Kirjoittaja Aihe: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?  (Luettu 5501 kertaa)

KissMaster

Hei.

Miksi BDSM-baarin Discordissa politiikka on julistettu tabu-aiheeksi? Vai pitääkö kaikkien keskustelijoiden omata yksinomaan vihervasemmistolaisia mielipiteitä, jotta saisi keskustella politiikasta BDSM-baarin Discordissa? Olen hengaillut Suomen kinkyskenessä jo 90-luvun loppupuolelta asti, ja olen kasvanut siihen ajattelutapaan, että yleisperiaatteena on se, että mielipiteiden osalta kinkyskenessä on 'katto korkealla ja seinät leveällä' - ja tämä koskee myös henkilökohtaisia poliittisiä mielipiteitä. Minun mielestäni kaikki se mikä on laillista keskustelua ja käytöstä, sen pitäisi olla myös sallittua keskustelua ja käytöstä. Mutta aikooko BDSM-baari nyt jotenkin yksipuolisesti alkaa rajoittaa keskustelujen tematiikkaa/retoriikkaa sen takia ettei kukaan vaan loukkaantuisi? Onhan ihan selvää, että politiikkaan viittaavat keskustelunaiheet aiheuttavat helposti näkemyseroja ja sitä kautta kipakoitakin väittelyä, ellei jopa suoranaisia oppikiistoja. Ja se on ihan ok. Eli minä näe että jos ja kun kaikissa keskusteluissa pysytään kaikin puolin Suomen lakien asettamissa rajoissa, niin että keskustelua pitäisi jotainkin rajoittaa sen perusteella että joku voi siitä mielensä pahoittaa.

Terveisin,
KissMaster

Paistettu Mörkö

  • Grandmaster of Uranus
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 701
  • Suursmurffi 2024 ja Baarin kirstunvartija
  • Galleria
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #1 : 06.07.2020, 17:58 »
Hei,

vastaan mielelläni kysymykseesi. Teen sen näin kohta kohdalta koska tässä oli itseasiassa useita kysymyksiä toisiinsa upotettuina.

Lainaus
Miksi BDSM-baarin Discordissa politiikka on julistettu tabu-aiheeksi?

Syy on varsin yksinkertainen. Jatkuva politiikasta nokittelu johtaa öyhöttämiseen, joka johtaa mesoamiseen. Aina ja iankaikkisesti, ja joka kerta. Mesoaminen taas johtaa ylläpidon työllistymiseen kun aikuiset ihmiset taantuvat lasten tasolle ja alkavat osoitella ties missä olleita sormiaan kohti sitä vastapuolen leiriä. Hirveän työllistävää. Hirveän ikävää myös koko kanavan hengelle.

Lainaus
Vai pitääkö kaikkien keskustelijoiden omata yksinomaan vihervasemmistolaisia mielipiteitä, jotta saisi keskustella politiikasta BDSM-baarin Discordissa?

Ei lainkaan. Näihin kinkereihin on yleensä osallistuneet iloiset temmeltäjät poliittisen spektrin molemmistä päistä. Kaikki tietenkin mielestään sen Ainoan Oikean(tm) mielipiteen omistajina käyvät vääryyttä vastaan joko valkoisena hohtavine tai helvetinmustana ammotavine miekkoineen.

Lainaus
Olen hengaillut Suomen kinkyskenessä jo 90-luvun loppupuolelta asti, ja olen kasvanut siihen ajattelutapaan, että yleisperiaatteena on se, että mielipiteiden osalta kinkyskenessä on 'katto korkealla ja seinät leveällä' - ja tämä koskee myös henkilökohtaisia poliittisiä mielipiteitä.

Oikein hyvä ajattelutapa, tämä. Jospa vain kaikki osaisivat myös käyttäytyä kun niitä mielipiteitä tuodaan julki.

Lainaus
Minun mielestäni kaikki se mikä on laillista keskustelua ja käytöstä, sen pitäisi olla myös sallittua keskustelua ja käytöstä. Mutta aikooko BDSM-baari nyt jotenkin yksipuolisesti alkaa rajoittaa keskustelujen tematiikkaa/retoriikkaa sen takia ettei kukaan vaan loukkaantuisi?

Ei, vaan ylläpito on joutunut ottamaan realistisen linjan ihan oman jaksamisensa takia. Valitettavasti kaikkien kyvyt eivät vaan riitä aitoon debaattiin tietyistä aiheista ja edessä on mesoamista via öyhöttäminen.

