Äänestys

Mikä on sukupuolesi ja roolimieltymyksesi?

Olen mies ja haluan alistaa.
72 (21.4%)
Olen mies ja haluan alistua.
43 (12.8%)
Olen nainen ja haluan alistaa.
30 (8.9%)
Olen nainen ja haluan alistua.
99 (29.4%)
Olen muunsukupuolinen ja haluan alistaa.
7 (2.1%)
Olen muunsukupuolinen ja haluan alistua.
6 (1.8%)
Olen mies ja haluan sekä alistaa että alistua.
32 (9.5%)
Olen nainen ja haluan sekä alistaa että alistua.
39 (11.6%)
Olen muunsukupuolinen ja haluan sekä alistaa että alistua.
9 (2.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 252

Äänestys päättynyt: 28.05.2021, 16:16

Kirjoittaja Aihe: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021  (Luettu 8062 kertaa)

Kesyeläin

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #30 : 30.03.2021, 21:07 »
Nyt on tuhannen ruoskaniskun paikka vaikuttaa terminilogiaan, eli otetaan vastaan soveltuvampi sateenvarjokäsite vaihtoehdoksi alistamiselle. Haetaan siis sanaa (mieluiten suomenkielistä), joka pitää sisällään kaikenlaisen altavastaajana toimimisen (esimerkiksi sidottavana, piiskattavana, nöyryytettävänä tai käskettävänä olemisen). Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkkä passiivisena tekemisen kohteena viruminen, vaan esimerkiksi toisen palvominen, palveleminen, saappaiden nuoleminen ja muu vastaava aktiivinen alistuminen lasketaan mukaan. Dominointi ei oikein käy, koska esimerkiksi masokisti voi hyvin olla läpsyttimen asiakaspuolella myös täysin ilman erityistä valta-asetelmaa. Jos ei parempaa sanaa ehdoteta ja hyväksytä, niin jatketaan seuraavassakin kyselyssä alistamisella.

Mie skippaan ne piiskaniskut, mutta oon pyrkinyt vakiinnuttamaan käännetyt versiot "top" eli "tekijä" ja "bottom" eli "kokija".
Tosin näissäkin on sitä sävyä, että kokija olisi vain passiivinen kohde, mutta näissä ei ehkä ole yhtä voimakasta assosiaatiota jo olemassa, jolloin käsitteiden avaamisen jälkeen on ehkä vähemmän epäselvyyksiä.

Huippuahan tässä on se, että joku tekee jotakin. Ja pienikin data (kunhan tiedostetaan pienuus) on tyhjää parempi. Eli siitä kiitos!

newt

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #31 : 31.03.2021, 10:11 »
Olisin varmaan kaivannut vaihtoehtoa "Jotain muuta, mitä?", jos tässä keskustelua kuitenkin haetaan. Kai sekin jotain dataa antaisi ulos.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #32 : 31.03.2021, 11:58 »
oon pyrkinyt vakiinnuttamaan käännetyt versiot "top" eli "tekijä" ja "bottom" eli "kokija".
Tosin näissäkin on sitä sävyä, että kokija olisi vain passiivinen kohde, mutta näissä ei ehkä ole yhtä voimakasta assosiaatiota jo olemassa, jolloin käsitteiden avaamisen jälkeen on ehkä vähemmän epäselvyyksiä.

Mäkin itse asiassa pohdin sellaista vaihtoehtoa missä alistajan tilalla olisi ollut "toimeenpanija" ja alistujan tilalla "vastaanottaja". Mutta kuten tuossa aiemmin pohdittiin, niin sekin olisi tosiaan harhaanjohtava koska sessiossa vallanpitäjä voi hyvinkin olla passiivisemmassa roolissa. Tää on tullut mulle selkeemmäksi varsinkin viime vuosina kun oon ollut tekemisissä dominoivien naisten kanssa, joista useampi on kertonut mulle tykkäävänsä laittaa miehen tekemään asioita ja itse nauttivansa enempi palvelusten vastaanottajan roolissa. Tääkin on asia joka itsessään houkuttaisi tekemään lisätutkimuksia eroista dominointitavoissa ja niiden mahdollisista painotuksista naisten, miesten ja muunsukupuolisten välillä.

