Kirjoittaja Aihe: Nänninipistinpuu - valmis projekti  (Luettu 231 kertaa)

winoni

  • Smurffit
  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 15
  • Galleria
Nänninipistinpuu - valmis projekti
« : 08.04.2024, 12:52 »
Tämä tuli kasailtua jo viime kesänä, ja tuli varsin toimiva kapine niin pistetään tännekin.

Eli kyseessä on mm. Tower of Pain -nimellä kulkeva kapine, joka tukeutuu rintakehään ja jolla voi vetää nänninipistimiä. Tähän sopivat erityisen hyvin japanilaistyyliset nipistimet, eli clover clampit, ne kun kiristyvät vedettäessä ja näin pysyvät myös kiinni nänneissä kovaakin vetäessä.

Minun versioni tästä on rakennettu koivusta, ja siinä on kolme pääosaa: jalka, säätönuppi ja poikkitanko. Lisäksi näitä kolmea yhdistää M4-kokoinen kierretanko ja poikkitangon päissä on sitten ne itse nänninipistimet.

Jalan litteä puulevy istuu rintakehää vasten, ja se onkin pyöristetty ja tarkasti hiottu. Tähän levyyn tehtyyn neliömäiseen reikään on liimattu pystysuora osa, kasattu liimaamalla kahdesta pienemmästä palasta, johon kierretanko kiinnittyy. Kierretanko menee palan keskellä olevaan, vain hieman itse tankoa suurempaan reikään. Näin tanko pysyy keskellä jalkaa ja ei pääse juurikaan heilumaan. Jalka ei kuitenkaan ole varsinaisesti kiinni tangossa, vaan ne saa helposti vedettyä irti toisistaan ja tanko pyörii vapaasti jalassa.

Säätönuppi on muotoiltu puupalasta, ja sen keskeltä menee hieman tankoa suurempi reikä läpi. Läpireiän ympärille on porattu kumpaankin päähän leveämmät mutta matalat syvennykset, joihin mahtuu prikka ja mutteri. Kiristämällä molempien päiden mutterit säätönuppi saadaan lukittua kiinni kierretankoon. Säätönuppi siis pysyy koko ajan samalla paikalla kierretangossa, ja nämä kaksi pyörivät yhtä aikaa.

Poikkitanko on kasattu samaan tapaan kuin jalka: itse litteä poikkitanko, johon on liimattu puupala antamaan paksuutta siihen kohtaan johon kierretanko kiinnittyy. Poikkitangon keskeltä menee läpi asti reikä, joka on toisesta päästään hieman tankoa suurempi, ja toisesta päästä tarpeeksi suuri M4-kokoiselle rampamuhville. Rampamuhvi on metallinen putki, jossa on ulkopuolella puulle sopivat ruuvikierteet ja sisäpuolella koneruuvin kierteet. Näin saadaan yhdistettyä kierretanko ja poikkitanko niin, että poikkitanko voi kulkea ylös ja alas kierretankoa mutterin tavoin, kun tankoa pyöritetään.

Kun tämän kapineen jalka asetetaan rintojen väliin ja nipistimet kiinni nänneihin, kierretankoa pyörittämällä saa vedettyä nännejä ulospäin. Aluksi voi nopeasti säätää etäisyyden suunnilleen kohdalleen pyörittämällä suoraan kierretankoa. Säätönuppia käyttämällä taas saa säädettyä etäisyyttä ja voimaa hitaammin mutta voimakkaammin.

Nänninipistimet ja niiden vetäminen satuttavat jo itsessään, mutta yllätyksenä tuli kuinka vahvasti kaikenlainen liikkuminen tämän kanssa myös aiheuttaa kipua. Käsien liikuttaminen liikuttaa myös rintakehän ihoa sekä laite itsessään pääsee jonkin verran heilumaan. Näiden johdosta tulee helposti kivuliaita nykäisyjä nänneihin vaikka yrittäisi liikkua aivan rauhallisesti.