Kirjoittaja Aihe: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit  (Luettu 12168 kertaa)

Kettu vinossa

  • Vieras
(Aihe vaikuttaa nyt ajankohtaiselta useassakin viestiketjussa, joten avasin uuden ketjun. Äänestys olisi ollut kiva lisätä, mutta se ei jostakin syystä toiminut tätä kirjoittaessa.)

Onko teille tullut vastaan kinkymaailmassa termejä, jotka tuntuvat mielestänne täysin turhilta? Vai oletteko sitä mieltä, että kaikki kinkymaailman termit ovat tärkeitä?

Puuttuuko mielestänne joku kinkytermi, jolle selkeästi olisi tarvetta? Löytyykö omalle fetissillenne nimeä?

Tässä ketjussa voitte myös kertoa, miten olette kinkytermien viidakossa selvinneet, kun ette ole tienneet 100% oikeaa termiä, mutta on silti ollut pakko asiasta päästä keskustelemaan.

Itse olen huomannut näiden kahden ilmiön aiheuttavan eniten väittelyä:

1. Tarpeetonta sekaannusta aiheuttavat termit (joiden "väärinkäyttö" voi suututtaa):

Yhdellä kinkytermejä selittävällä nettisivustolla joku termi on saatettu selittää eri tavoin kuin toisella sivustoilla; siksi on vaikea löytää luotettavaa (aina oikeassa olevaa) kinkysanastoa, jota pitää tietolähteenään. Oikeaa termiä etsiessään saattaa joutua katsomaan montakin eri kinkysanastoa, ja siltikin jäämään ilman vastausta. Kinkymaailmassa on joskus tullut väärinkäsityksiä, kun kaksi ihmistä on jutellut ihan samasta asiasta, mutta eri termein. Joskus on myös paljastunut, että kumpikin on käyttänyt samaa termiä, mutta tarkoittanut eri asiaa.

Esimerkkejä: BDSM-maailmassa sekaannuksia ovat tuottaneet alistuvista ja alistavista ihmisistä käytetyt termit, sekä kymmenet eri kinkysuhteen muodot. Joku henkilö voi viitata itseensä ihan sujuvasti "orjana", vaikka hänen pitäisi toisen kinkyn mielestä käyttää termiä "masokisti", kolmannen mielestä sopivin termi olisi "subi", ja neljännen mielestä hän ei täytä subinkaan kriteereitä, vaan hänen pitäisi kutsua itseään "bottomiksi" (joka taas jonkun toisen mielestä viittaa vain homoseksuaaliseen kinkyseksiin).  Sama sekaannus koskee myös alistavia osapuolia. Kinkysuhteen eri muodot tuottavat päänvaivaa varsinkin aloittelijoille: "onko tämä nyt BDSM-suhde, BD-suhde, DS-suhde, SM-suhde, ADHD-suhde, 24/7-suhde, orjasuhde, fetisistisuhde, satunnaisen kinkyhenkinen vaniljasuhde, vai joku muu; mikä".

Jos BDSM-maailmassa on jo liikaakin erilaisia termejä eri suuntauksille, fetissimaailmassa ongelma on välillä virallisten termien puute. Jos on esimerkiksi kiinnostunut sessiosta, jossa kumppani esittää kuollutta, niin ei ole ehkä järkevä viitata sessioon "nekrofiliana", koska se voidaan ymmärtää väärin.

2. Tarpeettomana hienosteluna pidetyt termit (joista osa syrjii fetisistejä):

Osasta kinkytermejä on syntynyt väittelyä siitä, onko koko termi tarpeellinen. Jos vaniljaseksimaailmassa joku ilmiö on ihan normaalina pidetty ihmisen psyykkinen tai fyysinen reaktio, sille ei olla keksitty hienoa termiä, mutta kun sama tapahtuu kinkysessiossa, sille onkin keksitty täysin uusi termi. Ilmiötä on jonkin verran havaittavissa fetisistien keskuudessa, mutta varsinkin BDSM-maailmaan tuntuu syntyvän uusia termejä tiheään tahtiin. Termit leviävät helposti netissä sivustolta toiselle. Osalle kinkyistä nämä termit ovat hyvin tärkeä osa heidän identiteettiään, osa taas pitää niitä turhana hienosteluna.

