Kirjoittaja Aihe: Kinky vs. vanilja: erilaiset merkitykset samassa suhteessa?  (Luettu 12356 kertaa)

Saeroe

  • Rsyke
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 310
  • "No niin, neiti suihkulähde"
  • Galleria
Moni tuntuu täällä korostavan valta-asetelman läsnäoloa myös vaniljaseksissä. Tästä herää ihan vilpitön kysymys: onko seksi sillon vaniljaa, jos siinä on valta-asetelma mukana? Olisiko kyseessä sittenkin kinkyseksi vähän eri henkisesti vaan toteutettuna?

Pip

Lyhyesti: mä en osaa jästiseksiä harrastaa enää ollenkaan. Ulkoisesti siinä varmasti ei ole mitään kinkyaspektia, mutta henkisellä tasolla D/s on aina merkityksellisenä osallisena.

Rietas Merenneito

  • Vieras
Moni tuntuu täällä korostavan valta-asetelman läsnäoloa myös vaniljaseksissä. Tästä herää ihan vilpitön kysymys: onko seksi sillon vaniljaa, jos siinä on valta-asetelma mukana? Olisiko kyseessä sittenkin kinkyseksi vähän eri henkisesti vaan toteutettuna?

Nää on varmasti jokaisen omia määrittelykysymyksiä. Mä koen vaniljana sellaisen biologisesti hyvin tarkoituksenmukaisen asetelman, jossa uros ottaa naarasta. Mies voi siis astua naista kunnollakin, mutta tilanteeseen ei liity muuta twistiä. Eli vanilja ei mulle tarkoita välttämättä hellää ja tasa-arvoista seksiä.

fido

Minussa on aika vähän enää vaniljaa jäljellä. Viimeksi kun tein https://bdsmtest.org testin vaniljaprosenttini oli tasan 2%. Vaniljahalut alkavat nousta minussa lähinnä silloin, kun olen lätkässä ihan kybällä. Aikoinaan kinkybarin chatissa joskus 10 vuotta tai enemmän aikaa sitten tuli vitsailtua, että aion "eheytyä" kokonaan pois vaniljasta, mutta en ole tainnut onnistua, kun vaniljanhalut tuppaavat välillä puskemaan pintaan. That's valid that's fine, niinku lontoonkieliset sanovat.

Mikä sitten on kinkyä, mikä vaniljaa. Jokainen määrittelee tiätty ihan ite. Tuli intuitio, että fuck toppina tekisin jonkun määritelmän mukaan vaniljaseksiä, kun taas fuck bottomina kyseessä olisi kinkyily. Tiedä häntä, ihan sama. Tykkään enemmän kyllä olla ottavana osapuolena. Itse olen luopunut keinotekoisesta jaottelusta kinky/vanilja. Kyseessä vain kulinaristinen hedonistinen makuasiainkysymys. Kun miulla on niitä preferenssilöitä.



Hiutale

Mä tässä aiemmin määrittelin, että vaniljasta ei jää mustelmia ja sittemmin oivalsin, että mullehan ei oikein tuu mustelmia tekemälläkään. Oon siis ihan vanilja.  ^-^

Jos kaikilla osapuolilla on kivaa, niin miks jaotella.

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Taatusti aika vatvottu osa tätä näkökulmaa: Jos lähdetään siitä, että kukin määrittää ja merkityksellistää omalta osaltaan preferenssinsä ja fetissinsä, niiden arvon ja sisällöt, niin tälle kinky vs. vanilja -kehikolle jää aika vähän elintilaa. Silti se on joillekuille tärkeä, koska se aina pulpahtaa esiin. Toisaalta voi ajatella niinkin, että kyse on ihmisen lajiominaisuudesta.

Lajina ihminen on merkitysten tuottaja ja käyttäjä. Homo semioticus ("merkitysihminen") määritellään esimerkiksi henkilöksi, joka pyrkii saamaan otteen maailman ja ihmisen merkityksestä ihmiselle. Kinkyn ja vaniljan rajanveto on mitä ilmeisimmin tähän projektiin kuuluva.

