Kirjoittaja Aihe: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä  (Luettu 204279 kertaa)

Nemean

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 257
  • Varjoissa viihtyvä yksilö
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #105 : 02.12.2013, 14:10 »
Voisiko olla niin, että vika on enemmän bileissä käyneissä muutamissa ihmisissä, kuin itse yhdistyksessä, tai bileiden järjestäjissä(?)
Osa normaaleista ihmisistä kun saattaa olla varsin suulasta sorttia.

windmillsw

  • Vieras
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #106 : 02.12.2013, 19:02 »
Voisiko olla niin, että vika on enemmän bileissä käyneissä muutamissa ihmisissä, kuin itse yhdistyksessä, tai bileiden järjestäjissä(?)

Ihmisistähän, yksittäisistä tässä nimenomaan onkin kyse. Joillekin on tärkeää ilmeisesti päästä heti juoruamaan.
Onkohan syynä sitten oman elämän tyhjyys?!

Katajanmarja

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 33
  • Minnekäs minä sen toisen hiuslenkin pistin?
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #107 : 06.09.2014, 11:37 »
Olen lukenut tätä säiettä eilen illalla ja tänään, ja paljon mietteliäisyyttä on herännyt.

Olin jo aikaisemmin tutustunut muutamien kinky-juhlien käytössääntöihin, ja parhaiten tunnen Bizarren juhlasäännöt. En kuitenkaan ole itse vielä käynyt kuin yksissä SMFR:n hipoissa enkä todellakaan koe tuntevani skeneä.

Olin saanut sen mielikuvan, että peruskohteliaisuus ja sääntö »katsoa saa mutta ei koskea» riittäisivät. Toisin sanoen: käyttäydy samoin kuin kaikissa muissakin juhlissa pitäisi käyttäytyä, niin varmasti pärjäät. SMFR:n bile-etikettiä ja sen tulkintoja lukiessani huomasin olleeni väärässä.

Tästä tulee pitkä viesti. Jos haluat ymmärtää, mitä ajan takaa, suosittelen kuitenkin sen lukemista kokonaan kaikkine lainauksineen.

**********

1. Katsoa saa - ei koskea eikä neuvoa

– –. Seuratessasi toisten sessiointia, älä puutu, älä mene liian lähelle äläkä varsinkaan ala neuvoa osallistujia tai pyydä päästä mukaan. Sessiointi on yksityisasia ja jos joku neuvoja tai sessioseuraa kaipaa, hän pyytää niitä itse.
– – olen ottanut tavaksi pyytää jotakin tuttua pitämään kaikki uteliaat loitommalla. Tällöin paremmin keskittyä itse sessioon, kun ei tarvitse olla varuillaan ja silmät niskassa siitä, että joku valopää kokee vastustamatonta halua ottaa osaa meneillään olevaan tapahtumaan.
Jokainen voi kysyä itseltään, menisikö esim. musiikkikeikalla lavalle juttelemaan bändin jäsenille, että ilmoja on pidellyt, mulla on yksi teidän levy, ollaan varmaan kavereita.

Tässä tuli sääntöjä ja näkemyksiä, joita en missään tapauksessa olisi kyennyt itse johtamaan säännöstä »katsoa saa mutta ei koskea».

Miksikö en?

Tämä johtunee omasta tavastani olla ekshibitionisti, voyeuristi ja ylipäänsä juhlija ja sosiaalinen ihminen.

Jos minä kaipaan sessiolleni yksityisyyttä, niin järjestän sen suljetussa tilassa. Jos haluaisin katsojia, jotka eivät lainkaan puhu minulle, niin pyrkisin varmaankin esiintymislavalle tai lasiseinän taakse. Mutta jos sessioisin ravintolan pöydällä, baaritiskin läheisyydessä tai tanssilattialla, niin minulle olisi itsestäänselvyys, että saa tulla kyselemään, juttelemaan ja neuvomaankin – kunhan sen tekee kohteliaasti ja kerrasta ymmärtää, että ei tarkoittaa ei.

En siis ole lainkaan tajunnut julkisen sessioimisen olevan esiintyvien taiteilijoitten esiintymistä, joka vaatii yleisöltä tiettyä etäisyyttä. Olen pitänyt sitä samantapaisena sosiaalisena toimintana kuin diskossa tanssiminen: joskus se on tiiviisti kahdenvälistä, joskus kaikille rinkiin liittyville avointa ja useimmiten jotakin siltä väliltä. Mitä näistä, se selviää tilannetta lukemalla mutta viime kädessä vain kysymällä suoraan. Vertaa BlackFairyn näkemys:

– – jos on selvästi meneillään setti missä on keskittynyt ja intensiivinen tunnelma osallistujien kesken, niin voisi miettiä kahdesti onko se juuri oikea hetki mennä heittämään läppää asianosaisille. Tätä nyt ei ehkä täysin voi vaatia ja itselläkin joskus tilannetaju saattaa vähän pettää, varsinkin kun sitten on myös niitä juttuja missä itse, vaikka kuinka olisin sidottuna, huoletta vittuilen ja vitsailen kavereille jotka hakee ja ojentelee lisää välineitä.  O:-) Harmaata aluetta ehkä ja ihmisillä on erilaisia tapoja, mutta tosiaan se harkinnan käyttö ja tilannetajun kehittäminen ja ystävällinen mutta selkeä rajanveto tarpeen tullen on ihan sallittua.

**********

Styloksen ja Lady Whipin kirjoituksissa on korostunut se asenne, jolla itse haluaisin suhtautua etikettiin:

Hauskanpito torppaa usein liian jyrkkiin sääntöihin. Yhdellä yhtä, toisella joku toinen rajoitus. Peruskunnioitus ihmistä kohtaan on usein riittävä.
– – välissä tuntuu, että bileissäkin aina hirveästi varoitellaan ja esitetään kovia kieltoja. Se kyllä vähentää ihmisten rohkeutta pitää myös pervon rennosti hauskaa, mikä lienee bileiden tarkoitus. Ehkä olisi sääntöjä lukiessa hyvä ilmaista asioita aina myös rohkaisevasti ja positiivisesti.

Hasse kärjistää asian mutta tuo esiin näkökulman, joka suomalaisessa sosiaalisessa elämässä harmitti minua erityisen paljon ollessani 15–20-vuotias:

Eihän tuo ole mahdollista. Eihän ketään ”tuntematonta saa edes puhutella” tai edes tuttua, ilman lupaa

Tai niin kuin itse silloin nuorena vain aavistuksen verran kärjistin luokkatoverieni puheita. »En mä voi siihen tutustua, kun enhän mä tunne sitä!»

SMFR:n juhlien kunniaksi tahdon sanoa, että siellä sentään ainakin yksi ihminen tuli täysin asiallisesti jutustelemaan jo alkuillasta ja valomerkin tienoilla vaihdoin parin täysin uuden tyypin kanssa puhelinnumerotkin. Kukaan ei ollut minua kohtaan törkeä eikä epäystävällinen, korkeintaan viileä.

Nyt jälkeenpäin vain harmittaa, että kenties tietämättömyyttäni ja uteliaisuuttani latistin parin session tunnelmaa.

**********

Mitä V*****, ettekö te te perkeleen friikit käy normibaareissa ollenkaan – –?

Käyn tavallisissa yökerhoissa niin harvoin, ettei minulla ole aivan selkeää kuvaa siitä, mitä siellä tapahtuu. Siellä soitetaan musiikkia niin kovaa, että jutteleminen on todella vaikeaa, eikä miellyttäviä keskusteluja täysin tuntemattomien ihmisten kanssa synny juuri sen todennäköisemmin kuin linja-automatkalla.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 12:01 kirjoittanut Katajanmarja »

hellävetoketju

  • Vieras
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #108 : 06.11.2014, 03:02 »
Ketjun alussa mainittiin nro 4 Tämä on se jota täytyisi kunnioittaa ja peache sun juttukin oli samaan mieltä olen ja oliko hän katti HMM vai kuka sano peffansa kourinnasta niihin sanoihin että staff jäsenelle jutteleen heti henkilöstä joka kourii luvatta ja stalkaa okidoki niih ja jokainen on oikeutettu sanoon ei oli sub tai ei tai vaikka pingispallo ei ole hyvä jos ei saa juhlissa olla se itse joka määrää antaako koskettaa vai noh ei tän enenmpää kiusata teitä lukijoita ennakoivalla siansaksaa kieli androidillani JATKAA!!  >:D

orja teemu

Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #109 : 07.11.2014, 10:12 »
Hyvät tavat, kaunistavat.
Niin netissä kuin myös bileissäkin.
Kohtalaisen monta vuotta näissä kulkeneena olen huomannut että säännöt ovat toimivat eivätkä jätä mielestäni suomenkieltä ymmärtävälle tulkinnan varaa.
Uusia ihmisiä tulee aina joten tämä ketju on hyvä pitää ylhäällä tuomassa turvallisuutta osallistua ja luottamusta lisäävänä tekijänä järjestäviä tahoja kohtaan.

Mukavaa bileiden odotusta kaikille ja vielä mukavampia bileitä kun osallistua päätätte.

Terveisin Tuulian lutka orja teemu

foobar

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 232
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #110 : 08.03.2015, 00:09 »
Hasse kärjistää asian mutta tuo esiin näkökulman, joka suomalaisessa sosiaalisessa elämässä harmitti minua erityisen paljon ollessani 15–20-vuotias:

Eihän tuo ole mahdollista. Eihän ketään ”tuntematonta saa edes puhutella” tai edes tuttua, ilman lupaa

Tai niin kuin itse silloin nuorena vain aavistuksen verran kärjistin luokkatoverieni puheita. »En mä voi siihen tutustua, kun enhän mä tunne sitä!»
No mutta eikös tuo päde suomalaiseen biletyskulttuuriin yleensäkin, eikä ainoastaan kinkybileisiin? ::)

Itse asiassa juuri tämä kinkyscene on auttanut minua ihan hirveästi ihmiskontaktien luomisessa. Tätä kautta olen tavannut ihmisiä joista monesta on syntynyt tuttavia tai muuten tuttuja. Myös satunnaisia sidontamalleja on löytynyt, ja olen itsekin toiminut sidontamallina. Mitään parisuhdetta tai D/s-suhdetta ei kuitenkaan ole löytynyt.

Jos taas yrittäisin etsiä tuttavuuksia, parisuhdetta tai seksiä tavallisista yökerhoista, minullehan huudettaisiin päin naamaa "painu vittuun siitä" heti kun olisin ehtinyt tervehtiä.

Katajanmarja

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 33
  • Minnekäs minä sen toisen hiuslenkin pistin?
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #111 : 20.07.2015, 18:02 »
No mutta eikös tuo päde suomalaiseen biletyskulttuuriin yleensäkin, eikä ainoastaan kinkybileisiin? ::)

Nimenomaankin!

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1869
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #112 : 12.02.2017, 16:38 »
Jos ihmiseltä puuttuu hyvät käytöstavat niin ne nyt vaan puuttuu. Ei se riipu mitenkään tilaisuudesta tai sen järjestäjistä, moukka on moukka lätissäkin.

Jouni

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1388
  • Energiahoitaja-(: Sadisti.
  • Galleria
    • Aikuiseksi
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #113 : 13.02.2017, 09:00 »
Eiköhän Helsingissäkin tämä ole taas hallinnassa-(:

Patajätkä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1198
  • Elämä on liian lyhyt - Olla nauttimatta siitä.
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #114 : 13.02.2017, 15:05 »
Mites muilla bile järjestäjillä?
Pervpark ainakin puuttunut huonosti käytöstapoja tai etikettiä noudattaviin antamalla porttikiellon.
Ainakin minun tietojeni mukaan kahdelle sellaiset annettu.
Joten he ei ainakaan enään riko sääntöjä.

Jennibabe

  • Vieras
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #115 : 21.08.2017, 05:54 »
En ole koskaan ollut bileissä, mutta kun nuo luki, ei siinä mitään yllättää ollut, pitäs ilman lukemistakin tietää

SusieQ

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Shemale Namu
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #116 : 04.09.2017, 09:54 »
Olin ensimmäistä kertaa bileissä nyt viikonloppuna Tampereella ja ajattelin kirjoittaa kokemuksesta, miten turvallinen tila oli mielestäni, ja miten bileiden järjestäjä voisi sitä parantaa.