Esimerkkejä: Kun kaksi vaniljaseksin harrastajaa päätyvät flow-tilaan ja seksiä voi helposti jatkaa vaikka yli tunnin putkeen, sille ei hienoa termiä keksitä, mutta kinkysessiossa flow on subspace, slavespace, domspace ja niin edelleen. Jos vanijaseksisessio peruuntuu, tai sessiossa tapahtuu jotain ikävää tai sessio herättää negatiivisia tunteita, sille ei ole hienoa termiä, mutta kinkyseksissä tunnetaan subdrob, domdrop ja niin edelleen. Pelkkä "stressikään" ei enää kinkyille riitä, pitää olla substress ja domstress (kyllä: sellaisestakin ilmiöstä BDSM-sivuilla on keskusteltu)!

Kun uuteen termiin yhdistetään etuliite "sub" tai "dom", keskustelu rajaa ulkopuolelle fetissisessioiden edustajat, joilla heilläkin voisi olla kerrottavaa samasta ilmiöstä omissa sessioissaan. Annetaan ymmärtää, että näitä tunteita ja reaktioita voi tapahtua vain BDSM-sessioissa. Ketään ei kiinnosta, millainen on "natsiunivormuspace", "kumisaapasdrop" tai "kaasunaamaristress", vaikka näistäkin voisi joillakin olla kiinnostavia tarinoita kerrottavana.

Koska osa näistä termeistä ei ole yleistynyt tarpeeksi, välillä kinkysivustoilla voi olla montakin keskusteluketjua samasta asiasta mutta eri nimityksillä, tyyliin: "Kinkysession aiheuttama stressi" ja "Substress". En viitsi edes googlata, mutta luulenpa että varmasti netin syövereistä löytyy keskusteluita aiheesta: "Mitä kannattaa syödä ennen sessiota?" ja "subeating", "Miten sessio vaikuttaa nukkumiseen" ja "subsleep", sekä "vessahätä kesken sessiota"  ja "subfarting".  8)


Oma mielipiteeni asiasta:

Mikäli kyseessä on kinkysivusto, joka on tarkoitettu kaikille kinkyille, tarpeeton sub- ja dom-etuliitteillä kikkailu tulisi jättää pois. Jos haluat keskustella session aiheuttamasta stressistä, nimeä ketju "Session aiheuttama stressi", ja vältä otsikkoa "Substress". Tämä luo mahdollisuuden kaikille fetissiin tai kinkysuuntaukseen katsomatta osallistua keskusteluun. Jos taas haluaisit lukea eniten juuri subien kokemasta stressistä, siitä voi mainita aloitusviestissä: "Eniten kiinnostaisi subien kokema stressi, mutta voi aiheesta muutkin keskustella".

BDSM-maailman termien kanssa olen mennyt jo kauan sitten sekaisin, joten BDSM-maailman edustajat olen kauan sitten niputtanut "BDSM-harrastajiksi", ja jos pitää tarkemmin kuvailla, viittaan "alistajiin" ja "alistuviin". Oman kinkysuhteeni virallista nimitystä en ole jaksanut edes miettiä.

Osalle fetisseistäni en ole kunnon termejä löytänyt.

Queena

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #1 : 19.08.2012, 16:39 »
Oma mielipiteeni on se, että kaikkia termejä on liikaa. Olen myös sitä mieltä että yksinäiset kinkyilystä haaveilevat ihmiset, joilla on liikaa aikaa, ovat suurimman osan turhien termien takana. Lemppariaihettaan jos ei pääse toteuttamaan, voi aikansa saada sen perissa kulumaan loputtomasti määrittelemällä- tämmöinen määrittely voi varmaan jopa tuoda jollekkin tyydytystä ja tehostaa fantasioita tai jotain, en tiedä.



Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #2 : 19.08.2012, 16:47 »
En ota pidemmin nyt kantaa, paitsi että termejä on aivan liikaa, ja sitten tapellaan siitä mikä mitäkin on, tai pahimmassa tapauksessa keskustellaan tosiaan mukamas samasta asiasta mutta termien sisällöt on osapuolilla aivan erilaiset.
Joskus olisi "hauska" kirjoittaa tarina pelkästään kinkyksi. Löytyyköhän tällaista mistään  ???

kide

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #3 : 19.08.2012, 17:15 »
Tämä on hyvä keskustelunaloitus. Toivon ettei kukaan (taas) turhaan loukkaannu sanamuodoista, vaan yrittää nähdä asian ytimeen.

