Kirjoittaja Aihe: Ylpeys käy lankeemuksen edellä  (Luettu 351 kertaa)

Kolumnisti

• Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Galleria
Ylpeys käy lankeemuksen edellä
« : 27.05.2025, 20:08 »
Ylpeys käy lankeemuksen edellä

Kirjoitin syksyllä 2023 kolumnin ja esitin keskustelupalstalla ajatukseni jonka tuolloin korjasin. Nyt korjaan kirjoitustani uudelleen.

Seksologi Tommi Paalanen on tuomittu seksuaalirikollinen.

Helsingin hovioikeus tuomitsi Tommi Paalasen Raiskauksesta 1 vuoden ja 7 kuukauden ehdolliseen vankeuteen sekä vahingonkorvauksiin. Tuomioon on vaikuttanut Paalasen asian vuoksi saama negatiivinen julkisuus.

Itse, kuten moni muukin sain Paalaselta aiemman kirjoitukseni jälkeen varoituksen korjata sanomiseni ja vaieta kunnianloukkaussyytteen nojalla. Ja tuolloin olevan tiedon mukaan teinkin terminologisen virheen. Nyt asia on toisin.

Miksi kirjoitan tästä?

En kirjoita ivatakseni, tai ilkkuakseni. Asia on tärkeä myös siksi että nyt tuomittu henkilö itse on ajanut uhrien asioita julkisesti hyvin voimallisesti jopa silloin kun selkeää näyttöä syyllisyydestä ei ole ollut.

2023 syksyllä julkisessa ulostulossaan Paalanen itse on todennut syytteen olleen tekaistu ja kostotoimi. Minkäänlaista katumusta ei esitetty saadusta salakatselutuomiosta 2023.

Nyt kun asiaan on saatu hyvin selvä vastaus syyllisyydestä (niin selvä kuin meillä on mahdollista ymmärtää) niin ainakin itse odotan ulostuloa jossa pyydetään uhrilta anteeksi. Se olisi vähintäänkin kohtuullista.

Moni varmastikin yhä kyseenalaistaa tässä tapauksessa myös hovioikeuden päätöksen vaikka meillä on hyvin harvinaista että syytön tuomittaisiin.

Toivon että vakavissa asioissa keskustelu säilyisi faktapohjaisena eikä lähtisi jatkossa laukalle. Myöskin Tommi Paalanen oli syytön tekemäänsä tekoon kunnes toisin oikeus tuomitsi.

Ja jos eettisten arvojen ja seksuaalisuuden tutkimuksen ammattilainen voi tehdä näin suuren arviointivirheen on meidän kaikkien syytä arvioida omaa toimintaamme niin että emme vahingossa loukkaisi toista ihmistä teoillamme. Riippumatta siitä mitä osapuolet sopivat keskenään bdsm-kontekstissa on silti tärkeä varmistaa että tehdyille asioille on yhteisymmärrys.

Mielestäni tämä on joka tapauksessa tragedia jossa voittajia ei ole. Vain häviäjiä.

-Occam-

—-

Tarkennus:
Hovioikeus on luotettava seuraavista syistä:

* Oikeudenkäynnin periaatteet:
Hovioikeus, kuten muutkin oikeusasteet, toimii oikeudenkäynnin periaatteiden, kuten puolueettomuuden ja riippumattomuuden pohjalta. 

* Muutoksenhakutuomioistuin:
Hovioikeudessa käsitellään valitukset käräjäoikeuden päätöksistä, mikä takaa, että oikeudenkäyntiä voidaan tarkastaa ja tarvittaessa korjata. 

* Erityisosaaminen:
Hovioikeuden tuomarit ovat erityisosaamista omaavia oikeusalan asiantuntijoita, jotka ovat valmiita käsittelemään monimutkisia oikeusasioita. 

* Lainsäädäntö:
Hovioikeuksien toimintaa säätelevät selkeät lainsäädännöt ja oikeusohjeet, mikä varmistaa, että oikeudenkäynti perustuu lakiin ja oikeudenkäynnin periaatteisiin. 

* Oikeudenkäynnin avoimuus:
Hovioikeuden oikeudenkäynti on pääsääntöisesti julkinen, mikä lisää luottamusta oikeusjärjestelmään.