Kirjoittaja Aihe: Miesten ja naisten välinen ystävyys  (Luettu 22097 kertaa)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #30 : 07.01.2013, 17:23 »
itse en kyllä ymmärrä miksi ei exän kanssa voisi olla ystävä.

Riippuu aika paljon siitä mitä eksä on tehnyt... Kaikki eivät eroa ystävinä. Jos parisuhde oli ennen loppumistaan useita kuukausia tai jopa vuosia yhtä helvettiä, niin lienee aika ymmärrettävää, ettei halua enää eron jälkeen olla missään tekemisissä kumppaninsa kanssa. Lisäksi monilla ihmisillä on riski rakastua uudelleen eksäänsä, joten siinä on riski joutua uudelleen huonoon (esimerkiksi väkivaltaiseen) parisuhteeseen. Moni luulee, että eksä voi parantaa tapansa.

Itse esimerkiksi vieläkin näen painajaisia eksästäni ja pelästyn kaikkia hänen näköisiään ihmisiä, vaikka parisuhteen loppumisesta on jo yli viisi vuotta!

isabella

Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #31 : 07.01.2013, 18:35 »
Jos suhteen ulkopuolella alkaa nähdä potentiaalisia kumppaneita on suhteessa jotain vikaa, jollei sitten yhdessä haeta esim. leikkikaveria.
Kaipa mun suhteissani on sitten aina ollut vikaa. Tai eipä sittenkään, olen vaan polyamorinen. Eikä siinä niin eroa hakeeko yhdessä vai erikseen. Yhdessä toki mukavampaa.

Muuten olen kyllä aika samoilla linjoilla Luntun kanssa mutta minullakin tämä lause vähän särähti silmään. Polyamorisena ihmisenä koen että suhde voi olla täysin kunnossa vaikka haettaisiinkin muuta seuraa toiselle tai molemmille erikseen.

Kahlittu

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #32 : 07.01.2013, 19:03 »
Jos suhteen ulkopuolella alkaa nähdä potentiaalisia kumppaneita on suhteessa jotain vikaa, jollei sitten yhdessä haeta esim. leikkikaveria.
Kaipa mun suhteissani on sitten aina ollut vikaa. Tai eipä sittenkään, olen vaan polyamorinen. Eikä siinä niin eroa hakeeko yhdessä vai erikseen. Yhdessä toki mukavampaa.

Muuten olen kyllä aika samoilla linjoilla Luntun kanssa mutta minullakin tämä lause vähän särähti silmään. Polyamorisena ihmisenä koen että suhde voi olla täysin kunnossa vaikka haettaisiinkin muuta seuraa toiselle tai molemmille erikseen.

Se, mitä Lunttua tunnen, niin väitän, että tuosta puuttu viittaus siihen, että jos sen tekee salassa ja toisen selän takana ts ilman yhteistä sopimusta. Mekin ollaan oltu Luntun kanssa Polyamorissa suhteessa, joten aihe ei ole täysin tuntematon.

isabella

Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #33 : 07.01.2013, 19:14 »
Juu, itse asiassa tiesinkin tämän, en suinkaan tarkoittanut syyttää Lunttua kiihkoilijaksi tai intohimoiseksi monogamian kannattajaksi ;D

Lunttu

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #34 : 07.01.2013, 21:11 »
Jos suhteen ulkopuolella alkaa nähdä potentiaalisia kumppaneita on suhteessa jotain vikaa, jollei sitten yhdessä haeta esim. leikkikaveria.
Kaipa mun suhteissani on sitten aina ollut vikaa. Tai eipä sittenkään, olen vaan polyamorinen. Eikä siinä niin eroa hakeeko yhdessä vai erikseen. Yhdessä toki mukavampaa.

Muuten olen kyllä aika samoilla linjoilla Luntun kanssa mutta minullakin tämä lause vähän särähti silmään. Polyamorisena ihmisenä koen että suhde voi olla täysin kunnossa vaikka haettaisiinkin muuta seuraa toiselle tai molemmille erikseen.

Se, mitä Lunttua tunnen, niin väitän, että tuosta puuttu viittaus siihen, että jos sen tekee salassa ja toisen selän takana ts ilman yhteistä sopimusta. Mekin ollaan oltu Luntun kanssa Polyamorissa suhteessa, joten aihe ei ole täysin tuntematon.

