Kirjoittaja Aihe: Bilekuvaus ilman lupaa.  (Luettu 13637 kertaa)

Pip

Bilekuvaus ilman lupaa.
« : 16.09.2012, 14:44 »
Onko bileiden sääntöjä kenties muutettu kuvaamisen osalta? Käsittääkseni koko suomenmaassa olevissa bileissä on virallinen kuvaaja/kuvaajia ja ainoastaan he saavat ottaa kuvia, jotka toimitetaan jälkikäteen kuvien kohteille. Tällä pyritään säilyttämään juhlijoiden salaiden identiteetti. Tällä hetkellä baarin galleriassa on kännykuva bileistä ja siellä taustalla olevat ihmiset on tunnistettavissa henkilön toimesta, joka ei ko. bileissä ole ollut.

Tii

Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #1 : 16.09.2012, 14:51 »
Onko bileiden sääntöjä kenties muutettu kuvaamisen osalta? Käsittääkseni koko suomenmaassa olevissa bileissä on virallinen kuvaaja/kuvaajia ja ainoastaan he saavat ottaa kuvia, jotka toimitetaan jälkikäteen kuvien kohteille. Tällä pyritään säilyttämään juhlijoiden salaiden identiteetti. Tällä hetkellä baarin galleriassa on kännykuva bileistä ja siellä taustalla olevat ihmiset on tunnistettavissa henkilön toimesta, joka ei ko. bileissä ole ollut.
Samaa mietin minäkin.... itse paikalla olleena en muista nähneeni valokuvauskieltoja missään, en liioin käytösetikettiä....?   :o Voi olla, että olen vain ollut sokea niiden kanssa, mutta mitään infoa kuulutuksien muodossa noista asioita ei kantautunut korviini tuon illan aikana.

Muutoksista totuttuihin toimintatapoihin olisi aina hyvä ilmoitella bilekansalle ja muutenkin

Kyyberi

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #2 : 16.09.2012, 14:51 »
Ottamatta sen enempää kantaa juuri tähän kuvaan (joka on jo poistettu), mikä on käytäntö noiden klubi-iltojen kanssa? Onko samat bilesäännöt voimassa, vai mennäänkö ihan normaalien ravintolasääntöjen ja -lakien mukaan?

mastervsop

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #3 : 16.09.2012, 14:53 »
Siis ihan normaalisti ravintolassa kuvaaminen on muutenkin suomen lain mukaan kiellettyä ihan kuten sukuelinten paljastelu.



Pip

Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #4 : 16.09.2012, 14:57 »
Selvennetään tuota aloitusta: En ollut itse paikalla, mutta tunnistin kuvan taustalla olleita henkilöitä, koska olen heidät tavannut aiemminkin.

Kyyberi

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #5 : 16.09.2012, 14:58 »
Siis ihan normaalisti ravintolassa kuvaaminen on muutenkin suomen lain mukaan kiellettyä ihan kuten sukuelinten paljastelu.

Kun tämmöisen "faktan" sanoo, olisi kiva että siihen olisi joku lähde. Korjataan sen verran että baarissa kuvaaminen EI ole kiellettyä. Ravintola voi poistaa kuvaajan, mutta kuvia se ei voi vaatia poistamaan kamerasta tai kännykästä.

Kuvaaminen ja kuvan julkaiseminen on kaksi eri asiaa.

mastervsop

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #6 : 16.09.2012, 15:17 »
Siis ihan normaalisti ravintolassa kuvaaminen on muutenkin suomen lain mukaan kiellettyä ihan kuten sukuelinten paljastelu.

Kun tämmöisen "faktan" sanoo, olisi kiva että siihen olisi joku lähde. Korjataan sen verran että baarissa kuvaaminen EI ole kiellettyä. Ravintola voi poistaa kuvaajan, mutta kuvia se ei voi vaatia poistamaan kamerasta tai kännykästä.

Kuvaaminen ja kuvan julkaiseminen on kaksi eri asiaa.

Saivartele lisää....

LaVida

Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #7 : 16.09.2012, 15:20 »
Siis ihan normaalisti ravintolassa kuvaaminen on muutenkin suomen lain mukaan kiellettyä ihan kuten sukuelinten paljastelu.

Kun tämmöisen "faktan" sanoo, olisi kiva että siihen olisi joku lähde. Korjataan sen verran että baarissa kuvaaminen EI ole kiellettyä. Ravintola voi poistaa kuvaajan, mutta kuvia se ei voi vaatia poistamaan kamerasta tai kännykästä.

Kuvaaminen ja kuvan julkaiseminen on kaksi eri asiaa.

Saivartele lisää....

