Kirjoittaja Aihe: Pride-marssille?  (Luettu 6225 kertaa)

Routalempi

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 398
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #15 : 04.07.2022, 11:49 »
idea on kaupallistunut ja politisoitunut oli farssi kun miesasia liike ei mahtunut mukaan.

Ai että alunperin tarkoituksiltaan poliittinen liike on politisoitunut? Kuinka yllättävää, enpä olisi uskonut tätä  ;D

Priden kaupallistumisesta olen kyllä itsekin negatiivista mieltä.

Ja kyllähän muistaakseni Miehet ry on ollut pridessä mukana, ainakin kannatusmielessä jos ei muuten.

fido

Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #16 : 04.07.2022, 21:44 »
Olisipa kiva ensi vuonna marssia bdsm-porukassa kaikkien yhdistysten kesken. Onko meillä lippua tai ollaanko joskus järjestäydytty marssille?

Pitäisikö

Pitäisi ehdottomasti. Olen hetskupervo ja tituleeraan itseni nykyään queeriksi, sillä perusteella, että kinkyt tunnustetaan seksuaalivähemmistöksi. Helsinki Pridessä liehuivat leatherfamily/bdsm liput, eiköhän niitä jostain löydy.

Sapelihammasorava

Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #17 : 04.07.2022, 22:14 »
Pridessä mukana nyt tänä vuonna marssineena ja useampana aiempana vuonna kadunvarrella hurranneena olen sitä mieltä, että osallistujien pukeutuminen ja käytös hädin tuskin yltää normaalin Helsingin hellelauantain tasolle. Seksualisoituna en pystynyt sitä millään näkemään. Sen sijaan Suomen luetuimmat lehdet hölöttävät seksihellettä ihan ruokakaupan kassalla ja Panu-rinnat, Super-jäätelö jne tuppasivat minun lapsuuteni olohuoneeseen telkkariruudusta.

SMIle

Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #18 : 05.07.2022, 09:09 »
Tässä mielestäni hyvä ja asiallinen kirjoitus aiheesta.
SETA vai SUTA - Voiko sateenkaariyhteisö olla ennakkoluuloinen ja syrjivä?
http://avoinsoturi.blogspot.com/2022/06/seta-vai-suta-voiko-sateenkaariyhteiso.html?m=1

Minea

Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #19 : 05.07.2022, 10:05 »
Jospa tämä toimii aasinsiltana itse ehdotuksen äärelle, suosittelen lukemaan.

Tässä mielestäni hyvä ja asiallinen kirjoitus aiheesta.
SETA vai SUTA - Voiko sateenkaariyhteisö olla ennakkoluuloinen ja syrjivä?
http://avoinsoturi.blogspot.com/2022/06/seta-vai-suta-voiko-sateenkaariyhteiso.html?m=1

Kenose

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 54
  • The Body is not one, but one of many
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #20 : 05.07.2022, 10:10 »
Huvittavaa kun cis ja heterotyypit tulee pätemään pride-langalla että mikä on paras queerihmisille ja mitä he OIKEASTI haluavat, mutta eivät vain kaikessä tietämättömyydessään osaa havaita.
Mun 10 vuoden kokemus queeryhteisöissä internetissä ja IRL antaa mun uskoa että lgbt porukka on lähtökohtaisesti ylivoimaisesti kinkypositiivisia, eikä mulla ole koskaan SEtA:ssa asioidessakaan ole ikinä ollut ongelmia kinkyyteni suhteen. Se on jännä kun kuulemma vahvat ja määrätietoiset (yleensä) cis/het miehet tulee sitten perään kitisemään että he elävät kaapissaan, ovat syrjittyjä jo syrjityn ihmisryhmän sisällä, ja sitten vielä vaativat pääsyä SETA:n jo pienten resurssien kiinni.

