Kirjoittaja Aihe: Miehet ja seksuaalineuvonta  (Luettu 3629 kertaa)

Coach

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 225
  • The Grand Daddy
  • Galleria
Miehet ja seksuaalineuvonta
« : 25.10.2020, 08:53 »
Olen seurannut mielenkiinnolla pitkään yhteiskunnassa käynnissä olevaa seksuaalista asennemuutosta, joka on varmaan näkyvimmin alkanut #metoo liikkeestä. En varmasti ole ainoa jota tämä aihe kiinnostaa.

Ylellä on mielenkiintoinen juttu tähän aiheeseen liittyen https://yle.fi/uutiset/3-11607750

Minun oma stereotyyppinen kuva suomalaisesta miehestä on, että seksuaalisuudesta ei puhuta, naisten oikeuksia ei osata ottaa huomioon ja ylipäänsäkin käsitteenä suomalainen mies on sellainen ”jäärän” perusmääritelmä. Tuo stereotypiahan on vanha kuin vaarin villasukka, mutta se tuntuu elävän edelleen varsinkin tässä seksuaalikontekstissa vahvasti.

Nyt näyttäisi alkavan tapahtua muutosta, ainakin Ylen uutisen mukaan.

Nuo kysymykset tai aiheet mitkä eniten seksuaalineuvonnassa herättää keskustelua, tuntuu minusta aika basic tasolta, ja tietyllä tavalla vahvistaa mielikuvaa jäärästä. Mutta joka tapauksessa aihe kiinnostaa miehiä ja muutosta on havaittavissa. Näyttäisi siltä, että #metoo on muuttanut maailmaa oikeasti. Mitä mieltä sinä olet?


Kahlitsija

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 367
  • Dominoiva sadisti. Utelias perverssi.
  • Galleria
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #1 : 25.10.2020, 09:02 »
"3. Seksuaalinen suostumus. Missä vaiheessa sitä täytyy kysyä ja pitääkö suostumuksen olla koko ajan voimassa?

Aina pitää kysyä suostumus, kun lähestyy toista ihmistä, vaikka olisi ollut pitkään avioliitossa tai parisuhteessa. Jos aikoo halata, suudella tai kosketella, pitää kysyä lupa etukäteen."

Pääosin ihan fiksu artikkeli, mutta aloin nauraa, kun kuvittelin itseni pyytämässä kumppaniltani kotona aina lupaa, että saanko halata

Coach

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 225
  • The Grand Daddy
  • Galleria
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #2 : 25.10.2020, 09:35 »
"3. Seksuaalinen suostumus. Missä vaiheessa sitä täytyy kysyä ja pitääkö suostumuksen olla koko ajan voimassa?

Aina pitää kysyä suostumus, kun lähestyy toista ihmistä, vaikka olisi ollut pitkään avioliitossa tai parisuhteessa. Jos aikoo halata, suudella tai kosketella, pitää kysyä lupa etukäteen."

Pääosin ihan fiksu artikkeli, mutta aloin nauraa, kun kuvittelin itseni pyytämässä kumppaniltani kotona aina lupaa, että saanko halata

Samaa mieltä, että eihän se voi kirjaimellisesti noin olla. Tämän voi tulkita juuri niin, että nauraa sille järjettömyydelle tai miettii sen vähän laajemmin. Avioliiton tai pitkän parisuhteen ei automaattisesti tule antaa lupaa toisen koskemiseen, joten tuo kohta on ihan validi siten ajateltuna. Ehkä toimittaja on kirjoittanut sen vähän kömpelösti tuohon.

Ja ehkä toimittaja ja terapeutti ei elä D/s suhteessa  :))

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #3 : 25.10.2020, 10:15 »
"3. Seksuaalinen suostumus. Missä vaiheessa sitä täytyy kysyä ja pitääkö suostumuksen olla koko ajan voimassa?

Aina pitää kysyä suostumus, kun lähestyy toista ihmistä, vaikka olisi ollut pitkään avioliitossa tai parisuhteessa. Jos aikoo halata, suudella tai kosketella, pitää kysyä lupa etukäteen."

