Kirjoittaja Aihe: Yle: Pyllyn kommentointi voi pian olla seksuaalista ahdistelua  (Luettu 6931 kertaa)

Pip

Saako esimerkiksi nimimerkillä olevaa Herkkupeppua kehua? Kysyn, koska tällä hetkellä täällä on sen niminen nikki paikalla.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Jos malli on kertaalleen suullisesti antanut luvan kuvan julkaisulle, niin se lupaus pitää myös juridisesti. Eri asia on, miten se sit eri oikeusasteissa tulkitaan, mutta käsittääkseni malli on tässä heikoilla, koska ainakin itselläni on muita kanavia käytettynä annettu lupa julkaisuun (mese, whatsapp).

Me puhutaan nyt samasta asiasta eri kanteilta.
Sä sanot että sulla on lupa, hienoa. Mä sanon, että lupa pitää olla olemassa, kiva.

Pointtina se, että tekijänoikeudelliset oikeudet antaa tekijälle oikeuden käyttää esim. kuvaa miten huvittaa, ne ei anna oikeutta käyttää esim. kuvaa tavalla joka loukkaa esim. mallia ellei siihen ole lupaa.
Sopimuksella tää voidaan tehdä luvalliseksi. On oma valinta, haluaako tukeutua esim. viestimissä oleviin viesteihin vai laaditaanko ihan virallinen sopimus, joka yksiselitteisesti rajaa osapuolten oikeudet.

Toinen seikka on se, että sopimuksella, ei ainoastaan voida laajentaa, vaan myös supistaa tekijänoikeuden omistajan oikeutta käyttää kuvaa.
Usealta, varsinkin aloittelevalta, mallilta on kuullut huolta siitä, että he eivät halua esim. eroottissävyisiä kuvia käytettävän julkisesti markkinointiin / myyntiin yms tai tekijönoikeuksia siirrettävän muille osapuolille.
Tää on suljettavissa pois ko. sopimuksilla.

Jonkin verran on ollut puhetta myös siitä, että esim. joku pariskunta haluaa itsestään tuhmia kuvia, mutta ei halua, että ne jäävät kuvaajalle.
Jos kuvaaja siirtää vaikkapa kuvatiedostot malleille ja tuhoaa ne itseltään, tämä ei poista vielä kuvaajan tekijänoikeutta kuviin, se pitää siirtää sopimuksella.

Ja muut tuhatmiljoonaa muuta esimerkkiä tähän perään vielä.  ;D


Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Eikö ihan hyviin tapoihin kuulu, että suhteen päädyttyä siitä toisesta ihmisestä poistetaan kaikki intiimit kuvat omasta galleriasta, ellei hän nimenomaisesti anna lupaa pitää ne siellä?

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Eikö ihan hyviin tapoihin kuulu, että suhteen päädyttyä siitä toisesta ihmisestä poistetaan kaikki intiimit kuvat omasta galleriasta, ellei hän nimenomaisesti anna lupaa pitää ne siellä?

Riippuu varmaan, että kenen näkemykseen hyvistä tavoista.
Tän takiahan erilaiset sopimukset, luvat ja lait on olemassa, yksilötason näkemykset kun ei ole aina yhteneväisiä.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Eli jos eksäsi pyytää sua poistamaan alastonkuvansa sun galleriasta/puhelimesta/yms., niin siitä kieltäytyminen on jonkun mielestä hyvä tapa? Pitää olla etukäteen tehty sopimus, että ne kuvat poistetaan jos tulee ero?

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Eli jos eksäsi pyytää sua poistamaan alastonkuvansa sun galleriasta/puhelimesta/yms., niin siitä kieltäytyminen on jonkun mielestä hyvä tapa? Pitää olla etukäteen tehty sopimus, että ne kuvat poistetaan jos tulee ero?

En mä puhunut itsestäni, vaan yleisesti siitä, että ihmiset ajattelee ja näkee asiat eri tavoin ja siksi meillä on noita isoja vihreitä kirjoja.
Moraalisista ja siitä, mikä kunkin mielestä on oikein/väärin/aivan sama, on aika turha jauhaa, koska jokaisella on oikeus näkemykseensä, oli se sitten jonkun mielestä kuinka väärin tahansa.

Lain pohjalta toi taitaa mennä niin, että jos tekijänoikeus ja julkaisulupa on kunnossa, kuvat saa jäädä sinne, missä ovat esillä.
Tässä yks niistä syistä, miks kuvaaja/malli asetelmassa on hyvä tehdä ne sopimukset, jotta juurinkin tälläisia tilanteita ei syntyisi kummallekaan osapuolelle.
Kuvaaja/malli asetelmalla tässä mä en viittaa esim. parisuhteeseen, vaan mihin tahansa kuvaaja/malli asetelmaan.




pikkusisko

Vaikka aloituksesta irtaantuukin, tämä on ihan älyttömän tärkeää keskustelua. Oman langan paikka?

En usko että lähellekään kaikki ymmärtävät mihin suostuvat, kun antavat luvan ottaa kuvan sidonnasta, saati sessiosta. Enkä valitettavasti myöskään usko jokaisen kuvaajan tuovan tätä esiin erikseen, vaikkei nähdäkseni ihan samalla suostumuslipulla voi mennä, jos toinen ei ole tietoinen olemattomista oikeuksistaan vaan olettaa kuvien olevan ainoastaan yksityisiä iäti.

Itse en ole kuullut koskaan kinkypiireissäkään muuta kuin että "jos joskus haluat niin mä poistan julkisista paikoista". Mulle se on riittänyt enkä koe tulleeni kaltoinkohdelluksi, koska pyynnöstäni kuvat on tähän saakka poistettu, vaikken kuvaushetkellä käsittänytkään ettei se ole taattua.

Siksi mietinkin, miten joku uusi tulokas joka päätyy vastuuttomampaan seuraan? Varsinkin jos lupa kuvaamiseen pyydetään kun sessio on jo käynnissä. Varmasti asia, jota voisi nostaa enemmän esille.

Pip

Mä olen poistanut monia ihan helvetin hyviä kuvia pyynnöstä, vaikka mun ei lain mukaan olis tarvinnut. Mulla on ollut niihin kaikkiin julkaisulupa mallilta. Milloin syynä on ollut suhteen loppuminen ja milloin mallin mustasukkainen poikaystävä on vaatinut poistoa. Joskus olen jopa poistanut kaikki kuvat jopa koneeltanikin näin vaadittaessa. Moraalisesti tein oikein, mutta hävisin itse, koska oma galleriani näyttää omahyväiseltä alastonkokkigallerialta. Sieltä väleistä on oikeasti hyviä kuvia poistunut, eräskin, millä tuli kuvakisassa voitto.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Ei kuva sinällään ole ongelmallinen asia, jos oletetaan, että kaikki toimii sääntöjen mukaan.
Asiat ei oo ihan näin yksinkertaistettuja kun tuossa alla ja erilaiset tilanteet muuttaa lainkin suhtautumista, mutta pääsäännöt on :

1-Kuvan tekijäoikeudet on kuvan ottajalla, mallit eivät saa käyttää kuvaa ilman erillistä sopimusta kuin hyvin rajoitetusti

2-Jos kuvassa esiintyy tunnistettavia henkilöitä, henkilöiltä pitää lähtökohtaisesti olla lupa kuvan julkaisuun.

3-Julkaisuluvassa/mallisopimuksessa voidaan tuoda esille rajoitteita kuvan käyttöön tai vastaavasti laajentaa esim. mallin oikeuksia kuvan käyttöön.
  Tämä sopimus voi sisältää periaatteessa mitä tahansa kaikkien osapuolien hyväksymiä asioita
  (esimerkki : http://sakari.1g.fi/mallisopimusb.pdf)

Sopimukset yms tulevat vastaan yleensä koska voi esiintyä tilanteita joissa, vaikkapa malli on hävinnyt taivaan tuuliin ja 10v päästä olisi kiva julkaista joku ruutu.
Tai toisinpäin, mallista on tullut iso stara ja joku haluaisi julkaista hänen kuviaan 10v kuluttua kuvaamisesta, mutta sopimusta ei ole, joten tekijänoikeudet rajoittavat kuvan käyttöä.

Jos kuvataan sellaista materiaalia, joka on tarkoitettu ainoastaan mallien silmille tai omaan käyttöön, turvallisin keino on siirtää julkaisuluvalla/mallisopimuksella
kaikki tekijänoikeudet ja julkaisuun liittyvät oikeudet kuvaajalta malleille.

Huomioitavaa toki on, että jos julkaisulupa/mallisopimus tehdään ja sitä kaikki osapuolet noudattavat, ei sopimusta voida yksipuolisesti purkaa.

Kyse ei siis ole lähtökohtaisesti siitä, että naama löytyy yht'äkkiä tahmeattussut.com:sta vaan ihan realimaailman asioista.  ;D


IlonaSinulle

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1662
  • Welcome to the cute side. We NEED coocies.
  • Galleria
Suosittelen tätä elokuvaa katsottavaksi ihan kaikille. Se saattaa avata silmiä ja ymmärrystä sen suhteen miksi lakeja tarvitaan.

Ja vaikka ei avaisi, niin se kannattaa silti katsoa.

https://www.episodi.fi/elokuvat/tottumiskysymys/