Baarissa saa kuvata. Jos esität faktoja, olisi se mukavaa jos ne olisi edes oikeita. Lisäksi, me puhumme nyt ihan bileiden omista säännöistä, ei meidän laista. Jos joku täällä saivartelee, se olet sinä. Pieni kunnioitus Soppi muita foorumilaisia kohtaan ei olisi pahitteeksi ;)

muodollinen_namu

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #8 : 16.09.2012, 15:22 »
Siis ihan normaalisti ravintolassa kuvaaminen on muutenkin suomen lain mukaan kiellettyä ihan kuten sukuelinten paljastelu.

Kun tämmöisen "faktan" sanoo, olisi kiva että siihen olisi joku lähde. Korjataan sen verran että baarissa kuvaaminen EI ole kiellettyä. Ravintola voi poistaa kuvaajan, mutta kuvia se ei voi vaatia poistamaan kamerasta tai kännykästä.

Kuvaaminen ja kuvan julkaiseminen on kaksi eri asiaa.

Saivartele lisää....

Baarissa saa kuvata. Jos esität faktoja, olisi se mukavaa jos ne olisi edes oikeita. Lisäksi, me puhumme nyt ihan bileiden omista säännöistä, ei meidän laista. Jos joku täällä saivartelee, se olet sinä. Pieni kunnioitus Soppi muita foorumilaisia kohtaan ei olisi pahitteeksi ;)



1. Ravintola on julkinen paikka
2. Ravintola on julkinen paikka vaikka sinne olisi pääsymaksu, jos kaikilla on mahdollisuus se maksaa
3. Ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa

Tämä johtaa siihen että ravintolassa voi kuvata vapaasti (ellei ole yksityistilaisuus). Ravintola voi kuitenkin kertoa että ei hyväksy kuvausta, joten ei palvele sellaisia asiakkaita jotka kuvaavat.

Ravintolat määräävät perusteettomia kieltoja joille ei ole lainvoimaa. Heillä on kuitenkin etunaan se että he saavat valita asiakkaansa ellei se sitten ole syrjintää.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #9 : 16.09.2012, 15:26 »
Saivarrellaan lisää näin sen kyseisen kuvan,sanoisin  että jos siitä tunnistaa muun kuin pääkohteen,saa aikalailla

suurennuslasilla katsoa,tuon tyyppisiä on "aina" saanut bileistä julkaista, ok ehkä ne on ollut "virallisen",kuvaajan

ottamia mutta aina sieltä "äiti" saattaisi jonkun tunnistaa.

Pip

Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #10 : 16.09.2012, 15:28 »
"3.8. Salakuuntelu ja salakatselu

Salakatselulta suojataan paitsi kotirauhan piiriin kuuluvia alueita, myös esimerkiksi käymälöitä, pukeutumistiloja ja muita vastaavia paikkoja. Suoja koskee myös virastoja, toimistoja ja liikkeiden sellaisia osia, joihin yleisöllä ei ole vapaata pääsyä.

Salakatseluun voi syyllistyä, jos oikeudettomasti kuvaa kotirauhan piirissä oleskelevaa henkilöä. Kuvaaminen ei ole oikeudetonta, jos kuvattava siihen nimenomaisesti tai hiljaisesti suostuu. Säännös suojaa salakatselulta muun muassa yksityisten yhdistysten tilaisuuksissa tai sairaalassa oleskelevia. Tavanomainen valokuvaaminen, johon osanottajat osaavat varautua, on kuitenkin edelleen myös yleisöltä suljetuissa kokouksissa sallittua."

[urlhttp://www.avoin.helsinki.fi/kurssit/viesaan/materiaali/luku3.html]Lähde[/url]

Kyyberi

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #11 : 16.09.2012, 15:35 »
Onko klubi-illat yksityisten yhdistysten tilaisuuksia, kun sinne voi osallistua vaikkei olekaan jäsen? Lasketaanko se salakatseluksi, jos kuvaa kaveria ja vahingossa jää huomaamatta taustalla oleva henkilö?

Jos tämän pohtimisen kokee saivarteluksi, ei keskustelua varmaan kannata seurata. Itse olen ainakin utelias tietämään missä mennään lainsäädännöllisesti. Onko ennakkotapauksia? Miten bilejärjestäjät ihan oikeasti tätä valvoo? Kännykkäkameroiden aikakaudella valvominen on enemmän kuin haastavaa. Miten järkkäreitä on ohjeistettu toimimaan jos joku ottaa kuvan kännykällä kaveristaan seinää vasten? Entä jos siellä taustalla onkin porukkaa?

Vai onko tilanne se että bileiden säännöissä sanotaan "ethän kuvaa" ja that's it? Klubi-illoissa en ole nähnyt tai kuullut kertaakaan minkäänlaista kannanottoa kuvaamiseen, bileissä sentään on joskus ollut lappuja seinällä.

