Baarin kannatusmaksut
Sanoisitko koulukiusatulle, että älä käyttäydy xxx, niin sua ei kiusata?
Miksi juuri seksuaalirikoksissa uhriksi joutuneen oman toiminnan vaikutus pyritään kieltämään?
Lainaus käyttäjältä: Flikk - 02.06.2025, 17:43Sanoisitko koulukiusatulle, että älä käyttäydy xxx, niin sua ei kiusata?Kiusattua kyllä auttaa jos tätä opettaa puolustautumaan mutta tuo vaatii ihan säännöllistä harjoittelua. Kamppailujeja voi ryhtyä opettelemaan nuorempanakin.Sinänsä nämä tapaukset poikkeavat toisistaan että ensinnäkin toisessa on mahdollinen uhka ja toisessa varma uhka.Toiseksi toinen uhri on holhouksen alainen ja toinen ei.
Miksi juuri seksuaalirikoksissa uhriksi joutuneen oman toiminnan vaikutus pyritään kieltämään? Useimmissa muissa rikostyypeissä tätä ilmiötä ei esiinny yhtä voimakkaana. On tietenkin hyvä, että seksuaalirikollisuus tuomitaan ja että sitä pyritään estämään, mutta miksi seksuaalirikoskeskustelussa syyt ja seuraukset katoavat. Minusta tämä vaikuttaa ideologiselta typeryydeltä, joka vertautuu siihen, että rupeaa liikenteessä ajamaan oikeuttaan rekkaa vastaan mopolla. Laki voi asettaa oikeuden, mutta turvallisuutta se ei takaa.Liikenne on hyvä vertailukohta. Olen ympärivuotinen pyöräilijä. Taitan suuria tuntimääriä lihasvoimin. Koska olen tehnyt tätä jo vuosikymmeniä, minulla on hyvin vahva käsitys liikenteen sujumisesta kevyen liikenteen käyttäjän näkökulmasta: Suuri tai suurin osa pyöräilijöistä vähät välittää liikennesäännöistä, kun taas autoilijoista niitä noudattavat melkein kaikki. Suhteessa autojen määrään hyvin harva autoilija on piittamaton kevyestä liikenteestä. Päinvastoin moni on ylikohtelias. He esimerkiksi antavat suojatiellä tietä silloinkin, kun yritän viittilöidä heitä jatkamaan.Tosiasia kuitenkin on, että autoilijoihin kuuluu pieni määrä ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti välitä muiden turvallisuudesta tai sitten eivät inhimillisten rajoitteidensa vuoksi pysty ajamaan turvallisesti. Tästä porukasta pyöräilijät huutavat suurena äänekkäänä kuorona. Huuto ei kuitenkaan auta. Vastuu lähtee jo kotikasvatuksesta. Lisäksi siihen vaaditaan perustasapainoinen pää. Huuto ja vaatimukset eivät poista vaarallisia autoilijoita liikenteestä. Siihen tarvittaisiin muita keinoja, joiden käyttäminen ilman äärimmäistä kontrolliyhteiskuntaa on kuitenkin vaikeaa.Koska tiedän tämän, en aja oikeuksieni mukaan vaan autoilijoiden virheisiin ja piittaamattomuuteen varautuen. Ennen kuin ajan tien yli vihreillä, vilkaisen olkani yli kääntyvien suuntaan nähdäkseni, onko minut varmasti huomattu. Miksi tätä samaa varovaisuutta ei voisi soveltaa muihinkin tilanteisiin? Hyvin pieni osa ihmisistä tekee pahaa tietoisesti tai hallitsemattomuuttaan. Nämä ihmiset eivät katoa mihinkään, vaikka kuinka huudettaisiin ja vaadittaisiin. Valistus tehoaa osaan ihmisistä, mutta aina jää jäljelle pieni joukko, joka on potentiaalinen uhka.Miksi seksuaalirikoskeskustelussa vaaditaan tämän joukon poistamista, vaikka käytännön keinoja siihen ei ole? Tämän joukon luomaan uhkaan voi varautua vain henkilökohaisesti.
Saako nyt huomauttaa, että otsikossa puhutaan seksuaalirikoksista mikä kattaa melko laajan tekojen kirjon ja joihin syyllistyy sekä miehiä, naisia että muita sukupuolia.Ja vielä kerran, tapahtumat eivät ole uhrien syy.Mä tulkitsen nää ketjut enemmänkin yrityksenä tuoda esille tapoja, joilla uhriksi joutumisia voisi välttää, en tuomitsevina. Jos omalla toiminnallaan voi jotain itselleen pahaa estää tapahtumasta,jokainen todennäköisesti ko. kaavan mukaan toimii. Harmillisesti, näitä tapoja ei taida kauheasti olla, koska sellaisia ei kauheasti ole esitetty. Jos näin miehenä, vaikka lihava ja vanha onkin, niin esim. kapakassa melko lailla joka kerta, joku naisoletettu/musu tulee koplaamaan joko persettä, hauista, partaa taikka rintakehää. Aina kysymättä.Jos jokainen menee itseensä, kuinka moni, oikeasti tuomitsee nämä asiat väärinä eikä vain asioina, joista minun pitäisi miehenä olla otettu, koska nainen osoittaa minulle huomiota ?Ja kuinka sitten taas välttyä näiltä ? Ei mitenkään. Paitti ehkä leikkaamalla parta. Ja tästä sitten sinne syvään päätyyn.
.
Aloittaja kysyi:LainausMiksi juuri seksuaalirikoksissa uhriksi joutuneen oman toiminnan vaikutus pyritään kieltämään? Lainaus käyttäjältä: Jägermies - 02.06.2025, 18:49Lainaus käyttäjältä: Flikk - 02.06.2025, 17:43Sanoisitko koulukiusatulle, että älä käyttäydy xxx, niin sua ei kiusata?Kiusattua kyllä auttaa jos tätä opettaa puolustautumaan mutta tuo vaatii ihan säännöllistä harjoittelua. Kamppailujeja voi ryhtyä opettelemaan nuorempanakin.Sinänsä nämä tapaukset poikkeavat toisistaan että ensinnäkin toisessa on mahdollinen uhka ja toisessa varma uhka.Toiseksi toinen uhri on holhouksen alainen ja toinen ei.Ottamatta kantaa puolustautumiseen, uhriksi joutuminen ei johdu siitä, mitä teet tai millainen olet, vaikka näin haluttiin antaa ymmärtää.
Miksi toisessa on mahdollinen uhka ja toisessa varma? Olkoon kumpi vain, ei uhri sitä tilaa käytöksellään, vaan hyökkääjä tekee päätöksen.
Osaan itsepuolustusta suht hyvin, mutta silti olen tullut joukkoraiskatuksi 13 vuotiaana. En tiedä, miten olisin sen voinut välttää, kun en ole vieläkään ohjeita saanut, mutta 1 teinityttö vs. 8 nuorta miestä oli kyllä mahdoton taistelu.