Yksi asia mikä tuli mieleen, on se että kaikkia sidottavana, piiskattavana, nöyryytettävänä tai hallittavana olevia ja orjana tai  palvelijana aktiivisesti toimivia yhdistää se, että he ovat kaikki jonkunlaisessa kiipelissä. Eli termeiksi tulisi... kiipeliyttäjä ja kiipeliytetty? Kiipelisti? Toisaalta esimerkiksi jalkojen palvoja ei välttämättä koe olevansa minkäänlaisessa ahdingossa, vaan nauttivansa etuoikeutetusta kunnia-asemasta julmattarensa varpaiden juuressa.

Pyörittelin toistakin sanaa mielessäni siltä pohjalta, että BDSM-tilanteessa on yleensä aina vähintään yksi osapuoli joka hallitsee tilannetta, riippumatta siitä kumpi hoitaa varsinaisen fyysisen hihojen heiluttelun. Hallitsija olisi omasta mielestäni merkitykseltään suorin suomennus dominoivalle, joskin se tuo mieleen kruunupäisen monarkin. Tämäkin saattaa toki kolahtaa joillekin (prinsessaleikit, aahhh). Hallinnalle on kuitenkin myös hankala määrittää vastaparia, koska se virittää jälleen mielikuvan valtasuhteesta, joka ei välttämättä kuulu olennaisesti esimerkiksi sadomasokistisiin asetelmiin.

Toisaalta kaikki tutkimus tyssää jos takerrutaan liikaa yksittäisiin sanoihin. Vaikka niin kovasti toivoisinkin meidän vielä jonain päivänä pystyvän harrastamaan sitomis-, piiskaamis-, alistus-, nöyryytys-, orjuutus-, ja [jokumuumikä]leikkejä omilla äidinkielisillä sanoilla, niin ehkä jatkossa selkeyden ja liikkumavaran vuoksi kuitenkin käytän määreitä "dominointi/dominoiva" ja "submissio/submissiivinen".

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #33 : 31.03.2021, 12:08 »
Olisin varmaan kaivannut vaihtoehtoa "Jotain muuta, mitä?", jos tässä keskustelua kuitenkin haetaan. Kai sekin jotain dataa antaisi ulos.

No se vähän riippuu siitä, mikä se muu olisi. Tämän kyselyn tarkoitus on pohjimmiltaan mitata kuvauksessa esitettyjen väitteiden paikkansapitävyyttä:

  • Suurin osa miehistä on dominoivia.
  • Jokaista dominoivaa naista kohti riittää alistuvia miehiä silmänkantamattomiin.

Ensimmäinen meni jo vähän mönkään kysymysteknisistä syistä, ja toisenkin mittaaminen vaatii tarkentavia jatkokyselyitä (joihin tuossa jo kyselinkin muotoiluehdotuksia). Roolien rajaaminen alistajiin ja alistujiin oli kuitenkin ihan tietoinen päätös koska ne oli mun nähdäkseni näiden esitettyjen väitteiden kannalta ainoat relevantit. Tarkentavaa jatkokyselyä ajatellen kiinnostaisi kuitenkin tietää, mikä oli se muu vaihtoehto joka sulla oli mielessä? Vaikka se ei osuisi tähän alistaja/alistuja -roolikyselyyn, niin voisi olla paikallaan laatia yleisluontoisempi kartoitus siitä, minkälaisia aktiviteetteja BDSM-baarilaiset ylipäänsä tykkäävät harrastaa.

