Kirjoittaja Aihe: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’  (Luettu 11234 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« : 07.09.2020, 18:07 »
’’Ei se järvi soutamalla kulu’’


Hypoteettinen tilanne eräällä keskustelupalstalla:

’’Kuinka monta seksikumppania teillä on ollut?"

Nainen vastaa:

’’Hmm, en oo pitkään aikaan laskenut.. Oliskohan niitä joku yli 100?’’

Naisen saamia mahdollisia kommentteja:

’’Hyi mikä huora/jakorasia’’
’’Etpä oo yhtään vaimomatskua’’
’’Kuka itseään kunnioittava nainen panee monien miesten kanssa?’’


Miehen vastaus:

’’Hmm oliskohan niitä joku 100? Ehkä enemmänkin.’’

Miehen saamia mahdollisia kommentteja:

’’Jätkähän on oikea panomies’’
 ’’Sä oot kyllä alfa’’
 ’’Aikamoinen sonni’’


Kyseessä oli kuvitteellinen tilanne, mutta se voisi olla myös oikea tilanne netissä.
'
Jos jossain asiassa tasa-arvo ei toteudu 2020-luvullakaan, niin tässä asiassa. Eli siinä, että nainen, joka on seksuaalisesti aktiivinen ja jolla on paljon seksikumppaneja, on automaattisesti huora, jakorasia, kylän poljetuin polkupyörä jne. Sen sijaan seksuaalisesti aktiivinen mies on taas hyvä jätkä jne. Ei siis aivan tasa-arvoista touhua.

Nainen, jolla on paljon seksikumppaneja, kohtaa edelleen hyvin paljon ennakkoluuloja. Häntä voidaan arvostella ja tuomita seksikumppanien määrän takia. Häntä voidaan haukkua epäkelvoksi ihmiseksi. Naiseksi, joka ei kelpaa kenellekään kuin vain panopuuksi ja arvostelevatpa jotkut naisen mahdollista äitiyttä ja äitinä olemista, jotka eivät taas liity mitenkään asiaan.

Näin feministin näkökulmasta tämä tilanne on niin epätasa-arvoinen kuin olla ja voi. Nainen voi pahimmillaan joutua yleisen lynkkauksen kohteeksi, jos sattuu kertomaan seksikumppanien ison määrän tai voi joutua peittelemään oikeaa lukua. Tai pienillä paikkakunnilla, joissa huhut liikkuvat nopeasti, nainen voi joutua jopa mustamaalauksen kohteeksi. Sen sijaan miehiä vain ihaillaan ja miesten seksuaalisesti aktiiviselle käytökselle löydetään paljon helpommin perustellumpia syitä kuin naisen seksuaaliselle käytökselle.

Miksi asia on edelleen näin? Mikä tekee naisesta, jolla on vaikka 100 seksikumppania, automaattisesti jakorasian, kun taas miehestä, jolla on sama määrä jakokumppania, hyvän jätkän? Miksi nainenkin ei voisi nauttia seksistä monien miesten kanssa?

Seksistä nauttiminen on jokaisen perusoikeus – myös silloin jos sitä harrastaa tai on harrastanut monien ihmisten kanssa vuosien mittaan. Onkin huvittavaa, että samaan aikaan kun naisten seksuaalisesta nautinnosta jauhetaan mediassa, naistenlehdissä, keskustelupalstoilla jne, niin silti seksuaalisesti aktiivista naista pidetään edelleen uhkana ja turmeltuneena.

Mitä pahaa siinä oikeastaan edes on, jos niitä seksikumppaneja onkin vaikka se 100 kpl? Jos käyttää kortsua aina uusien ihmisten kanssa ja muutenkin huolehtii ehkäisystä, niin paneskelussa eri ihmisten kanssa ei ole mitään pahaa. Tosiasia on, että ihminen ei ole yksiavioinen eläin -  ei sinkkunakaan eivätkä myöskään naiset ole yksiavioisia ja mielestäni sinkkuna on päinvastoin jopa luonnollista ja ymmärrettävää kokeilla seksiä eri ihmisten kanssa. Mieluummin viettää villiä sinkkuelämää, johon ehkä kuuluukin vaihtelevat seksikumppanit kuin sitten parisuhteessa toteuttaa samaa – varsinkaan jos ei ole lupaa siihen. Ja ihan rehellisesti – jos olet ollut saman ihmisen kanssa vuosia, veikkaan että ajatus muiden ihmisten kanssa seksin harrastamisesta nousee väkisin välillä mieleen.

