Kirjoittaja Aihe: Häilyvää hommaa - kinkyt ihmissuhteet liminaalitilassa  (Luettu 5518 kertaa)

Dante79

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 378
  • Don't give up on your dreams. Keep sleeping.
  • Galleria
Omalla kohdalla olen vasta about 20 vuotta kinky-skenestä koittanut löytää sitä ihmisyhtälöä joka, a: olisi kiinnostunut ihan kahdenkesken seurustelemaan b: saa kiksejä kun tulee piiskatuksi ym. sessioinnista ja c: on molemminpuolisesti fiilis että ollaan sen näköisiä ja oloisia tyyppejä että ollaan seksuaalisestikin kiinnostuttu toisistamme. Mutta eipä ole löytynyt vielä. On kai ollut vaan äärettömän huonoa tuuria itsellä, mutta minkäs teet.

En tiedä missä sellaiset ihmiset on, onko niitä täällä tai käykö ne edes missään skenen tapahtumissa, onko ne jumissa jossaan epämääräisissä säädöissä, parisuhdetaidottomia, vai muualla teillä tietämättömillä. En voi sille mitään. Joskus jaksoin panostaa enempi seuranhakuun, mutta huomasin sen vuosien varrella aiheuttavan enemmän kyynisyyttä ja turhautumista, joten olen silleen rennosti passivoitunut vaan nostamaan kerran kuussa seuranhakuilmoitustani tuossa ketjussa ja livenä tutustumaan kiinnostavan oloisiin ihmisiin. Eihän sitä koskaan tiedä mitä eteen tulee.

Toisaalta ajatellut silleen että jos ei itse itsekseen tee elämästään viihtyisää, mukavaa ja elämisen arvoista olemista, ei se parisuhde sitä sellaiseksi muuta. Itsestä on onnellisuus kiinni. Ja sitäkin itsekseni välillä naureskellut, että saapahan sitten ensimmäinen kinky-seurustelukumppanini usean vuosikymmenen edestä seksiä ja sessioita osakseen. :D Toivon vaan että osuisi kohdalle ennen kun olen ihan eläkewanhus-papparainen. :D

Kore

  • Vieras
Olipa hyvä ja koskettava kirjoitus. Näihin vuosiin mahtuu jo kaikenlaista, eikä sydämen haavoilta ole vältytty, syvimmät ovat tulleet juuri tällaisesta.

Lisäisin listaan:
- Jos et saa kysymyksiin suoria vastauksia tai vastaukset antavat tilaa tulkinnoille, asia on niin, että toinen haluaa pitää oven raollaan paremman varalta, kyseessä on siis epämääräinen säätö, vaikka kovasti  muuta haluaisit uskoa

”Älä tyydy.” Yhdyn tähän täysin, tunne arvosi. Vaikka se vaikeaa voi ollakin, kun luovut vanhasta ja totutusta, teet samalla tilaa uudelle ja paremmalle.

mirbe

  • Vieras
Itse oon ollut pian 2,5 vuotta sinkku ja vasta tajunnut, että helpompaa olisi etsiä suoraan kumppani näistä piireistä, kuin muualta. Pidän kovasti siitä rehellisyydestä, mikä huokuu yleensä kinkyjen kanssa keskustelusta ja tietenkin se heijastuu myös mahdollisiin ihmissuhteisiin. Kun näihin juttuihin kuuluu jotenkin automaattisesti omista haluista ja toiveista kertominen ja kommunikaatio, niin se on hedelmällinen pohja myös deittailulle. Täällä myös ihmiset kertoo selkeämmin mitä hakevat, kun taas muualla ihmiset saattaa etsiä vaikka pelkkää seksiä ja silti yritetään saada toinen sänkyyn syöttämällä toiselle jotain ihan muuta. Salaa liikenteessä on taas ihmisiä niin täällä kuin muuallakin.

