Kirjoittaja Aihe: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?  (Luettu 7096 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« : 31.01.2022, 17:38 »
Arvaako sitä kissaakaan sanoa?


Täällä keskustelufoorumilla on usein puhetta siitä, ettei täällä voi keskustella. Kirjoitat pari lausetta jonnekin muuhun kuin päivän ajatuksiin, niin soppa on valmis. Takerrutaan pilkun paikkaan ja ymmärretään tahallaan(?) väärin. Puhumattakaan suoranaisesta sheimaamisesta, kun ei yritetäkään ymmärtää toisten kinkkejä.

Kirjoittajan olisi oltava valmiudessa 24/7 puolustamaan ja selittämään näkemyksiään, koska joku ymmärtää ne väärin. Joku ottaa tekstin tekosyyksi, jolla kiillottaa kruunuaan, ihan vaan koska voi. Nikinhän voi aina poistaa ja ottaa uudelleen käyttöön, jotta vanhoja kirjoituksia olisi mahdoton etsiä.

Ilmiö on kamalan kurja, kun itse olen nimenomaan keskustelupalstalle liittynyt.

(Nyt olen saanut henkilökohtaista palautetta myös novelleistani. Nekin on luettu väärin. Joku osaisi ne kirjoittaa paremmin. Se on ihan fine. Saa kirjoittaa. Käsittääkseni novellien lukumäärä ei ole rajattu täällä. Kuitenkin käytöstavat voisi muistaa, sanat on mun omia. Olen ajatellut novellien olevan juuri oikea paikka useimmille ajatusleikeille, koska olen kuvitellut, että niissä saa haaveilla rajujakin asioita. Tarvitsematta miettiä, riittääkö konsensus, nouseeko Domille pisu päähän ja kestääkö subi. )


Kolumnissa Dominoivan hauraus tuli, ikävä kyllä, hyvä esimerkki vastaan:

hmmmm...
no ei taida porukoista löytyä oikein intoa kirjoitteluun kun asenne on lähtökohtaisesti
"kas lisää pilkattavia"..

 mikä on todennettavasti totta..

Ikävä kyllä, näin se varmaan pitkälti on.

Tokihan voi kirjoittaa aiheesta, joka ei sytytä intohimoja, mutta minusta sellaiset aiheet ovat vähän turhia ja ne vaipuvat unholaan kommentoimatta.

Sitten voi kirjoittaa oikein hyvän otsikon ja vetää kaukaa aiheen vierestä, jolloin saa ainakin klikkauksia, vaikkakin sellainen luo turhia odotuksia lukijoille.

Tai voi kirjoittaa kipeistäkin asioista, oikealla otsikolla ja saada paskamyrskyn päälleen, kun asia ei ollutkaan oikein käsitelty. Jonkun mielestä.

Lopulta ei taida olla helppoa avata täällä suutaan muualla kuin baaritiskillä, on sitten vanha tai uusi.

Sana on vapaa, arvaatko sitä kissaakaan sanoa?




Flikk, kertakäyttökolumnisti

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #1 : 31.01.2022, 18:12 »
Oon ollut täällä baarissa vuodesta 2014 ja ihmetellyt edelleen ja ihmettelen, että miten täällä on niin riidanhakuisia ihmisiä suuntaan ja toiseen? Jotenkin ajattelisi, että kun pohjimmiltaan ollaan kaikki samanhenkisiä ihmisiä eli pervoja, niin porukka vetäisi yhtä köyttä. Mutta ei.

Tosin loppujen lopuksi tätä samaa riidanhakuista keskustelua on muuallakin somessa. Ja riidan aiheeksi riittää ihan mikä tahansa, oli kyseessä sitten seksi, koronarokotteet, lumien auraaminen tai maahanmuutto.


Normandie

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1528
  • Metamorfosis
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #2 : 31.01.2022, 18:45 »
Ihan näitä samoja asioita olen minäkin jo vuodesta toiseen ihmetellyt. Ollaan niin hemmetin herkkiä kaikelle, mieltänsä pahoitetaan ihan urakalla, vedetään kokonaisen kasvimaan herneenpalot sieraimiin ja jaksetaan vääntää asiasta kuin asiasta. Haastetaan riitaa, käytetään tekstillistä kättä pidempää. Mielipiteitä on monenlaisia, erilaisia, samanlaisia. Joskus ollaan eri mieltä ja joskus samaa mieltä. Eniten kuitenkin hämmästyttää se, miten jonkun itselleen täysin vieraan ihmisen mielipiteet jaksavat niin kovasti ärsyttää, raivostuttaa, vihastuttaa. Miksi joku "somenikki" saa ajatukset kiehumaan, verenpaineet vilkkumaan punaisella ja sormet tanssimaan raivokkaasti uutta sanomaa tietsikan näppäimillä kun pitää antaa samalla mitalla takaisin ja mielellään vähän enemmänkin. En jaksa ymmärtää :o