Pääosin ihan fiksu artikkeli, mutta aloin nauraa, kun kuvittelin itseni pyytämässä kumppaniltani kotona aina lupaa, että saanko halata

Kiinnitin ihan samaan kohtaan huomiota. Tässä on nyt artikkelin asiantuntija (tai "asiantuntija") mennyt sille oudolle alueelle, joka on arkielämän maalaisjärjen ja -etiikan sekä juristerian välissä. Millainen lupa tarvitaan? Riittääkö suullinen vai pitääkö olla kirjallinen? Jos suullinen, mitä tapahtuu, jos toinen osa puoli kiistää luvan antaneensa eikä todistajia tai tallennetta ole? Jos kirjallinen, niin pitääkö olla virallinen lomake? Jos virallinen lomake, minkä hallintoelimen määrittelemä lomake? Pitääkö olla todistajien allekirjoitukset?

Tästä nyt selvästi tarvitaan ennakkotapauksia, jotka on viety korkeimpaan oikeuteen asti. Sitä ennen vallitkoon absoluuttinen halauskielto! Melkein alkaa kaivata ex-pääministeri Sipilää, joka olisi rakentanut autotallissaan mallinnuskakkaran tai piirtänyt prosessikaavion.

Mr Birch

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #4 : 25.10.2020, 10:47 »
Eipä tuo uutinen nyt ihan hirveästi valaistusta tuonut. Saati valistusta. Sen vaan, että kun kaksi naista keskustelee miesten käytöksestä, niin se nähdään negatiivisena. Eipä silti. Vuosikymmenien tai edes -satojen aikana ei ne keskustelut ole mihinkään muuttuneet. Valta näkemys huutaa, että sinä mies siellä korjaa käytöstäsi. No joo...humalassa miehet on yleensä sikoja. Se myönnettäköön. Mutta niin on naisetkin. Ja ne vasta osaa. Ei kukaan uutisissa heitä neuvo kohtaamaan miestä.  Naiset sitä koulutusta tarvitsisi enemmän, ettei tarttis aina valittaa, ettei kelpaa kellekään kunnon miehelle. Tai ettei niitä kunnollisia miehiä olekaan. Minä lakkasin aikoinaan käymästä työpaikan juhlissa juuri naisten humalakäytöksen takia.

spoiled

  • Vieras
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #5 : 25.10.2020, 11:16 »
Siis kyllähän tuo kohta koskee naistakin. Ei oletus ole että naiset saavat käydä käsiksi ilman suostumusta. Kukaan ei saa.

Itse olen ollut suhteessa, jossa on ihan kysytty saako halata, molemmin puolin, eikä se tuntunut oudolta kun siihen oli tottunut. Ihan yhtä lailla joka kerta kysyin ottaako hän teetä, siis ihan joka kerta erikseen. Ei ollut mitään kirjallista lomaketta, mutta oli sellainen kohtelias ja luonteva tapa. Kysymyksen voi muotoilla monella tavalla. Eiköhän kaikille löydy luonteva tapa. Kysehän on vain siitä että osoittaa että on kiinnostunut toisen mielipiteestä.

Näistä asioista keskusteleminen on (pari)suhteessa erittäin tärkeää. En sano että ei voisi olla mitään spontaania kosketusta, mutta pitää tietää että se on toiselle ok. Ennen kuin naureskelee tälle asialle, voi miettiä miltä tuntuisi jos joku vuosikausia koskee itseä tavalla joka ei itseä miellytä. Se tekee koko suhteelle pahaa. Eikä sekään ole kiva ajatus, että tulee itse tehneeksi niin, koska ei vaan ole tullut toiselta kysyneeksi. Kaikille osapuolille on kivempi, että on suostumus. Se on luottamusta ja kunnioitusta toista kohtaan.