Mr B

Fia

  • Vieras
Hmn... Huomaan ajattelevani, että koska minä olen suhteessani alistuva, niin eihän se ole minun asiani päättää, onko seksi "vaniljaa" vai "kinkyä" vai jotain siltä väliltä. Tietyt reunaehdot ja kovat rajat on toki sovitusti olemassa, mutta niiden puitteissa D saa päättää vapaasti, mitä milloinkin tapahtuu. Minä otan sen, minkä saan. Jos D sattuisi olemaan vaniljaisemmalla tuulella, niin sitten olisi vaniljaa, enkä valittaisi. Jos D sattuu olemaan hard core ja rajojen kolkuttelu -tuulella, niin sitten on niin, enkä valita, korkeintaan huudan turvasanoja, jos on pakko. Minä olen se kaarnalaiva, joka vaan keinuu tuulessa aaltojen mukana. Saan kokea, ottaa vastaan, heittäytyä, leijailla ja upota tuntemuksiin, mitä ne ikinä ovatkaan. Ei tarvitse valita, miettiä, päättää, analysoida tai määritellä. Mukavan mutkatonta.  ;)

Paalukytky

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 100
  • Onhan se vaan ihanaa nähdä kun toinen nauttii.
  • Galleria
Mä tässä aiemmin määrittelin, että vaniljasta ei jää mustelmia ja sittemmin oivalsin, että mullehan ei oikein tuu mustelmia tekemälläkään. Oon siis ihan vanilja.  ^-^

Jos kaikilla osapuolilla on kivaa, niin miks jaotella.

Aivan mahtava päätelmä :love: Miksi lokeroida asioista mistä nauttii?? Ihmisten välinen kommunikointi jos on kunnossa niin nautinnot kohtaa. Välillä tulee kompromisseja.

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 721
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Miten te muut kinkystä ja vaniljasta tykkäävät näette eri tyyppisen seksin merkityksen elämässänne ja/tai parisuhteessa, jos sellaisessa olette?
Aluksi oli jotenkin hämmentävää tajuta, etten ymmärrä, miksen aivan saa kiinni tuosta aloituksesta, vaikka tavallaan ymmärrän sitä mitä siinä sanotaan. Sitten tajusin määritteleväni vaniljaa suhteessa muihin, enkä eristettyyn itseeni. Minusta tuntuu, että korostuneesti Baarissa vaniljasta eksplisiittinen irtisanoutuminen toimii omana kinkyidentiteetin validointiprosessina sekä hakemuksena yhteisöön.

Jos minun olisi pakko määritellä vaniljaa pelkästään itseni kautta, niin se olisi jotakin, mikä ei itsessään saa kaluani seisomaan. Esim. niin hempeä esileikki (vain?) toisen tyydyttämiseksi, että pikku herra on mukavasti sikiöasennossa. Silti, mikäli koen subini ansaitsevan orgasmia (ja tämän olevan hänelle se mieluisin tie) saatan harrastaa tätä vaniljaa, mutta melko epäitsekkäästi. Ihan vain, koska pidän toisesta. Tilanne muuttuisi negatiiviseksi, mikäli kokisin pakottavaksi olla himosta piukkana.

Näistä syistä paljon parjattu peruslähetyssaarnajani on subin jalat levitettynä 90° ja 40 asteen korolla, polvet suorana ja nilkat nätisti ojennettuna, kädet pään takana, verbaalliset työkalut käytössä ja hampaat jälkohoitona. Jollekin vaniljaa, mutta minulle ei. Ihan jo siksi, koska pikku herra meinaa innosta räjähtää.

Itse haluan ehdottomasti pitää koko parisuhdetta D/s:n piirissä, niinpä olipa vaniljaa tai ei, se on yhtenä joidenkin toisten asioiden kera suhdetta läpäisevänä liimana. Tässä kontekstissa tämä merkitsee sitä, ettei paikallisina annoksina vaniljainen mauste ole pahitteeksi. Mikä tulee läheisyyteen ja hellään kosketukseen, niin en oikein vieläkään osaa pitää sitä vaniljana vaan se on minulle parisuhteen ilma, jota hengittän.

