Kirjoittaja Aihe: Ajan jaksottaminen sessiossa  (Luettu 55355 kertaa)

Bilquis

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 45
  • Hymyile! Se hämmentää ihmisiä
  • Galleria
Vs: Ajan jaksottaminen sessiossa
« Vastaus #60 : 07.11.2017, 17:47 »
Aloittelevana Dommena olen todella iloinen tämän artikkelin olemassaolosta, koska 12 vuotta elämästäni muuhun turhaan hukanneena en halua joutua aivan kaikkea opettelemaan kantapään kautta. Erityisesti tuo tarkistuslista tulee auttamaan minua tulevaisuudessa hyvin paljon.

Monille voi mikä tahansa ajatus suunnittelusta tuoda tunteen minuuttiaikataulun laatimisesta. Se on kuitenkin hyvin kapea tapa katsella tätä aihetta. Jokainen suunnittelee tekemisiään omalla tavallaan oli se sitten pikkutarkka excel-taulukko tai pieni lähes huomaamaton ajatus töiden lomassa. Itse joudun suunnittelemaan asioita melko kauan paperille ennen kuin ne alkavat tulla luonnostaan eli ns. selkärangasta. Tällainen suunnittelu alkuvaiheessa antaa minulle mahdollisuuden flow-tilaan, vaikka vielä olisi paljon opittavaa asian tiimoilta. Esimerkiksi pari viikkoa sitten pääsin harjoittelemaan piiskausta (saattoi jopa olla ensimmäinen kertani siinä puuhassa). Tiesin, että se kuluttaisi hurjasti omia voimavarojani, enkä tiennyt piiskattavan kestävyyttä, joten laitoin kännykästä kellon soimaan sellaisen ajan kuluttua, jonka tiesin olevan siinä vaiheessa ehdoton yläraja. Näin ollen pystyin keskittymään itse tilanteeseen paljon rennommin.

Artikkeli toi minulle mieleen tapauksen opiskeluajaltani, kun opettajani pyysi minua tekemään ajankäyttösuunnitelman syyslomaharjoittelua varten ja etenemään sen mukaisesti. Syysloma meni lopulta harjoittelun suhteen päin honkia, mutta oppina sain sen, että osasin jo alitajuisesti tehdä asiat huomioon ottavan aikataulusuunnitelman ja näin ollen yrittäessäni tehdä asiaa eritavalla aloin ylisuorittamaan. Ei se loma silti hukkaan mennyt. Tämän asian ymmärtäminen mm. auttaa minua arvostamaan myös niitä huonoja kokemuksia, joista löytää uusia ahaa-elämyksiä omasta itsestään.

Kiitos tästä tekstistä! Tällaiset pitkät artikkelit ovat ihania! On myös todella piristävää, kun huomaa jonkun toisen ajattelevan jostain asiasta samantyyppisesti, kuten nyt huomasin Mr.Inathun käsityksen flowsta olevan hyvin lähellä omaani.

- Bilquis ^^

DoMister

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 147
  • ~melkein kiva~
  • Galleria
Vs: Ajan jaksottaminen sessiossa
« Vastaus #61 : 18.02.2021, 20:41 »
Jo aikaa nähnyt mutta ainakin itselleni uutena tämän foorumin jäsenenä aivan loistavan informatiivinen ja ajatuksia herättävä kirjoitus keskusteluineen.

Kiitos vaivannäöstä, Mr.Inathu!