Mr Kinkerton

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 323
  • Utelias keski-ikäinen pervo
  • Galleria
Ajatuksia herättävää matskua tämä kirjoitus, ja mielenkiintoinen uusi käsite tuo "liminaalitila". Hyviä ajatuksia myös Pulsella, jotenkin samaistuin.

Itse olen ehkä vasta viime aikoina oppinut vähän avautumaan itsestäni deittimarkkinoilla, ja olen suorastaan hämmentynyt miten hyvin se toimii. Tämä kinkyily on just yksi hyvä vedenjakaja, jos siitä ei yhtään tykkää, niin ei tarvitse pitkään miettiä miksi suhteella ei ole tulevaisuutta.. Mielestäni olen empaattinen ja lämmin peirsoona, mutta aiemmin ehkä esitin enemmän ns. puhdasta vanillatyyppiä, ja sit tulikin kylmää pyyhettä kun selvisi että "ai kauheaa, sä oletkin sellainen pervo!". Mut sitten on toisaalta ne tyypit jotka tykkää, ja huomaa että onhan siinä kipinääkin ihan eri tavalla heti jatkon kannalta.

Ja siis, myönnän että erinäisiä säätöjä on mullakin, mutta lähinnä olosuhteiden pakosta. Olisin täysin tyytyväinen yhteen hyvään parisuhteeseen, mutta 
deittailu tässä iässä ei kuitenkaan ole helppoa, ihmisillä alkaa olla jo aika juurtuneet käsitykset siitä mitä he mukamas etsivät.. No, olen onneksi sen verran "myöhäissynnynnäinen" kinky kuitenkin, että pystyn ajattelemaan asioita sekä vanilla- että kinkykontekstissa monelta kantilta. Mutta silti, elämä on matka, ja alan pikku hiljaa hyväksyä sen että se oikea tulee vielä kohdalle jos tulee, mutta siihen asti on syytä vaan nauttia ihan siitä että olen ylipäätänsä elossa, ja tarjolla on sentään edes jotain sutinaa joskus. Uudet ihmiset on aina mielenkiintoisia, vaikka introvertti olenkin.

 

 

Gaia

Parisuhteet.. Aina yhtä mielenkiintoinen keskustelunaihe. Aina yhtä ajatuksia herättävä, jos asiaa kiinnostaa ajatella. Kuinka moni oikeasti tietää kulissejen takaa toimivaa parisuhdetta? Ja mitä se vaatii? Kyllä, ihmissuhdetaitoja, avoimuutta, rehellisyyttä, hyvää itsetuntemusta, omien ja toisen rajojen kunnioittamista, keskustelua, tahtoa edes pyrkiä pysymään sovituissa rajoissa, haavoittuvuutta olla toisen edessä juuri sellaisena kuin kokee olevansa, ilman pelkoa arvostelluksi tulemisesta, toisen hyväksyntää sellaisena kuin toinen on.. Tätä listaa voisi jatkaa. Tästä näkökulmasta katsottuna.. Onko Kinkyllä lähtökohtaisesti kuitenkin paremmat mahdollisuudet toimivaan ihmissuhteeseen?? Mikäli sitä haluaa. Moni on myös suorempi sen suhteen mitä haluaa. Itsensä hyväksyminen, avoimuus ja suoruus nyky deitti markkinoilla rajaa toki deitit "tuhannesosaan", näin kuitenkin vältyää jo paljon hukkaamasta aikaa epäsopiviin, näin ollen katsoisin sopivamman kumppanin löytämisen paljon todennäköisemmäksi mahdollisuudeksi.

Kinkylle valta-asemat ja tietyt roolit sekä niissä jokseenkin pysyminen on jo luontaista. Sama valta-asema peli toimii jokaisessa suhteessa, monesti kulissien valta-asema on kuitenkin täysin eri kuin mitä se suhteessa on.

