Kirjoittaja Aihe: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken  (Luettu 10065 kertaa)

MasterPain

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 109
  • Kysymällä voi saada haluamansa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #60 : 02.02.2021, 02:15 »
Stoge osuit sinne ytimeen.
Juu itsekin kun luen näitä niin porukka on välillä sivuraiteella ja paasataan mitä tekisin, jos... Samalla hyväksyvät nuo etikettisännöt.
Mutta mutta elämä on useita kertoja helpompaa kuin ennen, tosin aiemmin saattoi saada kerralla koukkuun persoonan joka oli yhtä pervo kuin itse olin, kun tiijä niin piti kysyä ja siitä se läks.

Vieteriakka71

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #61 : 02.02.2021, 02:45 »
No ni saako puhutella ja ketä pitää puhutella, olen switch ja pitäisi saada seuraa hyvin äkkiä tai tapahtuu kummia. Ei mitään paskanjauhantaa, ei kuvien anelua, jos kysyt 2 kertaa saman kysymyksen tulee blokki.

vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #62 : 02.02.2021, 09:35 »
Tässä taitaa nyt jonneilla mennä ohi, koska eivät onneksi, joudu muistamaan / tietämään, sitä kun "pervo" tarkotti suunnilleen samaa ajatustasoltaan kuin vaikkapa "pedofili / lapsiinsekaantuja" nykypäivänä.

Erilaiset käytössäännöt sun muut pohjautui osaltaan siihen, että kyse oli erittäin pienien piirien keskinäisestä toiminnasta jotka vaaransivat oikeastaan koko muun elämäntapansa olemalla piilossa sitä mitä ovat.

Harva osaa arvostaa sitä, miten nykyään jokainen voi napsia omat juttunsa asioiden loputtomasta kirjosta riskeeramatta paljoakaan.

Ei sillä, itsekin olen ollut mitä olen vasta 90 -luvun alkupuolelta jolloin asiat alkoivat olemaan enemmän sallittuja, mutta jonkin verran sitä negaatiota vastaanottaneena, voin kuvitella, mitä se oli vaikkapa 20 vuotta aikaisemmin.

Tää nyt lähinnä vastakaikuna sille, miten paljon tässäkin ketjussa huudetaan omaa tapaa toimia ja unohdetaan se, että kaikilla ei ole aina ollut mahdolisuutta siihen.

Onko tämä kaikilta osin edes muuttunut? Juu kyllä, varmasti merkittävällä osalla BDSM:n harrastajista on vapaata ja ihanaa - mutta edelleen on ihmisiä, joille BDSM-identiteetin paljastuminen olisi esim. työelämän kannalta ongelma. Yhä edelleen on ammatteja, joissa ei ole ok olla kinky. Naimisissa olevalle mononaiselle moni juttu olisi lähinnä hauska yksityiskohta, mutta D-miehelle ei niinkään - tai vaikka ihan vaan hedonisti-lutkalle.

Ja jos ei mennä edes niche-ammatteihin niin onhan meillä ihan fetissejä/kinkkejä, joihin skenessä etenkin uudet suhtautuvat tosi nihkeästi ja ennakkoluuloilla. Stoge toikin jo esiin HC-sadomasokismin, ja muita ovat vaikkapa ageplay (oikeesti kuinka montaa ageplayeria ei ole epäilty skenessä pedofiiliksi?), tietyt fetissit (oikeestaan ne kaikki "epätrendikkäät") ja vaikka nyt sitten M/s-suhteet jotka täytyy suunnilleen esittää vesitettyinä ettei kenellekään tule paha mieli.

Aika kevyestihän täällä ihmisiin voi tutustua kun miitit ovat avoimia kaikille. Näinhän ei esim. kaikissa fettaripiireissä ole, koska on pakko karsia sekopäät pois.

Mietin noita käytöstapoja, niitähän ei ole keskitty kinkyskenessä vaan on tuotu vaniljamaailmasta. Eihän hyvin muodollisissa juhlissakaan voi vaan rynnätä esittelemään itseään kelle tahansa - vaan täytyy tulla esitellyksi. Vain tuttaville/ystäville voi puhua suoraan.

Itse näen tietyt käytöstapajutut myös D-ihmisten suojeluna ja ymmärtämisenä. Monilla ihmisillä on sellainen ajatus, että D-ihmiset vaan eivät voi koskaan menettää malttiaan. Ei edes silloin kun jos joku vaikkapa koskee sitä D:n subia tavalla jonka myös subi kokee loukkaavaksi. Etenkin jos puhutaan vielä omistuksenhaluisista ihmisistä niin tämähän on ihan tabu.