Mies maalta-69

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 349
  • Sub-mies, joka on vasta astumassa hämärään.
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #3 : 31.01.2022, 19:10 »
Voisi olettaa tai ainakin toivoa, että jengi kunnioittaisi toisen mielipidettä tai vaan nikkiä, jne. Tosiaan mehän olemme kaikki vinoutuneita, tavalla tai toisella.  Ilmeisesti mitään vakavaa  ei ole sattunut, kun tänä vuotta ei ole bannattu yhtään jäsentä vielä.  :o
Rauhaa siskot ja veljet.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2966
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #4 : 31.01.2022, 19:32 »
2012 vuodesta ollut täällä. Meininki on yltynyt hurjemmaksi välistä, ja välistä se on taas rauhoittunut.

Itse olin kolumnistina jonkin aikaa. Silloinen ylläpito ei juuri puuttunut kommentointiin. Onneksi olin tottunut kritiikkiin, mutta henkilökohtaisuuksiin meneminen oli paha rasti. Vieläkin olisi asioita, joista kirjoittaa. Enää ei kuitenkaan huvita kolumnistina olla, kun tietää että ainakin muutama tulisi kiusaamaan vain sen takia kun minä olisin kirjoittaja.

Joten en ihmettele, ettei ketään oikein huvita.

pikkusisko

Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #5 : 31.01.2022, 21:30 »
Itse olin kolumnistina jonkin aikaa. Silloinen ylläpito ei juuri puuttunut kommentointiin. Onneksi olin tottunut kritiikkiin, mutta henkilökohtaisuuksiin meneminen oli paha rasti. Vieläkin olisi asioita, joista kirjoittaa. Enää ei kuitenkaan huvita kolumnistina olla, kun tietää että ainakin muutama tulisi kiusaamaan vain sen takia kun minä olisin kirjoittaja.

Joten en ihmettele, ettei ketään oikein huvita.

Samaistun. Jotta voisi kirjoittaa avoimesti, pitäisi saada tuntea olonsa turvatuksi.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #6 : 31.01.2022, 21:38 »
Kokeilin itsekkin joskus " vierailevana TÄHTI " Kolumnistina totesin valtavan pilkun nussimisen.

kuitenkin ihmiset oli saaneet jutusta selvää. Ennen saatoin itsekkin käyttää värikästä kieltä

joten kestän arvostelua normaalia enemmän. sitten pian huomasi " ajojahdin " ihan sama

mitä sanoi, aina joku keksi jotain rääpimistä jos ei muuten käytti huhupuheita , tai 20v

vanhoja juttuja tarinoidensa perusteena. tiedän tyylin millä kirjottamalla saisi vaan kehuja

mutta en halua kirjottaa siten. siksi on jäänyt vähälle jutut.

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 777
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #7 : 31.01.2022, 22:23 »
Ihan yleisenä kommenttina, että ilmapiirin parantaminen kannattaa yleensä aloittaa kunkin omasta käytöksestä.

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2249
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #8 : 31.01.2022, 22:42 »
Itse olin kolumnistina jonkin aikaa. Silloinen ylläpito ei juuri puuttunut kommentointiin. Onneksi olin tottunut kritiikkiin, mutta henkilökohtaisuuksiin meneminen oli paha rasti. Vieläkin olisi asioita, joista kirjoittaa. Enää ei kuitenkaan huvita kolumnistina olla, kun tietää että ainakin muutama tulisi kiusaamaan vain sen takia kun minä olisin kirjoittaja.

Joten en ihmettele, ettei ketään oikein huvita.

Samaistun. Jotta voisi kirjoittaa avoimesti, pitäisi saada tuntea olonsa turvatuksi.

No, baari ei ylipäätään ole tunnettu turvallisena tilana.

Unikeko

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 424
  • Syntynyt vuonna 1978.
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #9 : 31.01.2022, 22:44 »
Suomi on synonyymien luvattu maa. Kissa tai varsinkin kissan silittäminen voidaan tulkita väärin siinä missä kaikki muukin.

En väitä kaikkia mieltymyksiä ymmärtäväni tai vielä vähemmän kaikkia ihmisiä niiden mieltymysten takana.

Yhdelle toiselle sivustolle kirjoitin luultavasti varsin runsaine virheineen useamman tarinan. Palautteita tuli suunnilleen yksi tai kaksi vuodessa. Harvemmin oli kellään mitään hyvää sanottavaa, mutta kuitenkin mielenkiinto oli riittänyt lukea kirjoituksistani enemmän kuin yksi.