Lainaus
Onhan ihan selvää, että politiikkaan viittaavat keskustelunaiheet aiheuttavat helposti näkemyseroja ja sitä kautta kipakoitakin väittelyä, ellei jopa suoranaisia oppikiistoja. Ja se on ihan ok. Eli minä näe että jos ja kun kaikissa keskusteluissa pysytään kaikin puolin Suomen lakien asettamissa rajoissa, niin että keskustelua pitäisi jotainkin rajoittaa sen perusteella että joku voi siitä mielensä pahoittaa.

Jälleen, ihan hirmu hyvä ajatus jonka kyllä jaan. Ja jälleen, se ikuinen perkeleellinen muuttuja eli eri yksilöiden erilaiset kyvyt käydä erilaista keskustelua pilaa koko ajatuksen.

Isi on nyt vähän väsynyt.

Rgds, Mörkö

KissMaster

Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #2 : 07.07.2020, 13:04 »
Hei,

ja kiitos hyvästä ja hyvin eritellystä vastauksesta. Eli summa summarum, kuten alkuperäisestä keskustelunavauksestanikin käy ilmi, en ole ylläpidon kanssa lainkaan samaa mieltä siitä yleisperiaatteesta, että onko nyt valittu 'yksi mokaa, ja sitten keskustelu jostain täysin laillisesta aiheesta kielletään kokonaan' -ajattelumalli se oikea keskustelukulttuurin ponnin nimenomaan Suomen kinkyskeneä ajatellen. Tokihan sellainen linjanveto epäilemättä ylläpidon moderointityömäärää vähentää BDSM-baarissa/Discord -palvelimella (joka on sinällään yksittäin ja erikseen tarkisteltuna tietysti positiivinen asia).

Terveisin,
KissMaster
« Viimeksi muokattu: 07.07.2020, 13:28 kirjoittanut KissMaster »

kaneli

Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #3 : 08.07.2020, 04:59 »
Politiikka, uskonto ja ruokavalio ovat sellaisia aiheita millä helposti pilaa yleisen ilmapiirin. Serverillämme jatkunut vasemman ja oikean laidan vääntö oli aluksi mielestäni viihdyttävää, muttei pidemmän päälle tuntunut tuovan mitään muuta kuin vastakkainasettelua. Mielestäni ylläpidon päätös oli hyvä, koska en nää mitään järkeä omien aatteidensa alleviivaamisessa BDSM-aiheisella palvelimella. Tietty itse möläyttelen kaikkea mahdollista älytöntä paskaa mitä mieleen tulee alkaen hampurilaisten ALV-vapautuksesta, joten koetan itse jatkossa keskittyä siihen asiaan, mikä meidät kaikki on tänne tuonut.

KissMaster

Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #4 : 09.07.2020, 19:23 »
Haluaisin kysyä vielä sellaisen kysymyksen teiltä siellä ylläpidossa: Jos Suomen kinkyt eivät saa edes keskustella kinkyskenen asemaan ja tulevaisuuden kehitykseen vaikuttavista laeista ja yhteiskunnallisesta asioista nimenomaan täällä yhteisellä foorumillamme eli BDSM-baarissa ja baarin Discordissa - niin missä tätä yhteistä keskustelua sitten on teidän mielestänne mahdollista ja/tai suotavaa käydä?

Terveisin,
KissMaster

KissMaster

Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #5 : 09.07.2020, 19:37 »
Politiikka, uskonto ja ruokavalio ovat sellaisia aiheita millä helposti pilaa yleisen ilmapiirin.

Kysehän on siitä, että millaisena näkee kunkin keskustelufoorumin roolin. Itse en näe BDSM-baaria pelkästään deittipalstana, viihdykkeenä ja väline- ja suoritetietouden jakopaikkana, vaan koko Suomen kinkyskenen johtavana yleisenä keskustelufoorumina. Ja minun näkemykseni mukaan tässä tapauksessa kaikki lailliset keskustelunaiheet tulisi olla sallittuja huolimatta siitä, että keskustelu on välillä tiukkaa, ja keskustelijoiden mielipide-erot välillä varsin suuria. Itse en siis näe ongelmana sitä jos asioista keskustellaan, vaan sen, jos asioista ei (saa) keskustella.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2020, 19:53 kirjoittanut KissMaster »

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #6 : 11.07.2020, 21:23 »
Haluaisin kysyä vielä sellaisen kysymyksen teiltä siellä ylläpidossa: Jos Suomen kinkyt eivät saa edes keskustella kinkyskenen asemaan ja tulevaisuuden kehitykseen vaikuttavista laeista ja yhteiskunnallisesta asioista nimenomaan täällä yhteisellä foorumillamme eli BDSM-baarissa ja baarin Discordissa - niin missä tätä yhteistä keskustelua sitten on teidän mielestänne mahdollista ja/tai suotavaa käydä?