Kyllä itsellänikin subius on yhtälailla läsnä vaniljassa, koska D/s nyt on, tai tulisi itselleni olla, suhteessa jatkuvana oleva asetelma, eikä se vaniljassakaan häivy mihinkään. Sub/narttuus on identiteetti, joka tarvitsee tietynlaisen vastapuolen myös vaniljassa. Eli vaniljaseksi ihmisen kanssa, jolle et koe mitään tarvetta/tunnetta alistua, on itselleni ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka itse seksi olisi 100% vaniljaa ilman ainoata tuhmaa sanaakaan. Se valta-asetelma on silti oltava. Itselleni olisi vaikea, tai oikeastaan mahdoton ajatus, että olisi erikseen kumppanit joiden kanssa "harrastaa" vaniljaa ja kinkyä.
Hmn... Huomaan ajattelevani, että koska minä olen suhteessani alistuva, niin eihän se ole minun asiani päättää, onko seksi "vaniljaa" vai "kinkyä" vai jotain siltä väliltä. Tietyt reunaehdot ja kovat rajat on toki sovitusti olemassa, mutta niiden puitteissa D saa päättää vapaasti, mitä milloinkin tapahtuu. Minä otan sen, minkä saan. Jos D sattuisi olemaan vaniljaisemmalla tuulella, niin sitten olisi vaniljaa, enkä valittaisi. Jos D sattuu olemaan hard core ja rajojen kolkuttelu -tuulella, niin sitten on niin, enkä valita, korkeintaan huudan turvasanoja, jos on pakko. Minä olen se kaarnalaiva, joka vaan keinuu tuulessa aaltojen mukana. Saan kokea, ottaa vastaan, heittäytyä, leijailla ja upota tuntemuksiin, mitä ne ikinä ovatkaan. Ei tarvitse valita, miettiä, päättää, analysoida tai määritellä. Mukavan mutkatonta.  ;)
Minusta on kovin lohdullista, että täällä on näinkin ajattelevia ihmisiä.  :love:

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Minusta tuntuu, että korostuneesti Baarissa vaniljasta eksplisiittinen irtisanoutuminen toimii omana kinkyidentiteetin validointiprosessina sekä hakemuksena yhteisöön.

Tuo on ihan informaatioteoreettisestikin perusteltua. Jos verrataan baaria (B) johonkin muuhun satunnaiseen nettifoorumiin (A) niin uusi tulokas Baarissa haluaa vakuuttaa, että hän tuo sinne kinky-relevanttia informaatiota, mistä hänen oma toimintansa on takuuna. Ne muut foorumit (A) edustavat B:n näkökulmasta kohinaa.

Irwikissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 568
  • Kiltti niin halutessaan
  • Galleria
Itselle toimii sekä että, ja on myös isosti vastaparista kiinni missä painotus kulloinkin on. Ei ole kerran tai kaksi kun sessiointia on seurannut seksi, joka on saattanut olla hyvinkin "perus vaniljaa", ja tämä toimii itselle hienosti.

Pelkällä vaniljalla en enää haluaisi elellä, mutta nautin kyllä suuresti senkin läsnäolosta. Herkkä rakastelu, jossa koen syvää tunneyhteyttä kumppaniin, kupla, on itselle todella merkityksellistä. Aivan kuten intensiivinen ja vaativa sessiokin.

Monisuhteisena ei ole myöskään yhdestä ihmisestä kiinni millä puolella voidaan liikkua.

Wonderchild

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 83
  • Be yourself, everyone else is already taken.
  • Galleria
Kyllä itsellänikin subius on yhtälailla läsnä vaniljassa, koska D/s nyt on, tai tulisi itselleni olla, suhteessa jatkuvana oleva asetelma, eikä se vaniljassakaan häivy mihinkään. Sub/narttuus on identiteetti, joka tarvitsee tietynlaisen vastapuolen myös vaniljassa. Eli vaniljaseksi ihmisen kanssa, jolle et koe mitään tarvetta/tunnetta alistua, on itselleni ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka itse seksi olisi 100% vaniljaa ilman ainoata tuhmaa sanaakaan. Se valta-asetelma on silti oltava. Itselleni olisi vaikea, tai oikeastaan mahdoton ajatus, että olisi erikseen kumppanit joiden kanssa "harrastaa" vaniljaa ja kinkyä.

Tämä on hienosti muotoiltu. Itselleni optimitilanteessa kinkyyttä ja vaniljaa olisi sellaisessa sievässä homogeenisessa seoksessa, vaikka olenkin hyvin laajasti fetisoitunut. Pääsääntöisesti näin ei ole kuitenkaan ollut, vaan suhteen luonne on ollut selkeästi jompi kumpi, eli tuollainen tilanne on haastavaa löytää. Kokonaisdynamiikka olisi käytännössä hyvin joustava ja tilanteen sekä resurssien mukaan elävä.