Lisäksi se iso seksikumppanien määrä ei oikeasti määritä naista millään tavoin. Jos se jostain kertoo, niin vain siitä, että nainen on ehkä keskivertoa naista seksuaalisempi eikä ehkä niin yksiavioinen ihminen.

On toki eri asia, jos nainen hakee itsetunnolleen kohotusta monista miehistä tai käytös on selvästi holtitonta ja ehkä jopa vaarallistakin ja kondomin käyttö unohtuu. Näin ei kuitenkaan ole läheskään kaikkien naisten kohdalla. Päinvastoin, tuntemani seksuaalisesti aktiiviset naiset – joita muuten on nykyään aika paljon – ovat hyvinkin tarkkoja sen suhteen kenen kanssa menevät sänkyyn.

Epätasa-arvoinen tilanne ulottuu mielestäni myös kinkypiireihin. Master, jolla on monta subia, kokee muiden Masterien ihailua scenessä. Sen sijaan voisin veikata, että subi jolla olisi monta Masteria, ei kokisi vastaavanlaista ihailua.  Päinvastoin, paras subihan on monen mielestä lähes kokematon subi, jolla ei ole juurikaan kokemusta seksistä.

Todettakoon myös, että jokainen saa etsiä sellaista kumppania kuin haluaa. Se on ok, jos ei halua naista, jolla on menneisyydessään monia seksikumppaneja. Mutta naisen haukkuminen ties millä alentavilla ja ilkeillä sanoilla ei ole ok.

Seksi on nautinnollinen asia. Nauttikaamme siitä yhden, kahden tai useamman kumppanin kanssa.

Kirjoittaja:Perhonen89
« Viimeksi muokattu: 07.09.2020, 20:12 kirjoittanut lemmikki »

MrA

  • Vieras
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #1 : 07.09.2020, 18:16 »
Tuli tuosta tasa-arvosta mieleen että taitaa useimmiten olla nainen joka on ensimmäisenä naista tuomitsemassa, jos sallitaan suoraviivaiset yleistykset.

Henkilökohtaisesti pidän kokeneemmasta enemmän mutta sukupuolesta riippumatta käytös jossa ollaan kuten monosuhteilussa mutta sählätään selän takana on hyi hyi. Sopimuksella ja avoimin kortein tietysti ok vaikka millaiset ryhmitykset. IMO.

laalaa

  • Vieras
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #2 : 07.09.2020, 18:38 »
"Dominoiva kinkymies" oli keväällä sitä mieltä, että mun pitäisi opettaa mun koirani tyydyttämään mut nuolemalla, koska se olisi parempi vaihtoehto kuin kuvottava käytökseni (ollut useita seksipartnereita).

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #3 : 07.09.2020, 18:53 »
"Dominoiva kinkymies" oli keväällä sitä mieltä, että mun pitäisi opettaa mun koirani tyydyttämään mut nuolemalla, koska se olisi parempi vaihtoehto kuin kuvottava käytökseni (ollut useita seksipartnereita).

Mitä vittua nyt. 😂 On siinä taas ollut "dominoiva" herrasmies. 🤦‍♀️

Dominora

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 75
  • Light and Day
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #4 : 07.09.2020, 19:24 »
Ei se seksikumppaneiden määrä ketään huonoksi Mieheksi tai Naiseksi tee, vaan ihan muut arvot ja aatteet. Sellaiset hassut asiat kuin kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan, avoimuus, empatia, itsekunnioitus, kärsivällisyys, henkinen vahvuus, pidät huolta itsestäsi ja muista. Ajatustasolla listaa voisi jatkaa ja tarkentaa varmasti kirjan jos toisenkin verran.