Ajatuksia herättävä lista löytyi vanhasta keskustelusta, jonka aiheen jo unohdin enkä enää löydä. Mutta pointti oli että alistuva tietää suunnilleen mihin alistuu.. Jos normaali parisuhteissa käytettäisiin vastaavaa asteikkoa, moni asettuisi täysin eri kohtaan, ja siinä mielessä katsoisin listan valta-asemiin alistumisen hyväksi keskustelunaiheeksi missä tahansa parisuhteessa. Ja tämä vain tämän päivän oma pohdinta mielenkiintoisesta aloituksesta sekä syntyneestä keskustelusta yhden näkökulman tiimoilta.

------------

Ne tekstin 9 alistumisen astetta pikaisesti suomennettuna (ja omat kommenttini) tässä:
 
1. Seksi/fetissi/S&M/kinky leikit ilman alistumista ollenkaan

(Kaikissa seuraavissakin "luokissakin" voi olla fetissi/s&m-elementtejä, muttei tarvitse olla. Tästä listasta ei näy sessioiden "kovuutta" noin s&m mielessä ollenkaan, tämän listan pääpaino kun on alistumisen eri asteissa, ja monet subit alistuu ilman minkäänlaista pakottamista. Suhteen kovuus riippuu enemmänkin D:n sadistisuudesta kun mistään muusta. Tässä 1. ryhmässä voi siis olla kovaakin kipua muttei varsinaista alistumista, kun taas 9. luokassa paljon alistumista mutta ei  välttämättä kivuntuottamista ollenkaan. Mutta voi hyvinkin olla sitäkin, kuten kaikissa muissakin "luokissa".)

2. Roolileikit joissa kumpikaan rooleista ei välttämättä alistu, leikeissä on yleensä enemmän nöyryyttämisen kun palvelemisen piirteitä, esim lääkärileikit, koulutyttöleikit, pakotettu transvetismi. Roolipeli voi pitkälti olla subin itse keksimä.

(Roolileikkejä voi tottakai myös leikkiä "syvemmillä" alistumisen asteilla, esim osana 24/7 suhdetta, jos se D:tä huvittaa.)

3. Roolileikit jossa leikitään alistuvaa tai orjaa, subi halua tuntea olevansa alistettu ja käytetty mutta ainoastaan sellaisin tavoin joista hän itse nauttii, siis sub määrää aika pitkälti miten hän haluaa että häntä alistetaan ja "D/top" antaa hänelle tämän kokemuksen.

4. Antaa vallan toiselle hetkellisesti ja ennalta sovittujen rajojen sisällä. Nauttii vallan antamisesta toiselle ja siitä että hänen ei tarvitse määrätä asioista, vastuuvapaudesta, mutta saa valtaosan nautinnostaan kuitenkin "suorasti", siis omista tuntemuksistaan, eikä siitä että saa palvella D:tä.

5. Alistuu toiselle hetkellisesti ja ennalta sovittujen rajojen puitteissa, mutta vain seksiin liittyvissä asioissa. Voi myös nauttia kivusta "epäsuorasti", siis nauttia siitä että sadistiD satuttaa häntä koska nauttii siitä että D nauttii, eikä niinkään itse kivusta. Saa siis nautintoa siitä että saa palvella D:tä, vaikka subi itse ei juuri silloin suoranaisesti nauttisi.

Kaikki tähänastiset alistumisen asteet 1-5 rajoittuvat useimmiten lyhyempiin sessiohin ja/tai "makuuhuoneeseen". Seuraavissa asteissa 6-9 mukaan tulee D:n palveleminen ja oman tahtonsa taivuttaminen myös kotiaskareissa ja arjen asioissa.

6. Alistuu myös muissa kun seksiin liittyvissä asioissa (esim siivous), mutta ainoastaan kun hän on sillä tuulella. Voi siis olla lyhyempiä tai pidempiä aikoja täysin 24/7 orja, mutta subi saa itse päättää milloin sellainen aikajakso alkaa ja päättyy. Kyseessä voi olla pitkä sessio (esim viikonloppu), tai saman katon alla asuva pari joiden suhteessa bdsm on välillä enemmän "päällä" ja välillä taas muiden kiireiden takia tauolla.

