Kirjoittaja Aihe: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa  (Luettu 3398 kertaa)

fido

Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« : 07.12.2022, 16:10 »
"Suomalaisen räppikaksikon kappaleesta puhkesi kohu"   https://www.is.fi/musiikki/art-2000009185768.html

Lyriikkaa:
"Hei, jos mun bämä ei suostu antaa mulle suut / mä oon pahoillani, mä meen ettii jotain muut / Oon kans rehellinen, et kuullu tätä keltään muut / Eli, jos et haluu menettää mua, avaa sun suu / Tai edes haarat, beibi."

Ei oo mun mielestä naisvihamielistä. Tykkään, hyvää lyriikkaa. Vertaisin esim. Sentencedin Drain Me -biisiin. Preferenssilöistä tehty lyrtsyt. >:D :love:

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #1 : 07.12.2022, 16:37 »
Sanan "lyrtsyt" käyttäminen on jo ihmisvihaa.

Boredswitch

  • Vieras
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #2 : 07.12.2022, 16:44 »
AHH mikä autotune. Räpiksi harvinaisen kakkaa, mutta joo eihän tuossa mitään naisvihaa ole. Jokainen ihminen saa suhteen lopettaa jos siitä ei saa irti sitä mitä itse haluaa ja tarvii. Oli se sitten seksiä, romantiikkaa tai läheisyyttä.


irhe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 150
  • Lumoava kirous
  • Galleria
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #3 : 07.12.2022, 18:13 »
Jos seksiin painostaminen ja kiristäminen ei ole vihamielistä, en tiedä mitä se sitten on. Räpin rakenteellinen seksismi ei yllätä vielä tänäkään päivänä, vaikka uusi sukupolvi onkin pyrkinyt siistimään linjaa.

Jokainen ihminen saa suhteen lopettaa jos siitä ei saa irti sitä mitä itse haluaa ja tarvii. Oli se sitten seksiä, romantiikkaa tai läheisyyttä.
En ole eri mieltä, päinvastoin - kullakin on täysi vapaus lopettaa suhde, jossa omat tarpeet ei tule kuulluksi. Kiristäminen ja painostaminen on silloinkin väärin ja pahimmillaan vakavasti vahingollista. Suhteen kehityskeskustelut kun voi käydä niin monin tavoin muutoinkin ilman henkistä väkivaltaa.

Boredswitch

  • Vieras
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #4 : 07.12.2022, 19:28 »
Todennäköisesti se on myös se syy miksi uudet artistit ei niin säväytä. The slim shady LP on ja pysyy parhaimpana rap albumina koska nykyään kukaan ei uskalla olla ilkeä.

En sano, että itse sanoisin noin (koska olisin jo ennenkuin suhde vakavoituu kertonut mitä ilman en pysty suhteessa olemaan) mutta en myöskään ole pahastunut siitä. Päinvastoin. Se on lyhyt ja ytimekäs tapa tuoda esille, että toinen haluaa jotain niin paljon, että suhde kaatuu jos sitä ei saa. Toki sitä toivoo, että toinen osaisi myös kertoa mitä tarvii ja vaatii/haluaa ennenkuin suhde vakavoituu. Mutta arvostan sellaista enkä koe sitä kiristämisenä tai painostamisena. Toisaalta en myöskään ajattele, että menetän jotain jos kumppani vaatii jotain mitä en pysty antamaan. Näiden asioiden takia en ajattele että fiktiiviseen henkilöön kohdistettu laulu olisi naisvihamielinen. Jos laulajat olisi naisia, en myöskään ajattelisi, että se on miesvihamielinen. 

Floora

Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #5 : 07.12.2022, 21:49 »
En tiedä naisvihaa, mutta tosi perseinen asenne. Jos et tee tätä ja tota seksuaalista, niin jätän sut ja etin jonkun muun! Vielä kun puhuttelumuodossa kirjoitettu. Mielestäni ylireagoitu vastaus valtamedialta, mutta onhan toi nyt paska asenne.

Jos seksuaalisia haluja ei tavata suhteessa, niin tämä ei ole tapa puhua asiasta. Kaikilla on oikeus lähteä suhteesta, jos se ei tapaa omia seksuaalisia haluja. Minäkin olen tehnyt niin.

Tässä kumminkin ehkä särähtää korvaan objektoivan omainen sävy ja kiristys. Tietenkin taiteellista ja kaikkea. Taiteessa saa tehdä mitä lystää, mutta mielestäni avaa tietynlaisen ilmapiirin, jossa tämmöinen puhe (kiristäminen) olisi ok.

gynegologi

  • Vieras
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #6 : 07.12.2022, 21:59 »
Eipä tuo ole kiristämistä.