En tiedä, onko termejä liikaa. Siloin kun hakee omaa (kinky-)seksuaalista identiteettiään ja seuraa itselleen, on varmasti hyötyä siitä, että perehtyy sanastoon ja terminologiaan ainakin alkeiden verran, joten perusterminologia on hyvä osata jos aikoo keskustella toisen kanssa asioista.

Monessa keskustelussa puhutaan "sessiossa sitä" ja sessiossa tätä", omissa suhteissa on ollut vähemmän etukäteen sovittuja ja/ tai sessiomuotoista kinkyseksiä. Seksi, vaikka se olisikin ässämmää ja/tai deeässää, on enemmän spontaania, enkä lue sellaista sessioksi. Sitten tullut just mieleen, että puhutaankohan tässä nyt niistä asioista, jotka kuuluu omaan kokemusmaailmaan, vai vähän erityyppisistä kokemuksista. Edellinen oli vähän epäselvästi muotoiltu, sori :)

BDSM-maailman termien kanssa olen mennyt jo kauan sitten sekaisin, joten BDSM-maailman edustajat olen kauan sitten niputtanut "BDSM-harrastajiksi", ---

Tämä on tullut aikaisemminkin puheeksi, mutta on ainakin mulle näillä sanoilla on merkityksellinen ero, siksi mainitsen. Mun mielestä seksiä harjoitetaan, ei harrasteta. Se, että vaikka tekee BDSM-välineitä, osallistuu yhdistystoimintaan tai järjestää bileitä, voi olla harrastamista ;)

Fixx

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #4 : 19.08.2012, 17:47 »
Mun mielestä seksiä harjoitetaan, ei harrasteta.

Aivan. Samoin BDSM:ää harjoitetaan (joskus harjoitus on ihan konkreettista), vaikka jotkut sitä saattavat myös harrastaa. Kyse on lähinnä paneutumisen asteesta, siitä miten läheiset ihmissuhteet toimivat ja miten merkittävä osa omaa elämää BDSM on.

Termeja kyllä maailmaan mahtuu, kyse on enemmän siitä miten niitä käyttää. Jos niillä haluaa snobbailla niin foorumille syntyy siitä snobiketju, jos haluaa keskustella syvästi niin kyllä asiat voi selittää yleisemminkin avautuviksi. Tai sanosiin jopa että kyllähän elämään pystyy ilman sanoja ja viestintääkin, mutta kyllä se keskustellen ja puhuen on paljon antoisampaa. Enkä tässä tarkoita että höpiseminen on hauskaa, vaan että ei mitään ihmistenvälistä saa aikaan ilman puhekontaktia. Pelätyt lokerot ovat sitten itsekunkin mielessä, eivät ne pelkistä sanoista synny.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #5 : 19.08.2012, 17:59 »
Pelätyt lokerot ovat sitten itsekunkin mielessä, eivät ne pelkistä sanoista synny.

Oon NIIN samaa mieltä  :)

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #6 : 19.08.2012, 18:42 »
Niputetaan kaikki muu kuin keskiviikkona saunan jälkeen peitonalla,tapahtuva heteroseksi kinkyksi mielestäni parenpi

suomenkielinen nimi on muuten vino,niin kaikki on tyytyväisiä=)

Verna

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #7 : 19.08.2012, 18:57 »
Pohdin juuri tänään suunnilleen samaa asiaa kuin aloittajakin, termien määrästä ja tarpeellisuudesta.

Minusta termeillä kikkailu on usein ärsyttävää. Tottakai monessa kohdin selviää helpommalla, kun on jokin valmis termi olemassa, mutta liiallinen pilkunviilaus nyppii. Se johtuu ehkä siitä, että olen hyvin suoraviivainen tyyppi muutenkin ja oikaisen ja niputan asioita mielelläni. Esimerkiksi session peruuntumisesta johtuva sub- tai domdrop voidaan ilmaista hyvin selkeästi: Osapuolet pettyivät session peruuntumisen takia. Saattoi jopa hiukkasen vituttaa.

Termien paljous on varmasti perua vanhasta totuudesta, jonka mukaan rakkaalla lapsella on monta nimeä. Asiat voivat tuntua erityisiltä ja tärkeiltä, kun niillä on oma nimi, joka erottaa ne muista. Toisaalta taas ainakin minulla jää välillä ketjujen lukeminen kesken, kun en jaksa vaihtaa aivoissa kieliasetuksia kinkymoodiin.

