Baarin kannatusmaksut
Avun kolumnissa käsiteltiin myös asiaa. Ilahduttavaa on se että kolumnissa lähestyttiin asiaa BDSM näkökulmasta. Jos Avussa kirjoittaa meistä myönteiseen sävyyn on tultu kaapin perukoilta pitkä matka eteenpäin. Linkki kolumniin https://www.apu.fi/artikkelit/nakokulma-rydman-antaa-seksileikeille-huonon-maineen
Kerro toki, mitä tietoja piilottelen.
Hmm.Aihe menee ja meni ainakin minulla helposti tunteisiin kärjistäen kommentteja. Mä olen joutunut itse seksuaalisen väkivallan uhriksi ja tunnen lukuisia muita vertaistukitoiminnan kautta. Omaa kommentointiani ja osin jyrkkää asennetta selittää se, että niin minun kuin tuntemieni muiden uhrien on ollut vaikeaa ja jopa mahdotonta tuoda kokemaansa esille juuri siksi, että oma yhteisö ja lähipiiri suojelee ensisijaisesti mahdollisia tekijöitä. Keskeisenä suojelun piirteenä on aina mahdollisen syytetyn puolustaminen vääriltä syytöksiltä, jolloin tapahtuneesta tai toimintatavoista ei päästä juuri koskaan edes keskustelemaan. Uhrin oletetaan lähes aina olevan lähtökohtaisesti väärässä ja mahdollisen syyllisen syyttömän asemansa tms. perusteella. Tapahtuneeseen ja toimintatapoihin tai tiettyjen henkilöiden tekemisiin ei siten puututa, uhrit jäävät kärsimään, eivätkä asiat korjaannu. Jos tapahtutta lähestytään automaattisesti aina mahdollisen syyllisen syyttömyysolettamasta (kuten oikeudessa pitääkin länsimaisen periaatteen mukaisesti), niin tuolloin asetaan samalla syytöksen esittänyt aina syylliseksi valehteluun. Tulisi asennoitua tasapuolisemmin. Asennoituminen ei ole muutoin reilua.Täällä kommentoineet eivät uskoakseni tarkoita syyllisyysolettamaa ja oikeusprosessia korostamalla, ettei tapahtunutta saisi käsitellä, kuten tuohtuneena aiemmin kommentoin, mutta mahdollisten uhrien näkökulmasta sellainen ensisjainen lähtökohta nostaa asioiden esille tuomisen kynnystä huomattavasti. Toistan tässä itseäni. En todellakaan tarkoita, etteikö mahdollinen syyllinen saisi puolustaa itseään ja, etteikö tapahtunutta pitäisi selvittää kaikin puolin reilusti ja oikeudenmukaisesti. Kyse on siitä kenen puolta yhteisö ja vallitsevat tavat ja toimintakulttuuri pitävät. Tällä hetkellä liian usein epäiltyjen syyllisten. Suhtautumisen tulisi olla kaikille osapuolille tasapuolista ja reilua sekä asioiden selvittämiseen rohkaisevaa. Pelkästään viranomaisiin ja oikeusprosessiin turvautuminen tuo esiin lähinnä räikeimmät tapaukset ja jäävuoren huipun korjaamatta perustavampia ongelmia.Olen toiminut reilun vuoden eräässä kansalaisliikkeessä ja sen tuoma kokemus on muuttanut minua syvästi vahvistaen aiemmin mm. tantrapiireissä sekä vertaistukitoiminnassa saamiani kokemuksia. Asioihin ja ongelmiin voi suhtautua aidosti monella tapaa. Ei ole niin, etteikö olisi olemassa hyväksi ja toimiviksi havaittuja keinoja. Ne täytyy vain kaivaa esiin, selvittää, soveltaa ja ottaa sopivilta osin käyttöön. Ko. liikkeessä pyritään tekemään kaikkien oleminen mahdollisen turvalliseksi toistamalla tiettyjä rutiineita ja muuttamalla siten vähitellen vallitsevia asenteita, kulttuuria ja käytöstapoja. Jokaisen tapaamisen aluksi kerrataan turvallisemman tilan säännöt, joihin kuuluu esim fyysinen koskemattomuus ja sen korostaminen, että ei tarkoittaa todellakin ei. Jokaisen tapaamisen aluksi ja lopuksi käydään lisäksi check in ja check out -kierrokset, joissa jokainen saa halutessaan kertoa tunnoistaan ja tarpeistaan. Jo nämä vahvistavat avoimuutta ja jokaisen mahdollisuutta huolehtia rajoistaan sekä tuoda tasavertaisesti esiin kokemaansa ja mahdollisia epäkohtia. Kaikissa tapahtumissa on aina häirintäyhdyshenkilö, joka esitellään tapahtumiin osallistuville. Liikkeellä on myös pysyvä häirintätapauksista huolehtiva ryhmä. Ahdisteluun ja rajojen ylittämisiin kannustetaan puuttumaan matalalla kynnyksellä. Ahdistelua onkin esiintynyt huomattavan vähän ja mahdolliset tapaukset selvitetään reilusti oletetun uhrin ja oletetun tekijän kanssa ko. ryhmässä. Uskon, että nämä rutiinit ja käytännöt karkoittavat mahdollisia väärinkäyttäytyviä sinällään. He huomaavat, ettei tässä yhteisössä ole sijaa rajoja rikkovalle käytökselle ja toimintavoille.Tällainen ei tietenkään sovi sellaisenaan esim. löyhälle kinky-yhteisölle. Mutta ehkäpä esim. bileissä tulisi kerrata sääntöjä ja esitellä järjestäjät ja kannustaa epäkohtien esille tuomiseen. Se vahvistaisi asioihin puuttumisen kulttuuria ja tekisi yhteisöistä vähitellen turvallisempia. Näin toimitaankin mun havaintojen mukaan vaihtelevasti, muttei aina tai riittävästi. esim. bileet, joihin myös vaniljat pääsevät ovat hankalia. Niissä tulisi ehdottomasti käydä läpi kinkyjen periaatteita.Tässä keskustelussa on myös monia eri tasoja, mikä vaikeuttaa keskustelua.Tapaus Wille Rydman ja hänen sekä mahdollisten uhriensa oikeusturva, syyllisyys, mahdollisuus puolustaa itseän ja tuoda esiin näkemyksiään. Sama laajemmalla tasolla ja oikeudellisista prosesseista erillään yhteisöjen ja lähipiirien toiminta sekä syyllisyydet, reiluudet ja mahdollisuudet puolustaa itseään oikeudellisen tason alapuolella.Aiheeseen ei ole olemassakaan minkäänlaista yksinkertaista ja nopeaa ratkaisua. On vain nippu erilaisia hitaasti vaikuttavia keinoja lainsäädännöllisellä, oikeudellisella, esitutkinnan ja tutkinnan, median, yhteisöjen toimintakulttuurien, yleisten asenteiden ja kulttuurin tasolla.Minä toivoisin, että keskusteluissa päästäisiin rakentavammalle tasolle kuin jumittua puolustamaan mahdollisia syyllisiä syyttömyydestään. Keskustelemaan esim. miten asioita voisi kehittää. Miten korjata syyllisiksi epäiltyjen ja uhriksi ilmoittautuvien asemaa. Millaiset rakenteet auttaisivat estämään ikävien asioiden tapahtumiselta jo etukäteen.Leppoisaa juhannusta kaikille t. Faerie
Lainaus käyttäjältä: Alexios - 24.06.2022, 11:37Kerro toki, mitä tietoja piilottelen.Osoita toki, että olen tehnyt tulkitsemasi väitteen. Että ihan lepo vaan, toveri.