7. Alistuu täysin (siis sekä seksissä että koti-askareissa) mutta käytännön syistä osa-aikaisesti, subi voi siis käydä töissä ja siellä totella työkavereita ja pomoa (tai ehkä jopa itse olla pomo?), mutta heti kun tulee kotiin niin D päättää kaikissa vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.

8. Alistuu täysin (sekä seksissä että kotiaskareissa). Ei käy töissä vaan ainoa päämäärä elämässä on D:n hyvinvointi ja hänen palveleminen. Siis 50-luvun kotirouva tyyliin, mutta vapaa-ehtoisesti (ja "kotirouva" voi yhtä hyvin olla mies-orja). Tällaiseen suhteeseen sitoudutaan yleensä avioliiton tapaisesti orjasopimuksella jonka sisällöstä D ja sub keskustelee kunnolla ennen sellaiseen sitoutumista.

9. Orja, kirjaimellisesti, ei minkäänlaista sananvaltaa missään, ei sopimusta, eikä mitään rajoja, oikeuksia eikä omaa elämää, omaa omaisuutta eikä omaa tahtoa. Reaalimaailmassa jonkin verran utopinen vaihtoehto, käytännössä käytössä ehkä joissakin uskonnollisissa lahkoissa tai tilanteissa jossa alistuvaa osapuolta käytetään hyväksi, esim ulkomailta tuotu vaimo joka on täysin riippuvainen uudesta puolisostaan koska hänellä ei ole omaa rahaa eikä puhu uuden kotimaansa kieltä.

Fia

  • Vieras
Parisuhteet.. Aina yhtä mielenkiintoinen keskustelunaihe. Aina yhtä ajatuksia herättävä, jos asiaa kiinnostaa ajatella. Kuinka moni oikeasti tietää kulissejen takaa toimivaa parisuhdetta? Ja mitä se vaatii? Kyllä, ihmissuhdetaitoja, avoimuutta, rehellisyyttä, hyvää itsetuntemusta, omien ja toisen rajojen kunnioittamista, keskustelua, tahtoa edes pyrkiä pysymään sovituissa rajoissa, haavoittuvuutta olla toisen edessä juuri sellaisena kuin kokee olevansa, ilman pelkoa arvostelluksi tulemisesta, toisen hyväksyntää sellaisena kuin toinen on.. Tätä listaa voisi jatkaa. Tästä näkökulmasta katsottuna.. Onko Kinkyllä lähtökohtaisesti kuitenkin paremmat mahdollisuudet toimivaan ihmissuhteeseen?? Mikäli sitä haluaa. Moni on myös suorempi sen suhteen mitä haluaa. Itsensä hyväksyminen, avoimuus ja suoruus nyky deitti markkinoilla rajaa toki deitit "tuhannesosaan", näin kuitenkin vältyää jo paljon hukkaamasta aikaa epäsopiviin, näin ollen katsoisin sopivamman kumppanin löytämisen paljon todennäköisemmäksi mahdollisuudeksi.

Kinkylle valta-asemat ja tietyt roolit sekä niissä jokseenkin pysyminen on jo luontaista. Sama valta-asema peli toimii jokaisessa suhteessa, monesti kulissien valta-asema on kuitenkin täysin eri kuin mitä se suhteessa on.

Ajatuksia herättävä lista löytyi vanhasta keskustelusta, jonka aiheen jo unohdin enkä enää löydä. Mutta pointti oli että alistuva tietää suunnilleen mihin alistuu.. Jos normaali parisuhteissa käytettäisiin vastaavaa asteikkoa, moni asettuisi täysin eri kohtaan, ja siinä mielessä katsoisin listan valta-asemiin alistumisen hyväksi keskustelunaiheeksi missä tahansa parisuhteessa. Ja tämä vain tämän päivän oma pohdinta mielenkiintoisesta aloituksesta sekä syntyneestä keskustelusta yhden näkökulman tiimoilta.

