Äänestys

Kuinka paljon omassa suhteessasi saisi olla enintään ikäeroa (suuntaan tai toiseen)?

0v
0 (0%)
1-5v
57 (9.4%)
6-10v
194 (32%)
11-15v
146 (24.1%)
16-20v
99 (16.3%)
21-25v
40 (6.6%)
26-30v
19 (3.1%)
yli 30v
52 (8.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 197

Kirjoittaja Aihe: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?  (Luettu 72865 kertaa)

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #30 : 01.11.2012, 22:21 »
Joo, aikalailla komppailen Miltsua ja muita mimmejä edellä.
On tullut kokeiltua ikäerot reippaasti molempiin suuntiin (eikä oikein tosissaan voinut kumpaakaan kokemusta ottaa; liian eri maailmat) edelleen, se plusmiinus viisi vuotta maksimissaan on sopivin.

Ailouna

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 822
  • Galleria
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #31 : 02.11.2012, 01:29 »
Tekisi mieli sanoa, että tietenkään iällä ei ole mitään merkitystä, mutta kyllä sillä vaan on. Vaikka ihmisissä ylipäätään muut ominaisuudet ovat tärkeämpiä kuin ikä, jossain se raja silti tulee vastaan. Ei vaan jaksa lähteä selvittämään kuinka kypsä ja fiksu itseäni 17 vuotta nuorempi mies voisikaan olla... juu, tämä puuma ei viitsi vaivautua.

Kuitenkin olen aina katsastanut itseäni nuorempia tai samanikäisiä, mutta vanhemmat ovat yleensä saaneet olla rauhassa. Silloin kun olin kuin viulunkieli niitä setämiehiä tuntui houkuttavan vähän opastaa nuorta likkaa. Ja minä taas en sellaista paapomista sietänyt ollenkaan. Siitä se sitten on kai jäänyt päälle, että vanhemmat miehet kannattaa kiertää kaukaa. Tosin nyt tilanne on toinen eikä kai kukaan enää näillä maileilla erehdy isällisiä neuvoja antamaan, joten asennoitumisenikin on lieventynyt.

Mulle siis sopiva ikäero on n. -10 -> +5.

pulseproto

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #32 : 02.11.2012, 01:52 »
vanhempi nainen.. hmmm.. nevö.. kerran ollut 3v nuorempi.. mutta ahdasmielisyyteni yleensä toteaa.. että -4-12 on tuo haarukka ollut läpi elämän ja miksi muuttamaan..

Riverlady

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #33 : 02.11.2012, 16:53 »
Mun täytyy sanoa, ettei mua ikäerot haittaa. Ainoa ehdoton no-no olisi mies, joka olisi olemukseltaan samanikäinen tai vanhempi kuin rakas isäni, joka nyt 67-vuotiaana vaikuttaa ehkä viisvitoselta (vaikea kylläkin arvioida ikävaikutelmaa ihmisestä, jota on seurannut syntymästään saakka). Tottakai mä voisin kaveruussuhteessa olla vanhaankin ukkoon, muttei täällä kaverisuhteista taideta puhua. Samaten ikäisekseen suorastaan ylikypsä saisi olla se teinixi, jonka kanssa ryhtyisin edes kaveeraamaan saati opettamaan tavoille.

Seurustelut olleet suht samanikäisten kanssa kaikki, vastasin galluppiin "6-10 vuotta" jos ihan vakavasta parisuhteesta puhutaan.

 

VeeKay

Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #34 : 02.11.2012, 21:32 »
Jaa-a, kun katson menneitä vuosikymmeniä taakse päin, täytyy todeta tämä: kun kakskakkosena sain sydämeeni avohaavan ja maailmani särki oman ikäiseni kanssa, on mulla tuo nainen ollut sen jälkeen aina iältään 37-59, omasta iästä riippumatta... hyvää, seesteistä ja antoisaa elämää joka hetki. ;)

Piiskazion

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 417
  • Galleria
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #35 : 02.11.2012, 21:56 »
Parisuhteen haluan taas sellaisen kanssa joka on ns. samassa vaiheessa kuin minäkin. Niin ainakin toivoisin.

Tuo "samassa vaiheessa" oleminen on minustakin tärkeää. Sillä taas ei ole välttämättä ikäeron kanssa mitään tekemistä. Voi olla kaksi samanikäistä, joista toinen ei ole ollut koskaan pitkässä parisuhteessa, ja toisella voi olla takanaan avioliitto, avioero ja lapsia. Tai jotain vastaavaa. Toisaalta voi olla kymmenen vuoden ikäero ja elämäntilanteet hyvin samanlaisia.

