Kulttuurin ja politiikan moniottelija, akateemikko Kustaa Vilkuna (1902 – 1980) julkaisi vuonna 1950 teoksen Vuotuinen ajantieto : vanhoista merkkipäivistä sekä kansanomaisesta talous- ja sääkalenterista enteineen. Pitkänperjantain kohdalla kirjassa tuodaan esiin uskonnollispohjainen piiskausrituaali.
Kyrönmaalta (nyk. Isokyrö ja Laihia) on tieto Saksasta ja Ruotsista Suomeen tulleesta perinteestä, jossa pitkänperjantain merkitys muistutettiin perheen lapsille, joskus mahdollisesti myös palvelusväelle, mieleen konkreettisesti antamalla näille paaston ankarimman päivän ohella pitkänperjantain aamulla selkäsauna. Kevyemmän version (Tuomas Rajalenius 1654) mukaan vanhemmat silloin heitä witzaisilla käsille lyöskendelit, joita pääsiäisporsaixi cudzuttiin.
Rituaalista käytettiin nimitystä pääsiäisporsaat ("saada pääsiäisporsaita"). Nimen taustalla on käännösvirhe. Ruotsiksi perinne on nimeltään påskris (pääsiäisvitsa) ja tämä on luettu väärin muotoon påskgris, "pääsiäisporsas". Virhekäännöstä ovat Vilkunan mukaan tukeneet käsitteet kekriporsas ja jouluporsas, joilla kuitenkin viitattiin nuorison tapaan kierrellä talosta taloon kestitystä vaatimassa.
Ehdotan pääsiäisporsas-perinteen nykyaikaistamista. Siinä voisi hyödyntää aikoinaan Ankaran Sedän yhteisössä ideoitua Kuripartio-rituaalia. Yhdestä-kolmesta piiskurista (mukana voisi olla myös aftercaren hoitava lohduttajahahmo) koostuva kuripartio kiertää autolla (soveltaen hevosvaunuilla) sovitusti ojentamassa kurin tarpeessa olevia. Kun ovikello kilahtaa, tiedät, mitä kohta tapahtuu...
Myös kuripartiolla on omat historiansa, kuten Ranskan vallankumouksen aikaiset partiot, joita kutsuttiin niiden käyttämien vaunujen muodon mukaan pilkkanimellä Yöastiat. Yöastian erityisesti naisille suunniteltu versio tunnetaan nimellä bourdaloue ranskalaisen jesuiitta Louis Bourdalouen mukaan. On siinä ollut pottadesigneri-jesuiitalla jopi (tirsk).
Vielä kutkuttavampi historiallinen muistuma on nimimerkki Veijo Varjon vakoiluhistoriaa käsittelevässä teoksessa Miehet pimeästä (1980) kertoma tapaus: Keisarinna Katariina Suuri (1729 - 1796, hallitsi 1762 - 1796) ärsyyntyi erääseen kenraalimajurin rouvaan. Niinpä salainen poliisi sai ohjeet noutaa rouva Kozhin naamiaistanssiaisista ja raijata hänet Salaiseen Kansliaan. Siellä rouvan hameet kohotettiin (tämä riitti, koska "nimettömiä" ei ollut vielä keksitty) ja hänelle annettiin tuntuva selkäsauna, minkä jälkeen punoittavapyllyinen väärintekijä kyörättiin takaisin naamiohuveihinsa.