Kirjoittaja Aihe: SSC ja RACK  (Luettu 1280 kertaa)

zerovisibility

SSC ja RACK
« : 21.03.2020, 08:37 »
SSC-Safe, sane, consensual
RACK-Risk-aware consensual kink

Olen viime aikoina muutamassakin eri paikassa törmännyt termiin RACK. Se on ollut minulle uusi termi, aiemmin olen törmännyt vain termiin SSC kuvattaessa erilaisiin bdsm-toimintoihin liittyviä periaatteita. Voi olla, että vain minä olen ollut rajallisilla lähteillä liikkeellä, mutta voi myös olla, että aihetta on vähemmän käsitelty yleisemminkin.

Näiden termien ero on varsinkin safe ja risk-aware välillä. On mielestäni kiistatta niin, ettei kaikkia BDSM-toimintoja voi suorittaa täysin turvallisesti. Esim. hengityksen rajoittaminen täysin turvallisesti on varsin hankalaa, tai vaikka kuvien lähettäminen jollekin niin, ettei siihen liittyisi mitään riskiä on käytännössä mahdotonta. Myös moneen muuhun asiaan liittyy ainakin teoreettinen riski jostain yllättävästä asiasta. Vaikka yhdyntä, jossa käytetään kondomia, on lähtökohtaisesti turvallista, mutta mitä jos kondomi hajoaa? Silloin on välittömästi syntynyt mahdollisuus infektioiden leviämiselle. Tai näin Covid-19 kotona istuskelun aikoina menen tästä sohvalta jääkaapille ja pudotan vissypullon varpaalle, joka murtuu tai tulee ainakin kipeäksi.

Eli varsin monessa tilanteessa SSC on jossain määrin mahdotonta, kaikki ei voi olla täysin turvallista. Ehkä siis RACK on monessakin tilanteessa parempi ja myös realistisempi vaihtoehto. Jos tavoitellaan SSC:tä, niin voiko käydä niin, ettei käsitellä mahdollisia riskejä riittävästi, vaan ne sivuutetaan koska niiden välttäminen on mahdotonta. Tästä sitten voisi olla seurauksena turvattomampi toiminta, kun riskeistä ei ole osattu keskustella riittävän tiedostavasti.

”Ajattelin että ymmärrät tähän liittyvän tämän riskin, totta kai näin voi käydä, kun tehtiin tällaista”
”No en minä nyt arvannut, että tässä voisi näin käydä”

Eli pohdin lähinnä, onko RACK parempi vaihtoehto SSC:lle, jota itse pidän mahdottomana tavoitteena varsin monessa asiassa. Jos tiedostaa riskit, osaako niitä käsitellä paremmin ja lopputuloksena tilanteet ovat turvallisempia?

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: SSC ja RACK
« Vastaus #1 : 21.03.2020, 08:39 »
Tässä on lisää näistä turvallisuuskulttuureista ja -periaatteista ja -lyhenteistä pohdintaa. https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=26381.0