Kirjoittaja Aihe: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko  (Luettu 15039 kertaa)

hjani

  • Vieras
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #30 : 16.02.2022, 22:45 »
Puhumattakaan miellyttämisenhalusta, pyrkimyksestä tehdä vaikutus tai tarpeesta esittää kokeneempaa kuin on. Lisähaastetta tulee siitä, kun edellä mainituista syistä sub hieman liioittelee kokemustaan ja kiinnostustaan, syntyy samalla tarve elää luomiensa odotusten mukaisesti - eli pitää kiinni kirjoittamastaan. Pahimmassa tapauksessa omaksi vahingokseen ja sitten tulee paha mieli. Aika fakiiri pitää olla, että voi 100% varmuudella tunnistaa tällaiset tilanteet vailla virheen mahdollisuutta.

Omalta kohdalta voin sanoa, että tähän mennessä kaikki on tehnyt sen ihan rehellisesti. Itseasiassa kokemattomista sen tekeminen on ollut kiinnostavaa ja samalla he ovat tutustuneet myös itseensä, ja oikeastaan kun vähän joutuu miettimään omia tuntojaan niin kasvaa helpommin subina.

Miellyttämisenhaluisuus ei ole ollut mikään este. Itseasiassa koen, että tämän kanssa on melkein helpompi välttää sitä, että toinen valehtelee miellyttämisenhalusta. Lähinnä siksi, että ainakin lista jota itse käytän sisältää hyvin pitkälti kaiken, ja olen tehnyt myös sen selväksi, että kaikki listalla olevat asiat ei minua kiinnosta, eli subilla ei ole oikeastaan tarkkaa kuvaa siitä mitä kaikkea minä haluan.
Ja toisaalta myöskin minua miellyttää enemmän sen listan rehellinen täyttö kuin miellyttämisenyritys siellä.

Listaa jos vertaa keskusteluun miellyttämisenhalussa, niin keskustelussa kun dom kysyy, että pidätkö tästä ja tästä, ja mitä mieltä olet näistä, niin ne antaa jo subille merkin siitä, että näistä minä pidän ja silloin on mahdollista, että voi helpommin yrittääkin miellyttää.

Näen, että pelkällä keskustelulla virheen mahdollisuus on suurempi.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #31 : 17.02.2022, 07:34 »
Kuten todettu, kukin tavallaan ja jokaisella on oma suosikkimetodinsa. Pointtini olikin, ettei tämäkään ole mikään autuaaksitekevä ja pomminvarma ratkaisu, jollaisena sitä koetat kovasti myydä.

Mikään ei ole niin varmaa kuin se, että alkaessaan sokeasti uskomaan oman metodinsa täydellisyyteen ja kyvykkyytensä erehtymättömyyteen, on katastrofi ihan nurkan takana.


Edit. Kieliasu
« Viimeksi muokattu: 17.02.2022, 08:41 kirjoittanut Snadistisadisti »

HaraFrs

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 34
  • Kinky, Switch, Fettari, Motoristi
  • Galleria
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #32 : 17.02.2022, 08:31 »
Hyvä kommunikointi väline uusille kinkyille ja D/s suhteille.  :)

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #33 : 17.02.2022, 11:48 »
Suostumuskaavake toimii muuten kätevästi myös "ostoslistana". Mulla tulee mieleeni yksi ikimuistoinen keissi vuosien takaa, jossa eräs leikkikaveri toivoi että tekisin hänelle erään tietyn toimenpiteen. Tämä tuntui olevan hänelle aivan hirveän kynnyksen takana pyytää, ja asiaan varmasti liittyi myös aimo annos häpeää. Olen hirmuisen kiitollinen että hän kuitenkin rohkeni ottaa asian puheeksi, koska kyseinen toimenpide oli sellainen jonka toimitin varsin mielelläni. Tämä kuitenkin pisti miettimään, että kuinkahan paljon kivoja juttuja on vuosien saatossa jäänyt tekemättä ihan vaan siksi että kumpikaan ei ole kehdannut ehdottaa.

Vastaavasti olen huomannut itse sortuvani vähän samantyyppiseen ongelmaan neuvotellessani session sisällöstä käsiteltävän asemassa. Kasvotusten tuntuu olevan hankalampaa viestiä toiveista (varsinkin uudemman tuttavuuden kanssa), koska en halua kokea olevani vaivaksi tai liian vaativa. Tähän vaikuttanee baarissa aikoinaan velloneet keskustelut "fetissiautomaateista". Tiedostan kyllä järjellä ajatellen kuinka pöhköä tämmöinen kainostelu on, varsinkin kun käsittelijän ominaisuudessa olen vain tyytyväinen kun käsiteltävä uskaltaa kertoa toiveistaan ja rajoistaan rehellisesti, mutta näin se pää vaan joskus toimii suorassa lähetyksessä. ::)

Tässä suhteessa ihmiset ovat varmasti erilaisia. Joillekin voi olla jopa helpompi kertoa rajoista tai toiveista kasvotusten, kun taas toisilla menee pupu kurkkuun justiinsa silloin kun pitäisi kakaista sensitiiviset mutta tuiki tärkeät detaljit käsittelijälle. Tai mikä hankalinta: jotkut voi julistaa tiettyjä mieliharrasteitaan hyvinkin reteästi peittääkseen salaisemmat kinkkinsä, joita häpeää joko tiedostaen tai tiedostamattaan. Ihminen on kuitenkin hyvin monimutkainen biologinen laite, aniharvoin vain joko musta tai valkoinen, paljon useammin häilyvä sekoitus ~50 harmaan sävyä.