------------

Ne tekstin 9 alistumisen astetta pikaisesti suomennettuna (ja omat kommenttini) tässä:
 
1. Seksi/fetissi/S&M/kinky leikit ilman alistumista ollenkaan

(Kaikissa seuraavissakin "luokissakin" voi olla fetissi/s&m-elementtejä, muttei tarvitse olla. Tästä listasta ei näy sessioiden "kovuutta" noin s&m mielessä ollenkaan, tämän listan pääpaino kun on alistumisen eri asteissa, ja monet subit alistuu ilman minkäänlaista pakottamista. Suhteen kovuus riippuu enemmänkin D:n sadistisuudesta kun mistään muusta. Tässä 1. ryhmässä voi siis olla kovaakin kipua muttei varsinaista alistumista, kun taas 9. luokassa paljon alistumista mutta ei  välttämättä kivuntuottamista ollenkaan. Mutta voi hyvinkin olla sitäkin, kuten kaikissa muissakin "luokissa".)

2. Roolileikit joissa kumpikaan rooleista ei välttämättä alistu, leikeissä on yleensä enemmän nöyryyttämisen kun palvelemisen piirteitä, esim lääkärileikit, koulutyttöleikit, pakotettu transvetismi. Roolipeli voi pitkälti olla subin itse keksimä.

(Roolileikkejä voi tottakai myös leikkiä "syvemmillä" alistumisen asteilla, esim osana 24/7 suhdetta, jos se D:tä huvittaa.)

3. Roolileikit jossa leikitään alistuvaa tai orjaa, subi halua tuntea olevansa alistettu ja käytetty mutta ainoastaan sellaisin tavoin joista hän itse nauttii, siis sub määrää aika pitkälti miten hän haluaa että häntä alistetaan ja "D/top" antaa hänelle tämän kokemuksen.

4. Antaa vallan toiselle hetkellisesti ja ennalta sovittujen rajojen sisällä. Nauttii vallan antamisesta toiselle ja siitä että hänen ei tarvitse määrätä asioista, vastuuvapaudesta, mutta saa valtaosan nautinnostaan kuitenkin "suorasti", siis omista tuntemuksistaan, eikä siitä että saa palvella D:tä.

5. Alistuu toiselle hetkellisesti ja ennalta sovittujen rajojen puitteissa, mutta vain seksiin liittyvissä asioissa. Voi myös nauttia kivusta "epäsuorasti", siis nauttia siitä että sadistiD satuttaa häntä koska nauttii siitä että D nauttii, eikä niinkään itse kivusta. Saa siis nautintoa siitä että saa palvella D:tä, vaikka subi itse ei juuri silloin suoranaisesti nauttisi.

Kaikki tähänastiset alistumisen asteet 1-5 rajoittuvat useimmiten lyhyempiin sessiohin ja/tai "makuuhuoneeseen". Seuraavissa asteissa 6-9 mukaan tulee D:n palveleminen ja oman tahtonsa taivuttaminen myös kotiaskareissa ja arjen asioissa.

6. Alistuu myös muissa kun seksiin liittyvissä asioissa (esim siivous), mutta ainoastaan kun hän on sillä tuulella. Voi siis olla lyhyempiä tai pidempiä aikoja täysin 24/7 orja, mutta subi saa itse päättää milloin sellainen aikajakso alkaa ja päättyy. Kyseessä voi olla pitkä sessio (esim viikonloppu), tai saman katon alla asuva pari joiden suhteessa bdsm on välillä enemmän "päällä" ja välillä taas muiden kiireiden takia tauolla.

7. Alistuu täysin (siis sekä seksissä että koti-askareissa) mutta käytännön syistä osa-aikaisesti, subi voi siis käydä töissä ja siellä totella työkavereita ja pomoa (tai ehkä jopa itse olla pomo?), mutta heti kun tulee kotiin niin D päättää kaikissa vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.