Kait tämän voisi kiteyttää seuraavasti. Onko ihminen eläin? Historia paljastaa ja kikkelin muodolla on tarkoitus:
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tiede-ihminen-harrasti-ennen-hyperseksia/57609b95-58c2-30a1-93d9-09df2f8c1729

Onnellinen yksiavioinen elämä? Totta vai tarua.
https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/psykologi-ruotii-parisuhdemyytit-yksiavioisuudesta-pettamiseen-totta-vai-tarua/5194598#gs.fibejv

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1019
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #5 : 07.09.2020, 19:26 »
100  :)
Mitä sillä on väliä kuinka monen kanssa on pannut aiemmin :o , tosin kokemuksen määrä on hyvä tietää että tietää  :)
Noin kokeneen ja ”kaiken” nähneen kanssa monelle luultavasti tulee epävarmuus omasta riittävyydestään.
Sen oon huomannut noista kokeneimmissa 300-500 kumppania läpi käyneistä leluista että he ovat kylmempiä ja itsekkäämpiä oman nautintonsa hakijoita kuin kokemattomammat.
Mutta onhan se kivempaa kun tuon saa muutettua  :P

Dominora

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 75
  • Light and Day
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #6 : 07.09.2020, 19:36 »
"Dominoiva kinkymies" oli keväällä sitä mieltä, että mun pitäisi opettaa mun koirani tyydyttämään mut nuolemalla, koska se olisi parempi vaihtoehto kuin kuvottava käytökseni (ollut useita seksipartnereita).

Kaikkea sitä on tullut kuultua, mutta tämä on asteikolla wtf "dominoiva"  ::)

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #7 : 07.09.2020, 20:39 »
Mä taidan nyt olla neljäs henkilö joka tähän vastaa että seksikumppanien määrällä ei ole merkitystä /
preferoin itse kokenutta kumppania kokematonta enemmän.

Voisko joku nyt tulla tuomitsemaan naiset joilla on ollut vaikka se sata kumppania tähän niin saadaan jotain pohjaa näille olettamuksille ?


Snithan

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 125
  • Pikkususi
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #8 : 07.09.2020, 20:55 »
Täytyy sanoa, että minä en ole törmännyt tällaiseen asenteeseen kinkypiireissä. En edes voisi kehuskella kovin suurella seksikumppaneiden määrällä, mutta jos joku minulta ihan deittailun tai viestittelyn alussa alkaisi tivaamaan seksikumppaneideni määrää, kyseenalaistaisin sen tiedon informaatioarvon kyseiselle henkilölle. Jos taas joku tuttuni uteliaisuuttaan sitä tiedustelisi, tuskin minulle tuottaisi ongelmaa kertoa. Itse en ole koskaan kysynyt omien kumppaneideni tai ystävieni seksikumppanien määrää, koska en ymmärrä miksi sen pitäisi olla kiinnostava tieto kannaltani. Seksi ja seksuaalisuus itsessään ovat kiinnostavia aiheita, mutta se kuinka monen kanssa niitä on harjoittanut, on minusta aika epärelevanttia.

Ehkä en seuraa skeneä riittävän aktiivisesti, jos kokemattomia subeja ja monen subin mastereita arvostetaan eniten. Voin ymmärtää kokemattomamman subin kohdalla viehätyksen siihen, että voi tarjota uusia kokemuksia ja olla matkan alusta lähtien mukana näkemässä, kun toinen tutustuu itseensä ja löytää jänniä uusia juttuja. Mutta tuleehan kokeneemmillakin kinkyillä näitä hetkiä, koska ihminen muuttuu ajan kanssa ja muutoksen myötä voi löytää taas uusia asioita itsestään ja toisista. Jos taas kuvittelee, että kokematon subi on "paras" sen takia, että sen voi kouluttaa juuri sellaiseksi kuin haluaa... noh, onpa typerä ajatus. Kokemattomuus kertoo minusta vain siitä, ettei vielä varmuudella tiedä mistä pitää tai ei pidä. En usko sellaisen ihmisen olemassaoloon, jota voisi muotoilla kuin muovailuvahaa. Ja vielä vähemmän uskon, että ihminen jämähtäisi pysyvästi siihen yhteen muottiin, johon muotoutuu jossain suhteessa/suhteissa. Uudessa suhteessa joutuu hakemaan aina uudet raamit, jotka toimivat juuri sille suhteelle.

Tietysti, jos hengailee vaikka jollain Ylilaudalla (en myönnä, että ikinä pyörisin siellä mutta onhan sillä joskus viihdearvonsa...  :)) ), siellä törmää enemmän asenteeseen, jonka mukaan naisilla pitäisi olla maltillinen määrä kumppaneita ja miehellä taas saa olla reilusti enemmän. Mutta jos sellaisten foorumien selaaminen provosoi tai ahdistaa, ei kannata itseään sellaiselle altistaa.