Joo, juurikin noin kuin Kahlittu tarkensi, toi oma esimerkki ei ehkä aukaissut tarpeeksi tätä näkemystäni, mutta siis yhteistä "sopimusta" mä pidän toimivan suhteen edellytyksenä. Polyamoria ei vieras käsite tosiaan meillekään, enkä pidä sitä siis "tuomittavana" tai suhdetta/suhteita huonontavana tekijänä, sitä en tosiaan tarkoittanut..

Fixx

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #35 : 07.01.2013, 21:34 »
Jos suhteen ulkopuolella alkaa nähdä potentiaalisia kumppaneita on suhteessa jotain vikaa, jollei sitten yhdessä haeta esim. leikkikaveria.
Kaipa mun suhteissani on sitten aina ollut vikaa. Tai eipä sittenkään, olen vaan polyamorinen. Eikä siinä niin eroa hakeeko yhdessä vai erikseen. Yhdessä toki mukavampaa.

Muuten olen kyllä aika samoilla linjoilla Luntun kanssa mutta minullakin tämä lause vähän särähti silmään. Polyamorisena ihmisenä koen että suhde voi olla täysin kunnossa vaikka haettaisiinkin muuta seuraa toiselle tai molemmille erikseen.

Se, mitä Lunttua tunnen, niin väitän, että tuosta puuttu viittaus siihen, että jos sen tekee salassa ja toisen selän takana ts ilman yhteistä sopimusta. Mekin ollaan oltu Luntun kanssa Polyamorissa suhteessa, joten aihe ei ole täysin tuntematon.

Joo, juurikin noin kuin Kahlittu tarkensi, toi oma esimerkki ei ehkä aukaissut tarpeeksi tätä näkemystäni, mutta siis yhteistä "sopimusta" mä pidän toimivan suhteen edellytyksenä. Polyamoria ei vieras käsite tosiaan meillekään, enkä pidä sitä siis "tuomittavana" tai suhdetta/suhteita huonontavana tekijänä, sitä en tosiaan tarkoittanut..

Juu, ymmärretty. Tuolla polymaailmassa valtakäsitys muuten taitaa olla, että on moraalisesti paljon parempi vaihtoehto hakea seuraa itsekseen eikä parina. Ajatuksen takana on se, että parien seuranhaku johtaa kovin usein hyväksikäyttöön, jossa kolmas osapuoli on alistetussa asemassa eikä se pari osaa kelvollisesti kunnioittaa kolmannen tarpeita. Noita itsekkäitä yksisarvisen metsästäjiä jopa vihataan melko yleisesti. Kun ihmiset kohtaavat 1:1, yksilöt keskenään, on paljon suurempi mahdollisuus, että suhteista muodostuu syvempiä ja kestävämpiä.

Bossman

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 170
  • In Boss we trust
  • Galleria
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #36 : 08.01.2013, 00:17 »
Aika hienoa. Kuka saa ensimmäisenä kymmenen tuommoista sisäkkäistä laatikkoa??

Fixx

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #37 : 08.01.2013, 02:47 »
Aika hienoa. Kuka saa ensimmäisenä kymmenen tuommoista sisäkkäistä laatikkoa??
Kyynikko. Houkuttele naisystäväsi laatikoimaan tähän.

Fifi

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #38 : 08.01.2013, 10:46 »
Tämähän on se ikuinen kysymys; voivatko mies ja nainen olla vain ystäviä? (Homoja, lesboja ja biseksuaaleja unohtamatta.) Voiko exien kanssa olla ystäviä? Eroaako ystävyys mieheen ja naiseen jotenkin? Kumpia sinulla on enemmän?