Tapahtuma oli järjestetty todella hyvin ja ilta oli täydellinen, mutta paikalla oli pari ilman erityistä asua. He olivat kuulemma päässeet sisään riisumalla housut, mutta jutellessa heidän kanssaan jäi hieman ikävä maku suuhun, kun tuntui, että toinen heistä oli paikalla pikemmin tirkistelyn vuoksi, kuin osallistuakseen bileisiin. En kertonut tuosta staffille, koska mitään erityisen ikävää ei tapahtunut, mutta asia jäi jälkeenpäin vaivaamaan.

- Voisiko näiden satunnaisten seikkailijoiden kohdalla varmistaa, että he ymmärtävät bileiden säännöt, jos he eivät selvästi ole valmistautuneet bileisiin. Ilmeisesti he tulivat paikalle niin myöhään, etteivät he kuulleet alkujuonnon sääntöjen kertausta. Minusta on hyvä, että paikalla voi tulla myös uteliaisuudesta ja, mutta olisi turvallisempi oli juhliin, jos kaikille on pelisäännöt takuulla selvät.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 717
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #117 : 04.09.2017, 19:01 »
paikalla oli pari ilman erityistä asua. He olivat kuulemma päässeet sisään riisumalla housut, mutta jutellessa heidän kanssaan jäi hieman ikävä maku suuhun, kun tuntui, että toinen heistä oli paikalla pikemmin tirkistelyn vuoksi, kuin osallistuakseen bileisiin.

Dresscodesta on väännetty varmaan konseptin keksimisestä lähtien. Sen on pakko olla joustava, tai ihan kohderyhmääkin alkaa jäämään kotiin.

Taffissa oli tällä kertaa käytössä eräänlainen yötä myöden tiukkeneva dresscode. Nääs siinä pubien kiinnimenoaikaan oli liikkeellä porukkaa, kun oli ollut joku evvk-peli aiemmin. Ja kun laumalle kohtuuhumalaisia futisfaneja selvisi että alastomuus täyttää dresscoden, housut oli kintussa sekunnissa. Joten sanoin niille ja sitä seuraaville ikäänkuin luottamuksellisesti, että täällä on kallista, kurjaa ja tylsää, että teillä olis varmaan hauskempaa muualla. ;D

Jalo

Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #118 : 04.09.2017, 22:21 »
- Voisiko näiden satunnaisten seikkailijoiden kohdalla varmistaa, että he ymmärtävät bileiden säännöt, jos he eivät selvästi ole valmistautuneet bileisiin. Ilmeisesti he tulivat paikalle niin myöhään, etteivät he kuulleet alkujuonnon sääntöjen kertausta. Minusta on hyvä, että paikalla voi tulla myös uteliaisuudesta ja, mutta olisi turvallisempi oli juhliin, jos kaikille on pelisäännöt takuulla selvät.

Jos kyseessä oli siistin oloinen kaksikko; heidät haastateltiin ovella ja kun osasivat kertoa omatoimisesti juhlaetiketin olennaiset osat, päätettiin että asua muokkaamalla pääsevät sisään. Olivat siis tietoisia mihin olivat tulossa, mutta pukeutuminen oli jäänyt naamioiden yms varaan.

Dress-coden tehtävä on varmistaa ettei ulkopuolisia ja "turisteja" pääse sisään. Nämä kaksi osoittivat asennetta ja perehtyneisyyttää, joten heidän kohdallaan toimittiin näin. Sisäänpääsy evättiin illan aikana muutamalta kymmeneltä muulta sattumalta paikalle osuneelta ihmiseltä.

-Jalo

SusieQ

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Shemale Namu
  • Galleria
Vs: Käytösetiketti klubeilla ja bileissä
« Vastaus #119 : 08.09.2017, 10:02 »
Hei, joo, puhutaan varmaan samoista tyypeistä. - Kiva kuulla, että ovella on oltu tarkkoina!
- Seuraavia bileitä odotellessa! T. Susie