Mies maalta-69

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 349
  • Sub-mies, joka on vasta astumassa hämärään.
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #9 : 07.09.2020, 21:13 »
"Dominoiva kinkymies" oli keväällä sitä mieltä, että mun pitäisi opettaa mun koirani tyydyttämään mut nuolemalla, koska se olisi parempi vaihtoehto kuin kuvottava käytökseni (ollut useita seksipartnereita).
Johan on. Kuvottaa, jo ajatuksenakin.

pikkusisko

Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #10 : 07.09.2020, 21:34 »
Samoilla linjoilla Snithanin kanssa. Minusta kaikki ihmiset, joiden mielestä on mielekästä mainita seksikumppaniensa lukumäärä muille saati toisten tilastoja tiedustella, käyttäytyvät idioottimaisesti :)) Ihan sukupuoleen katsomatta. En vain näe yhtäkään sellaista syytä tuoda asiaa esiin, joka kertoisi ihmisestä mitään hyvää. Koska prikulleen, mitä ihmeen väliä sillä on, mitenkään päin.

Tämä ollen sanottuna, olenpa itsekin täällä johonkin kyselyyn vastannut ja janonnut saada tietää mihin kohti janaa sijoitun. Kuvitellen, että iso määrä todistaisi minun olevan keskimääräistä viehättävämpi ja seksuaalisempi,  mutta samalla kammoten että se määrä olisikin huomattavasti isompi kuin muilla (ihan sama keillä) ja se taas kertoisi minun olevan liian leväperäinen  ;D Kumpikin ajatushan on täysin tuulesta temmattu, ja mikä hölmöintä, en edes tiedä tarkkaa määrää kun en ole tullut laskeneeksi. Että täyttä tollon työtä tuollainen vertailu on, mutta jostain liskoaivoista moista mätää vain välillä tursuaa. Luulen tosin minäkin, että enemmän niitä vähempilahjaisia johtopäätöksiä tehdään omasta itsestä ja toisaalta tosiaan naiset keskenään, koska slutshaming 4-ever  ::)

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 721
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #11 : 07.09.2020, 22:00 »
Enpä ole eläessäni kysynyt kumppaniltani, että kuinka monen kanssa hän on ollut. Kokemuksesta ja mieltymyksistä olen tiivannut sitäkin enemmän.

Mikäli preferoi pitkissä ja suljetuissa suhteissa eläneitä naisia, niin suuri kumppaneiden määrä voi toki nostaa kulmakarvoja, mutta se johtunee sen hetkisten matemaattisten laskujen sovittamisesta oman, tavoitellun suhdemuodon kanssa yhteen.

Mikäli tahtoo pitkää (ja suljettua) suhdetta, niin 20 vuotta sinkkuna pyörinyt on pienoinen arvoitus. Mikä sitten tulee yhden viikonlopun hupiin, niin siinä huomio on historian sijaan vain yhdessä hetkessä.

Itselleni on melko yhdentekevää, kuinka monen kanssa naapurini Ritva on ollut.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2020, 22:54 kirjoittanut D79Mies »

balthazar

  • Vieras
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #12 : 07.09.2020, 23:17 »
En mä tiedä onko se yleisesti mitenkään positiivinen juttu miehilläkään, jos on ollut paljon kumppaneita. Taitaa olla niin, että ne joita kovasti kumppanien lukumäärä kiinnostaa, yleensä omaavat myös asiasta jonkinlaisen mielipiteen.

Enemmänkin kiinnittäisin ehkä huomiota siihen, jos joku oikeasti pitää kirjaa panoistaan; jos joku tietää tarkalleen monettako viedään niin sehän on silloin tärkeää hänelle, ja se hänelle suotakoon. Syistä en lähde arvailemaan, ne lienevät jokaisella itsensä näköiset.