 

Alistavaherra

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #63 : 02.02.2021, 09:54 »
Tässä taitaa nyt jonneilla mennä ohi, koska eivät onneksi, joudu muistamaan / tietämään, sitä kun "pervo" tarkotti suunnilleen samaa ajatustasoltaan kuin vaikkapa "pedofili / lapsiinsekaantuja" nykypäivänä.

Erilaiset käytössäännöt sun muut pohjautui osaltaan siihen, että kyse oli erittäin pienien piirien keskinäisestä toiminnasta jotka vaaransivat oikeastaan koko muun elämäntapansa olemalla piilossa sitä mitä ovat.

Harva osaa arvostaa sitä, miten nykyään jokainen voi napsia omat juttunsa asioiden loputtomasta kirjosta riskeeramatta paljoakaan.

Ei sillä, itsekin olen ollut mitä olen vasta 90 -luvun alkupuolelta jolloin asiat alkoivat olemaan enemmän sallittuja, mutta jonkin verran sitä negaatiota vastaanottaneena, voin kuvitella, mitä se oli vaikkapa 20 vuotta aikaisemmin.

Tää nyt lähinnä vastakaikuna sille, miten paljon tässäkin ketjussa huudetaan omaa tapaa toimia ja unohdetaan se, että kaikilla ei ole aina ollut mahdolisuutta siihen.

Pelkästään homoseksuaalisten tekojen kriminalisointi poistettiin siinä 70-luvulla, sadomasokismin ja muiden seksuaalisten suuntausten tautiluokitukset muuttuivat reilu 10 vuotta sitten. Ehkäpä nuo omat viittaukseni etikeitteihin reilu 20 vuotta saadessani ensikokemuksia koko asiaan olivat silloin enemmänkin jäännettä rikoslain ja "houruloiden" hengestä. Ja omalla kohdalla muistelisin joidenkin suhtautuneen varauksellisesti vielä myöhemminkin koko asiaan virallisten tautiluokitusten vielä ollessa voimassa, kieltämällä sen. Lisäksi "omassa porukassa" vallitsi sellainen henki, että ne todella HC-tyypit olivat niitä "liian vinoja". 

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #64 : 02.02.2021, 12:20 »

Myös se kinkyksi itsensä määrittelevä voi olla vastentahtoinen, mutta noin muuten saan nyt paremmin kiinni siitä, mitä tarkoitit. Kiitos täsmennyksestä, etten jäänyt väärään käsitykseen asioiden kulusta. Etenkin tuo Masterpainin viesti omasi perässä antoi sellaista mielikuvaa, että ihmisten pitäisi vain jotenkin tietää tuosta säännöstänne ja totella sitä riippumatta siitä, mikä heidän suhteensa kumpaankaan teistä on. Hyvä että tuli korjattua, ymmärrän nyt paremmin.

Omat ajatukset menee vahvasti linjassa hihattoman kanssa. Itse ainakin olen hyvin vastentahtoinen osallistumaan muiden valta-asetelmiin. Jos jollekulle ei ole sopivaa puhua, niin en sitten puhu. En kuitenkaan lähtisi kysymään lupaa puhutteluun keneltäkään, enkä halua arvailla ketkä on minkäkinlaisessa suhteessa keskenään. Kunhan kunnioitetaan toistemme rajoja ja tapahtuman virallisia sääntöjä, niin sen pitäisi riittää. Normaalit käytöstavat vie pitkälle.

Me kytkimet nyt muutenkin ollaan tällaisia, sori. Rikotaan etiketit mennen tullen. Kuulemma jos on pukeutunut kaulapantaan ja kahleisiin ei saisi antaa piiskaa, mutta en ole jaksanut näistä välittää.

Asiasta täysin ohi: mitä se masterpaini on ja pääseekö sitä jossakin katsomaan? Onko lippuja myynnissä?  ::)

MasterPain

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 109
  • Kysymällä voi saada haluamansa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #65 : 02.02.2021, 12:34 »
En tiedä pottuiliko edellinen kirjoittaja, mutta ei menny edes lähelle ...

Fia

  • Vieras
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #66 : 02.02.2021, 12:56 »
Voisin kertoa tarinoita siitä, kun tulin vuonna 2000 tuppukylässä Suomen Raamattuvyöhykkeellä kaapista tytöistä tykkäävänä tyttönä ja koko kylä katsoi asiakseen ottaa kantaa... Ja ei, ne ei heiluttaneet hymyillen sateenkaarilippuja.

20 vuodessa on onneksi tultu pitkä matka yleisessä asenneilmapiirissä, mutta silti minäkin olen edelleenkin siinä asemassa, ettei mulla oo vaikkapa varaa esiintyä kasvoillani tällä sivustolla.