Dominora

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 75
  • Light and Day
  • Galleria
Joskus koen, että tietyllä tavalla rajavedot kinkyseksin ja vanilijaseksin välillä ovat turhia, koska kummatkin ovat vain osa ihmisten seksuaalisuutta ja seksuaalisuuden kirjo on loppupelissä aika laaja. Joskus jopa kulttuurisidonnainen.

Fetissit ovat taas eri asia, ne kun määrittelevät sen pystyykö ihminen toimimaan muuten, kuin tietyllä tavalla tai onko hänet ohjelmoitu kiihottumaan vain tietyn tyyppisestä konseptista ja tuo itsessään mielihyvän tunteen. toisaalta, tunteen taas ei tarvitse olla seksuaalinen vaan se voi olla pelkkää hyvää oloa.

Muutenkin miettinyt sitä, että D/s parisuhde voi olla ihyvinkin laaja jopa ilman S/M puolta tai s/m seksuaalisuuden kirjoa. Kyse on valtasuhteista ja minuudesta. Ero sessiosuhteen ja D/s parisuhteen välillä voi olla hyvinkin iso. Toisille se on henkistä matkaa minuuteen, toisille pelkkää seksuaalisuutta.

Kinkeys itsessään ei taida olla vakiintunut termi, sekä on aika konseptuaalinen eli verrannollinen siihen mitä ympäristö tai tekijät pitävät epänormitiivisena. Siinä yhteydessä, tällä foorumilla ei ole kinkeja ollenkaan, koska monta asiaa pidetään ihan normaalina osana seksuaalisuutta. Kinky-termina, on silloin vain ihmisten korvien välissä. 

Ihminen voi olla miksaus aika monta asiaa, jotka nousevat eri tilanteissa ja olotiloissa pinnalle. Vähän sama kuin perusjyystö, kivaa hetken, mutta joskus sitä asento haluaa kuitenkin vaihtaa. Itselleni olisi ihan helvetin tylsää, ellei jopa mahdotonta, mutta onhan noita ihmisiä jotka eivät muuta kaipaa.

Itse koen, että Miehenä voin hyvinkin olla monta asiaa; ilman että ne ovat ristiriidassa keskenään ja itseeni ei päde, jompi kumpi.
Se että on monta asiaa, ei vaan sovi yksinkertaisesti kaikille vastakappaleille tai jokainen meistä loppupeleissä syttyy eri asioista.

Dominora

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 75
  • Light and Day
  • Galleria
Moni tuntuu täällä korostavan valta-asetelman läsnäoloa myös vaniljaseksissä. Tästä herää ihan vilpitön kysymys: onko seksi sillon vaniljaa, jos siinä on valta-asetelma mukana? Olisiko kyseessä sittenkin kinkyseksi vähän eri henkisesti vaan toteutettuna?

Voidaan ajatella, että kyseessä on D/s seksiä tai sitten "perus"seksiä, jossa toinen vain luonnostaan pitää langat käsissään.

tunnukseton

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Reipas 420 friendly herrasmies
  • Galleria
Tämä on mielenkiintoinen kysymys jota olen usein miettinyt, sillä itse en omia mieltymyksiäni ja kaikkia kokemuksiani voi lajitella suoraan vanilja tai kinky kategorian alle, vaan jotain sieltä väliltä tai sekoitus kumpaakin. Esimerkiksi omat mieltymykset seksissä ovat aika kinkyjä mutta tykkään toteuttaa niitä hyvin vanilja tyyppisesti. Kuten vaikka anaali yhdyntä tai naisen nyrkittäminen on tapahtunut minulla aina hyvin vaniljamaisesti siinä mielessä että siihen ei ole liittynyt alistamista, vallankäyttöä tai muita kinkytyypillisiä piirteitä. Sitä vaan on ensin vähän pussailtu ja siitä yksissätuumin lähdetty tunnustelemaan ja ehdottelemaan juttuja mitä tehtäis.  :)
Toki ns. kinkymmät jutut kutkuttaa mielessä ja kehossa usein enemmän, vaikka toteutustapa on useimmiten aika vaniljaa. Ja vaikka toteutus onkin vaniljamaista kehon ja mielen tuntemusten kanssa kohteliaan kunnioittaen etenemistä, ei toiminta varmaan aina siltä päällepäin ole näyttänyt kun pistellään isolla dildolla menemään niin että lotina käy :love: