Kirjoittaja Aihe: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?  (Luettu 8527 kertaa)

masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #30 : 08.07.2021, 07:14 »
Ihan virallinen ilmoitettu blokki ollut :) Lisäksi meillä on ollut vuosien aikana prideviikon aikana lukuisia tapahtumia sekä yhteisiä bileitä, tässä esmes 2019. Parina vuonna oltu myös TP sponsorilistalla. Turussa on oma ry joka järkkää Turku Prideä ja vaikka ihmiset toki vapaaehtoisvoimin pyörivissä jutuissa tasaisesti vaihtuvat, ihan hyvin on saatu yhteistyötä sumplittua ja jaettua toistemme osaamista just esmes tapahtumien järjestämisessä.

Toihan on hieno kuulla, että kinkyt on hyväksytty mukaan edustamaan itseään.

Jossain vaiheessa, itselle kantautui aika paljon negatiivista palautetta järjestävien tahojen suhtautumisesta kinkyihin joten se
mielikuva on jäänyt itselle päälimmäiseksi. Hienoa siis, kerrankin, olla väärässä.  ;D

Stoge, älä luovuta noin iisisti! Totea, että Turun osalta oot oot ollu väärässä!

Ja kyllähän kaikki tahot ottavat väkeä miekkareihin, kunhan se vaan näyttää siltä, että miekkarin asiaa kannatetaan. Mutta miekkarin teema ei välttämättä aja lainkaan näiden osallistujien teemoja ja tarpeita.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2021, 11:55 kirjoittanut masomaleslave »

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #31 : 08.07.2021, 12:29 »
Ei mulla ole tässä mitään mistä luopua, kun en ole mistään tappelemassa.  ;D

Se, että kinkyt ovat ns. virallisesti mukana esim. Pridessä, ei tarkoita, että kinkyt luettaisiin seksuaalisukupuolitaimitänytonkaan vähemmistöksi. Hienoa tässä on se, että järjestävät tahot kuitenkin antavat kinkyille mahdollisuuden tulla esille omina itsenään.

Henkilökohtaisesti mä näen asian niin, että kinkyjen lukeminen johonkin kategoriaan on itsessään aika samantekevää.

Oleellista on se ns. salonkikelpoisen kinkeyden laajamittaisempi normalisointi jolloin niiden, joiden elämää oma kinkeys jollain lailla häiritsee, on todennäköisesti helpompi elää, eikä tarvitse olla "kaapissa", niinkuin yllättävän monet nykyään näyttävät joutuvan olemaan.

m2c.



masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #32 : 13.07.2021, 09:14 »

Pikkusiskon kolumnista poimittua:

"2021 Bdsm ei ole edes Setan listalla joukkona jota tulisi kohdella vähemmistönä. Edes Seta ei ajattele että suuntautumisen takia kokisit syrjintää. Toki kärjistän. On sitä yhä. Ei tätä kaikki hyväksy. Osa kiroaakin. Mutta näin on kaiken kanssa."

Ja edelliseen stogen juttuun: salonkikelpoisuus tulee sen julkisuuden ja setojen yms kautta. Tavoite on oma juttunsa, työkalut tavoitteen saavuttamiseen oma.

onez

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #33 : 13.07.2021, 13:12 »

Pikkusiskon kolumnista poimittua:

"2021 Bdsm ei ole edes Setan listalla joukkona jota tulisi kohdella vähemmistönä. Edes Seta ei ajattele että suuntautumisen takia kokisit syrjintää. Toki kärjistän. On sitä yhä. Ei tätä kaikki hyväksy. Osa kiroaakin. Mutta näin on kaiken kanssa."

Ja edelliseen stogen juttuun: salonkikelpoisuus tulee sen julkisuuden ja setojen yms kautta. Tavoite on oma juttunsa, työkalut tavoitteen saavuttamiseen oma.
Tais olla Occamin kirjoittama se kolumni :)

Mistähän toi lista löytyy? Koitin etsiä Setan sivuilta mutta ei tullut vastaan.

-

Mun mielestä kinkyt on ehdottomasti seksuaalivähemmistö. Syrjinnän tilanteesta en tiedä kun en omassa elämässä sitä kohtaa mutta varmasti sitä löytyy, varsinkin HC puolen ihmisiä kohtaan. Tuntuis luonnolliselta että esim SMFR tai Rsyke olis Setan jäsenjärjestönä. En tiedä onko sellaista koskaan yritetty, tai liittyykö aiheeseen jotain linjavetoja Setan puolesta.

Kinky porukoista mulla on tullut sellainen kuva että on oltu ihan tyytyväisiä siihen että ne ei ole mitenkään näkyvästi esillä. Priden tarkoitus taas on päinvastoin tuoda ne asiat päivänvaloon, sitä kautta syntyy sitä ymmärrystä ja tietoisuutta. Onko kinky järjestöillä halukkuutta lähteä ajamaan asioita näkyvämmin esille?

Vuosi aikaa valmistautua ens vuoden prideen. Joku näkyvä tempaus että syntyy keskutelua ja öyhöttäjätkin voi tulla koloistaan päivittelemään ;D
« Viimeksi muokattu: 13.07.2021, 15:02 kirjoittanut onez »

irhe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 154
  • Lumoava kirous
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #34 : 13.07.2021, 14:47 »

Pikkusiskon kolumnista poimittua:

"2021 Bdsm ei ole edes Setan listalla joukkona jota tulisi kohdella vähemmistönä. Edes Seta ei ajattele että suuntautumisen takia kokisit syrjintää. Toki kärjistän. On sitä yhä. Ei tätä kaikki hyväksy. Osa kiroaakin. Mutta näin on kaiken kanssa."

Ja edelliseen stogen juttuun: salonkikelpoisuus tulee sen julkisuuden ja setojen yms kautta. Tavoite on oma juttunsa, työkalut tavoitteen saavuttamiseen oma.
Tais olla Occamin kirjoittama se kolumni :)

Mistähän toi lista löytyy? Koitin etsiä Setan sivuilta mutta ei tullut vastaan.
En tiedä olisiko tarkoitettu Setan tietopakettia seksuaalisesta suuntautumisesta (https://seta.fi/sateenkaaritieto/seksuaalinen-suuntautuminen/) tai samalta sivulta löytyvää listausta sateenkaarisanastosta. Pirkanmaan Setan vastaavasta sanastosta löytyy myös BDSM: https://www.pirkanmaanseta.fi/seksuaalisen-suuntautumisen-sukupuoli-identiteetin-ja-seksin-sanastoa/.

Kharon

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 90
  • Puukot löytyy yöpöydän laatikosta
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #35 : 13.07.2021, 15:13 »
Kiva nähdä tästä taas keskustelua, itse koen kuuluvani sateenkaariyhteisöön pääasiassa sukupuoli-identiteettini kannalta, vaikka ensisijainen seksuaalinen suuntautuminen on sadomasokistinen. Ja noh, rekkalesbolta kun näyttää niin menee automaattisesti lesbo-viitteen alle.

Enemmän tai vähemmän samasta aiheesta, ehkä enemmän "haluaako kinkyt että oikeuksia ajetaan" näkökulmasta on ollu keskustelua pari kolme vuotta sitten, jos joku haluaa lukea niin olkaa hyvä:
https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=21518.0

pikkusisko

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #36 : 13.07.2021, 20:55 »

Pikkusiskon kolumnista poimittua:

"2021 Bdsm ei ole edes Setan listalla joukkona jota tulisi kohdella vähemmistönä. Edes Seta ei ajattele että suuntautumisen takia kokisit syrjintää. Toki kärjistän. On sitä yhä. Ei tätä kaikki hyväksy. Osa kiroaakin. Mutta näin on kaiken kanssa."

Ja edelliseen stogen juttuun: salonkikelpoisuus tulee sen julkisuuden ja setojen yms kautta. Tavoite on oma juttunsa, työkalut tavoitteen saavuttamiseen oma.
Tais olla Occamin kirjoittama se kolumni :)

Mistähän toi lista löytyy? Koitin etsiä Setan sivuilta mutta ei tullut vastaan.

-

Mun mielestä kinkyt on ehdottomasti seksuaalivähemmistö. Syrjinnän tilanteesta en tiedä kun en omassa elämässä sitä kohtaa mutta varmasti sitä löytyy, varsinkin HC puolen ihmisiä kohtaan. Tuntuis luonnolliselta että esim SMFR tai Rsyke olis Setan jäsenjärjestönä. En tiedä onko sellaista koskaan yritetty, tai liittyykö aiheeseen jotain linjavetoja Setan puolesta.

Kinky porukoista mulla on tullut sellainen kuva että on oltu ihan tyytyväisiä siihen että ne ei ole mitenkään näkyvästi esillä. Priden tarkoitus taas on päinvastoin tuoda ne asiat päivänvaloon, sitä kautta syntyy sitä ymmärrystä ja tietoisuutta. Onko kinky järjestöillä halukkuutta lähteä ajamaan asioita näkyvämmin esille?

Vuosi aikaa valmistautua ens vuoden prideen. Joku näkyvä tempaus että syntyy keskutelua ja öyhöttäjätkin voi tulla koloistaan päivittelemään ;D

Pikkusisko ei tosiaan enää kirjoita kolumneja BDSM-baariin. Minun kirjoittamani kannanotto aiheeseen löytyy täältä: http://www.tuntematonmaa.net/WP/somewhere-over-the-rainbow-setan-suhtautuminen-kinkyyteen/

Julkista asialistaahan ei taida olla, mutta toimet sanoja todemmin puhuvat :)

Enkä todellakaan vähättele yhdistysten osallistumista pride-tapahtumiin! Halusin vain kyseenalaistaa sen näkemyksen joka nousi parissa kommentissa, että sinne vaan maailma muuttamaan marssimalla. Pienet purot tekevät ison virran, muttei kokonaisen aatteen ruoria vaan käännetä yhdellä piknikillä.

Pride on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten ihmisoikeuksia puolustava ja edistävä protesti, johon nykyään kuuluu myös karnevalistisia piirteitä. Cis-heterot - kinkyjä tai eivät - eivät määritelmällisesti ole seksuaali- tai sukupuolivähemmistön edustajia. Se, miten haluaa tehdä seksiä (eli esim. kinkyys), ei tee ihmisestä seksuaalivähemmistöön kuuluvaa (ainakaan nykymääritelmän mukaan).



Tämä on se ydinkysymys. Minua ei hyväksytä seksuaalivähemmistöksi, vaikka oikeasti sitä olen.

Kyllä me kinkyt voidaan mennä vaikka turvetuottajien miekkariin, mutta kun päätoimija miekkarissa ei meidän katso kuuluvan joukkoon.

Eli juurikin tämä.

Päpälämäen Krister

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 97
  • Your average Tom, Dick and Harry
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #37 : 14.07.2021, 01:26 »
No se ääni sitten otetaan rauhanomaisesti osallistumalla ja tapahtumaa kunnioittamalla, olkoon järjestäjä siitä mitä mieltä tahansa. Kyllä todellakin on ollut kinkyjen yhteydenottoja vastineineen mm. Setaan, mutta en nyt nimiä mainitse vaikka tiedänkin. On niistä täälläkin kirjoitettu. Oikeastiko joku luulee että pääasiassa ollaan käyty lähikaupan kautta piknikillä omassa kamariseurassa, kun itsellä ei vaan ollut viitsimistä enempään? Mä nyt näen tässä keskustelussa lähinnä sen, ettei viitsitä, ei tiedetä, eikä vaivauduta. Sitten vatvotaan vanut irti pumpulipuikoista ja ollaan niin, niin uhreja.

Pip

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #38 : 14.07.2021, 01:43 »
No se ääni sitten otetaan rauhanomaisesti osallistumalla ja tapahtumaa kunnioittamalla, olkoon järjestäjä siitä mitä mieltä tahansa. Kyllä todellakin on ollut kinkyjen yhteydenottoja vastineineen mm. Setaan, mutta en nyt nimiä mainitse vaikka tiedänkin. On niistä täälläkin kirjoitettu. Oikeastiko joku luulee että pääasiassa ollaan käyty lähikaupan kautta piknikillä omassa kamariseurassa, kun itsellä ei vaan ollut viitsimistä enempään? Mä nyt näen tässä keskustelussa lähinnä sen, ettei viitsitä, ei tiedetä, eikä vaivauduta. Sitten vatvotaan vanut irti pumpulipuikoista ja ollaan niin, niin uhreja.
Tästä sulla varmaankin on jo vuosien kokemuksella syvällä rinta-äänellä heittää tuollaista arviota? Tuosta on nimitäin ainakin täällä tamperkeleessä väännetty jo vuosia ja seta ei vaan hyväksy meitä porukkaan. Tiedän tämän ihan kokemuksesta.

Päpälämäen Krister

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 97
  • Your average Tom, Dick and Harry
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #39 : 14.07.2021, 02:21 »
On. Semmoista se myös toisinaan on, ei tunnustuksen/tunnistamisen saanti yrittämällä tai vääntämällä onnistu vuodessa tai välttämättä  monessakaan, vaikka kuinka sydänverellä tekee.

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #40 : 14.07.2021, 07:54 »
Melkolailla hauska ajatus tuo ettei seta hyväksy porukoihinsa.

Tarkoitetaan kuitenkin niitä porukoita joihin niitten omien sanojen mukaan mahtuu kaikki.

Vahvistaa vaan käsitystä siitä, ettei kyseessä ole oikeasti suvaitsevaisuudesta, vaan vain siitä että noissa porukoissa liikkuvat vaaativat vain omien 'kummallisuuksiensa' hyväksymistä, ja samaan aikaan ovat tuomitsemassa muita kummallisiksi.

IKRM

Lohikeisari

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #41 : 14.07.2021, 09:26 »
Ehkäpä se nyt on kuitenki kaksi eri asiaa, otetaanko porukoihin vai luokitellaanko seksuaaliseksi vähemmistöksi. Hyvä, että näkyvyyttä tapahtumien tulee ja seksuaalisuus normalisoituu.

Ite en nyt vaan oikein osaa ajatella, että olisin vähemmistössä suhteessa siihen tyyppiin, jolla on muuten samat taustatekijät, mutta ei katso olevansa kinky.

Koko käsite on vähän turhan laaja kattaakseen porukan. Ero kuvitteelliseen vanilijaan voi olla valtava tai mitätön.

Ja se agenda, minkälaisia muutoksia sitä esimerkiksi lainsäädäntöön halutaan?

Orjasopimukset juridisesti päteviksi?

Oikeus pikkuisen viralliseen adoptioon?

Koirapuistoon myös tekoturkissa?

Orja haudattakoon omistajansa mukana, mikäli testamentissa ei toisin mainita?

Ehkä sitten vaan olen onnekas, kun ei ole kohdalle osunut, mutta olisi kiva kuulla, että missä ja miten sitä syrjintää esiintyy.

Routalempi

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 398
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #42 : 14.07.2021, 10:36 »
Näin sukupuolivähemmistöläisenä kinkynä oon kyllä sitä mieltä että kinkyys ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen eivät ole suoraan toisiinsa verrattavia ja kinkyys ei vielä riitä lgbt-sateenvarjon alle pääsemiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteivätkö kinkyt olisi tervetulleita prideen, päinvastoin mukaan vaan, bdsm-kulttuurilla on hyvin vahvat linkit homokulttuuriin ja tätä kautta se aikoinaan vaikutti paljon priden syntyyn, ja kuten täällä on jo sanottu niin eri pride-kulkueissa on bdsm-yhdistyksillä ollut omia edustajiaan jopa ihan omina blokkeinaan. Cishet-kinkyjen kuitenkin kannattaa muistaa että ovat tapahtumassa mukana liittolaisina supporttaamassa eikä se tapahtuma ole heitä varten, mutta he ovat kuitenkin enemmän kuin tervetulleita koska luulen että kinkyt ovat siitä uniikissa asemassa että huolimatta siitä ettei nämä kaksi asiaa ole suoraan verrattavissa niin he pystyvät ehkä samaistumaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaan paremmin kuin muut.

Priden tarkoitus myöskin on lisätä tietoisuutta, ja huolimatta siitä että joitakin kinkyjen harrastuksia pidetään ällöinä tai outoina, niin ihmiset kuitenkin suurimmaksi osaksi nykyään ymmärtävät mitä fetissit ovat ja mitä kinkyys tarkoittaa. Samaa ei voi sanoa lgbt-asioista, vaikka homoseksuaalisuus onkin nykyään jo aika hyvin ymmärretty aihe niin transsukupuolisuus ja muunsukupuolisuus ovat jotain mitä monet ihmiset eivät vieläkään ymmärrä alkuunkaan. Lisäksi nuo täällä esiin tuodut lainsäädännölliset ja historialliset syrjinnän muodot on hyvä pitää mielessä.

