Kirjoittaja Aihe: Juuttiköyden käsittelyä  (Luettu 6639 kertaa)

Sidottava88

Juuttiköyden käsittelyä
« : 10.08.2021, 12:45 »
Miten ootte käsitelly juuttiköysiä. Ostin itse ensimmäiset juuttiköydet puuilosta. Siellä oli 6mm ja 25m köyttä tarjolla ja pitihän se ostaa kokeeks. Hajun perusteella niiden käsittelyssä oli käytetty jotain kerosiinia tms joten uunitin niitä muutaman tunnin. Sen jälkeen kävin köydet läpi hinkkaamalla niitä rekkitangon ympäri muutamalla kierroksella niin että pölinä kävi. Sitten poltin karvat pois kynttilällä ja loppuun käsittelin köydet ihan perus kosteusvoiteella. Ongelmaksi tuli se että karvanpoltosta köyteen jäi tukeva savun haju joka tekee käytön melko epämiellyttäväks. Kokeilin jo tuulettaa köysiä ulkosalla mutta ei vaikutusta. Pitäiskö nuihin hinkata vielä jotain vahaa pintaan? Nyt köydet on ihan mukavan notkeita ja sileähköjä mutta haisevat savun ja kosteusvoiteen sekotukselle. 😖

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2782
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Juuttiköyden käsittelyä
« Vastaus #1 : 10.08.2021, 16:16 »
1. Tuo puuilon juutti on varsin huonoa, se ei ole tasalaatuista ja siksi todella vaikeaa saada "kunnolliseksi".
2. Käsittelyyn ei ole käytetty kerosiinia, vaan JBO (JuteBatchingOil) voi olla muutama % karsinokeenista litkua mukana kun kuidusta tehdään esivalmistelussa lankoja. Miksikö? Koska se on halvempaa kuin terveellisemmät vaihtoehdot.
3. Kun hinkkaat noita vastakkain niin se heikentää noita, toki jos lattialla sidoskelet niin asialla ei merkitystä. Tarpeeksi hyvää raakaköyttä niin tuota tarvitse edes tehdä.
4. Kynttilä on oikeasti huono vaihtoehdo poltteluun, kaikki noki jää köyteen...toivottavasti kiillotit jollakin rätillä ton jälkeen kunnolla ennenkuin laitoit öljyjä?
Kaasutöhö/creme brulee juttu tekee paljon parempaa jälkeä, paljon nopeamminkin.
5. Hajukin johtuu köyden laadusta osittain, tuuletus auttaa mutta oikeasti pitkään saat pitää ulkona. Uunitus kuivana ei sitä popista ja jos laitat yli 100c uuniin taas huonontaa köyttä. Märkänä höyrytys (mistä sitten tulee myrkyllisiä pöllyjä kivasti) toimii.
6. Itse suosin jojobaöljyä taikka ihan vaan hajutonta natusania, ei tarvi haistella vaan sidottavasta/ihmisestä tulee normaalit tuoksut.
7. Vaha ei poista hajua, se tekee pintaan juttuja ja jos oikein laittaa myös sisustaan, toki pöllyäminenkin vähenee. Tuo sitten taas tarvii jotenkin sulatella köyteen. Seokset ja tavat vaihtelee.

Sidottava88

Vs: Juuttiköyden käsittelyä
« Vastaus #2 : 11.08.2021, 18:07 »
Kiitos! Tuo köyden laatu ei kyllä tosiaankaan vakuuttanu. Koitin tuossa mukailla akateemiset kinkyt nettisivun ohjetta ja siellä just neuvottiin tuo kynttilän käyttö. Kaasutoho olis varmasti ollu parempi. Pitänee koittaa vaikka pestä nuo köydet vielä ja kuivata vedossa ja käsitellä vaikkapa sillä jojobaöljyllä. Jos ei onnistu niin pysyttelen turvallisesti lippunaruissa sun muissa nylonköysissä.

Vahvavienti

Vs: Juuttiköyden käsittelyä
« Vastaus #3 : 26.02.2022, 20:28 »
Käsittelin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa köysiä. Oli etuoikeutettu olo, kun raakaköytenä oli heti kärkeen käsin punottua priimaa.  Mun työjärjestys, johon vinkit sain osittain täältä, osittain köyden tekijältä, osittain omasta päästä ja osittain kemistiystävältäni oli seuraava.

Pesin 30 asteen hienopesulla köydet valmiissa pääteölyissä pätkissä pesupussien sisällä.

Kuivatin jännitettynä huonekalun ympäri.

Poltin trangian kaasupolttimella irtokarvat.

Öljysin reilulla kädellä tuoksuttomalla natusan baby oilin pirkka-versiolla.

Päälle halusin vahan ja mehiläisvaha-allergikkona sain kemistikaveriltani vinkin, että lähimpänä ominaisuuksiltaan ja elintarvikelaatuinen vaha on karnauba-vaha. Oli vesiemulsiona, joten oli helpp levittää rätillä.

Lopuksi vielä killltus tiukalla puuvillakankaalla ja vahvalla kitkalla..

Lopputulokseen olin tosi tyytyväinen. Pehmeät ja iholle mukavat köydet onnistuin osittain mäihällä taikomaan.

Mut tosiaan toi karanaubavaha ansaitsee ison suosituksen. Hienoa ainetta!



Pip

Vs: Juuttiköyden käsittelyä
« Vastaus #4 : 26.02.2022, 22:19 »
Mun sormet ei oo koskaan tykänneet vahatuista köysistä, vaan pidän siitä luonnollisesta kitkasta, mikä köydessä on. Joten aina kun oon saanut uudet köydet, niin pätkinyt ne mittoihin ja sen jälkeen 2-3 kertaa karabiinin kautta luupilla ja sen jälkeen polttanut ne karvat pinnalta nokeamattomalla liekillä. Sen jälkeen vaan kovaa käyttöä. Ainakin mulla kokijat ovat kokeneet ne riittävän miellyttäviksi, eivätkä ole pölisseet niin hirveästi (tietysti jotain pientä on, mutta sekin vähä loppuu hyvin pian). Väitän, että mun köyteni pysyvät pitkään ripustuskelpoisina ja myöhemmin riittävät erittäin pitkäksi aikaa lattiasidontoihinkin. Se rasva iholta on kuitenkin se paras rasva siihen (turha kliinisyys jätettäköön pois, ei tähän mennessä ole ylimääräisiä bakteereja liikkunut).

Vahvavienti

Vs: Juuttiköyden käsittelyä
« Vastaus #5 : 27.02.2022, 11:46 »
Joo saan kiinni mitä tarkoitat. Mä kans vähän pelkäsin, että pinta jäisi vahavaiseksi. Lähinnä tuon vahakäsittelyn seurauksena pinta pehmeni entisestään ja voimakkaalla hankaamisella puuvilla kankaalla jäljellä olevat terävät kuidut hävisivät. Tulkitsin niin, että vaha sitoi irtokuidut kiinni säienippuihin. Katsotaan, miten jatkossa toimivat ja miten muuttuvat käytössä.

Sidottava88

Vs: Juuttiköyden käsittelyä
« Vastaus #6 : 29.05.2022, 19:55 »
Nyt on tullut hetki käytettyä noita puuilon köysiä ja ovat kyllä huonolaatuista kamaa. Lippunarukin on parempaa. Edelleen niistä pölisee karvoja joka paikkaan ja hetken kun ovat ihoa vasten niin tuntuu kun olis piikkilangalla sitonut. Hajukin on edelleen luotaantyöntävä 😮‍💨