Aula - kaikille avoimet alueet > Kerhohuone

Ruoskien teko osa 1 - Paracord

(1/2) > >>

brahma:
Tässä on taas ollut monta kertaa kun pitänyt tehdä ruoskan teon opastusta, tullut kaikenlaista eteen. Jos nyt sitten koettaisi saada jossain vaiheessa jotain muuta kanssa paremmin järjestettyä, mutta askartelutarvikkeiden hankinta kestää jonkun aikaa, niin laitan tähän nyt, mitä kaikkea tarvitsee hommata, mikäli haluaa tehdä paracordista härkäruoskan.

Teline, johonka laittaa ruoska kiinni. Jonkun moinen ruuvipenkki on hyvä. Halvallakin pääsee alkuun, tämän tyylistä käytän itse.
https://www.biltema.fi/tyokalut/tyopajan-varustus/ruuvipuristimet/ruuvipuristin-2000017045

Paracord needle, tuolla hakusanalla kun hakee esim. ebayssä, niin löytyy. Suosittelen tilaan pari lyhyttä ja pari pidempää neulaa. Mutta lyhyelläkin neulalla pärjää ihan hyvin.

jääkiekkomaila teippiä ja laadukasta sähköteippiä.

artificial sinew = tuota sain itse hankituksi jenkkilästä. Suomesta en tiedä mistä löytyy, mutta periaatteessa ilman tätä pärjää myös. Itse kanssa vasta yhdessä tekeleessä käyttänyt tätä.

muutama lyhyt pieni naula tai yms iso niitti

pieni pala paksua nahkaa kahvan päätä varten

sakset ja sytkäri

sileä lauta, jolla pystyy rullaamaan tuota ruoskaa

kuulia, sinne rungon sisään: esim. https://www.xxl.fi/daisy-2400-ct-bb-bottle-oranssi/p/1135179_1_style
jos tekee nahasta tuota, niin silloin mahdollisimman pieniä hauleja, mutta paracordiin tuota isompaa.

Jos tekee bullwhip tyylisen, niin varteen uhut metalli  tikku. 3-4mm paksua, että mahtuu siihen 4mm paracordin sisään.

Jos tekee snakewhip tyylisen, niin siinä ei ole varsinaista kahva osuutta ollenkaan.

Sitten se tärkein, eli se paracord. Lompakon paksuuden mukaan noita kannattaa hankkia. pääasiassa noita myydään 30 metrin ja 100 metrin pätkissä.
Itse ostanut noita 30 metrin pätkiä, kun rahatilanne ei muuta ole sallinut.

Kannattaa varautua että sitä menee pari nippua (30m) per väri, Riippuu tottakai ruoskan pituudesta ja montako kerrosta punontaa tekee ja vikassa kerroksessa, montako säiettä siinä on, 12/16 jne... mutta kannattaa aloittaa tuolla 12:sta.

Ekoiksi ruoskiksi suosittelen ainakin 2 väristä piiskaa. Helpottaa tuota punontaa huomattavasti ja huomaa helpommin kun menee vikaan. Kannattaa siis käyttää kaikissa 3 kerroksessa tuota 2 värisyyttä hyväksi ainakin aluksi.

Paracord narua löytyy jo monen laista, mutta tuo 550 malli ollut se hyvä paksuus. Varsinkin kiinasta tilattaessa kannattaa tilata samasta paikasta, vaikkakin pari eri lähetystä verojen välttämiseksi, mutta sillä, että noissa prkleen naruissa on pieniä paksuus eroja.

Jos on taas rahaa, niin voikin tilata tuo laadukkaampaa tavaraa.

Aikaa menee metrin pituiseen haarukassa 10-20+ tuntia... riippuen punonnan onnistumisesta ja kaverin hermoista.

Laittelen myöhemmin noita youtube videolinkkejä ja mahdollinen opastus on taas Tampereen päässä...

edit: no niin, tässä linkki tuonne mun youtuben soittolistaan
https://www.youtube.com/playlist?list=PLEran9Sw3OILUulPondqPJLxP_EpLCNgA

Janetar:
Mahtavuutta!

kinkyelli:
Kiitos ohjeesta! Täytyy kokeilla joskus jos muilta projekteilta jää aikaa :) Tuo artificial sinew on ollut itelläkin etsinnässä kun tein yhtä koria ja löysin ilmeisesti vastaavaa jännelankaa mm. Suomen Ase Budo ja Erä-liikkeestä Turussa. Sittemmin oon ymmärtänyt että vahalanka olisi myös aika samantapaista ja sitä on mm. korinpunontatarvikkeita myyvissä liikkeissä, esim Raisiossa on Sisustusmuovikum. Ja jotkut taas käyttävät vahalankana hammaslankaa :)

brahma:
Ilman tuota artificial sinew lankaa pärjää kyllä, mutta sillä pitäisi saada hieman paremmin jäykkyyttä siihen lisää ja sidottua jne... toi takertuu itseensä kiinni ja on enemmänkin lattamaista kuin varsinaisen langan näköistä. Nopeasti jos se on pyöreätä vahalankaa/kalastajan lankaa niin se voi pullottaa, mutta ei sinänsä kokemusta siitä...

brahma:
youtube soittolista lisätty....

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta