Baarin kannatusmaksut
Kaameeta elitismiä taas tässäkin ketjussa. Persulaisuutta parhaimmillaan: "En ymmärrä, siis lyön".Jotteivat tosiasiat unohtuisi... Tekoälyhän on tullut jäädäkseen, joten "resistance if futile". Näiden ympärillä pyörii nyt semmoinen bisnes, että toiseksi tulet jäämään, vaikka kuinka kiukuttelisit ja polkisit jalkaa lattiaan ja kiljuisit "EI!". Voimme sopeutua ja keksiä tälle teknologialle järkevää, mielekästä ja palkitsevaa tekemistä, tai sitten katsoa sivusta kuinka Aasia kaappaa nämä(kin) markkinat.
Mun mielestä olis hyvä, että tekoäly kuvat olis ainakin omassa kategoriassaan tai määrällisesti rajoitettuja esim yks per päivä, että kuvat joihin joku on käyttänyt huomattavan vaivan/ajan ei peity kokonaan sillä, että joku julkaisee 50 low effort tekoälykuvaa sen jälkeen.
Mun mielestä asia on helpointa havainnollistaa vertaamalla kuvia tekstiin; jos pistän tekoälyn kirjoittamaan promptin perusteella 500-sivuisen kirjan niin olenko silloin kirjailija? Ja mikä arvo tällä tuotoksella on kenellekään? Sama kuvien kanssa. Nämä järjestelmät on sitäpaitsi koulutettu taiteilijoilta ja muilta luovilta ihmisiltä varastetulla materiaalilla ja suurinpiirtein ainut tilanne jossa kykenen tekijää arvostamaan on, jos hän on itse koodannut sen tekoälyn joka niitä kuvia suoltaa. Onhan sinänsä kyseessä kuitenkin todellinen teknologian taidonnäyte joka tulee muuttamaan maailmaa todella paljon johonkin suuntaan - mutta koska se on valjastettu ensisijaisesti rahan tekemiseen niin tuskin silloin valitettavasti kovinkaan hyvään.
Mun mielestä asia on helpointa havainnollistaa vertaamalla kuvia tekstiin; jos pistän tekoälyn kirjoittamaan promptin perusteella 500-sivuisen kirjan niin olenko silloin kirjailija? Ja mikä arvo tällä tuotoksella on kenellekään? Sama kuvien kanssa. Nämä järjestelmät on sitäpaitsi koulutettu taiteilijoilta ja muilta luovilta ihmisiltä varastetulla materiaalilla ja suurinpiirtein ainut tilanne jossa kykenen tekijää arvostamaan on, jos hän on itse koodannut sen tekoälyn joka niitä kuvia suoltaa. Onhan sinänsä kyseessä kuitenkin todellinen teknologian taidonnäyte joka tulee muuttamaan maailmaa todella paljon johonkin suuntaan - mutta koska se on valjastettu ensisijaisesti rahan tekemiseen niin tuskin silloin valitettavasti kovinkaan hyvään. En tosin ole puritaani; omissa kuvissani käytän tekoälyä tekemään nopeammin sellaisia juttuja joita 90-luvun kuvankäsittelylläkin olisi voinut tehdä, eli poistelen liikennemerkkejä, pistorasioita sun muita häiriötekijöitä muuten hyvistä kuvista, mutta sen kuvan olennainen osa pitää olla itte tehty.Mutta summa summarum taiteeseen liittyen päätän postaukseni sanaan harkittuun: moinen tekoäly käyttäjineen voi painua vittuun.
Tekoälykuvat, joissa on ihmisiä ovat kamalia ja niiden jakaminen pitäisi kieltää. Vääristää ihmisen kehokuvaa, negatiivisiä ympäristövaikutuksia ja ne vaan ovat.. tekoälyn tekemiä. Korkeintaan joku oma ketju tekoälykuvaketju, mutta pois baarin galleriasta.
AI-kuvissa kuitenkin aina rupeaa tulemaan vastaan sen persoonallisuuden puute. Ilmeet, kehon muodot, asennot, ihon tekstuurit, jne. ovat niin geneerisiä, että niistä puuttuu täysin kaikki taika mitä oikeissa kuvissa on.