Koska suurin osa kinkyistä nyt oletetusti ovat matematiikan mukaan cis ja heteroita, ja oman skene oman kokemuksen mukaan yhtä transfobinen kun lähtökohtaisesti kaikki muutkin paikat, niin en lämpene ajatukselle että sitten olisi SETA:n puhemiehinä cishet transvihamielisiä truehamstraajia jotka sitten pätee kaikille queerihmisille että "näkyvyys ei oikeasti ole teille hyvä, senkin mekko-Einarit, painukaa takas sinne kaappiin, sulautukaa cishetyhteiskuntaan, maksakaa omat silpomiset itse ja älkää missään nimessä yrittäkö tuoda teidän viiterhymien ongelmia, dehumanisoivaa fetisointia, vähemmistöstressiä ja jokapäiväistä ahdinkoa yleisyyteen, muuten teitä vain tullaan vihaamaan enemmän :^) kuulostaa mun korvaan lähinnä helvetin hyvin kirjoitetulta Monty Python sketsiltä.
Kinky ei ole ongelma, eikä ole koskaan isommassa skaalassa ollut queeryhteisössä, ongelma on että cisheterot yrittää päästä niihin tiloihin, joihin he eivät kuulu, ja joita ei sinne edes halutakaan. Tietenkin yhteiskunnallinen syrjintä kinkymielessä on väärin, ja on hyvä että patologisoinnin ja sairausluokituksia ollaan alettu purkaamaan vähitellen, kuitenkaan musta on hyvin absurdia väittää, että ennakkoluulot kinkyjä kohtaan on millään tavalla verrattavissa vuosituhansiin kestäneeseen yhteiskunnalliseen sortoon mitä LGBT+ ihmiset ovat kokeneet.

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #21 : 05.07.2022, 11:26 »
Asiallisen keskustelun käyminen tai edes sen ehdottaminen on ilmeisesti transvihamielistä, toki kaiken voi aina kääntää itseään ja edustamaansa vastaan, jos on asettanut oman ajatusmaailmansa sellaiseen malliin että vihaa kaikkea, myös niitä jotka on 'omalla puolella'

IKRM

Pentu

Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #22 : 05.07.2022, 12:06 »
Huvittavaa kun cis ja heterotyypit tulee pätemään pride-langalla että mikä on paras queerihmisille ja mitä he OIKEASTI haluavat, mutta eivät vain kaikessä tietämättömyydessään osaa havaita.
Mun 10 vuoden kokemus queeryhteisöissä internetissä ja IRL antaa mun uskoa että lgbt porukka on lähtökohtaisesti ylivoimaisesti kinkypositiivisia, eikä mulla ole koskaan SEtA:ssa asioidessakaan ole ikinä ollut ongelmia kinkyyteni suhteen. Se on jännä kun kuulemma vahvat ja määrätietoiset (yleensä) cis/het miehet tulee sitten perään kitisemään että he elävät kaapissaan, ovat syrjittyjä jo syrjityn ihmisryhmän sisällä, ja sitten vielä vaativat pääsyä SETA:n jo pienten resurssien kiinni.

Koska suurin osa kinkyistä nyt oletetusti ovat matematiikan mukaan cis ja heteroita, ja oman skene oman kokemuksen mukaan yhtä transfobinen kun lähtökohtaisesti kaikki muutkin paikat, niin en lämpene ajatukselle että sitten olisi SETA:n puhemiehinä cishet transvihamielisiä truehamstraajia jotka sitten pätee kaikille queerihmisille että "näkyvyys ei oikeasti ole teille hyvä, senkin mekko-Einarit, painukaa takas sinne kaappiin, sulautukaa cishetyhteiskuntaan, maksakaa omat silpomiset itse ja älkää missään nimessä yrittäkö tuoda teidän viiterhymien ongelmia, dehumanisoivaa fetisointia, vähemmistöstressiä ja jokapäiväistä ahdinkoa yleisyyteen, muuten teitä vain tullaan vihaamaan enemmän :^) kuulostaa mun korvaan lähinnä helvetin hyvin kirjoitetulta Monty Python sketsiltä.
Kinky ei ole ongelma, eikä ole koskaan isommassa skaalassa ollut queeryhteisössä, ongelma on että cisheterot yrittää päästä niihin tiloihin, joihin he eivät kuulu, ja joita ei sinne edes halutakaan. Tietenkin yhteiskunnallinen syrjintä kinkymielessä on väärin, ja on hyvä että patologisoinnin ja sairausluokituksia ollaan alettu purkaamaan vähitellen, kuitenkaan musta on hyvin absurdia väittää, että ennakkoluulot kinkyjä kohtaan on millään tavalla verrattavissa vuosituhansiin kestäneeseen yhteiskunnalliseen sortoon mitä LGBT+ ihmiset ovat kokeneet.

Hyvin sanottu.

Apollyon

  • Bizarre Club
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 651
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #23 : 05.07.2022, 12:17 »
Mun mielestä cishet-tuki ally-muodossa Pridelle olisi tosi jees.

