Baarin kannatusmaksut
Narsisteja on vaikea spotata. Itse tapailin taannoin naista, joka oli unelmieni täyttymys – ja se olikin se varoitusvalo, joka olisi pitänyt huomata. Se vain on todella vaikeaa, kun liitelee pilvilinnoissa. Seksi oli mahtavaa ja minä olin maailman komein ja fiksuin ja paras jne. Sitten muutaman kuukauden jälkeen hän muuttui kuin toiseksi tyypiksi ja yhtäkkiä olin yhtä vikaa koko mies. Persoonasta lähtien. En alistunut siihen ja hetken yritin selvittää, että mistä nyt tuulee. Lopulta laitoin jutun poikki, kun huomasin, että toinen vetää kylmä-kuuma-metodilla meikäläistä kuin pässiä narussa.Long story long: mitään yhtä keinoa epäilyttäviin tyyppien spottaamiseen ei omien kokemusteni mukaan oikein ole. Sen sijaan pieniä merkkejä voi nähdä, joista selkeimmät ovat:- miten ihminen puhuu muista- miten ihminen kohtelee muita (esim. asiakaspalvelijoita)- miten ihminen suhtautuu eläimiin- miten ihminen suhtautuu pieneenkin kritiikkiinJos perus myötäelämisen kyky vaikuttaa puutteelliselta, on se punainen lippu. Ei tarvi mikään Äiti Teresa tai Jeesus olla, mutta jokainen ymmärtää maalaisjärjellä mitä tässä tarkoitetaan.Jos toinen on pelkkää sydäntä ja hymyä heti alussa ja niin hurmaava, että sukat lähtee jalasta, kiinnitä huomiota puheisiin. Niissä ollaan hyvin pian aika suureellisella tasolla.
Toki se tunnettavuus ei aina tarkoita luotettavuutta, kuten seksuaaliterapeuttini aina muistuttaa. Skenessä kun voi olla niitä työpajanvetäjiä ja bilestaffilaisiakin, jotka käyttävät valtaansa ja näennäistä tunnettua asemaansa väärin. Joskus siksi että staffilaiseksi pääsee aika matalalla kynnyksellä.Välillä oon pysähtynyt, kun joku skenessä on kirjoittanut että "mä oon muuten hyvä tyyppi, kysy vaikka muilta" (en nyt välttämättä puhu sinusta, Reno). Erityisesti jos tulee skenen ulkopuolelta eikä tunne muita, ei välttämättä edes tiedä keneltä sopii kysyä, jahka ketä sopii kuunnella. Jokuhan voi sanoa vaikka "jeejee, hyvä tyyppi", vaikka sanoilla ei laajemmassa kuvassa olisi painoa.
(Jokohan sitä on heitelty taas tarpeeksi abstrakteja paskamystisiä iskulauseita tälle illalle).
Nääkin on siitä mielenkiintosia, että lain rajoissa, pelikentän oikeamielisyyden määrittelee kohteiden preferenssit, eivät tekijöiden motiivit / teot.
Harkitsin pitkään, kirjoitanko tähän ketjuun lainkaan.
Omasta mielestäni monet manipulointiyritykset ovat hyvin läpinäkyviä. Yhden narsistin kun oppii tuntemaan, huomaa että jokainen noudattaa samoja kaavoja. En näe niissä tempuissa mitään karismaattista tai valloittavaa. Ovat lähinnä korneja tai rasittavia.---Ps: Narsisti on riippuvaisempi sinun hyväksynnästäsi, kuin sinä hänen.