Siellä oli kirjoituksille selkeät lokerot ja lokeroon laitettu oli yleensä lokeron mukaista. Ehkä tuntui turvalliselta kirjoittaa sinne.

Tänne kirjoittaessa täytyy vähän suodattaa. Paljon ihania ihmisiä ja paljon erilaisia mielipiteistä. 
« Viimeksi muokattu: 02.02.2022, 00:50 kirjoittanut Unikeko »

Blondewolf

Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #10 : 01.02.2022, 02:09 »
Ainoa "turvallinen" tila missä kukaan ei voi olla sun kanssa eri mieltä on yksinään. Ja sillonkin oot varmaan itsesi kanssa riidoissa.  :-X

toysnstuff

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 526
  • Sinä antaudut, minä pidän sinusta huolen
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #11 : 01.02.2022, 12:55 »
Mitä tällä foorumilla on jokusen vuoden ollut, niin olen sekä huomannut sivusta että kokenut itse tiettyjen henkilöiden olevan varsin kärkkäitä hyökkäämään, trollaamaan ja provosoimaan itse omista syistään valitsemiaan kohteita. Ei tarvitse siis olla edes aihe, mistä puhutaan, vaan henkilö. Silloin juttu ei jatku puheenaiheena olevasta asiasta, vaan epämääräisesti haetut tai keksityt jutut nivotaan eri tavoin kyseiseen henkilöön, jota kohtaan halutaan hyökätä. Sosiaalisessa ympäristössä tällainen tapa on pyrkiä vaikuttamaan negatiivisesti toisen maineeseen eli luomaan henkilöstä mielikuvia, jotka sisältävät negatiivisia konnonaatioita.

Paradoksaalisesti tällaista toimintaa harjoittavat henkilöt ovat yllättävän usein niitä, jotka näyttelevät toimivansa ns. hyveellisesti, eivätkä tunnista / tunnusta omaa käyttäytymistapaansa. Siksi ilmiö pystyy jatkumaan vuodesta toiseen, vaikka asiasta on huomautettu sekä foorumilla kaikkien nähden, että ylläpidolle. Kuten Stylos osoitti ongelmakohdan, sitä ei voi kukaan muu lähteä korjaamaan. Ellei foorumilla sitten oteta tiukka linja tämän suhteen joko valvojien taholta tai yhteisenä sosiaalisena päätöksenä.

Yksilökohtaisen hyökkäämisen ohella negatiivista ilmapiiriä luovan ilmiön taustalla on vuosi vuodelta yhä selkeämmin tunnistettavissa ollut ryhmäilmiö, josta nimimerkki "Punisher" tuossa mainitussa ketjussa - jossa useampi kommentoija pyrki lähteä kumoamaan tätä ilmiötä - kirjoitti osuvasti:

https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=29767.msg513990#msg513990

Minusta on harhaanjohtavaa uskoa, että ihmiset haluaisivat käyttää tätä foorumia vain seuranhakuun. Sosiaalinen imago eli minäkuvan ('minäilluusion' eli ideaali-egon) luominen ja ylläpitäminen on selkeästi nähtävissä oleva ilmiö. Jos tämän imagon saa siirrettyä netin kautta myös todellisiin kohtaamisiin, sen hyöty on selvä. Samalla se palvelee yksilön narsismia eli itseen kohdistuvaa rakkautta. Eivät ne julkisuuteen hakeutuvat henkilötkään halua kaikkia ihmisiä seuralaisikseen - riittää, kunhan he saavat huomiota ja ihailua osakseen.


Mitä tulee itsensä avaamiseen esimerkiksi kolumneissa, niin "palautteen" ansiosta sitä ei ole tarvinnut enää suunnitella tekevänsä. Ehkä tämä on ollut se tarkoituskin heidän osalta, jotka eivät käy keskustelua itse aiheena olevasta asiasta? Pyrkimys vaientaa toinen saamalla tämä varomaan sanojaan, käyttäytymistään ja koko sosiaalista olemistaan on arkielämän havaintojen mukaan yleinen päämäärä yksilöillä, jotka harjoittavat kiusaamista.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2966
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #12 : 02.02.2022, 21:25 »
Itse olin kolumnistina jonkin aikaa. Silloinen ylläpito ei juuri puuttunut kommentointiin. Onneksi olin tottunut kritiikkiin, mutta henkilökohtaisuuksiin meneminen oli paha rasti. Vieläkin olisi asioita, joista kirjoittaa. Enää ei kuitenkaan huvita kolumnistina olla, kun tietää että ainakin muutama tulisi kiusaamaan vain sen takia kun minä olisin kirjoittaja.