Ennakkosignaali millaista seuraa haluaa ja kelpuuttaa.

Toimii kahdella tavalla, karkoittaa kohderyhmään kuulumattomat ja kostuttaa kohderyhmän pikkarit.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #7 : 07.12.2022, 22:31 »
"ÄITI! ÄITI! MITÄ ON SUIHINOTTO?!?" kysyi pikku-Liisa ihmeissään!
"Se on sellasta mitä äiti antaa isille kun haluu uuden minkkiturkin!".

Jos jokainen vitsi perustuu osittain realismiin, niin onks tää sit misandriaa, kaupallista pelisilmää, hyväkskäyttöä vai ihan vaan jotain muuta ?  :o


Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 674
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #8 : 07.12.2022, 23:09 »
Toi on vaan sanoja, mitä yksikään itteensa kunnioittava mies ei sanoasi. Saattikaan tekisi siitä "biisin".

Vankkumaton

Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #9 : 08.12.2022, 13:58 »
...koska nykyään kukaan ei uskalla olla ilkeä.

Tätä ei uskoisi kun on kuullut mikä määrä porua kepusta, vihreistä ja persuista on vuosien mittaan lähtenyt.

sweetchild

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 314
  • pikkuinen sweety.
  • Galleria
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #10 : 08.12.2022, 15:48 »
Koska tehdään pihtaavista miehistä rappia?
Hmm.  ;D

Boredswitch

  • Vieras
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #11 : 08.12.2022, 16:04 »
Uskon, että löydät kun etsit. Jos et löydä niin soundtrap on ilmainen ja kuulemma ihan hyvä softa tehdä musiikkia. Lyriikat voi kirjoittaa ja räpätä vaikka puhelimella ja lisätä USB-kaapelilla softaan  :)

Betonia

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 252
  • halullinen sielu
  • Galleria
    • Metsänhehku
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #12 : 08.12.2022, 19:48 »
https://www.kritiikinuutiset.fi/2022/12/04/moralistista-kritiikkia/
Kritiikin uutisista juttu joka käsitteli tätä asiaa ja menin heti kirjastoon ja lainasin Maggie Nelsonin Vapaudesta. Mutta en oo vielä lukenut.
Enkä ole muodostanut mielipidettä enkä kuunnellut biisiäkään. Mutta enpä tiedä toimiiko Bukowskiin vertaaminen tässä kohtaa. Bukowski on paha suustaan, mutta eksplisiittisesti nolo ja itseironinen lapanen ja siksi sympaattinen.
Mietin, mitä hyvinkin vahingollista agendaa biisi voi kantaa mukanaan jos siinä on tietty asenne. Sori keskeneräisyydestä, tulin oikeastaan vain jakamaan tuon linkin.

susa-anniina

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 689
  • Sekarotuinen subikoiranarttu tai jotakin muuta
  • Galleria
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #13 : 08.12.2022, 22:28 »
Koska tehdään pihtaavista miehistä rappia?
Hmm.  ;D
Rap musasta en tiedä, mutta joskus olen käynyt katsomassa teatteriesityksen, jonka koko juoni oli että mies pihtaa (ja lopulta nainen sekosi). Asia ilmaisiin siinä niinkin kauniisti kun kysymyksellä, että mitä eroa on pihtaavalla miehellä ja laatikolla ja vastaus oli että se laatikko ei pelaa mitään. Pihtaavan miehen "roolin" esitti siis iso valkoinen laatikko ja toi yleistys, että pelaavat miehet ouhtaa, toistui useasti esityksessä. Lopulta nainen sekosi ja hakkasi jollakin keikalla säpäleiksi sen laatikon.... Pakistanin mietti, että millainen Haloo olisi noussut jos asetelma olisi ollut niin että siinä pihtari olisi ollut nainen joka vaikka lukee paljon kirjoja....

Zmrzlina

  • Ketjureaktio
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 43
  • Vagina-artesaani
  • Galleria
Vs: Kuulemma naisvihamielistä lyriikkaa
« Vastaus #14 : 09.12.2022, 00:26 »
Misogynian astetta en osaa arvioida. On lähinnä ehkä noloa.

Toisaalta paskojen bändien paskoja lyriikoita on maailma täynnä. Tämäkään kaksikko tuskin tulee Suomi-rockin historiaan jäämään kuin korkeintaan säälittävänä sivulauseena.