Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?  (Luettu 1823 kertaa)

Lapit

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 45
  • Herkkä, arka, Raju ja hurja... switch
  • Galleria
Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« : 30.03.2021, 02:52 »
Switch, Dom, sub, sadomasochist, straight, bi, demi, etc. Kaikki nämä on termejä joilla helpotamme selostamiseksi tarinaa itsestämme itsellemme, toisille henkilöille tai vaikka kertomuksen helpottamiseksi. En millään tavalla sano, ettei näitä sanoja saisi, tarvitsisi tai voisi  käyttää.

Eikö meidän jokaisen pitäisi hyväksyä itsemme sellaisenaan kuin olemme, jos meidän oletuksemme muuttuvat, asia olisi hyväksyttävää. Miksi etsimme itseämme jatkuvasti muuttuvassa maailmassa, jossa me myös saatamme muuttua. Jotkut hyväksyvät itsensä sellaisenaan kuin ovat, ja jotkut etsivät itseänsä, jotkut ovat mitä he ovat.

Kysymykseni on
Miksi pähkäillä oman roolinsa tai sukupuolensa vuoksi eikä vain ole siinä missä tykkää?

Kiitos ajastasi.

Kaamos

Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #1 : 30.03.2021, 03:13 »
Joskus pähkäily on kivaa, itsensä etsiminen kehittää ja paikallaan oleminen usein hautaa potenttiaalin.

Jotkut on onnellisena ollut aina sellaisena kuin on ja jotkut löytää itsensä etsimisestä, haastamisesta ja muutoksesta tarkoitusta.

Fia

  • Vieras
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #2 : 30.03.2021, 08:10 »
Sanoja tarvitaan minusta lähinnä sen mitä on ja haluaa olla kommunikoimiseen muille. Sinänsä sanat ja lokerot tuskin koskaan täysin tavoittaa ketään meistä.

Juniper

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 21
  • Mann tracht, un Gott lacht
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #3 : 30.03.2021, 09:09 »
Sanat myös tuottaa sitä mitä me olemme. Ei toki kokonaan, jotain on olemassa riippumatta sanoista ja merkityksistä, mutta siitä on mahdoton puhua.

Kesyeläin

Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #4 : 30.03.2021, 09:11 »
Miksi pähkäillä?
Oma syyni on ehdottomasti se, että TYKKÄÄN siitä. Kun joku uus juttu kolahtaa saatan uppottaa päiviksi kaiken vapaa-aikani etsimään juuri sitä oikeaa sanaa.
Ja kun viimein löydän sanan joka vastaa tuntemuksia hengitän vähän helpommin.

Toisena syynä on se, että helpottaahan se kommunikointia. Jos olisin (! En oo!) lesbo-sadisti, voisi ainakin naiivissa haavemaailmassa toivoa että sen enempää he joille kipu on hardlimitti kuin he jotka eivät naisiksi taipuisi, eivät yrittäisi ottaa yhteyttä session merkeissä. Näin säästettäisiin kaikkien osapuolien aikaa ja olisi paremmat mahdollisuudet löytää se yhteensopiva.

Lopuksi. Kunhan käyttää termejä välineenä, eikä häkkinä, niin eiväthän ne estä tekemästä juuri sitä mistä nauttii. Vaikkei oliskaan kummallinen termirunkkari niin kuin näytön tällä puolella.

Lovemachine

  • Känkyrä
  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 215
  • Omnia vincit amor: et nos cedamus amori!
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #5 : 30.03.2021, 09:17 »
Tottakait suuntautumisesta pitää välittää, eritoten toisten. Se, että tarviiko sitä joka tilanteessa tuoda ilmi tai omaa suuntautumistaan etsiä, jollei se ole vielä selkiytynyt.

Kaikenlaisessa kanssakäymisessä toisten ihmisten kanssa (tai yli päätänsä yhteiskunnassa) pitää tilanteen ja ryhmän mukaan pystyä tunnistamaan pääosin miksi ja miten kukin siihen liittyy ja miten häneen tulisi suhtautua. Emme voi vain ylimielisesti olettaa , että muut tunnistavat oman itsemme suhteen mitään. Kielellinen kommunikointi ja sen tarve on kuitenkin perustavanlaatuinen ominaisuus ihmisissä. Monilla eläimillä hajuaisti/feromonit korvaavat kielellisen kommunikaation puutetta. Kaikessa ja kaikkialla missä ihminen toimii kieleen joko kehittyy itsekseen ja tarpeen mukaan kehitetään sanoja, jotka helpottavat tätä kommunikointia.

