Kirjoittaja Aihe: Köydet ja niiden hoito  (Luettu 132362 kertaa)

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2782
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #150 : 16.11.2022, 18:19 »
Hajut lähtevät ainakin osittain tuulettamalla. Normaali köyden käsittely / valmistaminen käyttöön vähentää myös hajuja. Itselläni on juurikin hamppua.

Sitä en ihan usko että hiertäminen heikentäisi köyttä samoin kuin keittäminen. Ehkä riippuu hiertämisen intensiteetistä, mutta kuitenkin.
Miksi köydet kuluu sitoessa? Ei ole uskon asia kun noita vertailee.
Se että.se JBO ei lemua, ei tarkoita että ne karsinogeenit olis mystisesti kadonnut...uskoisin. Hampussa on.muuten muutenkin ominaistuoksu täysin eri tasolla kuin vaikka juutissa.

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 63
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #151 : 17.11.2022, 10:51 »
Sori, olin ehkä epäselvä. Tarkoitin että en usko että hiertäminen kuluttaa samalla tavalla kuin keittäminen. Olen värjännyt joskus koemielessä naruja pesukoneessa ja ulos tullut kastunut lopputulos oli todella erilaista kuin sisään mennyt. Pingotin ne kuivumisen ajaksi, ja kuivumisen jälkeenkin olivat todella paljon erilaisia kuin sisään menneet.

Toki hiertäminenkin kuluttaa, ei siinä mitään epäselvää ole.

Hajut lähtevät ainakin osittain tuulettamalla. Normaali köyden käsittely / valmistaminen käyttöön vähentää myös hajuja. Itselläni on juurikin hamppua.

Sitä en ihan usko että hiertäminen heikentäisi köyttä samoin kuin keittäminen. Ehkä riippuu hiertämisen intensiteetistä, mutta kuitenkin.
Miksi köydet kuluu sitoessa? Ei ole uskon asia kun noita vertailee.
Se että.se JBO ei lemua, ei tarkoita että ne karsinogeenit olis mystisesti kadonnut...uskoisin. Hampussa on.muuten muutenkin ominaistuoksu täysin eri tasolla kuin vaikka juutissa.

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 63
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #152 : 17.11.2022, 11:04 »
Näistä hajuista taas oli nyt viimeksi puhe hampun osalta.

JBO:n poistaminen on eri juttu, siihen en tarkoittanut ottaa kantaa.

Jostain syystä eri erät hamppuköyttä ovat olleet jossain määrin erilaisia hajunkin osalta. Voi johtua esim siitä kuinka tuoretta tuote on.

Hajut lähtevät ainakin osittain tuulettamalla. Normaali köyden käsittely / valmistaminen käyttöön vähentää myös hajuja. Itselläni on juurikin hamppua.

Sitä en ihan usko että hiertäminen heikentäisi köyttä samoin kuin keittäminen. Ehkä riippuu hiertämisen intensiteetistä, mutta kuitenkin.
Miksi köydet kuluu sitoessa? Ei ole uskon asia kun noita vertailee.
Se että.se JBO ei lemua, ei tarkoita että ne karsinogeenit olis mystisesti kadonnut...uskoisin. Hampussa on.muuten muutenkin ominaistuoksu täysin eri tasolla kuin vaikka juutissa.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2782
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #153 : 17.11.2022, 13:26 »
Jos kastelet niin pelkkä tiukalla kuivaaminen ei piisaa. Noissa on kastuessaan järjetön määrä hommia kuivana tehtyihin verrattuna. Roikottelen kuitenkin ihan huoletta noilla mitä olen kastellutkin.
Useammat japanilaisetkin itseasiassa keittää köysiään x määrän minuutteja, roikottelevat huoletta. Joten en olisi huolissani tosta...oletuksena että tekee oikeat toimet tuon jälkeen.

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 63
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #154 : 17.11.2022, 16:50 »
Niin. Mä en ole kastellut. Hiertäminen ja sen jälkeen tikkujen ym nyppiminen on ainakin hampulle hyvä tehdä jos ei tarkoitus ole mitään kidutusköysiä rakennella.

Hyvin on kestänyt nostella noinkin.

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 63
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #155 : 18.11.2022, 12:31 »
Laitetaan nyt tähän vielä miten olen käsitellyt omia köysiä:

1. Hiertäminen

2. Tikkujen ym nyppiminen. Hampussa voi olla aika isoja ja teräviä piikkimäisiä tikkuja.

3. Karvojen poltto. Olen käyttänyt kaasupatruunalla toimivaa retkikeitintä. Kokeilin joskus kynttilää, mutta sillä saa aikaan turhan paljon savua. Vedän narua siitä yli siten että irtokarvat palavat pois.

4. Öljyäminen. Viimeksi tein jojobaöljyllä ja aiemmin esim kylmäpuristetulla manteliöljyllä. Kylmäpuristetut "luonnonöljyt" ovat minusta paras vaihtoehto.

Vauvaöljy on vähän epäilyttävää ainetta. Netin mukaan Natusan baby oil sisältää seuraavia:
PARAFFINUM LIQUIDUM, ISOPROPYL PALMITATE, PARFUM. En käyttäisi.

Jos haluaa hajustaa niin jotain eteeristä öljyä voi laittaa jonkun tipan esim jojobaöljyyn. Olen kokeillut. Ensimmäisellä öljyämisellä ei oikein tullut esille kun poltto jätti oman tuoksunsa. Toisella kertaa kyllä tuli.

Ja se hampun tuoksu: Olen välissä myös antanut olla tuulettumassa ulkoilmassa, mutta karvojen poltto ja öljyäminen myös vaikuttavat ja lopputulos hajunkin puolesta ok.

Itse olen tykännyt lopputuloksesta eivätkä sidottavataan ole valittaneet. Joskus on ollut juuttia ja hamppua tarjolla ja useammin sidottavankin valinta on ollut hamppu.



douchmond

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 70
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #156 : 26.11.2022, 12:59 »
Tätä on varmasti jo jossain käsitelty, mutta en äkkiseltään löytänyt, niin kysymys köysitietäjille: jos haluaa välttää vesipesua (köyden vetolujuuden heikkeneminen ja käyttöiän lyheneminen), niin miten pidätte huolta köyden hygieniasta?

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2782
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #157 : 26.11.2022, 13:34 »
No jos keholle tai vaatteiden päälle sidot, niin näe sen olevan ongelma.
Jos pillu taikka kikkeliköysä tarvii käyttää niin personoi ne...eli tietty köysi tietylle henkilölle.

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 63
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #158 : 28.11.2022, 09:51 »
Mulla on pesukone joka myös steriloi otsonoimalla. Sitä oon käyttänyt joskus.