Yksinkertainen on kaunista.  ;D


Purppura

Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #8 : 19.08.2012, 20:00 »
Minä kun olen ymmärtänyt termin 'domdrop' sessiota seuraavan morkkiksena kun ihmettelee sitä kuinka on voinut hakata/satuttaa toista. ^^;;  Sen siitä saa kun lukee ulkomaisia kirjoja.

LiseCohen

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1217
  • Untermensch
  • Galleria
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #9 : 19.08.2012, 20:05 »
Puuttuuko mielestänne joku kinkytermi, jolle selkeästi olisi tarvetta? Löytyykö omalle fetissillenne nimeä?
Jos on esimerkiksi kiinnostunut sessiosta, jossa kumppani esittää kuollutta, niin ei ole ehkä järkevä viitata sessioon "nekrofiliana", koska se voidaan ymmärtää väärin.

Itse pohdin tuolla nekro-ketjussani juuri tuota. Mikä on termi sille että haluaa olla ruumis johon sekaannutaan seksuaalisesti. Siis ei se sekaantuja (nekrofili) vaan se vastakappale (ruumis).

Kun uuteen termiin yhdistetään etuliite "sub" tai "dom", keskustelu rajaa ulkopuolelle fetissisessioiden edustajat, joilla heilläkin voisi olla kerrottavaa samasta ilmiöstä omissa sessioissaan. Annetaan ymmärtää, että näitä tunteita ja reaktioita voi tapahtua vain BDSM-sessioissa. Ketään ei kiinnosta, millainen on "natsiunivormuspace", ---, vaikka näistäkin voisi joillakin olla kiinnostavia tarinoita kerrottavana.

Itse olen ainakin yrittänyt kertoa omasta "natsiunivormuspacesta" vaikkei ketään kiinnostaisikaan. :P Tuntuu että fettarit eivät (ainakaan tällä foorumilla) kerro fetissiinsä liittyvistä (rakkauden)tunteista kuten minä. Tai sitten muut eivät tunne romanttista rakkautta esineitä/asioita kohtaan..? Haluaisin kuulla muidenkin ihmisten tunnesiteestä fetissejään kohtaan, mutta aika hiljaista pitelee. :(

Olen vähän vaivautunut ottaessani osaa noihin D/s-keskusteluihin kun omat sessiot koen kuitenkin fetissiroolileikkisessioiksi D/s-mausteilla. Siis en voisi ikinä harrastaa D/s-sessiota ilman että toinen osapuoli olisi pukeutunut univormuun. En kiihottuisi niistä lainkaan ja tuntisin itseni typeräksi. Kuitenkaan minua ei kiinnosta leikkiä univormuroolileikkejä niin että olen tasavertainen toisen kumppanin kanssa niin niitä ei voi kutsua pelkäksi fetissisessioksi. Haluan olla roolileikissä juutalaisvanki ja tähän rooliin kuuluu alistuminen auktoriteetin edessä. Siitä tulee D/s-valta-asetelma.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #10 : 20.08.2012, 17:14 »
Puuttuuko mielestänne joku kinkytermi, jolle selkeästi olisi tarvetta? Löytyykö omalle fetissillenne nimeä?
Jos on esimerkiksi kiinnostunut sessiosta, jossa kumppani esittää kuollutta, niin ei ole ehkä järkevä viitata sessioon "nekrofiliana", koska se voidaan ymmärtää väärin.

Itse pohdin tuolla nekro-ketjussani juuri tuota. Mikä on termi sille että haluaa olla ruumis johon sekaannutaan seksuaalisesti. Siis ei se sekaantuja (nekrofili) vaan se vastakappale (ruumis).

LiseCohenin aiemmista kirjoituksista tuli juuri itselleni mieleen tämä ilmiö, että puuttuu monia fetissitermejä. Olemmeko me fetisistit sitten liian vaatimattomia, kun emme keksi fetisseillemme uusia termejä niin innokkaasti, kuin mitä BDSM-harjoittajat (tuliko nyt oikein?) keksivät seksuaalisuutensa eri osa-alueille?


Vaikka yhtä fetissiä voi kokea lukuisilla eri tavoilla, monelle riittää vain se yksi fetissitermi (esimerkiksi "emetofiili"), eikä ole tarvetta julistaa olevansa "tämän fetissin tämän alakategorian edustaja, joka kokee fetishdropeja ja fetishspaceja ja jolla on tällä hetkellä tämän tyypinen fetissisuhde".

