Kirjoittaja Aihe: Kumin klooraus onnistuu vain kloorilla ja vedellä, turvallisesti  (Luettu 81 kertaa)

Salomo

• Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Salolainen kinky
  • Galleria
Tuodaas tänne foorumille tällainen asia ilmi, joka tuosta otsikostakin ilmenee.

Elikä siis, kumia voi kloorata pelkällä (hypo)kloriitilla ja vedellä, ilman mitään muuta.

Olen tämän vinkin saanut eräältä henkilöltä, joka klooraa vaatteensa näin. Olin oikeastaan itsekin tätä miettinyt, mutta luulin, että vaatii aina muutakin (kuten etikkaa) nopeata reaktiota varten. Itse asiassa ei vaadikaan. Kloori + esim. etikka voi synnyttää fataalisen määrän kloorikaasua, mutta tämä tapa ei.

Hänen mukaansa veden pitää olla kädenlämpöistä ja näin se ainakin toimii. Varmaan toimisi kylmemmälläkin, mutta kuumempaa ei ainakaan tarvitse olla (eikä edes suositeltavaa).

Valitettavasti en osaa antaa tarkempia annostusohjeita, mutta klooria ei tarvitse paljoa laittaa.

Tämä on vaan aikaavievä prosessi, mutta en osaa sanoa tarkalleen kuinka kauan näin pitäisi käsitellä. Olisi kuitenkin hyvä tietyin väliajoin käännellä kumia, että prosessi vaikuttaisi kauttaaltaan.

Olen itse nyt kokeeksi kloorannut yhden kumihupun, onnistui ekalla yrityksellä ja hyvä tuli! Lillutin sitä vedessä noin pari tuntia välillä käännellen. Ehkä olisi voinut tunnissakin onnistua, mutta halusin pelata varman päälle. Klooria pistin vaan "näppituntumalla".

Tämä ei käytännössä ole sen vaarallisempaa kuin kodin siivoaminen kloorin kanssa. Olisi kuitenkin hyvä olla hyvä ilmanvaihto, suojakäsineet ja lasitkin, ettei lennä vahingossa silmään.