkona yksilönä puhun aika paljon puolisosta. Kaikilleen privoihin ja yksityisviesteihin olen vastannut, etten etsi seuraa ja kiitos hei. Sitten kuitenkin aina välillä on ihmisiä, joille se ei riitä että sanoo ei. Vaan sitten aletaan vänkäämään. Taas pitää sanoa ei ja uhkailla ignorella/ylläpidolla. Tämäkään ei välttämättä riitä vaan sitten alkaa tulla jo niitä sessioideoita. Tässä vaiheessa en enää toistele eitä vaan painelen ignore-nappulaa.

Se mitä tässä nyt tapahtuu taitaa olla jo seksuaalista häirintää.

Varmasti ylläpito tekisi jotain jos näistä nimimerkkejä heille vinkkaisi. Samalla tavalla kuin he tekevät kun heille ilmoittaa yksärivonkujista (hyvä ylläpito jee!). Ongelma on siinä, että näihin chattareihin on niin turtunut ettei jaksa. Turtunut, vaikka jälkeenpäin ahdistaa pari päivää - niin kuin kuuluukin ahdistaa.

Minusta tämä ongelma on laajempi kuin yksittäiset henkilöt, joita voisi rangaistuksilla pitää kurissa. Toki se suunta on loistava (kiitos taas ylläpito!), mutta ehkä ratkaisuna olisi vähän laajempi keskustelu yleensä cis- ja trans-naisten asemasta BDSM-skenessä. Yleensä se, että monet etenkin uuden nikit tuntuvat pitävän kinkynaisia sellaisina "vähän huonompina lutkina, joille voi sanoa/tehdä mitä vaan" - mutta sitten sille tyttöystävälle/vaimolle ei voi edes ehdottaa kinkyseksiä.

Wasabi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 238
  • Galleria
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #12 : 14.07.2019, 16:21 »
Kaikessa on niin haittoja kuin mahdollisuuksiakin. Myös yksityisviestittelyssä. Esimerkiksi ilman Fetlifen viestittelymahdollisuutta en olisi tutustunut Daddyyni joka alkujaan lähestyi minua kohteliaasti keskusteluseuraa tarjoten. Kyllä, olin 18 ja vasta uskaltautunut tekemään tunnuksen, ja kyllä, Daddyni oli vanhempi dom skenen ulkopuolelta. Asiat menivät itselläni hyvin, koska oltiin molemmat alusta asti rehellisiä ja avoimia, mutta varmasti tuossa olisi ollut ainekset katastrofiin jos kyseessä olisi ollut tällainen mainittu saalistaja.

Silloin kun oli uusi niin kaikki viestit tuntuvat merkityksellisiltä ja niihin jaksoi kenties jopa vastata. Sittemmin on kehittynyt jonkinlainen törkysuodatin, esim tuntemattomien lähettämät 'moi, miten menee' ja 'mä voisin tehdä sulle x' ei enää herätä juuri minkäänlaisia tunteita. Sit on niitä hullumpia viestejä mistä voisi koota vaikka kirjan, luokkaa 'kiitos nauruista, mutta anteeksi mitä?' ::)

Että törkyä tulee juu, enkä vieläkään ymmärrä mitä niiden lähettäjien päässä liikkuu.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #13 : 14.07.2019, 16:26 »
Yhtä osaa EN allekirjoita se on tämä että tulee jotenkin turvalliseksi jos näyttää naamansa bileissä tms  itsehän en ole aikoihin jaksanut noissa juosta  vaikka tuossa taidettiinkin ottaa enemmän kantaa D miehiin piti tämmöinen nyt kirjoittaa,,

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2607
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Ensikohtaamisia verkossa
« Vastaus #14 : 14.07.2019, 16:47 »
Tärkeä ikuisuusaihe. Viestittelyyn toki tietääkseni sortuu niin skeneläiset kuin rajamaille väijyvät ujostelijat/saalistajat/runkkarit/tavikset/skeneilyä syystä tai kymmenestä välttävät ihan normaalit ja kunnolliset ihmiset.

Jokainen uusi nainen on potentiaalinen domme osalle. Jokainen uusi nainen on potentiaalinen pano osalle. Roolillahan ei ole mitään väliä, sillä on pillu ja omat fantasiat on jo kehitetty päässä, että mitä tuon nimimerkin takaa löytyy. Toki on myös niitä, jotka etsivät ensikosketustaan ylipäänsä johonkin, joka on samanlainen heidän kanssaa seksuaalisuudeltaan.

Ongelma tulee vastaan laadussa, vänkääjissä, creepyissä, copypasteejissa ja ihan vaan määrässä. Jos uusi tulokas hukkuu heti viestitulvaan, oli se sitten laadukasta tai laadutonta, se viestii heti jotain koko porukasta. Vaikka viestin laittaisi lopulta vain 1% sivuston kävijiöistä. Uusi ihminen ei erota, että ketkä näistä kaikista tyypeistä on "asiallisina" pidettyjä ja ketkä niitä "ei-niin-asiallisia".

Toki laadukkaita viestejä kuka tahansa lukee mielummin kuin creepyviboja herättäviä ja/tai nartuttelua tai sessiokertomuksia sisältäviä viestejä. Mutta liika lienee niissäkin liikaa. Onko ihmiset kiinnostuneet sinusta, vai siitä, että olet jotain seksuaalisesti? Jos tulee fiilis, että susta kiinnostutaan vain seksi edellä niin sehän on aivan valtava turn-off monelle.

Ja, kun on nähnyt ja kuullut mitenkä paljon ja millaisia viestejä kaverit sekä leikkikaverit tätä, sekä Fetin kautta saa, ei ihan hirveän herkästi tuu itse laitettua viestiä kenellekkään "randomille". Ei, vaikka kiinnostaisi hyvän profiilin puolesta (no, harvemmin ne profiilit kertoo ihmisestä juuri muuta kuin sen seksuaalisuuden) tai, vaikka ihminen tulisi miitissä/bileissä vastaan.

Eikä sekään varmaan ole "oikea" ratkaisu, että asialliset ja järkeviä viestejä lähettävät ihmiset lopettavat lähestymisensä. Sittenhän ne uudet saa vain niitä paskaviestejä, mitä kukaan ei halua postilootaansa.