Sukkanauhafani

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 92
  • Paatunut monogamisti
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #34 : 31.03.2021, 13:31 »
Ois kans kiinnostava tietää mikä siivu kinkyistä on polyja, mikä siivu avoimessa suhteessa (tai sellaista suhdetta haluavia), mikä siivu ns. perinteisen monogamisia (tai sitä haluavia), mikä osa taas yleisesti suhdeanarkistisia tai yleensä suhdetta haluamattomia. Mulla on fiilis että ns. epätyypilliset suhdemuodot ovat paljon yleisempiä seksipositiivisten ja/tai kinkyilevien ihmisten joukossa kuin väestössä yleensä. Mutta se on pelkkä perstuntuma, niin se voi olla ihan väärä.

Toki tässä on se että ihmisten suhdemuodot ja se mitä haluaa muuttuvat iän ja jopa kumppanin/kumppanien myötä, mutta kuitenkin.

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 339
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #35 : 31.03.2021, 16:16 »
Ois kans kiinnostava tietää mikä siivu kinkyistä on polyja, mikä siivu avoimessa suhteessa (tai sellaista suhdetta haluavia), mikä siivu ns. perinteisen monogamisia (tai sitä haluavia), mikä osa taas yleisesti suhdeanarkistisia tai yleensä suhdetta haluamattomia. Mulla on fiilis että ns. epätyypilliset suhdemuodot ovat paljon yleisempiä seksipositiivisten ja/tai kinkyilevien ihmisten joukossa kuin väestössä yleensä. Mutta se on pelkkä perstuntuma, niin se voi olla ihan väärä.

Toki tässä on se että ihmisten suhdemuodot ja se mitä haluaa muuttuvat iän ja jopa kumppanin/kumppanien myötä, mutta kuitenkin.

Siitä vain tekemään kyselyä  :D

Mies maalta-69

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 351
  • Sub-mies, joka on vasta astumassa hämärään.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #36 : 31.03.2021, 23:03 »
Ei hyvältä näytä.

newt

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #37 : 01.04.2021, 13:53 »
Hmm, varmaankin ajattelin, että jos kaikenkattava kysymyksenasettelu osoittautuu vaikeaksi, olisi kyselyyn voinut viimeiseksi kohdaksi laittaa rastittavaksi ”jotain muuta”. Luonnollisestikin tämän kohdan rastineet olisivat voineet avata mielipidettään tähän keskusteluun, jolloin esiin olisi saattanut nousta myös kysymyksenasettelun kannalta jotain uutta ja relevanttia?  :)

Kesyapina

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 86
  • Tavallisen omituinen
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #38 : 02.04.2021, 13:38 »
Kesyeläin kirjoitti:

Lainaus
Mie skippaan ne piiskaniskut, mutta oon pyrkinyt vakiinnuttamaan käännetyt versiot "top" eli "tekijä" ja "bottom" eli "kokija".
Tosin näissäkin on sitä sävyä, että kokija olisi vain passiivinen kohde, mutta näissä ei ehkä ole yhtä voimakasta assosiaatiota jo olemassa, jolloin käsitteiden avaamisen jälkeen on ehkä vähemmän epäselvyyksiä.

Ja armadillo kirjoitti:

Lainaus
Mäkin itse asiassa pohdin sellaista vaihtoehtoa missä alistajan tilalla olisi ollut "toimeenpanija" ja alistujan tilalla "vastaanottaja". Mutta kuten tuossa aiemmin pohdittiin, niin sekin olisi tosiaan harhaanjohtava koska sessiossa vallanpitäjä voi hyvinkin olla passiivisemmassa roolissa. Tää on tullut mulle selkeemmäksi varsinkin viime vuosina kun oon ollut tekemisissä dominoivien naisten kanssa, joista useampi on kertonut mulle tykkäävänsä laittaa miehen tekemään asioita ja itse nauttivansa enempi palvelusten vastaanottajan roolissa. Tääkin on asia joka itsessään houkuttaisi tekemään lisätutkimuksia eroista dominointitavoissa ja niiden mahdollisista painotuksista naisten, miesten ja muunsukupuolisten välillä.