Harrastuspiirien omat termistöt pyrkivät aina kuvaamaan alan yhteisölle asioita ja onkin vaikea päättää kuinka pitkälle tätä on mielekästä viedä. Meillä tuntuu olevan tärkeää lokeroida sekä sukupuolisen identiteetin lisäksi seksuaalisten halujemme kohteita ja mitä haemme ja onhan BDSM-yhteisössä satoja omia termejä tekemiselle, välineille ja tilanteille, joita ei välttämättä juuri muualla tunneta. Kukin on mitä on, mutta muut ei sitä välttämättä tunnista.

Oman päänsä sisällä ja itsekseen ei termejä ja omaa lokerointiaan tarvitse käyttää ja voi olla missä haluaa, mutta jos tämä pitää muillekin kuin sielunkumppanille kertoa tarvitaan yhteistä sanastoa ja näiden avulla kertoa asia.

Menipäs taas vähän asian viereen, mutta olen mikä olen, vaikka muuksi haluan muuttua.

Yourslave

  • Vieras
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #6 : 30.03.2021, 10:32 »
En pähkäile pähkäilyn vuoksi. Silti ymmärrän, että pähkäily on joillekin oikein mukavaa muuten vaan :).

Itse yritän lokeroida itseni vain seuraa hakiessa. Nopeuttaa prosessia huomattavasti enkä tuolloin tuhlaa muidenkaan aikaa.


Occam

  • Ketjureaktio
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 774
  • Way of the Asatru
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #7 : 30.03.2021, 11:14 »
 Metaforista.

 Miksi puhua? Tai kommunikoida?
 Miksi määritellä tarkemmin?

 Nythän on trendi määritellä tarkastikin. Voisiko vastavirtaliike olla se ettei määritä mitään.

 'Alistan. Tuu testaan.'
 Voisi olla tällainen simppeli seuranhaku.
 Toki ovelle voisi juosta aika monenlaista sakkia.

Lapit

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 45
  • Herkkä, arka, Raju ja hurja... switch
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #8 : 31.03.2021, 02:25 »
Näissä on todella hyviä vastauksia. Toivottavasti tulee lisää. Pähkäily on tärkeä osa, ja voihan olla pähkäilemättä.
Itse en pähkäile termejen sopivuutta itseeni, vaan termin sisällä olevaa toimintaa, jotta voin testailla sitä ja todeta, sopiiko se minulle?
Olen monesti törmännyt ihmisiin jotka ovat surullisia tai katkeria siitä, että eivät voi asettaa itseään kategoriaan.
Kaikista tärkeintähän on olla onnellinen, toivottavasti olet sitä kategorioiden kanssa tai ilman!

Voitto

  • Rsyke
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 276
  • Elä hättäile, istu mättäälle
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #9 : 31.03.2021, 14:10 »
En oo koskaan titteleistä perustanu (ihmisistä kylläkin) ja esim. joku "pääministeri" jonka tuntee tittelinä lähes jokainen sisältää niin laajan skaalan mahdollisuuksia tittelin kantajasta että titteli kuin titteli on vain vähän suuntaa antava titteli.

Ite oon "Dom" mutta myös paljon paljon muuta, isä, huolehtija, vittumainen mulkku, ääliö ja sika joka ei anna periksi eikä kuuntele eikä ymmärrä naisia, komentelija, määräilijä, raaka, sympaattinen, yllätyksellinen, ihastuva ja tykästyvä läheisyyttä ja huomiota kaipaava lällykkä joka työntää sun pään vesiämpäriin mutta kantaa hämähäkin elävänä ulos eikä tallo tahallaan muurahaisia, kuuntelen murheet ja tarjoan apua jos vain asiassa osaan auttaa ja taputan ylpeänä lapseni lakkiaisissa pieni tippa silmäkulmassa (joo, tunnustan, on mullakin paljon tunteita) ja pidän ihmisistä jotka tunnen omikseni kyllä huolen.

Välittäkööt jokainen mistä välittää kunhan välittää edes jostakin, aluksi vaikka itsestään ja lähipiiristään eikä somekuvastaan tai siitä että onko auto kalliimpi kuin naapurilla.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2021, 15:51 kirjoittanut voitto »

kuunlilja74

  • Vieras
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #10 : 31.03.2021, 16:06 »
Mä en mieti että miksi ja mistä syistä johtuen olen jotain.
Mutta se että sille on olemassa nimi, oma lokero, helpottaa .
Auttaa ymmärtämään itseään paremmin.
Nyt kun tiedän että olen subi, introvertti ym. mun ei tarvitse miettiä mikä mua vaivaa tai miksi olen tälläinen kuin olen.
On helpompi olla sitä mitä on.
Muiden ihmisten suuntaumuksella on väliä vain silloin kun etsin seuraa.

