Kirjoittaja Aihe: Kokeilu köysien värjäämisessä  (Luettu 4355 kertaa)

winoni

  • Smurffit
  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 15
  • Galleria
Kokeilu köysien värjäämisessä
« : 14.07.2023, 17:40 »
Tulipa tehtyä tässä kokeilu kuinka köysistä saisi värjättyä. Köysireseptejä tuntuu olevan yhtä joka lähtöön kuin on köysien käsittelijöitäkin, mutta tässä nyt yksi version muutaman kuvan kera.

Käytetyt aineet ja välineet:

* 2 x 10 m käsittelemätöntä juuttiköyttä (premium juutti shibarijerry.com:sta)
* Paksua lankaa rihmaukseen (taitaa kulkea nimellä kalastajalanka)
* 1 paketti Dylon Intense Violet tekstiiliväriä luonnonkuitujen käsinvärjäykseen (Hobby Point ainakin myy Helsingissä / netissä)
* 250 g suolaa (käytin jodioimaton merisuolaa, eli puhdasta ruokasuolaa ilman ekstra-aineita - en tiedä sitten onko tuolla isosti väliä)
* Kumihanskat
* 10 litran ämpäri
* n. 1 litran astia
* Sekoitteluväline (minulta sattui löytymään rautakaupasta hankittu maalinsekoituslasta)
* Kehikko johon köyden voi vetää kireälle kuivumaan
* Ruokakelmua (elmukelmunakin tunnetaan)
* Puhalluslamppu
* Jojoba-öljyä (satuin löytämään Ruohonjuuresta)
* Rätti öljyämiseen (käytin palaa auton kiilotusliinarullalta, Motonetistä, mutta vaikka joku vanha rikkinäinen paita - ei kuitenkaan talouspaperia tjsp. joka on ihan liian heppoista)

Aloitin homman paloittelemalla köysirullalta kaksi kymmenmetristä pätkää, ja rihmasin näiden päät (kuva 1). Tässä kohtaa päästään jo ensimmäiseen juttuun josta mielipiteet vaihtelevat - toiset tykkäävät pistää vain solmun päähän, tai sen pään voi rihmata tai pleissata tai... No, joka tapauksessa, minä rihmasin kun tykkään sen lopputuloksesta. (onkohan kukaan oikeasti pleissannut sidontaköysiään... No, takaisin asiaan!)

Nämä kaksikymmentä metriä köyttä painavat suunnilleen 200g, mikä sattuukin olemaan yhden Dylon-väripaketin suositeltu kangasmäärä. Tässä vaiheessa toki pisti miettimään, että muuttaako köyden paksuus verrattuna kankaaseen tätä määrää. Tuota väriä ei myöskään ole erityisesti tarkoitettu juutille, vaikka käyttöohje useita muita luonnonkuituja mainitseekin sopiviksi.

Homma lähtee liikkeelle pesemällä köydet. Ihan huljuttelin vedessä ilman sen kummempia pesuaineita tms. Köydet jätetään märiksi odottamaan värjäyslientä.

Värjäysliemi tehdään pakkauksen ohjeen mukaan: väriaine sekoitetaan puoleen litraan lämmintä vettä pienemmässä astiassa, suola sekoitetaan kuuteen litraan lämmintä vettä isommassa astiassa ja, kun ne ovat molemmat liuenneet kunnolla, kaadetaan pienemmän astian väriliemi isomman astian suolaveden joukkoon. Sitten köydet perään ja hämmentelemään. Onko kumihanskat jo kädessä? Värjäysliemi nimittäin värjää hyvin myös ihoa. Jos sattuu värjäämään itsensä, ei hätää - väri kyllä lähtee pian, mutta saatat olla varsin jännän näköinen päivän tai pari. Muutenkaan ei kannata pitää päällä hienoimpia vaatteita tässä touhussa. Köysiä saakin sitten hämmennellä hyvän tovin - menin ohjeen mukaan eli ensimmäiset 15 minuuttia jatkuvaa sekoittamista ja seuraavat 45 minuuttia sekoittelua aina välillä.

Värjäyksen jälkeen väriliemi kaadetaan pois, ja köydet huuhdellaan muutamaan kertaan että saadaan enimmät irtovärit pois. Ensin huuhtelin kuumalla vedellä, sitten kahdesti kylmällä. Huuhtelusta huolimatta köysistä irtoaa edelleen väriä tässä vaiheessa. Köydet laitetaan kuivumaan venytettyinä, ja sellaisella tavalla että niistä valuva väri ei haittaa mitään. Minulla sattui olemaan suorakaiteen mallinen puukehikko, alun perin peilin taustatuki, jonka peitin ruokakelmulla ettei väri pääse tarttumaan niin helposti.

Köydet värjäyksen jälkeen ennen muita käsittelyjä kuvassa 2.