Joten en ihmettele, ettei ketään oikein huvita.

Samaistun. Jotta voisi kirjoittaa avoimesti, pitäisi saada tuntea olonsa turvatuksi.

No, baari ei ylipäätään ole tunnettu turvallisena tilana.

Jep, se on valitettavan totta. Tosin itse uskon, että turvallinen tila on jonkin sortin mahdottomuus. Mutta, että olisi edes sellainen... "Mun ei tarvii puolustautua" -tila? Toki, tuohan on jokaisesta itsestä kiinni, kuten täällä jo mainittiinkin.

En tiedä sitten, olisiko kolumnistina mukavampaa, jos heti kolumnin alla ei olisi mahdollista kommentoida, vaan kommenttiketju olisi jossain muualla. Ainakin siinä kommentaattori joutuisi hitusen enemmän klikkailla, ennen kuin pääsisi kirjallisen ilotulituksensa aloittamaan.

Itse kirjoitin aina hyvin henkilökohtaisista jutuista. Enkä muutenkaan ole ikinä suhtautunut seksuaalisuuteen kylmän analyyttisesti, niin kuin jotkut täällä tekee. Siksi se oli paha rasti kuulla arvostelua ja mitätöintiä kun kertoi vaikkapa omasta primal-puolestaan.

telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #13 : 03.02.2022, 06:00 »
Netti on kuitenkin vain netti. Toisaalta näissä kuvioissa täytynee myös muistaa se, että ihmiset verkostoituvat myös livenä mikä varmasti luo asiasta tietämättömälle erilaisen kuvan kuin pelkkä satunnainen jonkun tyypin kirjoitus.

Oletetaanpa vaikka, kärjistettynä olettamuksena, että joku hieman epävakaa nimimerkki käy yön tunteina puhkomassa tyyppi x:n auton renkaat tyypin y yllytyksestä. Asia tietysti hoidetaan lain määrittelemin tavoin mutta todennäköisesti mikäli kaikki nämä oletetut pyörivät samassa tilassa ongelmia tulee esiintymään varmasti. Asiasta tietämätön ihmettelee sivusta että mikä noita tyyppejä oikein vaivaa  ;D

Eri asia on sitten se, että onko asiallista tuoda henkilökohtaisuuksia yleiseen keskusteluun. Ei, mutta oletan senkin olevan ihmisluonnolle tyypillistä. Hatun nosto nykyiselle ylläpidolle, minusta osaavat asiansa erittäin hyvin ja osaavat suhtautua asioihin objektiivisesti.

vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Arvaako sitä kissaakaan sanoa?
« Vastaus #14 : 04.02.2022, 18:35 »
Kiitos tästä kolumnista!

Ketjussa onkin käyty aika tyhjentävästi läpi ne syyt, jonka vuoksi itse olen vähentenyt voimakkaasti foorumilla kirjoittelua enkä edes muista koska olisin viimeksi aloittanut topicia. Vaikka itse pystyisi kuuntelemaan jos jonkinlaista triggeröitymistä niin on aika merkityksetöntä keskustella yksin. Eikä kyse ole siitä, ettei ihmisillä olisi mielipiteitä. Tosi usein minäkin saan yksäreillä vastauksia pitkiin viesteihini - ne tulevat yksäreillä koska ihmiset eivät uskalla kommentoida julkisesti. Foorumia luetaan, mutta keskustelua syntyy vaan  turvallisessa ympäristössä.

Eikä turvallinen ympäristö tarkoita sitä, ettei voi kritisoida tai vaikka välillä riidelläkin. Egojakin saa olla, mutta kun keskustelu on liian usein henkilökohtaisuuksiin menemistä ja ihan suoraa törkyilyä - vaikka nykyinen ylläpito onkin siistinyt foorumia.


Ainoa "turvallinen" tila missä kukaan ei voi olla sun kanssa eri mieltä on yksinään. Ja sillonkin oot varmaan itsesi kanssa riidoissa.  :-X

Minusta BDSM:n suhteen turvallinen tila on sitä, että voit keskustella pervouksistasi ilman a) tuntemattomien tekemiä diagnooseja juuri sinusta (en tarkoita psykologiasta keskustelua vaan selkeää yksilöiden diagnosointia), b) pilkkaamista tai pervouksien arvostelua ja c) epäasiallisia yksityisviestejä (kuvattomatkin kuvat voivat olla sellaisia). Ylläpito voi puuttua kaikkein räikeimpiin tapauksiin, mutta ei tämän foorumin isoimmat ongelmat mitenkään ylläpidosta johdu (päinvastoin, ylläpito siivoaa foorumia nykyään paljon tehokkaammin kuin ennen).