Hornblende

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 115
  • HB of your O
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #11 : 31.03.2021, 16:13 »
Tämä menee taas minun ajatuksissa lokeroon... "Asia X on niinkuin kyrpä housuissa. Se on ihan kiva, että sellainen on, mutta ei sitä tarvi muiden naamalle mennää heiluttamaan"... Kukainen touhutkoon omalla osallaan mitä haluaa kunhan se ei toisten elämään sotkeudu heidän tahtomattaan.

rp_

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 183
  • En route vers de nouvelles dimensions.
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #12 : 31.03.2021, 22:46 »
Kysymykseni on
Miksi pähkäillä oman roolinsa tai sukupuolensa vuoksi eikä vain ole siinä missä tykkää?
Tähän pitää vastata monitahoisesti.

Olen joskus pähkäillyt, mistä eri kinkymieltymykset johtuvat. Muutamista omista mieltymyksistäni olen hieman "käryllä", mistä ne ehkä johtuvat, mutta muuten: Ei hajuakaan. En minä tiedä, mistä nämä omat D-halut kumpuavat. Olen joskus miettinyt, mutta sitten totesin, että paskan marjat ja mansikat. Koska näistä ei ole haittaa vaan iloa, niin miksi miettiä. Jos antaisi miljoona euroa maksavan toimeksiannon Suomen huippupsykologeista kootulle shrinkkiteamille, niin ehkä tuhansien tuntien jälkeen he osaisivat antaa asiasta suht' hyvän arvion. Olisihan se mielenkiintoista saada tietää, että minkä ihmeen vuoksi olen D. Jaa, että se johtuu tästä ja tästä. Kuitenkin, mikä sitten muuttuisi? Ei mikään, tykkäisin edelleen olla D, tämä on kivaa touhua. Tämä ei ole mikään ongelma olla D, niin siksi ei ole mitään syytä korjaamaan jotakin mikä ei ole rikki. Ja tämän vuoksi en enää pohdi, mistä nämä halut kumpuavat, vaan nautin.

On toki minullakin ollut sellainen kausi, että olen omia mieltymyksiäni ihmetellyt, joskus taisin siitä täälläkin kertoa. Nykyisin tuo vaihe hymyilyttää, että kuinka yksinkertaisia asioita ei silloin tajunnut. Asiassa oli se hyvä puoli, että nykyisin osaa kertoa toiselle omat mieltymykset ja osaa myös kysyä toisen mieltymyksistä paljon paremmin.

Termejä on myös ihan kiva pohtia. Kinkytermit ovat aika loppuen lopuksi aika hyviä, koska ne muotoutuvat itsestään kinkypiireissä, niihin tulee usein tarkennuksia. Kinkytermeissä on hyvää se, että niitä harvemmin koitetaan aktiivisesti laajentaa (tai supistaa) taikka kokonaan muuntaa toiseksi, kuten monesti muiden termien kanssa käy. Kommunikoinnin kannalta on hienoa, että jonkun asian voi sanoa yhdellä sanalla, joskus jopa yhdellä kirjaimella. Kunhan ymmärtää sen, että jokainen kinkytermi on suuntaa antava.

Mutta aloitus taisi olla vastaveto tälle kyselylle. Kinkyilystä on todella vähän tutkittua tietoa, niin siksi tuo on hyvä. Toki siinä oli rajattu vastausmahdollisuus vain yhteen hyvin yleiseen kinkyilyn osa-alueeseen, johon kaikki eivät voi vastata. Mutta yleensä asia menee juuri noin, että niitä yleisimpiä asioita on helpompi koittaa saada edes jonkinlaiseksi dataksi ensimmäisenä, kun on tarpeeksi otantaa.

Irwikissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 568
  • Kiltti niin halutessaan
  • Galleria
Vs: Pitäisikö suuntautumisesta välittää?
« Vastaus #13 : 01.04.2021, 22:09 »
Niin kauan kun ei kotona kaivele tyytyväisenä vain omaa napaa tarvitaan kommunikointiin muiden kanssa isolta osin sanoja.

Sanat on kömpelöitä, niitä tulkintaan eri tavalla, joku sanoo yhtä mutta ei ymmärrä ilmentävänsä toista, termi jonka pitäisi antaa suuntaa voikin sulkea ahtaaseen laatikkoon jne.
Sanat on työkaluja, mieluummin liian paljon kuin liian vähän ja kiva olisi jos sanojen yhteydessä korostettaisiin vielä kykyä kuunnella.

Kysymys on asetettu oudolla oletuksella. Todellakin voi olla ensisijaisesti juuri sitä mitä tykkää, ja sitten katsoa sopiiko se mistä tykkää johonkin olemassa olevaan kuvaukseen ja lähdetään siitä eikä toisinpäin "millä minusta tulisi tuollainen". Ja jos sanoissa juuri eri termit, kuvaukset ottaa kuuppaan, niin skip ja lauseita kehiin niiden sijaan. Eiköhän usein haeta sitä että tulisi ymmärretyksi. Siihen voi päästä montaa eri reittiä, tai ainakin yrityksen mahdollisuuksia siihen kyllä riittää.