Silti ja siksi ajattelen, että mahdollisimman avoin keskustelu samassa suossa olevien kesken on hyvä asia.

Mulle on esimerkiksi tosi tärkeitä ja vertaistuelliset ihanat keskustelut muiden kinkyjen/switchien/submissiivisten naisten kanssa ja kokisin kyllä vähän hankalaksi, jos meidän pitäis esim. kysellä erikseen lupia toistemme mahd. D-ihmisiltä kaikkeen keskinäiseen kommunikointiin. Mutta toki voi olla myös toistaiseksi voimassa oleva lupa jutteluun, ja erilaiset tapahtumat yms. voivat olla sovitusti asia erikseen.


PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #67 : 02.02.2021, 14:20 »
En tiedä pottuiliko edellinen kirjoittaja, mutta ei menny edes lähelle ...

Oli ihan ilman pottuja kyseinen kommentti. Ja minkä lähelle? Perunamaan, ehkä?  ???

Morgul

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 673
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #68 : 02.02.2021, 14:48 »
Tässä taitaa nyt jonneilla mennä ohi, koska eivät onneksi, joudu muistamaan / tietämään, sitä kun "pervo" tarkotti suunnilleen samaa ajatustasoltaan kuin vaikkapa "pedofili / lapsiinsekaantuja" nykypäivänä.

Erilaiset käytössäännöt sun muut pohjautui osaltaan siihen, että kyse oli erittäin pienien piirien keskinäisestä toiminnasta jotka vaaransivat oikeastaan koko muun elämäntapansa olemalla piilossa sitä mitä ovat.

Harva osaa arvostaa sitä, miten nykyään jokainen voi napsia omat juttunsa asioiden loputtomasta kirjosta riskeeramatta paljoakaan.

Ei sillä, itsekin olen ollut mitä olen vasta 90 -luvun alkupuolelta jolloin asiat alkoivat olemaan enemmän sallittuja, mutta jonkin verran sitä negaatiota vastaanottaneena, voin kuvitella, mitä se oli vaikkapa 20 vuotta aikaisemmin.

Tää nyt lähinnä vastakaikuna sille, miten paljon tässäkin ketjussa huudetaan omaa tapaa toimia ja unohdetaan se, että kaikilla ei ole aina ollut mahdolisuutta siihen.

Joo, totta. Omasta puolestani pyydän sorin. En tyhmyyttäni tullut ajatelleeksi tätä aspektia vaikka tiedän asennehistoriasta olennaisen 1900-luvun ajalta.

Toki aina kun on puhuttu seksuaalihistoriasta, luetellaan Setan perustamiset ym. ja puidaan asiaa paljolti queer-kulmasta. Siksikään en osannut huomioida BDSM-skenen kokemaa syrjintää.


Punisher

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Sitä käsittelyä saa mitä tilaa
  • Galleria
Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #69 : 02.02.2021, 19:38 »
Fia, siellä raamattuvyöhykkeellä tulee yhä yli 30 vuoden takaa kyselyjä läpi jos nimi ja kuva lehdessä vilahtaa..Epäillys siittä että onko tuolin niittä kun samaa sukujuurta ..
Eivätkä ne siis ole hyvällä kyselijöitä..vaan vanhakantaisia ns. homoparannusoppia ja seksuaaliperversioiden poiskitkemistä Säähköä läänillä päähän tyylisiä   saarnauskannaotttoja. Niin kovassa mammeleiden maailmoissa ennakkoluulot istuvat yhä vieläkin että hampaattomina horiskoinakin hoivakodeista pitää sitä Jumalanpilkkaa torjua ja levittää sitä ainoata oikeata oppia.....

Mutta heitettiin siellä teatterilla aitoa paskaakin yleisön päälle ja se oli geimien loppu, myös Vaakuna tyhjeni..

siis naisen perään soiteltu ei minun...

Pera

Vs: Käytösetiketit BDSm henkilöiden kesken
« Vastaus #70 : 06.02.2021, 21:59 »
Itse olen aika uusi tulokas näissä hommissa, mutta kova nörttäämään ja lukemaan asioista. Ainakin englanninkielisillä sivustoilla ja blogeissa käytetään tietääkseni high protocol, mikäli tapahtumassa on tuo MasterPainin kuvaama tai muu tiukka etiketti voimassa. Käsittääkseni siitä ilmoitetaan usein erikseen. Mielestäni ihan hyvä systeemi, jos tilaisuuden järjestäjä ilmoittaa etiketistä etukäteen.