Pulse

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 418
  • Pulse est 7\3\2011 bdsmbaari
  • Galleria
    • Fetlife profiili
Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #13 : 08.09.2020, 00:13 »
" sata on naisellakinhyvä otanta.. mieluummin niin että kumppani omaa kykyä arvottaa myös seksin dynamiikkaa kokemustensa kautta :) Olis aika karmivaa tarjota sessio jollekin jolla ollut vasta muutama kumppanikokemus :("

lemmikki

Vs: ’’Ei se järvi soutamalla kulu’’
« Vastaus #14 : 08.09.2020, 06:56 »
Henkilökohtainen mielipiteeni noudattelee samaa kaavaa kuin muidenkin täällä kirjoittaneiden. Ei niin mitään väliä, onko kumppaneita ollut tuhat vai yksi. Pitäisin ehkä todella pientä määrää ennemmin ongelmallisena, mutta sekin vain silloin, jos vastakappale tämän myötä vertaisi minua siihen yhteen aiempaan tai olisi totaalisen kokematon. Seurustelin hetken aikanaan miehen kanssa, jolla oli ollut tasan kaksi kumppania ja ikää liki 50 vuotta. Hän katsoi mm. tarpeelliseksi ilmoittaa sitten miten missäkin asiassa sijoitun hänen top kolmoseensa. Suhde ei ollut pitkäikäinen.

Sen sijaan sitä slutshamingiksi laskettavaa on saattanut bongata enemmänkin siinä kohdin, miten tarpeelliseksi ihminen kokee julkituoda kumppanien tai seksikertojen määrää. Täytyy taas tässä kohtaa alleviivata, että itse en tuomitse sessiokuvien jakamista tai kokemuksilla "retostelua", mutta pystyn ymmärtämään, miksi esimerkiksi monosuhteeseen subia etsivälle henkilölle voi muodostua ongelmaksi se, että jonkun galleriasta löytyy satoja sessiokuvia eri kumppanien kanssa. Siinä voi häiritä pienet piirit: on ehkä outoa, jos kumppani on leikkinyt kymmenien kaveriesi/ystäviesi/tuttaviesi kanssa. Samoin saattaa aiheuttaa ristiriitaisia ajatuksia, jos joku etsii vakavaa suhdetta, mutta foorumikäyttäytymisestä voi päätellä, että sitä etsiskellessä on tullut koeajettua koko nippu ihmisiä.

Kuten moni on ilmaissut, ehkä tuollaisilla asioilla on väliä ihmisille, jotka kysyvät asiasta tai jotka itse pitävät kirjaa määristä. Mutta mitä taas kertoo ihmisestä se, että joku kokee tarpeelliseksi jakaa tiedon julkisesti kenenkään kysymättä? Saattaa tulla tunne siitä, että itsekin olisi vain sulka hattuun ja itse sessiota tärkeämpää olisi päästä kuvin ja kirjoituksin kertomaan, että saatu on. Siinäkään ei ole mitään väärää. Exhibbailu maistuu monelle. Mutta toki tällaiselle voi olla ikävämpiäkin tarkoitusperiä, kuten esimerkiksi hieroa exän naamaan jotain kostomatskua.  Ymmärrän, jos se jollekin on turn-off. Silloin on varmasti ihan hyvä, että tietoisesti välttää henkilöitä, joiden foorumikäyttäytyminen ei vastaa sitä käsitystä yksityisyydestä, minkä itse toivoisi toteutuvan.

Kukin tyylillään. Iso merkitys noin ihmisen sopivuuden arvioinnissa suhteessa omiin preferensseihinsä voi tosiaan olla myös sillä, että miten avoimesti ja millä tavoin seikkailuistaan kertoo. Minulle ainakin näyttäytyisi eri tavoin ihminen, joka tutustuessa kertoo olevansa aika kokenut, kuin hän, joka käy vaikka facebookissa tai täällä tavalla tai toisella julistamassa aina, kun on tehnyt kaadon. Oli sitten mies tai nainen. Ja ei, en tuomitse kumpaakaan, mutta saattaisi se omaan valintaanikin vaikuttaa. Koska siitähän parisuhteiden muodostamisessa lopulta on kyse. Valinnoista. Minä itse valitsen miten paljon kerron julkisesti omasta seksielämästäni. Ja minä itse valitsen senkin, että haluanko olla suhteessa ihmisen kanssa, joka jakaa omaan makuuni liikaa tai liian vähän. Sen saman valinnanvapauden soisin muillekin.

Sen sijaan jonkun henkilökohtainen huorittelu tai arvostelu on ihan turhaa ja vain huonoa käytöstä. Asiat voi esittää yleensä fiksumminkin. Tai pitää omana tietonaan, jos sinulta ei oikeastaan edes kysytty.