Pakko myöntää, että tämän uutisen seurauksena laitoin eräälle kanssakinkylle ja opettajalle viestiä, että poistaisi netistä ne vähän kinkympään elämänpuoleen viittaavat postaukset, joita on omalla nimellään syystä tai toisesta nettiin laittanut.
Tästä tapauksesta on kulunut sen verran aikaa, että asian kommentoiminen on mielestäni mielekästä ja helpompaa. Pöly ja tunnekuohu on laskeutunut.
Opettajahan on virka-asemassa, joka estää jyrkästi valta-aseman väärinkäyttämisen. Vapaa-ajan aktiviteeteista ei käsittääkseni -- pitkällisen googlauksen jälkeen ainakaan -- ole erikseen säädelty laissa: opettaja saa kyllä kuvata pornoa tai toimia vaikkapa tyttöilijänä tai dominana vapaa-ajallaan. Seksuaali- tai päihderikoksia ym. ym. ei taas pitäisi rikosrekisterissä olla.
Olennaisena pidän sitä, että opettajan ja oppilaiden välille ei lain mukaan pidä muodostua valta-asetelmaa, jonka puitteissa seksuaalinen hyväksikäyttö tai lapsille sopimaton materiaali muuten tapahtuu. Tässäkin tapauksessa opettajan pornovideot eivät olleet casen ainoa mainittavan arvoinen elementti, vaan myös opettajan havaittu käytös. Kehittyvät teinit toki usein kokevat miesopettajat creepynä tai tietyn käytöksen pervona jo ihan siksi, että teineille on juuri kehittynyt tarve kyseenalaistaa auktoriteettien metodeja ja käytöstä: nyt näiden kahden aspektin olemassaolo teki sen, että opettajan havaittu outo käytös yhdistyi vapaa-ajan seksuaaliseen toimintaan ja teki siten vapaa-ajan toiminnan kyseenalaiseksi.
Nykyajan nuoret ovat yleensäkin siitä hupsuja, että "huono opettaja" merkitsee huonoa oppimista. Toisin sanoen: jos opettaja ei kykene kiinnittämään lasten huomiota opetettavaan asiaan ja tekemään siitä vielä mielenkiintoista ja ymmärrettävää -- tai jos, luojan tähden, hän uupuu -- tai jos jokin muu asia opettajassa kuin opetettava aihe on mielenkiintoinen, nuorison kiinnostus helposti kiinnittyy johonkin muuhun ja heikentää oppimista.
Lienee sanomattakin selvää, että porno-ope on luokkahuoneessa ensisijaisesti porno-ope, kun asia käy selväksi: se todennäköisesti myös näkyy keskusteluissa, joita luokassa tapahtuu -- ja kysymyksissä, joita oppilailta tulee.
Omilta yläasteajoiltani muistan, että tiettyjen miespuolisten opettajien seksuaalisen suuntautumisen oppilaslähtöinen arvioiminen ja spekulointi muodosti karkeasti arvioiden 3-31 prosenttia kunkin kyseisten opettajien oppituntien sisällöstä.

K.o. opettajahan on ohjannut myös videontekopajoja yläkoulussa ja/tai lukiossa -- ja teinit tuntien porno ja aikuisviihde ovat varmasti lentäneet läppinä jo näiden pajojen aikaan. Ainakin tämä videoiden ohjaaminen olisi opettajan auktoriteetin kannalta jatkossa hyvin haasteellista, mikä on sääli: valinnaisissa aineissa opettajat ovat mun mielestä tosi kivasti saaneet viime vuosina toteuttaa omaa harrastuneisuuttaan. Pitäisi tän opettajan hankkia joku toinen, oppimäärään sovellettava harrastus, jos haluaisi eroottisen uransa ja opettamisensa jatkossa erottaa: tai, ennen kaikkea, jos haluaisi että teinien ja nuorten huomio keskittyy siihen opetettavaan asiaan.
Opettajien ja nuorten parissa työskentelevien henkilöiden vapaa-ajallaan harjoittamaa kinkyilyä en vastusta: ongelma on vain siinä, valuuko se harrastus vapaa-ajalta työnkuvaan: vihjauksetkin erotiikasta kun asettavat opettajan vähän kiusalliseen asemaan, eikä siitä ole pitkä matka opettaja-oppilassuhteiden vaikeutumiseen.
Pidetään ne kinkyydet ja eroottisuudet tasavertaisten aikuisten välillä siis: tämä tosin luo aivan uudenlaista problematiikkaa opettajien yksityisyyden suojelemisen kannalta.
Suosittelen näin loppukaneettina itsensä googlaamista! Sieltä voi löytää raskauttavaa tietoa niin leikkikaveri kun kinkyilevä opettajakin.