Yksi asia mikä tuli mieleen, on se että kaikkia sidottavana, piiskattavana, nöyryytettävänä tai hallittavana olevia ja orjana tai  palvelijana aktiivisesti toimivia yhdistää se, että he ovat kaikki jonkunlaisessa kiipelissä. Eli termeiksi tulisi... kiipeliyttäjä ja kiipeliytetty? Kiipelisti? Toisaalta esimerkiksi jalkojen palvoja ei välttämättä koe olevansa minkäänlaisessa ahdingossa, vaan nauttivansa etuoikeutetusta kunnia-asemasta julmattarensa varpaiden juuressa.

Pyörittelin toistakin sanaa mielessäni siltä pohjalta, että BDSM-tilanteessa on yleensä aina vähintään yksi osapuoli joka hallitsee tilannetta, riippumatta siitä kumpi hoitaa varsinaisen fyysisen hihojen heiluttelun. Hallitsija olisi omasta mielestäni merkitykseltään suorin suomennus dominoivalle, joskin se tuo mieleen kruunupäisen monarkin. Tämäkin saattaa toki kolahtaa joillekin (prinsessaleikit, aahhh). Hallinnalle on kuitenkin myös hankala määrittää vastaparia, koska se virittää jälleen mielikuvan valtasuhteesta, joka ei välttämättä kuulu olennaisesti esimerkiksi sadomasokistisiin asetelmiin.

Termiparia top/bottom on ilmeisen vaikea saada kääntymään suomeksi, tai edes hahmottaa kunnolla mitä sen pitäisi tarkoittaa. Kuulemani mukaan tätä termiä on alun perin käytetty miesten välisessä seksissä kuvaamaan penetroivaa ja vastaanottavaa osapuolta. Ilmeisesti miesten väliseen yhdyntään on vanhastaan liitetty joku mielikuva "miehen ja naisen" rooleista sekä (suoraan tai epäsuorasti) "hallitsijan ja alaisen" tai "häpäisijän ja häväistyn" rooleista. Ymmärrän hyvin, jos nykyaikana useimmat homomiesparit pitävät tämän tyyppistä luonnehdintaa merkityksettömänä ja tunkkaisena. Heteroseksissä tämän kaltaiselle luonnehdinnalle ei ole koskaan ollut tarvetta, kaiketi yksinkertaisesti siksi, että perinteinen valta-asetelma (tai sen mielikuva) on sulautunut huomaamatta osaksi yleistä sukupuolten välistä eroavuutta.

Kuitenkin, nähdäkseni myös BDSM-kontekstissa top/bottom-termien pohjimmainen merkitys on juuri se, että niillä kuvataan mitä tahansa tilannetta (sidonta, piiskaus jne.), joka antaa visuaalisen vaikutelman vallankäytöstä. Tämä on siis erotuksena dom/sub-dynamiikasta, jossa vallankäyttö on "todellista" eli valta-asetelmaa simuloidaan henkilöiden vuorovaikutuksen tasolla. Käsittääkseni usein löyhemmässä kielenkäytössä top/bottom-dynamiikka niputetaan dom/sub-dynamiikkaa, tai suomeksi alistamista ja alistumista. Etymologisesti tämä ei taidakaan olla yhtään kaukaa haettua. Toisaalta on myös hyvät syynsä sille miksi monet kinkyt pyrkivät pitämään top/bottom- ja dom/sub-akselit selvästi erossa toisistaan.

