Kirjoittaja Aihe: Tee se itse - käteensopiva kumi läimäytin.  (Luettu 3114 kertaa)

Rakentaja

  • Vieras

Tämä läimäytin on valmistettu polkupyörän sisärenkaasta. Koko n 43cm pitkä ja 7,5cm leveä (leveämmästä kohdasta).

Valmistukseen tarvitset:
Polkupyörän sisärenkaan,
valkoista kalalankaa,
leivinpaperia,
silitysrauta,
vähintään läimäyttimen pituinen levy tai muu litteä esine (esim leikkuulauta),
jotain painavaa (esim käsipaino, vesipulloja tms),
paperia (mallia varten),
liima puikko (vedessä liukeneva),
sakset,
2 parsineulaa (toinen paksumpi),
pihdit,
kynsiharja tai muu kova harja ja saippua.

Vaihe 1
Piirrä oma läimäytin paperille, me piirsimme tietokoneella ja käytimme pistelinjoja ompeluvaiheen helpottamiseksi. Seuraavaksi leikataan tästä piirroksesta malli.


Vaihe 2
Leikkaa saksilla 2 palaa renkaasta. Palojen tulisi olla hieman pitempiä kuin läimäyttimen malli.


Vaihe 3
Edellisessä vaiheessa leikattiin 2 palaa, nyt nämä halkaistaan saksilla, jotta saadaan 2 leveämpää palaa.  Tässä vaiheessa molemmat palat kannattaa pestä kunnolla saippualla, lämpimässä vedessä.


Vaihe 4
Kumi tahtoo palata takaisin alkuperäiseen muotoonsa, ja tässä tarvitaan 2 suhteellisen litteää puoliskoa. Ensin silitetään palat leivinpaperin läpi miedolla lämmöllä. Seuraavaksi jokin levy päälle, esim leikkuulauta (leivinpaperi kannattaa jättää väliin, ettei tartu), sitten sen päälle niin paljon painavaa tavaraa, kuin vaan saa mahtumaan.
Anna palojen olla painon alla muutaman tunnin.


Vaihe 5
Seuraavaksi liimataan palat yhteen, ja paperimalli liimataan päälle. Sitten annetaan liiman kuivua puristuksen alla kuten edellisessä vaiheessa. Leivinpaperia väliin, taas niin ei tule sotkua eikä jää kiinni pöytään.


Vaihe 6
Seuraavaksi rei’itetään ääriviivoja myöten paksummalla parsineulalla.  Näin saadaan kuvio myös toiselle puolelle. Tässä voi käyttää pihtejä apuna jos haluaa säästellä sormia.


Vaihe 7
Sitten ei muuta kuin ompelemaan.


Vaihe 8
Kun ääriviivoja myöten on ommeltu, leikataan läimäytin lopulliseen muotoonsa.


Vaihe 9
Koristelu ja viimeistely.
Tässä vaiheessa voi vielä ommella kuvioita ja halutessa toisen kierroksen tikkejä jos haluaa yhtenäisen linjan.


Vaihe 10
Ompelun jälkeen poistetaan paperimalli. Suurin osa irtoaa ihan käsin ja loput pestään pois lämpimällä vedellä ja kynsiharjalla.


Lopuksi muutama kuva.




Pohdittiin puista kahvaa, mutta ihan toimiva näinkin ja plussana se, etti tämän voi kääriä ja pistää taskuun.

subitar89

Vs: Tee se itse - käteensopiva kumi läimäytin.
« Vastaus #1 : 05.09.2019, 15:09 »
Onpa hieno! Kiitokset selkeistä ohjeista. Jospa sitä joskus innostuisi itsekin tällaisen askartelemaan.

Adrenalynnie

  • Vieras
Vs: Tee se itse - käteensopiva kumi läimäytin.
« Vastaus #2 : 05.09.2019, 18:53 »
Hienot ohjeet ja ainakin minulle ihan uusi malli. Voi olla kätsy tuollainen rullattavuus, tokihan sitten on melkoisen läpsykkä.

scar

  • Vieras
Vs: Tee se itse - käteensopiva kumi läimäytin.
« Vastaus #3 : 05.09.2019, 20:28 »
Hienoa käsityötä,jota arvostaa,vaikkei itse askartelisi-  o/

Rakentaja

  • Vieras
Vs: Tee se itse - käteensopiva kumi läimäytin.
« Vastaus #4 : 07.09.2019, 12:35 »
Onpa hieno! Kiitokset selkeistä ohjeista. Jospa sitä joskus innostuisi itsekin tällaisen askartelemaan.
Olisi kiva nähdä lisää versioita, eli jos innostut askartelemaan laitatko tänne kuvia?

Hienot ohjeet ja ainakin minulle ihan uusi malli. Voi olla kätsy tuollainen rullattavuus, tokihan sitten on melkoisen läpsykkä.
Kahvan sisään voisi ommella jotain jäykempää, sitten ei vaan enää mahdu yhtä pieneen tilaan. Toinen idea olisi helposti irrotettava puinen kahva. Ihan toimiva myös vaikka kahva onkin läpsykkä.

Hienoa käsityötä,jota arvostaa,vaikkei itse askartelisi-  o/
Yksi meidän tavoitteista on motivoida ihmisiä jotka ei askartele kokeilemaan jotain kädentaitoja. Tämän vuoksi tässä projektissa käytettiin vaatimattomia välineitä ja materiaaleja.

Kink

  • Vieras
Vs: Tee se itse - käteensopiva kumi läimäytin.
« Vastaus #5 : 07.09.2019, 18:08 »
Onkos lätkä ollut kuinka kovassa käytössä? >:D

Bityyli/Bitumi taitaa olla melko kestävää tuollaisessa käytössä, varmaan kumia vahvempaa. Sisäkumeja ei taideta enää juuri kumista valmistaa?

Tuollaisen tekeminen ei paljoa maksa kun sisäkumi maksaa uutena muutaman euron tai päälle.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2019, 20:02 kirjoittanut Kink »

Rakentaja

  • Vieras
Vs: Tee se itse - käteensopiva kumi läimäytin.
« Vastaus #6 : 07.09.2019, 18:27 »
Ei ole ollut käytössä, muuta kun pieni testi. Kumpikaan meistä kun ei juuri saa kiksejä kivusta tai sen tuottamisesta. Kiksit tulee lähinnä yhdessä tekemisestä.

Bitumi voisi olla hyvä vaihtoehto mutta todennäköisesti vaikea olisi ommella käsin.