En näkisi, että kinkyt ja quuer-kansa koko väriloistossaan vertautuu toisiinsa mitenkään kovin yksinkertaisesti, mutta luulen, että ymmärrystä löytyy ehkä erilailla kuin puhtaan vaniljaperspektiivistä.

Pride on mun mielestä tärkeä ja suoraan sanottuna ihan hiton siisti juttu. Se ei ole uhka kenellekään, vaan vähemmistöille mahdollisuus näkyä, kuulua ja käyttää oikeutta osallistua yhteiskunnan kaikilla tasoilla täysimääräisesti. Jos pelkkä läsnäolo ja näkyminen loukkaa jotakuta, voisi tämä joku ehkä tutkiskella sitä kuuluisaa sisintään. Mikäli näkyminen kadulla Priden muodossa kannustaa jotakuta väkivaltaan, on ongelma puhtaasti väkivaltaan taipuva yksilö, ei Pride. Ongelmaa ei pidä lainkaan lähteä purkamaan vähentämällä näkyvyyttä. Ihmisoikeus- ja yhdenvertaisuusjutuissa vastaus ei voi olla ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuusvaatimusten rajaaminen.

Tässä langassa on tuotu esiin Priden ongelmia. Niistä suurin osa on osoitettu puhtaaksi fantasiaksi ja loput on haastettu eettisesti tai älyllisesti epärehellisinä. Keskusteluun osallistuvien ei kannata ajatella, että nämä argumentit koskaan tulisi kaadetuiksi, koska niitä esittävät ihmiset eivät halua keskustelua vaan kritisoida Prideä. Mitä hyvänsä perusteluja heille tarjoaakaan, ei pää tule kääntymään. He keksivät sitten uusia, koska vika ei ole Priden ominaisuuksissa, vaan siinä, että se on olemassa.

Siksi meidän Prideä fanittavien kannattaakin keskittyä tuomaan esiin faktoja ja käymään omaa keskusteluamme, jotta osoitamme tukemme heille, joita Pride koskee henkilökohtaisella tasolla. Mä en ainakaan jaksa pulushakkia, mutta on tärkeää, että me näytetään, että hei me ollaan täällä ja meitä on enemmän. Paljon enemmän.

Kuriainen

Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #24 : 05.07.2022, 13:46 »
Joskus pienenä pojuna ajattelin, että vähemmistönä eläminen saisi helpommin ymmärtämään toisia vähemmistöjä ja niiden vaikeita tilanteita. O:-)

Myöhemmin, erityisesti internetissä olen sitten ymmärtänyt, että näin ei todellakaan ole, vaan kaikki sorretut ihmisryhmät riitelevät keskenään. Kuin käsikirjoituksen mukaan! Tähän perustuvat kaikki totalitaristiset diktatuurit: hajoita ja hallitse. Silloinkin, kun eri ihmisryhmien intressit olisivat suunnilleen samansuuntaiset, keskitytään kateelliseen muiden ongelmien vähättelyyn ja riidellään pöydältä putoavista armon murusista.

Pridessa saa onneksi marssia kuka vain. Mitä enemmän meitä on osoittamassa yhteiskunnan muuttumisen, sitä parempi. Samalla toivon meiltä cishet-kinkyiltä ymmärrystä sille, että joillain ihan oikeasti on vaikeampaa ja ilman omaa syytään.

Forkan lukeminen on välillä käsittämätön pudotus jonnekin 80-luvulle tai niihin diktatuureihin, jossa puhutaan lainsäädännönkin tasolla homo/trans/feministi/abortti/whatever-propagandan tuputtamisesta, rappeutuvien yhteiskuntien yliseksualisoitumisesta, lasten mukasuojelemisesta, "ne kerjäsivät turpaansa tuputuksellaan"... Ei tällaiselle pitäisi olla sijaa täällä, olkoon jossain ylilaudalla.

Routalempi

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 398
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #25 : 05.07.2022, 13:51 »
Mitä oikeuksia katsot sinulta puuttuvan? Kuka ne vei?