Pip

Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #12 : 16.09.2012, 15:41 »
Onko klubi-illat yksityisten yhdistysten tilaisuuksia, kun sinne voi osallistua vaikkei olekaan jäsen? Lasketaanko se salakatseluksi, jos kuvaa kaveria ja vahingossa jää huomaamatta taustalla oleva henkilö?

Jos tämän pohtimisen kokee saivarteluksi, ei keskustelua varmaan kannata seurata. Itse olen ainakin utelias tietämään missä mennään lainsäädännöllisesti. Onko ennakkotapauksia? Miten bilejärjestäjät ihan oikeasti tätä valvoo? Kännykkäkameroiden aikakaudella valvominen on enemmän kuin haastavaa. Miten järkkäreitä on ohjeistettu toimimaan jos joku ottaa kuvan kännykällä kaveristaan seinää vasten? Entä jos siellä taustalla onkin porukkaa?

Vai onko tilanne se että bileiden säännöissä sanotaan "ethän kuvaa" ja that's it? Klubi-illoissa en ole nähnyt tai kuullut kertaakaan minkäänlaista kannanottoa kuvaamiseen, bileissä sentään on joskus ollut lappuja seinällä.
Yhdistys on vuokrannut tilan omaan tarkoitukseensa. Sisäänpääsy peritään osallistujilta, joten ei ole yleisölle avoin. Yhdistyksen yksityistilaisuus siis.

mastervsop

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #13 : 16.09.2012, 15:55 »
Järjestyssäännöt ravintoloissa sisältyy suomen lakiin. En ole 30v mitä olen pikkupojasta tähän päivään asti alalla ollut yrittäjänäkin törmännyt vielä yhteenkään paikkaan joka sallisi kuvaamisen jos sitä kysytään.
Nämä on itsellä myös itsestäänselvyyksiä että kuvia ei sallita ottaa ihan normaalien etikettisääntöjen mukaan joita jokainen voi itse pohtia. Jos ei mahdu päähän henkilökunta kyllä selventää katsomallaan tehokkuudellaan.

Kyyberi

  • Vieras
Vs: Bilekuvaus ilman lupaa.
« Vastaus #14 : 16.09.2012, 16:30 »
Järjestyssäännöt ravintoloissa sisältyy suomen lakiin. En ole 30v mitä olen pikkupojasta tähän päivään asti alalla ollut yrittäjänäkin törmännyt vielä yhteenkään paikkaan joka sallisi kuvaamisen jos sitä kysytään.
Nämä on itsellä myös itsestäänselvyyksiä että kuvia ei sallita ottaa ihan normaalien etikettisääntöjen mukaan joita jokainen voi itse pohtia. Jos ei mahdu päähän henkilökunta kyllä selventää katsomallaan tehokkuudellaan.

Minä taas olen useastikin ravintolassa saanut luvan kuvata sekä videokuvaa että normaaleja kuvia, kun olen sitä kysynyt. Ja nimenomaan laki antaa oikeuden kuvata ravintolassa, mutta ravintolalla on myös oikeus valita asiakkaitaan tietyin pelisäännöin. Joten laki ei todellakaan estä kuvaamasta.

Myös minulle bileiden kuvaussäännöt ovat itsestäänselvyyksiä, ja monelle muullekin. Mutta eivät kaikille. Toisaalta selkeiden tilanteiden ulkopuolelle jää paljon harmaata aluetta, jonka suhteen on paljon mielipiteitä ja mutua. Joten jo sen puolesta olisi hyvä selvittää ihan puhtaat faktat mitä saa ja mitä ei saa tehdä ehdottomasti, ja sen jälkeen miettiä sitä harmaata aluetta joka on yleensä sitten ihmisten oman moraalin ja bileiden järjestäjän vastuulla.

Esim. nyt klubilla kuulemma oli virallinen kuvaaja, joka ei ottanut yhtään kuvaa. Jotain infopapereita piti olla, mutta ne ilmeisesti olivat kadoksissa. Ja joku otti kuvan, mihin kukaan ei puuttunut (asiakkaat tai järjestäjät). Onko kaikki mennyt niinkuin pitikin, vai onko jossain kohtaa parantamisen varaa?

Tai sitten todetaan että "ei saa kuvata, hajaantukaa. Keskustelu loppuu nyt." Tarkoitus ei ole vääntää ja kääntää ihan vänkäämisen ilosta, vaan saada hommaan joku roti. Tietääkö esim. klubin järjestäjät mitkä ovat heidän vastuunsa ja oikeudet jos joku tulee sanomaan "hei toi Pekka otti kännykällä kuvan tuolla kannella morsmaikustaan"?