Kirjoittaja Aihe: Valaistus valokuvatessa  (Luettu 11519 kertaa)

Milla

  • Vieras
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #15 : 24.03.2011, 11:04 »
Lainaus
Kahlittu:
...kuvia, joissa periaatteessa on jotain pielessä, mutta kuvien sisältö helposti korjaa muita virheitä.


Kahlittu vei saappaat mun suustani  :)

minks

  • Vieras
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #16 : 29.03.2011, 10:18 »
Luonnonvalo on kyllä mulle se mieluisin. Mutta mutta, jos tulee kuvattua pimeämpinä hetkinä/pimeämpiä asioita niin mun runkosalama saa eteensä esim. paperinpalasen. Hajoittaa ja pehmentää, kuitenkin antaen tarpeeksi valoa. Vakionahan mulla on teipinpalanen siinä runkosalamassa jo noin muutenkin.

Kynttilöillä, vastavalolla jne voi kikkailla ja kokeilla ja LÖYTÄÄ vaikka mitä!

Tai näin ainakin oli silloin, joskus.. kun sessioin ja harrastin valokuvausta vielä  :))

hiz

  • Vieras
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #17 : 29.03.2011, 16:47 »
, jos tulee kuvattua pimeämpinä hetkinä/pimeämpiä asioita niin mun runkosalama saa eteensä esim. paperinpalasen. Hajoittaa ja pehmentää, kuitenkin antaen tarpeeksi valoa. Vakionahan mulla on teipinpalanen siinä runkosalamassa jo noin muutenkin.

Tuota täytyy joskus kokeilla, helppo niksi mutta enpä ole tullut ajatelleeksi aikaisemmin. Kiitos! :)

Calitri

  • Vieras
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #18 : 29.03.2011, 17:55 »
Mitä Minks sanoi, niin aloitteville kuvaajille voin kyllä sanoa vinkiksi, että hyödyntäkää tuota luonnonvaloa niin paljon kuin mahdollista. Kun itekin tuli aloteltua, niin huomas sen mitenkä kivaa se oli. Valoille, niin luonnon kuin salamavalojenkin, voi tehdä todella kätevästi kotona tee-se-itse meiningillä kaikenlaisia pehmentimiä, suuntaimia ja mitä ylipäätään mielikuvitus antaa myöten. Kannattaa aina kokeilla leikkiä sen valon kanssa mahd. paljon ennen kuin edes alottaa mitään kuvailuja asut päällä tai ilman. ;) Sitähän tuo kamera tallentaa niin kannattaa hyödyntää tuo valon käyttäytyminen ja voimakkuus aina hyväkseen.

peace

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 239
  • En ole vakava, vaikka näytän siltä
  • Galleria
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #19 : 29.03.2011, 18:45 »
...tee-se-itse meiningillä kaikenlaisia pehmentimiä, suuntaimia ja mitä ylipäätään mielikuvitus antaa myöten...

Ja kannattaa kokeilla vielä erilaisia värivaihtoehtoja noihin värkkeihin. Mieten ne sitten toimii kameran valkotasapainon kanssa, se jää kokeiltavaksi.

Luin joskus jostakin, että valkoinen kahvin suodatinpussi toimii salaman kanssa valon pehmentäjänä / hajottajana. En ole kokeillut, täytyykin kokeilla.

Calitri

  • Vieras
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #20 : 31.03.2011, 19:07 »
Värit on ehdottomasti kivoja kokeilla ja niillä saa tosi tyylikkäitä ja tunnelmallisia kuvia. Ne on ehdottomasti kokeiltavien listalla kaikille alottelijoille. Se on hauskaa musta edelleenkin. :)

Noihin pehmentimiin liittyen kannattaa pitää mielessä se yksinkertainen sääntö, että mitä isompi pinta-ala, sitä pehmeämpi valo. Se on yksinkertainen sääntö ja helppo muistaa. Kannattaa kokeilla joskus laittaa ihan vain tavallainen valkoinen lakanakin salaman eteen ja katsoa sitä valon muutosta. Tuollainen yksinkertainen scrimi on todella kätevä ja sen pystyy tekemään kuka vain.

Hra K

Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #21 : 04.04.2011, 23:42 »
"Mutta minä koen ainakin ongelmaksi sen että jos olen pystyttänyt kameran vaikka jalustalla ja sivuille parit salamat ja sateenvarjot, niin ei siinä välttis mitään sessiofiilistä synny. Mitens muut ovat tämän ratkaisseet?"

Kuvaaminen on kuvaamista ja seksi on seksiä. Jos haavena on tietynlainen kuva, niin sen eteen pitää nähdä aika paljon vaivaa mutta pervoillessa varmaankin riittä keppi tanassa kuvien selailu, kun mitään tiettyä ei olla rakentelemassa. Jälkimmäisessä tapauksessa voi rennommat kuvausolotkin tulla kyseeseen.
Itse en oikein saisi autenttista seksielämystä tehtyä jos kaveri olisi kameran kanssa rectumia tsuumailemassa mutta voihan joku exhibitionisti tähänkin taipua.

 K
« Viimeksi muokattu: 17.04.2011, 01:50 kirjoittanut Hra K »

Calitri

  • Vieras
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #22 : 05.04.2011, 17:08 »
Täytyy kompata Hra K:ta, että kannattaa omasta mielestä pitää se valokuvaus selkeänä omana hommana ja keskittyä rakentamaan hyvää kuvaa vähän kuin maalari taulua puhtaalle kankaalle. Sen jälkeen sitten voi pitää omaa hauskaa ja leikkiä. Ite koen aina ton kuvien oton vähän sellasena itseä kiinnostavan kuvan tekemisenä, jollon siihen haluaa panostaa. Myös leikkien jälkeen kannattaa miettiä kuvien ottoa niin ei mee fiilis pilalle.

Jos se salamavalojen välke ei haittaa, niin kannattaa oikeesti hommata kaukolaukasin kameraan, koska ne ei todellakaan maksa paljon mitään (~20e) ja silloin voi laittaa vaan kameran jalustalle ja näpytellä ihan oman sydämensä kyllyydestä kuvia leikeistä. Jos käyttää niitä luonnonvaloja, niin vielä vähemmän haittaa, kun ei mitään muuta kuule kuin pelkän peilin ja sulkimen kolahduksen.

tiku

  • Vieras
Vs: Valaistus valokuvatessa
« Vastaus #23 : 19.05.2011, 11:45 »
Pakko kommentoida tänne..

Itse käytän salamaa / salamoita lähes aina, sateella tai paisteessa sekä sisällä että ulkona. Yhdelläkin kameran päällä olevalla salamalla pääsee pitkälle, kunhan muistaa että kääntää sitä sopivasti siihen suuntaan mistä haluaa "pompautetun" valon tulevan. Suoraa salamaa ei tule käyttää, ei siis ikinä paitsi jos halutaan ns. "fill lightin"käytöllä tuoda jotain selvemmin esille.

Valaistusta suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon vallitseva valo ja tavallaan fuusioida siihe se salama mukaan. Salama sisi täydentää ja vähentää tai lisää varjoja, miten halutaankaan.

Toki joskus luonnonvalo on ihan kaunista sellaisenaan mutta yleensä siihen voidaan aina lisätä jotain. Tästä aiheesta on tullut käytyä monta keskustelua ja muutama kuvauskeikak tehty salamoilla/ilman salamaa ihan vaan vertailumielesssä.