Terveisin,
KissMaster

Vastaan nyt vaikken ylläpitoon kuulukkaan. Eiköhän järkevintä (ja helpointa) ole käyttää ohjenuorana sitä, että jos asia liittyy jollain tavalla kinkyyteen, aiheesta voi hyvinkin keskustella palstalla. Ymmärrät varmasti eron puhutaanko esim seksuaalisuuteen liittyvistä laeista vai maahamuuttopolitiikasta. Ensimmäinen kuuluu palstan aihealueisiin, jälkimmäinen taas ei.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 673
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #7 : 12.07.2020, 00:44 »
Otan myös kantaa, koska olen yksi heistä, kenen mielipiteet ja näkemykset aiheuttaa pahaa mielta. Esmes Isrika, miksei voi keskustellaa maahanmuutosta? Ihan maahanmuuttajankaverin puolesta küseleen. Kunnioittaan hirveesti ylläptoa, kuka joutuu Discordissa @ylläpito viitteella suunnattuihiin kohtiin sekaantumaan... tähän saakka ainakinnomalla kohdalla on se ollut vilpitonta vaikka ei tasaarvoista. Itse monissa chateissa ylläpitäjänä toimineenä yli 20 vuotta, osaan arvostaa kylmänviileä suhtautumista ja kannanottamattomuutta vaikka kuinkapaljon sitä yritettaan kiristamalla saavuttaa.  Jospa tehdaisiin tässä kohtaa täysin hypoteettinen testi? Ylläpto julistaa virallisesti, ettei puuttuu millä tavalla chatin keskusteluihin seuraavat 30 päivää. Sitten laskettaan eloonjäänet ja tarkastettaan tilanne... kuis käy? Ihan tosielämässä väliinsekaantumalla konflikti kesti n 8 vuotta. Jos väliinselvittäjät pakkasit kamat ja poistuit, tilanne raukes melko väkivallattomasti alle puolessa vuodessa antaen tilaa itsesäädelylle ja sovussa asumiselle ( kosovon itsenäistyminen ja KFOR rauhanturvaustehtävät)  Iso tai pieni mittakaava, poresessi on toistunut vuosituhansia samalla tavalla. Ehkä kannattais kokeilla? Tai johtaako se siihen, että vahvaat selvityy? Jännä, vai mitä. Q, väärinajattelija....

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #8 : 12.07.2020, 16:26 »
Otan myös kantaa, koska olen yksi heistä, kenen mielipiteet ja näkemykset aiheuttaa pahaa mielta. Esmes Isrika, miksei voi keskustellaa maahanmuutosta?

Koska tämän sivuston aihealue on BDSM ja kinkyys.
Itseäni ja rohkenen väittää, että muutamaa muutakaan ei todellakaan kiinnosta täällä (foorumilla tai discordissa) alkaa keskustella esim. politiikasta tai uskonnoista, eikä lukea näitä keskusteluja. Täällä foorumilla sen toki pystyy välttää halutessaan, discordissa ei niinkään, jos ei blokkaa kaikkia aiheista keskustelevia. Heidän kanssaan voisi kuitenkin haluta keskustella muista asioista, mutta sen blokkauksen jälkeen ei onnistu tämäkään. Ja jos tällainen toistuu kerta toisensa jälkeen, alkaa porukka äänestää jaloillaan.
Politiikka tuo aina vääntöä ja loppupeleissä myös mielipahaa niille, jotka jyrätään tavalla tai toisella. Baari on kinkyjen kokoontumispaikka, ei poliitikkojen.

Vaikka Discord onkin hyvin chattimäinen paikka, niin sinne tuskin liitytään saadakseen keskustella politiikasta. Jos liitytään, niin on liitytty väärälle serverille.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2785
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #9 : 13.07.2020, 09:33 »
Ihan järkyttävän upea idea, mitä kelleen varmaan tullut mieleenkään...
Discordiin saa tehtyä erinäisiä huonehia, tehkää yksi noilla aloitteleville poliitikoille. Voivat siellä sitten pienessä piirissään päristä....ei ole kenenkään pakkoa lukea noita.

Mia-Rouva

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 617
  • Galleria
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #10 : 13.07.2020, 09:50 »
Haluaisin kysyä vielä sellaisen kysymyksen teiltä siellä ylläpidossa: Jos Suomen kinkyt eivät saa edes keskustella kinkyskenen asemaan ja tulevaisuuden kehitykseen vaikuttavista laeista ja yhteiskunnallisesta asioista nimenomaan täällä yhteisellä foorumillamme eli BDSM-baarissa ja baarin Discordissa - niin missä tätä yhteistä keskustelua sitten on teidän mielestänne mahdollista ja/tai suotavaa käydä?