Köysien kuivuttua niiden käsittelyä pääsee jatkamaan tavalliseen tapaan. Itse käräytin enimmät pörröt pois köyden pinnasta rautakaupasta aikanaan hankitulla puhalluslampulla ja sen jälkeen öljysin pistämällä jojoba-öljyä rättiin ja vetämällä köyttä rätin läpi. Rätin pitää muuten olla tässä touhussa melko tukevaa tekoa - karhea köysi helposti hiertää rättiin reiän.

Käyttövalmis köysi näkyy kuvassa 3. On tässä touhussa paljon askartelemista, eli jos kiinnostaa vain saada käyttövalmis köysi, niin kannattanee ostaa suoraan sellainen. Mutta jos tykkää tehdä itse, tämä on ihan mukava projekti ja lopputuloskin varsin mukava.

Lettu

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1449
  • Kipunarkkari, hyvänäpitoleluja omasta takaa
  • Galleria
Vs: Kokeilu köysien värjäämisessä
« Vastaus #1 : 14.07.2023, 17:53 »
Itse tein nuo samat alkuvalmistelut, mutta sitten laitoin pyykkipussiin ja pesukoneeseen. Värin merkkiä en muista, se oli semmonen pallo. Väri oli tumma violetti ja lopputulos miellyttää kovastikin. Kone hoiti hommat ja köydet pingoitettuina kuivumaan ulos kuistin kaiteisiin. Koska ohjelma myös linkosi kuivuivat köydet nopeasti. Loppu viimeistely sit mehiläsivahatulla rätillä. Köydet ovat kivan pehmeät eikä väriä lähde.

Kata

Vs: Kokeilu köysien värjäämisessä
« Vastaus #2 : 15.07.2023, 13:06 »

Värin määrästä köydelle vs. kangas. Köyden paksuus ei tarvi enempää väriä, mutta läpivärjäämiseen ehkä pidempää aikaa kuin ohut kangas. Värin määrää lisäämällä tai vähentämällä voi vaikuttaa värin tummuuteen/vaaleuteen.

Täytyykin kokeilla omien köysien värjäämistä joku kerta muiden värjäilyjen ohessa. :)

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Kokeilu köysien värjäämisessä
« Vastaus #3 : 15.07.2023, 15:34 »
Jos noita eritoten single plytä pleissailee/rihmailee niin muuttuu mahdollinen huolto vaikeammaksi. High stranding googleen...
Ainoita syitä miksen itse tee kuin solmut.

Villi-Ira

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 603
  • Sessiot, kinky-ja erotic illat,gb,miitit, vuokraa
  • Galleria
Vs: Kokeilu köysien värjäämisessä
« Vastaus #4 : 01.11.2023, 10:06 »
Kartanon köydet Wildclubilla saavat pian näillä ohjeilla myös uudet sävyt. Kiitos. 😊

Fat Bastard

Vs: Kokeilu köysien värjäämisessä
« Vastaus #5 : 01.11.2023, 17:37 »
Muutama irtoajatus:
- Riittäisiköhän pois kaadettavassa väriliemessä potkua vielä toisten köysien värjäämiseen...
- Vaikuttaakohan moinen liottelu köyden sisäiseen kitkaan. Ainakaan ennen asiantuntevampaa mielipidettä en käyttäisi pesukoneessa käyneitä tai lingottuja köysiä nostolinjoina.
- Mulla useammin on ongelmana tavallisen overhand-solmun aukeaminen köyden päästä kuin se, että köyttä huoltaakseen solmun joutuisi avaamaan. Olen köysien huollot saanut lopulta tehtyä aina solmua avaamatta. Toki voi olla, että köyteni ei koskaan ole mennyt niin pahasti vikakierteelle, että tajuaisin mistä on kyse. Uskon, että kyseessä on löysäkierteisten köysien piirre, seuraavat köyteni tulevat olemaan hiukan tiukempaa kuin nykyiset. Tarkoituksena on niissä koittaa Matthew Walker -solmua, joka oikeastaan on lyhyt pleissaus enneminkin kuin solmu

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Kokeilu köysien värjäämisessä
« Vastaus #6 : 01.11.2023, 17:50 »
Riittää väriä, tuli ainakin itellä huomattavasti vaaleampi.

Kastelu heikentää köyttä (värjääminenkin siis...), keittäminen heikentää, kuten myös nuo koneelliset toimet...nyt sitten taas järki mukaan. Linjoja on useita, joista jokainen on vähintään 4x se köysi.Itselle on piisannut se, että japanissa pro sitojat jotka sitoo paljon enemmän kuin me täällä luottaa noihin.
Toki itse nouta olen testannut omalla liki 90kg elopainolla rytkytellen, vielä yksikään ole pettänyt. Rytkyttely lisää kuormitusta erilailla kuin hallittu roikottelu.