Semmoinen mikä itselläni särähtää vähän ikävästi korvaan on puheet kinkyyden normalisoinnista ja salonkikelpoistamisesta, koska se ei ole se mitä itse haluan eikä se ole myöskään priden pointti. Hyväksyntä ei ole sama asia kuin normalisointi, ja itse haluan nimenomaan hyväksyntää enkä normalisointia. Olen sekä kinkynä seksuaalisilta mieltymyksiltäni että muunsukupuolisena sukupuoleltani epänormaali ja tämä on jotain minkä itse hyväksyn, tällainen nyt vain olen, ja haluaisin että myös muu maailma hyväksyisi sen. Jos jokin asia normalisoidaan niin siitä usein tulee silloin homogeenisempää, siloitellumpaa ja särmättömämpää jotta se voidaan myydä sellaisille ihmisille ketä asia ei edes kosketa. Tällainen puhe tuntuu erityisen ironiselta tässä topikissa, koska itse asiassa priden normalisointi ja salonkikelpoistaminen on muualla maailmassa johtanut nimenomaan siihen, että kinkyt bdsm-elementit halutaan siivota kokonaan pois pridestä koska niitä ei pidetä salonkikelpoisina vaan normaalista poikkeavina ja näin ollen priden aihetta hankaloittavina. Jos kinkyyttä alettaisiin normalisoida ja salonkikelpoistaa niin pelkään että se todennäköisesti johtaisi siihen että sellaiset kinkyyden elementit jotka valtavirran on helppo omaksua tulisivat yleisesti hyväksytyiksi, mutta siitä eroavat rankemmat kinkyyden muodot tulisivat entistä paheksutummiksi myös kinky-yhteisön itsensä sisällä, sillä ne olisivat silloin uhka kinkyyden salonkikelpoisuudelle.

Vitut normaaliudesta, antaa friikkilipun liehua!

tl;dr: kinkyys kuuluu prideen ja kinkyt ovat ehdottomasti tervetulleita, mutta kyseessä on lgbt-protesti joten cishet-kinkyjen kannattaa pitää se mielessä pridessa mukana ollessaan.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #43 : 14.07.2021, 12:02 »
...

Yksikään yksilö ei tule koskaan hyväksymään kaikkia kinkeyden aspekteja ja/tai monimuotoisuuksia.
Tuskin edes sietämään niitä. Yhteiskunta ja yhteisöt vielä heikommin.

Kinkynormatiivi (?  ;D) on kehittynyt suhteellisen standardinomaiseksi ainakin sen n. 30 vuoden aikana kun itse olen "mukana" ollut
ja muodostuu tiukemmaksi vuosi vuodelta hallitsevan "flavor of the monthin" mukaan.

Salonkikelpoinen osuus kinkeydestä on se, jolla voidaan edustaa ja poistaa stigma "hullusta pervosta" niiden kohdalta, jotka
sellaisia eivät ole (?  ;D) ja/tai eivät sellaisiksi halua tulla mielletyksi.

Mutta mitäpä näistä mielipiteistä jauhamaan, kaikillahan niitä on, vähintään kuusitoista kuten persereikiä.




irhe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 154
  • Lumoava kirous
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #44 : 14.07.2021, 12:26 »
(...) oon kyllä sitä mieltä että kinkyys ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen eivät ole suoraan toisiinsa verrattavia ja kinkyys ei vielä riitä lgbt-sateenvarjon alle pääsemiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteivätkö kinkyt olisi tervetulleita prideen, päinvastoin mukaan vaan, bdsm-kulttuurilla on hyvin vahvat linkit homokulttuuriin ja tätä kautta se aikoinaan vaikutti paljon priden syntyyn, ja kuten täällä on jo sanottu niin eri pride-kulkueissa on bdsm-yhdistyksillä ollut omia edustajiaan jopa ihan omina blokkeinaan. Cishet-kinkyjen kuitenkin kannattaa muistaa että ovat tapahtumassa mukana liittolaisina supporttaamassa eikä se tapahtuma ole heitä varten, mutta he ovat kuitenkin enemmän kuin tervetulleita koska luulen että kinkyt ovat siitä uniikissa asemassa että huolimatta siitä ettei nämä kaksi asiaa ole suoraan verrattavissa niin he pystyvät ehkä samaistumaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaan paremmin kuin muut.

tl;dr: kinkyys kuuluu prideen ja kinkyt ovat ehdottomasti tervetulleita, mutta kyseessä on lgbt-protesti joten cishet-kinkyjen kannattaa pitää se mielessä pridessa mukana ollessaan.
Kiitos tästä! Samoja keloja olen aiheen tiimoilta pyöritellyt.