Aloitetaanko vaikka transsukupuolisten oikeuksista, esim siitä että jostain absurdista syystä laissa lukee edelleen se vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä viralliselle sukupuolenkorjaukselle, vaikka sille ei ole mitään perusteita. Tai se, että Suomessa on edelleen vain kaksi virallista sukupuolta. Kukaan ei näitä oikeuksia ole vienyt, koska niitä ei toistaiseksi ole ensinnä annetukaan.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 719
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #26 : 05.07.2022, 14:39 »
Mitä oikeuksia katsot sinulta puuttuvan? Kuka ne vei?

Aloitetaanko vaikka transsukupuolisten oikeuksista, esim siitä että jostain absurdista syystä laissa lukee edelleen se vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä viralliselle sukupuolenkorjaukselle, vaikka sille ei ole mitään perusteita. Tai se, että Suomessa on edelleen vain kaksi virallista sukupuolta. Kukaan ei näitä oikeuksia ole vienyt, koska niitä ei toistaiseksi ole ensinnä annetukaan.

Toi eka juttu on mulle vieras, mutta toivottavasti pärjäät.

Hinkua päästä valtion rekisteriin seksuaalivähemmistönä pidän outona. Siis hyödyt vs riskit on aika kallellaan jälkimmäiseen, jos yhtään miettii asiaa historian kautta.

Routalempi

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 398
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #27 : 05.07.2022, 15:00 »
Mitä oikeuksia katsot sinulta puuttuvan? Kuka ne vei?

Aloitetaanko vaikka transsukupuolisten oikeuksista, esim siitä että jostain absurdista syystä laissa lukee edelleen se vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä viralliselle sukupuolenkorjaukselle, vaikka sille ei ole mitään perusteita. Tai se, että Suomessa on edelleen vain kaksi virallista sukupuolta. Kukaan ei näitä oikeuksia ole vienyt, koska niitä ei toistaiseksi ole ensinnä annetukaan.

Toi eka juttu on mulle vieras, mutta toivottavasti pärjäät.

Hinkua päästä valtion rekisteriin seksuaalivähemmistönä pidän outona. Siis hyödyt vs riskit on aika kallellaan jälkimmäiseen, jos yhtään miettii asiaa historian kautta.

Itse pärjään kyllä, mutta tunnen ihmisiä kenelle tämä on oikeasti este saada sukupuoltaan korjattua virallisesti.

Ja ymmärrän tämän kulman myös, mutta joskus on pakko valita kahdesta paskasta vaihtoehdosta se jonka kokee vähemmän paskaksi, ja monelle se että pääsee eroon tällä hetkellä toteutuvasta syrjinnästä on sen riskin arvoinen. Tämä on myös yksi syistä miksi antifasistista toimintaa on tärkeä ylläpitää, jotta estäisimme sen riskin toteutumisen.

Ps. transsukupuoliset ovat sukupuolivähemmistö, eivät seksuaalivähemmistö. Pieni korjaus mutta mainitsen silti.

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 778
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #28 : 05.07.2022, 15:36 »
Jos jotkut kinkyt haluavat osallistua Prideen, se ei varmaankaan ole muilta pois. Itseäni ei esimerkiksi kiinnosta. Osuin tuossa vahingossa London Prideenkin ja näytti kiinnostavalta kuin kivikilo ja moni "ally"-taho on lähinnä hyvesignaloimassa. Kuitenkin selkeästi moni kinky kokee tapahtuman kiinnostavana, niin mikäpäs siinä ja osallistukoot ja myös yhdistysten tunnuksia käyttäen, jos hallitukset niin sallivat.

Tässä mielestäni hyvä ja asiallinen kirjoitus aiheesta.
SETA vai SUTA - Voiko sateenkaariyhteisö olla ennakkoluuloinen ja syrjivä?
http://avoinsoturi.blogspot.com/2022/06/seta-vai-suta-voiko-sateenkaariyhteiso.html?m=1

Tämä kirjoitus oli tosiaan asiallinen. Pistää vain miettimän, että koska seksuaalisuus on niin loputtoman monimuotoista ja joillain tuntuu olevan vaikeuksia nähdä heterokinkyjä SETA:n piiriin kuuluvana, niin se keskittyisi olemaan ihan vain SUTA, koska siinäkin varmaan työsarkaa riittää ja me muut, mukaan lukien tällainen heteroflexiibeli pervo, kehittävät jotain muuta.

Olga989

  • Vieras
Vs: Pride-marssille?
« Vastaus #29 : 05.07.2022, 15:56 »
Harmitti kun en päässyt, onneks sen näkee telkkarista jälkikäteen