Ehkä ei ole suomeksikaan tarkoituksenmukaista kehittää mitään sateenvarjotermiä top/bottom- ja dom/sub-akselien yhdistämiseen. Varsinkin kun joissain tilanteissa dom voi olla bottom ja sub top, tai sitten voi olla muuten vain epäselvää ja ristiriitaista kumpi osapuoli on "yleisesti ottaen enemmän" simuloimassa alisteista asemaa. Mitä tulee termien suomennoksiin, mielestäni tekijä/kokija ja alistaja/alistuja kuulostavat järkeenkäyvältä. En keksi itse parempaa.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #39 : 02.04.2021, 16:04 »
Joo kyllä tässä on viime aikoina tullut näitä termejä pyöriteltyä mielessä aikalailla, ja oon miettinyt pitäisikö valtakuviot, sitomispuuhat ja kipuhommat tosiaan erottaa toisistaan jo alun alkaenkin yrittämättä hakeakaan mitään "kokonaiskuvaa", joka ei välttämättä kerro mitään hyödyllistä mahdollisen kohtaanto-ongelman kannalta. Ehkä sitäkin voisi tarkastella, kuinka usein nää kulkee käsi kädessä ja kuinka moni on selkeästi kiinnostunut vain yhdestä tai kahdesta kategoriasta joko tekijänä tai kokijana.

Tätä kirjoittaessa alan taipua siihen suuntaan, että voisin seuraavaksi kysellä sukupuolineutraalisti minkälaisista BDSM-yhdistelmistä ihmiset pitää. Siinä päästäisiin kahdeksalla kombinaatiolla: B, DS, SM, B+DS, B+SM, DS+SM, B+DS+SM ja Muu. Tällöin jättäisin siis huomiotta sukupuolen lisäksi roolin (sitoja/sidottava, alistuja/alistaja, tai satuttava/satutettava).

Edit: Laskuvirhe
« Viimeksi muokattu: 02.04.2021, 19:11 kirjoittanut armadillo »

ofelia

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #40 : 02.04.2021, 21:33 »
Tämä kysely on oikein kiinnostava tällaisenaan kun selvitetään alistumisen/alistamisen sukupuolijakaumaa. Yhdellä kyselyllä ei tarvitsekaan selvittää ihan kaikkia maailman ilmiöitä, muita mieltymyksiä varten voi tehdä ihan erilliset kyselyt.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #41 : 03.04.2021, 17:36 »
Kaiketi tämä on kuitenkin kevyt ja viihdepainotteinen kysely? Tosin ottaen huomioon yhteiskuntatieteilijöiden tekemien tutkimusten nykytason, niin varmaankin tästä tulee jonkun väitöskirja.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #42 : 03.04.2021, 18:02 »
Kaiketi tämä on kuitenkin kevyt ja viihdepainotteinen kysely? Tosin ottaen huomioon yhteiskuntatieteilijöiden tekemien tutkimusten nykytason, niin varmaankin tästä tulee jonkun väitöskirja.

Höyhenenkevyt. Ei aivan taivu baarin kyselykaavake kovin syväluotaavaan tutkimukseen, valitettavasti.  :)) Mutta joo eihän sitä tiedä vaikka mun nimimerkki vielä jonain päivänä komeilis jonkun kunniatohtorin lähdeluettelossa...  ::)

Routalempi

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 398
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #43 : 03.04.2021, 18:15 »
Kaiketi tämä on kuitenkin kevyt ja viihdepainotteinen kysely? Tosin ottaen huomioon yhteiskuntatieteilijöiden tekemien tutkimusten nykytason, niin varmaankin tästä tulee jonkun väitöskirja.

Höyhenenkevyt. Ei aivan taivu baarin kyselykaavake kovin syväluotaavaan tutkimukseen, valitettavasti.  :)) Mutta joo eihän sitä tiedä vaikka mun nimimerkki vielä jonain päivänä komeilis jonkun kunniatohtorin lähdeluettelossa...  ::)

Sivun alareunasta löytyy lähdeviite: "This was once revealed to me by an armadillo."  :))

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3434
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #44 : 03.04.2021, 18:38 »
...varmaankin tästä tulee jonkun väitöskirja.

1) Liberaalin versus konservatiivisen Dominoinnin ero verrattuna mantelitumakkeen kokoon. Onko sukupuolella merkitystä.
2) Pelon progressiivisen kasvun hallinta. Aivojen rakenne vai hormonit.Yhtäläisyydet ja eroavaisuudet submissiivisella  henkilöllä.