8. Alistuu täysin (sekä seksissä että kotiaskareissa). Ei käy töissä vaan ainoa päämäärä elämässä on D:n hyvinvointi ja hänen palveleminen. Siis 50-luvun kotirouva tyyliin, mutta vapaa-ehtoisesti (ja "kotirouva" voi yhtä hyvin olla mies-orja). Tällaiseen suhteeseen sitoudutaan yleensä avioliiton tapaisesti orjasopimuksella jonka sisällöstä D ja sub keskustelee kunnolla ennen sellaiseen sitoutumista.

9. Orja, kirjaimellisesti, ei minkäänlaista sananvaltaa missään, ei sopimusta, eikä mitään rajoja, oikeuksia eikä omaa elämää, omaa omaisuutta eikä omaa tahtoa. Reaalimaailmassa jonkin verran utopinen vaihtoehto, käytännössä käytössä ehkä joissakin uskonnollisissa lahkoissa tai tilanteissa jossa alistuvaa osapuolta käytetään hyväksi, esim ulkomailta tuotu vaimo joka on täysin riippuvainen uudesta puolisostaan koska hänellä ei ole omaa rahaa eikä puhu uuden kotimaansa kieltä.

Oon tehny tämän saman käännöstyön aiemmin yhteen toiseen keskusteluun.  :) Pitäis kaivaa se esiin, että vois verrata kuinka yhteen osuimme.

Oli ihan mielenkiintoista lukea tämä uudelleen. Huomaan että itse oon nykyisin kiinnostunut submissiosta jossain tuolla kategorioiden 4 tai 5 paikkeilla. Periaatteessa ehkä myös kategoria 6 voisi tulla kyseeseen soveltuvassa suhdemallissa.

Chixi

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 26
  • Boheemi taiteilijasydän täynnä yllätyksiä.
  • Galleria
´Kun asetelmaa ei lukita, on helpompi häippästä jos jotain parempaa tulee vastaan. Jos ei oikein tiedä edes mitä haluaa, jokainen uusi ihminen on uusi mahdollisuus löytää se, mitä ei tiennyt haluavansa.`

Ei ole olemassa tällaista lukkoa, jolla mitään suhde asetelmaa saisi stabiiliksi.
Ihminen vain on oma epätäydellinen itsensä ja parhaatkin meistä (ne sädekehää päällään kantavat) pääsemme yllättämään joskus teoilla joita itsekään emme ymmärrä.

Voi olla että olen kyyninen, mutta tallusteltuani koko seksielämäni vanilja puolella, olen nähnyt enemmän valehtelua, välttelyä ja itsepetosta kuin olisin halunnut. Kinkyissä minua viehättää sentään avoimuus ja rehellisyys, kun täällä ei ole pakko olla niin mainstream.

Rupesin kuitenkin miettimään sitä miten erilaiset arvot ihmisillä voi olla tullessaan kinkypoluille eri kautta. Vertaa kinkyilystä intoutunut teini, jonka ensimmäiset 30 vuotta menee täysin irtosuhteiden ja sessioiden parissa versus vanhemmalla iällä kinkynsä löytänyt, pitkään naimisissa ollut henkilö. Pakostakin tulee ajateltua, että jälkimmäinen on stabiilimmassa asemassa tunnepuolen hommien kanssa. On kokemusta rakkaudesta, läheisyydestä ja pitkien suhteiden vaikeudesta maybe...

Mä luulen, että omalla suhdehistorialla itsekin etsisin kinkypuolelta enemmän jatkuvaa, luotettavaa ja erityisesti inhimillistä seuraa. Ihmisiä joista kuulee, että ajatukset on huolella pakattu ja sisäistetty sitä mukaa kuin ne tuli, eikä vaan törtätty sängyn alle odottelemaan jotain parempaa hetkeä.