Nähty on sekin, että myöskään aikuismaisuudella tai lapsellisuudella ei ole välttämättä yhtään mitään tekemistä iän kanssa. Maailmassa on paljon yli-ikäisiä kakaroita ja varhaiskypsiä lapsia :)

Feird

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #36 : 02.11.2012, 22:12 »
Meillä ikäero on 5 vuotta, mutta ei se kauheasti oo haitannu. Voi olla että kovin montaa vuotta suuntaan tai toiseen ei ehkä toimis enää ja siinä -8 vuoden kohdalla mentäis jo alaikästen puolelle :D Muutenkin ehkä omalle kohdalle sopii paremmin että mies on vanhempi tai saman ikäinen. Mutta kyllä se + 10 on jo aika rajalla...voi olla että oma ajatusmaailma on aika erilainen. Tosin voi se ajatusmaailma omankin ikäisten kanssa erota aika paljonkin, siinä missä jotkut on jo perustaneet perheen ja ostaneet omakotitalon niin itsehän pyörin vielä opiskelijabileissä ilman mitään tietoa vakituisesta työpaikasta eli ei se ikä tietenkään kaikkea määritä. Ehkä se +- 5 vuotta on aika hyvä ikäero. :)

IndigoZone

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #37 : 02.11.2012, 22:57 »
Pelkkä auringonkiertojen laskeminen suuntaan tai toiseenkaan on primitiivistä numeromagiaa.

Tärkeää on se, mitä korvien välistä löytyy. Tarkoitti se sitten kapeasti pelkkiä tarpeita ja mielihaluja tai laveasti syvempääkin synkkaamista ja sielunkumppanuutta - minkälaista suhdetta tässä nyt tarkoitetaankin.

Elämäntilanteet voivat kuitenkin olla epäsuhtaisia, oli ikäeroa tai ei. Esimerkiksi sillä tavalla, ettei talouksien ja arkien yhdistäminen välttämättä ole mielekäs ratkaisu kummallekaan. Tai se tulisi kyseeseen vasta jonkin pidemmän kehityksen ja yhteenkasvamisen kautta - joka joko on tapahtuakseen tai ei ole tapahtuakseen.

Xenya

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #38 : 03.11.2012, 15:41 »
Itselläni ollut aina kerta kerralta vanhempi kumppani, tällä kertaa ikäeroa on 13 vuotta. Sain peruskoulun aikana huomata, etteivät ikäiseni pojat ymmärtäneet "näitä" juttuja, joten jo ensimmäinen poikaystäväni oli 6 vuotta minua vanhempi. Vanhempani suhtautuivat asiaan hienosti silloin, ja myös myöhemmin, kun kumppanit vaihtuivat vanhempaan. Ikäero ei niinkään merkitse vaan koetut kokemukset ja niihin suhtautuminen.
Taustaltani olen ns.ehjästä perheestä ja välit vanhempiini ovat olleet aina erittäin läheiset.

kettutyttö

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #39 : 03.11.2012, 18:05 »
6 vuotta 11 kuukautta ja 10 päivä. Ei sen enempää.

Naya

Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #40 : 03.11.2012, 21:31 »
Tapailin kerran itseäni 7 vuotta vanhempaa, ja eipä se sinänsä haitannut. Meillä vain ei muuten synkannut (elämäntyylit), joten se jäi siihen. Nykyisen vakituisen kumppanin kanssa meillä on hurjat 16 päivää ikäeroa. :D

itkevä tyttö

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #41 : 03.11.2012, 22:38 »
Itse olen pikkutytöstä saakka viehtynyt itseäni iäkkäämmistä miehistä ja ikäerot noin muutenkin on aina kiehtoneet. Ja seksin suhteen iso ikäero on jopa kiihottava.
En oikeastaan edes katsele sillä silmällä alle kolmikymppisiä ne on jotenkin niin poikia, mikähän siinäkin on. En kuitenkaan koe olevani itse erityisen kypsä persoona. Tässä ei ole siis mitään järkeä.  :D muttei kai tunnepuolen asioissa muutenkaan...
Kuvitteellisen ylärajan oon vetänyt (nuorekkaisiin) isäni ikäisiin, joka lähentelee viittäkymmentä. O:-)  Seurusteluun en ehkä kuitenkaan paljoa yli nelikymppistä osaisi kuvitella.

Tosin kaikesta voi aina joustaa, ihminen itse kun on se juttu...  :love:

varpaannuolija

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #42 : 03.11.2012, 22:55 »
Itse optimaalinen suhde minun ja Herrani/Valtiattareni välillä voisi olla 10-15 vuotta (top siis vanhempi) . Mutta tosiasia on, että henkilökohtaiset ominaisuudet sen ratkaisevat  - eivät vuodet!

mastervsop

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #43 : 04.11.2012, 10:12 »
Olen pyörinyt viime ajat 4-10v itseäni nuorempien kanssa joten tämähän se aito vastaus olisi mutta olen myös huomannut että 11-15v on se ikähaarukka joka siis olisi "matemaattisesti" oikein.
Pisin suhde oli samanikäisen kanssa, sitten on muutama pari vuotta vanhempikin ollut parikympppisenä mutta nykyään katselen ehkä 3lla alkavia tai late 2lla eli haitari on aika iso kuitenkin koska yläraja on siinä 6 ja alaraja jopa enemmän kuin 15 mutta ideaali siellä välimaastossa luulisin. Loppupeleissä iällä kyllä ei ole mitään väliä, voishan sitä jonkun äveriään toyboykin olla  >:D

Koo

  • Vieras
Vs: Mikä on sopiva ikäero suhteessa?
« Vastaus #44 : 04.11.2012, 11:35 »
Toyboyn yläikäraja on 25....