Itse olen ainakin yrittänyt kertoa omasta "natsiunivormuspacesta" vaikkei ketään kiinnostaisikaan. :P Tuntuu että fettarit eivät (ainakaan tällä foorumilla) kerro fetissiinsä liittyvistä (rakkauden)tunteista kuten minä. Tai sitten muut eivät tunne romanttista rakkautta esineitä/asioita kohtaan..? Haluaisin kuulla muidenkin ihmisten tunnesiteestä fetissejään kohtaan, mutta aika hiljaista pitelee. :(

On totta, ettei tällä foorumilla ole paljoa fetisistejä, jotka kertovat syvällisesti ja monipuolisesti fetissistään. Itse olen yrittänyt omista fetisseistäni kertoa mahdollisimman paljon ja olen kehottanut ihmisiä kyselemään, jos he haluaisivat jostakin lukea lisää. Toki tällä foorumilla on huomioitava se, että suurin osa jäsenistä on BDSM-harjoittajia ja ei heistäkään ole kuin pieni osa sessioistaan ja niihin liittyvistä tunteistaan avautunut. Mikä sitten on syynä, ettei syvällisempi oman seksuaalisuuden pohdiskelu ja kokemuksista kertominen houkuttele? Tuntuuko, että "kaikki on jo sanottu"; jos on jo kerran kaiken kertonut itsestään "kaiken" Tuntemattomalla Maalla ja/tai Leikkikehässä (tai jollakin muulla sivustolla), eikä enää jaksa asiasta uudelleen kertoa BDSM-baarissa?

Olisiko sitten ratkaisu se, että keksisimme sellaisia ketjuja, joihin nimen omaan kaivataan erilaisten fetisistien näkökulmaa tiettyyn asiaan? Yhteen tiettyyn fetissiin keskittyvät ketjut ovat usein hiljaisia, mutta "yleisfetisistiset" ketjut voisivat olla ihan kivoja. Tyyliä: "Miten stressi vaikeuttaa sessiointia? Pohdi sitä omien fetissiesi näkökulmasta!". Tai sitten aletaan vain yksinkertaisesti kommentoimaan fetisistinäkökulmasta BDSM-ketjuja: "Minulla ei ole subspace tuttu, mutta kerron tässä omasta fetishspacestani..."     8)

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #11 : 20.08.2012, 17:25 »
 Yhteen tiettyyn fetissiin keskittyvät ketjut on tosiaan aika kuolemaan tuomittuja, montahan vastausta tulisi ketjuun

kerro kaikki likaisten kengän pohjien nuolemis  fetissistä?

Koo

  • Vieras
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #12 : 20.08.2012, 17:25 »
Entäs jos ei ole fetissejä eikä ole dom eikä sub? :D Epäkinky?

LiseCohen

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1217
  • Untermensch
  • Galleria
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #13 : 20.08.2012, 17:34 »
Yhteen tiettyyn fetissiin keskittyvät ketjut on tosiaan aika kuolemaan tuomittuja, montahan vastausta tulisi ketjuun

kerro kaikki likaisten kengän pohjien nuolemis  fetissistä?

Tulihan minunkin objektiseksuaali-ketjuunkin peräti 2 vastausta... :D (Ei fetissi, mutta anywayz)

Ja kyllä minä vastaisin kengännuolentafetissiketjuun ihan omasta kokemuksesta.

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Tarpeelliset, tarpeettomat ja puuttuvat kinkytermit
« Vastaus #14 : 20.08.2012, 17:56 »
Minusta termeillä kikkailu on usein ärsyttävää. Tottakai monessa kohdin selviää helpommalla, kun on jokin valmis termi olemassa, mutta liiallinen pilkunviilaus nyppii. Se johtuu ehkä siitä, että olen hyvin suoraviivainen tyyppi muutenkin ja oikaisen ja niputan asioita mielelläni. Esimerkiksi session peruuntumisesta johtuva sub- tai domdrop voidaan ilmaista hyvin selkeästi: Osapuolet pettyivät session peruuntumisen takia. Saattoi jopa hiukkasen vituttaa.
Mä mietin pari päivää sitten just tuota samaa asiaa (enkä edes ole käynyt baarissa päiväkausiin)!
Ei kai se ole sen kummempi kuin muukaan pettymys jos joku pitkään odotettu tai muuten hieno asia peruuntuu. Minä sanoisin suoraan että tuommoisen tapahtuman aiheuttama tunne on vitutus.