Alistuvana minua on ärsyttänyt sessioissa uuden masterin kanssa hänen kysymyksensä siitä mikä sopii ja mikä ei, mutta sitten lopulta olen siitä todella kiitollinen. Meille voisi käydä todella huonosti, molemmille, jos nyt aluksi ei näin olisi. Ei keskusteleminen mitään piilaa, päinvastoin se rakentaa yhteyttä toiseen. Olen tässä oppinut itsekin puhumaan omista tunteistani session aikana ja se jos mikä on arvokas asia. Jos minulle joskus muodostuu pidempi D/s-suhde, varmasti pidemmän päälle voi luottaa aiempiin sopimuksiin, mutta kyllä tsekkailu tietyin väliajoin on välttämätöntä silloinkin, ihmisten toiveethan muuttuvat.


Fia

  • Vieras
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #6 : 25.10.2020, 11:29 »
Mä oon myös ollu aikoinaan pitkässä parisuhteessa, jossa jopa halaamiseen kysyttiin yleensä aina lupa. Eikä se tosiaan ollut outoa, kun se oli tapa. Yleensä puolin ja toisin ihan vaan lyhyesti kysyttiin "Saanko?" johon toinen saattoi vastata vaikka nyökäten ja sit halattiin. Se oli söpöä. Omalla tavallaan myös rituaalista, siinä suhteessa tärkeää puolin ja toisin.

Sittemmin olen ollut suhteissa, joissa edes seksiin ei oo multa tarvinnu pyytää partnerin erikseen lupaa, koska on etukäteen sovittu (minun aloitteesta), että lähtökohtaisesti olen käytettävissä. Olen ollut tätä leikkiä turvasanalla ja ilman, mutta ei oo (vielä) myöskään tarvinnu turvasanattaa silloinkaan, kun se takaovi on ollu käytössä.

Pointtina siis, että konsensuaalisuus on oleellista, mutta sen nyt voi sopia monella tavalla. Se voi olla voimassa toistaiseksi tai se voidaan varmistaa aina erikseen. Tärkeintä on, että jokaisessa (pari)suhteessa etsitään ja löydetään se oma tapa toimia niin, että molemmilla osapuolilla on hyvä ja turvallinen olla.

Fia

  • Vieras
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #7 : 25.10.2020, 11:44 »
Todettakoon muuten, että luvan antaminen ja saaminen on musta yksi kuumimpia juttuja. Varsinkin silloin kun antaa tai saa luvan toiselle johonkin juttuun mikä lähtökohtaisesti on "ihan hullua".

Tavallaan myös joka halaukseen luvan pyytäminen erikseen on niin "hullua" että siitäkin voi saada kiksejä. 😂 On se suostumisen hetki vaan aina niin ihana.

irhe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 154
  • Lumoava kirous
  • Galleria
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #8 : 25.10.2020, 13:14 »
"3. Seksuaalinen suostumus. Missä vaiheessa sitä täytyy kysyä ja pitääkö suostumuksen olla koko ajan voimassa?

Aina pitää kysyä suostumus, kun lähestyy toista ihmistä, vaikka olisi ollut pitkään avioliitossa tai parisuhteessa. Jos aikoo halata, suudella tai kosketella, pitää kysyä lupa etukäteen."

Pääosin ihan fiksu artikkeli, mutta aloin nauraa, kun kuvittelin itseni pyytämässä kumppaniltani kotona aina lupaa, että saanko halata
Mä aattelen, että jos suostumuksen tarkoitusta ja käyttöä täytyy miettiä, niin sillon on parempi neuvoa kysymään aina. A i n a. Mun on vaikea kuvitella suhteessani tilannetta, missä mua ei saisi koskea, enkä myöskään vaadi luvan kysymistä, mut en näe mitään kummallista siinäkään, jos kaikkeen koskettamiseen kysytään lupa. Mielummin niin päin kuin että tulisi sitten tahtomattaan millään tapaa kosketetuksi.

MrA

  • Vieras
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #9 : 25.10.2020, 14:10 »
Maailma polarisoituu.

On vihervasemmisto, feminismi ja iso osa julkisen sektorin työpaikoissa toimivista. Tähän liittyy merkittävä edustus myös eri medioissa.

