Kirjoittaja Aihe: Kirjoittaminen  (Luettu 3603 kertaa)

Pip

Kirjoittaminen
« : 11.11.2022, 18:28 »
En nyt tiedä, kuuluuko tää tähän osioon, vai kuuluuko palstalle ollenkaan, mutta kysyn silti. Käytättekö kymmensormijärjestelmää, vai kenties jotain muuta?

Kysymykseen havahduin apteekissa käydessä, kun jostain syystä kiinnitin huomioni apteekkarin näpyttelyyn päätteellä. Hän käytti vain kuutta sormea, eli pikkulillit olivat näppiksen reunoilla. Asiani tarvitsi konsultaatiota toiselta apteekkarilta ja hänkin tuli kirjoittamaan jotain samalla näppiksellä ja hän kirjoitti täsmälleen samoin, kuin ensimmäinen. Jäin siitä mietiskelemään, että kuinkahan monta eri tyyliä on. Itse olen Yläasteella jo ottanut valinnaisena aineena konekirjoituksen ja käytän siis kymmensormijärjestelmää. Luulisi, että näin paljon enemmän teknologisoitunut sukupolvi käyttäisi sitä samaa, verrattuna siihen miten muut oman sukupolveni dinosaurukset käyttävät kaksisormijärjestelmää.

Nellietied

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 670
  • Little with an attitude
  • Galleria
Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #1 : 11.11.2022, 18:50 »
Tähän oli pakko vastata, sillä otsikossa mainittu aihe on monin tavoin lähellä sydäntä. Koitan tässä kijoittaessani laskea sormia samalla, joten jos kirjoitusvirheitä tulee se johtuu siitä että varsin mutkikkaat aivoni eivät pysty ythä aikaa matemaattiseen ja kirjalliseen tuotokseen. Välillä pitää pysähtyä katsomaan vasemman käden pikkurilliä ja peukkuja. Kappas.. Huomaan pitäväni molempia lähes jatkuvasti ylhäällä. Kirjoitan siis lähestulkoon kolmella sormella per käsi, kuudella yhteensä jos nyr laskin oikein? Jännä kysymys. Tosin huomaan välillä painavani jotain peukuilla vähän niin kuin vahingossa, kun muut sormet on muka liian kaukana. Eriskummallista.  :o

Mä lisään tähän kysymyksen ja vaikeutan tehtävää: Onko teillä tietyt kirjaimet joita painetaan tietyillä sormilla?
JA: Millä sormilla tai sormella kirjoitat jos käytätkin puhelinta?

belladonna

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #2 : 11.11.2022, 18:50 »
Kirjoitan kymmellä sormella ja hurjan nopeasti. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että yllättävän harva tuntuu kymmensormijärjestelmän hallitsevan. Se on paitsi nopeampi myös ergonomisempi tapa kirjoittaa.

morjasi

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #3 : 11.11.2022, 18:54 »
Kirjoitan kahdella sormellla. Nopeus ja kirjoitus varmuus hyvä tutulla näppäimistöllä. Joitakin toistuvia virheitä tulee sivu osumista.

Pip

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #4 : 11.11.2022, 18:55 »
Mä lisään tähän kysymyksen ja vaikeutan tehtävää: Onko teillä tietyt kirjaimet joita painetaan tietyillä sormilla?
JA: Millä sormilla tai sormella kirjoitat jos käytätkin puhelinta?
Kymmensormijärjestelmässä nimenomaan painetaan tietys kirjaimet tietyillä sormilla. Puhelinta näppäilen peukaloilla, koska en jaksa sen qwertyä.

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1741
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #5 : 11.11.2022, 19:49 »
Kymmensormijärjestelmää käytän, jos oikee näppis. Välillä pitää tarkistaa, ettei ole hypännyt, mut harvoin katson näppistä tai edes ruutua, mihin kirjoitan. Katon sit lopuks tai esim kappaleen jälkeen tarkistan etten ole hypännyt sivuun. Käytän myös pikakomentoja paljon, hyvin harvoin näpytän varsinaista hiirtä.

Kännyllä tulee asennosta riippuen käytettyä vasen peukalo ja oikeen käden etu- ja keskisormi tai joskus vaan peukalo lisäks. Mitä pidempi tarina, sitä enemmän sormia käytös, ett nopeammin kirjoitettu.

Pip

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #6 : 11.11.2022, 19:52 »
Kymmensormijärjestelmää käytän, jos oikee näppis. Välillä pitää tarkistaa, ettei ole hypännyt, mut harvoin katson näppistä tai edes ruutua, mihin kirjoitan. Katon sit lopuks tai esim kappaleen jälkeen tarkistan etten ole hypännyt sivuun. Käytän myös pikakomentoja paljon, hyvin harvoin näpytän varsinaista hiirtä.

Kännyllä tulee asennosta riippuen käytettyä vasen peukalo ja oikeen käden etu- ja keskisormi tai joskus vaan peukalo lisäks. Mitä pidempi tarina, sitä enemmän sormia käytös, ett nopeammin kirjoitettu.
Mä taas katon näyttöä kirjoittaessani. Siten näkee kirotusvihreet suoraan ja pystyy heti korjaamaan (joskus tosin pitkän sanan kirjoittamisen jälkeen). Kun vaihdoin näppiksen 80% kokoiseksi, niin oli taas opettelua kirjoittamaan, mut nyt tää alkaa vähän jo taas kulkemaan.

ametistiaurinko

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #7 : 11.11.2022, 20:41 »
Yhtenä valinnaisena aineena oli konekirjoitus ja sieltä jäi kymmensormijärjestelmän käyttö. Se on kätevää ja nopeaa, katson näyttöä kun kirjoitan. Puhelimella käytän tylsästi etusormea, nykyinen puhelin on jotenkin nihkeä ottamaan vastaan kosketusta ja täytyy napauttaa aika kovaa että saa oikean merkin.

fido

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #8 : 11.11.2022, 22:22 »
Ihan kaksisormijärjestelmällä, tai joskus vaan ihan yksisormijärjestelmällä. 10sormijärjestelmä päässyt jo unohtumaan, koulussa olin siinä kyllä ihan hyvä. Aloitanpas sen haltuunoton uudestaan ja alan harjoittelemaan. Käpälät tohon keskiriville nyt ja sormet kohdalleen ja lähtee....  jaffa ajaa öladaalla jaffa ajaa ladala jaffa jajaa ladalla jaffa ajaa ladalla jadda jaffa jajaa ladalla jaddd jad jaffa ajaa ladalla jaffa jajaa jaffa ajaa ladalla jaffa ajaa ladalla. Kyllä se siitä lähtee. :)

onez

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #9 : 11.11.2022, 23:18 »
Kaikki sormet on käytössä näppiksellä kirjoittaessa. En kyllä tiedä miten lähellä mun tapa on virallisia järjestelmiä kun en ole niitä opiskellut.
Oon myös tottunut ergonomisiin näppäimistöihin (logitech k860 tällä hetkellä) joten suorilla näppäimistöillä kirjoittaminen on hidasta ja muutenkin tuskallista, virheitä tulee myös enemmän niillä.

FFFetish

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #10 : 12.11.2022, 20:28 »
Seitsemän tai kahdeksansormijärjestelmä tuntuu kaikkein omimmalta. Ongelma on siinä, ettei peukalot oikein toimi synkassa, kun mistä tahansa näppäryyteen liittyvästä on kyse.

Henuli

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1098
  • That's a horrible idea.. what time?
  • Galleria
Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #11 : 14.11.2022, 09:20 »
Teoriassa kirjoitan kymmensormijärjestelmällä, mutta käytännössä se on ysisormijärjestelmä :P Ei toi vasen peukalo oikeestaan tee yhtään mitään muuta ku hengailee tossa space-baarilla ::)

Kännykällä mennään yhden tai kahden peukalon taktiikalla, koska oon vaan niin vanha :o

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #12 : 14.11.2022, 21:53 »
Kirjoitan kymmensormijärjestelmällä ja halutessani ihan julmetun nopeasti, n. 2 sanaa per sekunti.

Colestramus

  • Bizarre Club
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 389
  • Voe tokkiinsa.
  • Galleria
Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #13 : 16.11.2022, 22:20 »
Kymmensormijärjestelmä on sellainen mikä pitäs erikseen opetella. Jos tuota ei ole tehnyt niin sen jälkeen laajinta skaalaa sormistaan ja käsien asennosta ja liikkeistä tuntuvat käyttävän pelaajat ja Internet kulttuuriin aikaisin päässeet ja siihen tottuneet (foorumit, kuvalaudat yms). Itse kirjoitan ns. Wsad- asennossa. Vasen käteni on aina niin että sormeni ovat lähimpänä noita kirjaimia ja oikea käteni joko toisella puolella näppäimistöä tai hiirellä. Tämä tulee puhtaasti siitä että olen pelannut tietokoneella lapsesta asti ja se on luonnollisin asento. Jos yritän kymmensormijärjestelmää se tuntuu epäluonnolliselta lihasmuistin vuoksi sormissa. Kirjoitan tuosta huolimatta ymmärtääkseni keskivertoa nopeammin koska näppäimistö on tullu tutuksi siltä osin, että qwerty kirjaimisto on ulkomuistissa ja ei tarvitse pysähtyä katsomaan näppäimistöä erikseen.

Pip

Vs: Kirjoittaminen
« Vastaus #14 : 16.11.2022, 22:32 »
Kymmensormijärjestelmä on sellainen mikä pitäs erikseen opetella. Jos tuota ei ole tehnyt niin sen jälkeen laajinta skaalaa sormistaan ja käsien asennosta ja liikkeistä tuntuvat käyttävän pelaajat ja Internet kulttuuriin aikaisin päässeet ja siihen tottuneet (foorumit, kuvalaudat yms). Itse kirjoitan ns. Wsad- asennossa. Vasen käteni on aina niin että sormeni ovat lähimpänä noita kirjaimia ja oikea käteni joko toisella puolella näppäimistöä tai hiirellä. Tämä tulee puhtaasti siitä että olen pelannut tietokoneella lapsesta asti ja se on luonnollisin asento. Jos yritän kymmensormijärjestelmää se tuntuu epäluonnolliselta lihasmuistin vuoksi sormissa. Kirjoitan tuosta huolimatta ymmärtääkseni keskivertoa nopeammin koska näppäimistö on tullu tutuksi siltä osin, että qwerty kirjaimisto on ulkomuistissa ja ei tarvitse pysähtyä katsomaan näppäimistöä erikseen.
F ja J omaavat pienet nystyrät, joihin laitetaan etusormet ja siitä se kymmensormijäjestelmä lähtee.