Terveisin,
KissMaster

Vastaan nyt vaikken ylläpitoon kuulukkaan. Eiköhän järkevintä (ja helpointa) ole käyttää ohjenuorana sitä, että jos asia liittyy jollain tavalla kinkyyteen, aiheesta voi hyvinkin keskustella palstalla. Ymmärrät varmasti eron puhutaanko esim seksuaalisuuteen liittyvistä laeista vai maahamuuttopolitiikasta. Ensimmäinen kuuluu palstan aihealueisiin, jälkimmäinen taas ei.

Amen

Muille poliittisille aiheille löytyy muita foorumeita tai vaikkapa oma facebookseinä tai vaikka perustaa oma kinkypolitiikkafooorumi.

KissMaster

Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #11 : 07.08.2020, 03:45 »
'Politiikka' lienee sanana ehkä yksi kaikkein väärinymmärretyimmistä termeistä; kaikki mikä liittyy yhteiskuntaan ja lainsäädäntöön on tavalla tai toisella 'poliittista'. Minä yhä edelleen väitän, että useimpia kinkyjä nuo aiheet kiinnostavat, ja niistä halutaan kinkyjen piirissä keskustella. Mainittakoon muutamina esimerkkeinä (useimmille) kinkyille tärkeistä yhteiskunnallisista asioista vaikkapa vähemmistöjen oikeudet, terveydenhoidon järjestelyt alueittain, sananvapaus ja yhdistymis- ja kokoontumisvapaus. En voi millään ymmärtää, että miksi keskustelu näistä aiheista halutaan julistaa baarissa tabuksi. Olen kasvanut arvomaailmaan, jossa eteenpäin vievän keskustelun ylläpitäminen ja toisen ihmisen mielipiteen kuunteleminen ovat itseisarvoja. Se toisen ihmisen mielipide on usein hyvin erilainen kuin oma mielipide, ja joskus se on jopa täysin päinvastainenkin. Se tilanne on vain hyväksyttävä. Kaikkein ikävin tilanne kehityksen kannalta on kuitenkin se, jos keskustelu padotaan; silloin edes ne hyvät ehdoitukset ja uudet kehitysideat eivät pääse esiin. No miksi sitten jaksan tästä aiheesta herätellä keskustelua? Siksi, että henkilökohtaisesti olen nähnyt tämän foorumin (ja tämän foorumin edeltäjäfoorumit) laajemmin, eli muunakin kuin vain paikkana mm. anustappien koon vertailemiselle.

Draugo

Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #12 : 07.08.2020, 17:19 »
Vaikka en täällä enää hirveästi hengaakkaan (aika paljon tämänkin ketjun aiheen vuoksi) niin tuonpa nyt kuitenkin oman mielipiteeni soppaan ja totean että jos politiikka on julistettu pannaan Baarin disqordissa niin kiinnostus liittymiseen nousi huomattavasti. Politiikkaa saa kuulla ihan tarpeeksi kaikkialla muuallakin ja täältäkin se vei vahvasti osallistumiskiinnostuksen, olisi mukavaa jos jossain saisi olla yhteisössä jota ei tuhota politiikalla.

balthazar

  • Vieras
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #13 : 08.08.2020, 11:19 »
Ei politiikka ole tabu aihe, se ei vaan kiinnosta suurinta osaa paikallaolevista, suurimman osan ajasta.

Välillä siellä on joku muu aihe, joka kuohahtaa hetken ja sen aikaa joitakin jäseniä vähän ärsyttää, mutta politiikka on aiheena yksinkertaisesti ihan helvetin tylsä about kaikkien mielestä. Itse en ainakaan jaksa lähteä discordiin maailmaa parantamaan, mulle tärkeämpää on yrittää tehdä omasta ja mahdollisesti muidenkin päivästä pikkuisen hauskempi. Politiikka sellaisena kuin itse sen miellän, eli niiden joutilaiden pukusetien ja jakkupukutätien jonninjoutavat jorinat saavat itseni parhaimmillaankin kyllästymään. Pahimmillaan se saa minut miettimään arkadianmäen vesivarannon myrkyttämistä.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 673
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: BDSM-baarin Discordissa politiikka on tabu-aihe?
« Vastaus #14 : 08.08.2020, 13:41 »
Kyllä, pidettään discorti vertaistukiryhmänä ja selkääntaputuspaikkana. Ainiin ja haukuttaan kaikkia, kenellä on eriäviä mielipiteitä. Noin se pysyy bdsm aiheisenä ja todella suvaitsevaisenä!