Sitten on hiljainen enemmistö.

Jouni

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1382
  • Energiahoitaja-(: Sadisti.
  • Galleria
    • Aikuiseksi
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #10 : 25.10.2020, 15:40 »
Ihan uteliaisuudesta kysymys miehille: Onko sinulle merkitystä seksuaalineuvojan sukupuolella tai seksuaalisella suuntautumisella?

Kahlitsija

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 367
  • Dominoiva sadisti. Utelias perverssi.
  • Galleria
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #11 : 25.10.2020, 15:45 »
Ihan uteliaisuudesta kysymys miehille: Onko sinulle merkitystä seksuaalineuvojan sukupuolella tai seksuaalisella suuntautumisella?
En ole miettinyt ikinä asiaa, mutta nyt kun asiaa kysyt, niin luultavasti mielummin mies, jos joskus tulisi tarvetta.

mirbe

  • Vieras
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #12 : 26.10.2020, 23:13 »
Kiinnostava aihe, koska itsellä suunnitelmissa seksuaalineuvojan opinnot.
Itse olen 30 v. ja itselle on tullut vastaan pääsääntöisesti miehiä, joille seksistä ja seksuaalisuudesta puhuminen on ollut tosi luontevaa. Myös kokeilunhalua on löytynyt ja koen, että rajojen kunnioittaminen on ollut lähes aina läsnä puolin ja toisin.
Olen kuitenkin ollut myös kerran suhteessa, missä olin itse se osapuoli, joka halusi paljon enemmän kaikenlaista läheisyyttä ja myös sitä seksuaalista kanssakäymistä. Kun halusin keskustella haluttomuuden syistä ja siitä mitä kumppani minulta toivoisi, tai että olenko tehnyt jotain väärin, niin hän koki sen automaattisesti painostamisena seksiin ja kysyi, että ”Pitäisikö minun harrastaa seksiä vasten tahtoani”.

Conf

Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #13 : 27.10.2020, 06:24 »
Ihan uteliaisuudesta kysymys miehille: Onko sinulle merkitystä seksuaalineuvojan sukupuolella tai seksuaalisella suuntautumisella?

Hyvä kysymys, enpä ole koskaan tullut miettineeksi! Mun pitäisi ensin ratkaista se, että mihin mä tarvitsisin seksuaalineuvojaa, eli kun en ole oikein keksinyt tämmöiselle mitään käyttöä, en oikein tiedä olisiko se mielummin mies vai nainen.

Kirjoittelin tähän useamman eri tilanteen, mutta lopulta tulin siihen tulokseen että  itselleni sukupuolella on väliä, suuntautumisella ei juurikaan.

Toisaalta aihekenttä on niin laaja, että varmasti löytyy montakin esimerkkitilannetta jossa sukupuolella ei olisi väliä, eli varmaan tähän perinteinen "Tämä asia on näin, pois lukien tilanteet joissa se on jotain muuta" vastaus.

Apollyon

  • Bizarre Club
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 651
  • Galleria
Vs: Miehet ja seksuaalineuvonta
« Vastaus #14 : 27.10.2020, 08:08 »
Jaa, vaikea sanoa olisiko neuvojan sukupuolella väliä. Luulen, että itselleni ei, mutta pidän ihan mahdollisena, että jollekulle muulle onkin.

Enemmän väliä on sillä, että tyypistä tulisi sellainen vaikutelma, että se tietää mistä puhuu. Luulen, että siltä kannalta tosi nuori neuvoja voisi olla haastavampi kokea oikeasti kykeneväksi tukemaan.

Itse en ole toistaiseksi tarvinnut näitä palveluita, mutta mun mielestä se, että niitä on ja niistä puhutaan on todella hyvä asia. Seksi ja seksuaalisuus on yhä pitkälti tabuja, ei siten kuin ennen, mutta edelleen vaiettuja ja me kulttuurina usein ajatellaan, että ihmiset vaan jotenkin osaa nää jutut ilman, että joku kertoo tai opettaa.