Kirjoittaja Aihe: Valokuvauksesta!  (Luettu 7380 kertaa)

Pip

Vs: Valokuvauksesta!
« Vastaus #15 : 06.10.2012, 12:33 »
Kuvankäsittely ainakin mulla on ihan ehdoton. Tosin se on lähinnä "kevyttä meikkiä", eli en niinkään muokkaa kuvaa, vaan pyrin saamaan siitä enemmän irti. Maisemakuvissa lähinnä sävykorostuksia ja henkilökuvissa silmiä hieman enemmän esiin etc. Mallin ruuniinrakennetta en muuta mitenkään, vaikka sekin olisi mahdollista. Täällä olevista omista kuvistani itse pidän eniten onnistuneimpana sitä kuvaa, missä Blacfairy on sidottu tuoliin ja kuvassa erottuu tupakansavua. Siinä kuvassa Lightroom todisti tarpeellisuutensa. Tosin se kuvanmuokkaus ei olisi pelastanut mitään, ellei tunnelma olisi ollut siinä tilanteessa sellainen. Tuo vanha totuus, että tuhannen kuvan joukossa saattaa olla se yksi helmi. Voi olla myös mahdollista, että niistä tuhannesta olisi kaikki onnistuneet, mutta tällaisen todennäköisyys on häviävän pieni.

onnis

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta!
« Vastaus #16 : 06.10.2012, 14:42 »
Jos syntyi väärinkäsitys, oikaistaan...en toki ole kuvankäsittelyä vastaan en...jokainen saa mielestäni muokata niin paljon kuin haluaa kuviaan....jos sen osaa..tuloksena voi olla niitä wau..kuvia. Itsekkin kuvaan kyllä RAw:lle....mieluummin kuitenkin teen mahdollista käsittelyä enempi vähempi kuin paljon...Eikä tuossakaan ole mitään moitittavaa, että malli asettaa rajat/ehdot kuvaajan kyvyille etukäteen....ja haluaa nähdä aiemipia tuotoksia. Ei toki..Jokaiselle suotakoon se valinnan mahdollisuus...Itse tunnustaudun suosiolla amatööriksi ja kyvyiltäni rajalliseksi...jos ken haluaa ammattitasoisia kuvia itsestään..niin toistaiseksi ainakaan minä en ole kenties oikea kuvaaja silloin...ja niinkuin kerroin..jo uuden laitteen opettelu vaatii oman paneutumisensa...ja paras keino jälleen...on harjoitella...Mutta..se on pakko todeta..liekkö meissä suomalaisissa vai ihmisissä yleensäkkin...moni kiva asia muuttuu ei niin kivaksi....turhan vakavamielisen ryppyotsaisuuden takia....otetaan nyt esm. vaikka junnu-urheilu...Hommasta tulee helposti suorittamista...tekemisen ilon sijaan!!

Kahlittu

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta!
« Vastaus #17 : 07.10.2012, 17:20 »
^
Tuu onnis tänne Vaasaan ni mä/me kuva(ta)an sun kanssa.

onnis

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta!
« Vastaus #18 : 07.10.2012, 17:48 »
Kiitoksia kutsustasi!! :D Pidän sen mielessäni ja mielihyvin otan oppia vastaan. Kuvannut olen..vaan en juurikaan ihmistä aiemmin. Siksi tunnustaudun nöyrästi aloittelijaksi vielä. Sattuu tuo Vaasa olemaan tasan toisella puolella suomea...ehkä talven mittaan..tai viimestään kesällä kun fillariretkeily taas alkaa...jos kutsu on silloin vielä voimassa. Otan sen mielihyvin vastaan. Se rannikon seutu sattuu mielestän olemaan sitä parasta osaa suomea fillaroidessa ja ensikesän reissu vie jo muutenkin jostain sieltä rajanyli.  8)

keke32

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta!
« Vastaus #19 : 07.10.2012, 17:53 »
Valokuvaus yksin on täysin eri asia kuin mallin kanssa. Pitää hallita vuorovaikutus, taito nähdä ja hallita jokainen mallin ele, taittuneista silmäripsistä hiukseen silmien edessä, hassu käden tai jalan asento, jalusta näkyy kuvassa, heijastus silmälaseissa, taustalla oleva esine vinossa, kuvaajan pärstä heijastaa lateksista... Ja sitten pitäisi vielä kyetä ohjaamaan malli oikeaan asentoon. Kokonaisuuden hahmottelu paikan päällä on uskomattoman tärkeää. Jokin pikkuvika, jonka korjaaminen paikan päällä vie vain pari sekuntia, voi viedä Photoshopissa useita tunteja.

Aloittelijan kannattaa käyttää aikaa ja rahaa oppaiden lukemiseen. Internetiin ei kannata kuitenkaan luottaa liikaa, sillä täällä jokainen amatööri voi väittää olevansa maailmankuulu valokuvaaja ja käyttää esimerkkikuvinaan toisen ottamia teoksia.

Vasta kun kuvaaja osaa käyttää kameraa ja valaistusta hyvin, kannattaa harkita mallin kanssa yhteistyötä. Mikä olisikaan, ihan ei-kinkysti pukeutuneestakin, mallista turhauttavampaa kuin kuvaaja, joka sanoo jokaisen kuvan jälkeen ootas, eiku, hetki, ei näin ku siis. Ja kun on vielä tiukka kumipuku päällä, -10 celciusta ja hyytävä tuuli. (kannattaa muuten jättää auto päälle ja lämmittimet hohkaamaan täysillä siksi aikaa kun käy räpsimässä noissa olosuhteissa, nimimerkillä kokemusta on)

Valokuvaajan pitää myös muistaa, että myös mallin työ on myös haasteita täynnä eikä sitä pidä vähätellä lainkaan. Pitää ymmärtää miten valaistus osuu omaan kehoon, jotta voi löytää oikean poseerauksen, pitää tietää missä asennoissa näyttää hyvältä, ettei esim. kaksoisleuka näy, pitää olla monipuolinen, muistaa kontrolloida koko kehoa, kasvoja, silmiä, suuta, käsiä, jalkoja, sormia... Ja kaiken lisäksi pitää sietää sitä kuvaajaa joka hienosäätää ja tahtoo saada visionsa sentilleen oikein.

onnis

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta!
« Vastaus #20 : 07.10.2012, 18:36 »
Kaikki tuo edellä mainittu on helppo uskoa ja allekirjoittaa!! Minusta tuo kaikki juuri on sitä mikä tekee ihmisen kuvaamisesta ...erittäin haasteelista ja sitä myötään erittäin mielenkiintoista. Sen verran olen maalannut/piirtänyt/ hiukan valokuvannutkin, ollut itse mallina näillä tunneilla, että tiedostan hyvin sen...mallin työ ei ole niitä helpoimpia. Kaikista kuvaajista/ maalaajista/piirtäjistä, ei tule huippu mallinkuvajaa...Eikä kaikista malleista tule huippumalleja. Valon ja varjojen käyttö on isossa osassa...oli sitten taidemuoto mikä hyvänsä.