Tämmöisissä tapauksissa kaavake voi parhaimmillaan toimia neutraalina välittäjänä, tiedustellen ihan muina lomakkeina suostumusta ja mielenkiintoa kuumottavampiinkin operaatioihin. Kaavion täyttäjä saa ottaa aikansa ja arpoa kutakin rastia niin pitkään kuin haluaa, luottaen siihen ettei kysymys olisi mukana lomakkeessa ellei kysyjä olisi sitä valmis tekemään. Näin kaikki voittaa: kaavakkeen täyttäjän ei tarvitse arvailla onko jokin toive tai rajoite liikaa, eikä täytättäjän toisaalta tarvitse murehtia siitä että tyrkyttää väkisin omia suosikkejaan.

Näin siis teoriassa, vaikka käytännössä toki kaavakkeen täyttäjä saattaa sittenkin koittaa arvailla "oikeita vastauksia", ja kaavakkeen laatija saattaa puolestaan laatia vastausvaihtoehdot johdattelevasti (tosin tämä sama voi tapahtua yhtä hyvin ja ehkä helpomminkin kasvotusten jutellessa). Mutta eettisen ja objektiivisen kaavion laatiminen onkin sitten ihan oma taiteenlajinsa. Omana henkilökohtaisena nyrkkisääntönä pidän mm. sellaista, että hyvä kaavake vain kyselee - ei jankkaa, ei taivuttele, ei pilkkaa, ei tuomitse. Toisena nyrkkisääntönä hyvä kaavake on yksiselitteinen, ja määrittelee kysyttävien suostumusten kohteet seikkaperäisesti ja ymmärrettävästi jättäen mahdollisimman vähän tulkinnan varaan.

Loppuviimeksi pelkkä kaavake ei yksistään riitä (eikä kukaan ole kai sellaista esittänytkään), vaan kaikki suostumusta vaativat asiat on käytävä lisäksi läpi henkilökohtaisesti, mieluiten kasvotusten, ja varmistettava että suostumuksen antaja on todella ymmärtänyt asiat samalla tavoin kuin suostumuksen vastaanottaja on tarkoittanut. Session jälkeen voi vielä palata kaavakkeen ääreen ja käydä läpi kuinka hyvin ennakkokäsitykset rastien sisällöstä vastasivat toteutusta. Poikkeavuuksista voi ottaa opiksi ja kehittää kyselyään tarkemmaksi ja selkeämmäksi jatkoa varten.

hjani

  • Vieras
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #34 : 17.02.2022, 11:58 »
Kuten todettu, kukin tavallaan ja jokaisella on oma suosikkimetodinsa. Pointtini olikin, ettei tämäkään ole mikään autuaaksitekevä ja pomminvarma ratkaisu, jollaisena sitä koetat kovasti myydä.

Mikään ei ole niin varmaa kuin se, että alkaessaan sokeasti uskomaan oman metodinsa täydellisyyteen ja kyvykkyytensä erehtymättömyyteen, on katastrofi ihan nurkan takana.


Edit. Kieliasu

Joo, en miä sitä yritäkkään väittää, et sen käyttö jotenkin automaattisesti tekisi autuaaksi. Keskustelu oli kuitenkin listasta ja halusin tuoda sen hyviä puolia esille ja suositella sen käyttöä, koska sen käytössä on paljon hyvää. Ja jos sitä ei ole aiemmin käyttänyt, niin kannattaa kokeilla, ei sen kanssa häviä mitään.

Sitten se on minusta ihan eri keskustelu, että kuinka kyvykäs dom on käyttämään tällaisia tai käymään läpi asioita subin kanssa ylipäätään. Että olet ihan oikeassa, että ei ole pomminvarmaa tai autuaaksi tekevää, mut mielestäni se liittyy taas enemmän domin omiin kykyihin ja omaan perehtyneisyyteen kuin käytettyihin metodeihin, ja on taas eri aihe.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #35 : 17.02.2022, 15:56 »
Hyviä näkökohtia. Periaatteessa olemme loppujen lopuksi aika samoilla linjoilla.

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #36 : 18.02.2022, 00:52 »
silloinkun vielä liikuin kinky piireissä, niin näitä samankaltasia listoja tuli vastaan, ongelmaksi näissä tuli juuri se, että itse sen verran dominoiva olen ´, että kerron näihin listoihin miten nämä kohdat itse nämä näen ja jos toine ei pystynyt mielinkiintoa itsessäni herätettyä, niin vedin mustalla tussilla tämän kohdan ylitse, eli siitä ei senjäkeen tarvinnut keskustella.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Kattava kinky suostumus/turvallisuus taulukko
« Vastaus #37 : 18.02.2022, 08:16 »
Itselläni on sellainen periaate, että ellei sub saa mielenkiintoa herätettyä, vedän (kuvaannollisesti) mustalla tussilla viivan hänen ylitseen. Esimerkiksi jos tällaisessa taulukossa lista kielletyistä asioista on kovin pitkä, niin silloin emme ole yhteensopivia.

Guiden pointti siitä, että hän kertoo mitä kukin kohta tarkoittaa on kyllä hyvä. Miksi neuvotella, jos tietää mistä ja miten tykkää jotakin tehdä? Ellei tarjoilu vinkulelua miellytä, niin karkkihylly löytyy Prismasta.