En usko että tässä olisi mitään kaikkia kattavaa normia, vaan ystävyyden mahdollisuudet kumpuavat henkilöistä itsestään. Tällä hetkellä ystäväpiirini on hyvin naisvaltainen, mutta joukkoon mahtuu muitakin sukupuolia. Seksuaalisia suuntautumisiakin on laidasta laitaan.
Itse olen joidenkin exien kanssa puheväleissä, joitakin karttelen, toisia ajattelen usein ja jotkut ovat niin yhdentekeviä että tuskin tunnistaisin jos vastaan kävelisivät.
Ystävä on minulle ystävä, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta. Miespuolisten kavereiden kanssa harvemmin tulee niitä intiimeimpiä naisten juttuja keskusteltua, mutta muuten ei suuria eroja ole. Ystävään voi myös ihastua. Varsinkin ystävyyden alussa on usein sellainen hullaantumisen vaihe, mutta se tasaantuu.
 

Jake

Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #39 : 08.01.2013, 18:58 »
Minulla on teini-iästä lähtien ollut sekä miehiä että naisia ystävinä, nykyään ehkä noin puolet kumpaakin. Aikaisemmin suurin osa oli naisia, mutta nyt se on tasoittunut. Homoja ja lesboja kavereina on ollut teini-iästä asti, vasta scenessä maailma on auennut minulle muilta osin laajemmin.

Olen tarkoituksella valinnut naisvaltaisen työpaikan - viimeksi 1,5 vuotta sitten sain päättää, haluanko mies- vai naisvaltaiseen yksikköön. Minulle on aina ollut helpompaa olla naisten keskellä, koskaan ei ole sotkettu nokkimisjärjestystaisteluihin, vaan ollaan tultu kertomaan surut, ja samalla haukuttu omat viholliset. Kun kaikki tekevät niin ja tietävät toistenkin tekevän niin, homma toimii jos en lähde muuten leikkiin mukaan. Äijäjutut ovat minulle vähän out tai en ainakaan jaksa sellaista koko ajan.

Ehkäpä paras ystäväni on nainen, olen tuntenut hänet vajaa 20 vuotta. Tapaamme ehkä 3-5 kertaa vuodessa, käymme syömässä, juttelemme käytännössä kaikista asioista (ok, en ole "ehtinyt" vielä mainitsemaan scenestä), yövymme toistemme luona ja viihdymme keskenämme. Joskus on tullut tilanteita, jotka olisivat voineet johtaa pidemmälle, mutta kumpikin tiedämme että se kylmentäisi ystävyytemme. Saman tiesi exäni, hän ei kokenut naisesta uhkaa itselleen, vaan lähinnä hymyili naisen edesottamuksille niistä kuultuaan. Lähinnä ongelmia aiheuttaa naisen välillä mustasukkaiset miesystävät ja hänen huono harkintakykynsä joissakin tilanteissa: en siis lähde pyynnöstäkään valitsemaan hänelle rintsikoita, kun tiedän millainen hänen miesystävänsä on.  ;D Saman syy vuoksi emme enää käy liian romanttisissa paikoissa syömässä, vaan valitsemme arkisempia paikkoja.

Samoin minulla on paljon ystäviä, joilla on yhteissaunaperinne riippumatta kuka seurustelee ja kenen kanssa. En tiedä yhtään paria muodostuneen tuosta joukosta, eikä minulla varmaan edes seisoisi heidän läsnäollessaan. He ovat ystäviä, eivät potentiaalisia panokumppaneita. Niillä kahdella asialla on minulle merkitystä ja erotan ne pääsääntöisesti toisistaan.

Mutta hyvä keskustelu, täytyy lukaista vielä uudestaan pari puheenvuoroa!  :love:  :D

Amynsomnia

Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #40 : 14.01.2013, 13:49 »
Minä väitän ja uskon että mies ja nainen voivat olla myös pelkästään ystäviä ilman sen kummempaa säätöjä/tuntemuksia.
Minullakin on sellaisia miespuolisia ystäviä joiden kanssa ei ole ikinä ollut mitään muuta välillämme kuin ystävyyttä eikä kyllä mieleen tulisikaan mitään muuta heidän kanssaan. :) Olin pitkään poikatyttö (tosin nykyisin koen olevani henkisesti mies) ;D Joskus helpompi ystävystyä naisen kuin miehen kanssa ja toistepäin.
Minä olin exäni kanssa eromme jälkeen väleissä, vaikkakin eromme ei ollut kauniimmasta päästä, mutta sekin loppui aikanaan..
Ystävyys ei ole mielestäni sukupuoli sidonnaista eli ystävyys ei riipu siitä onko toinen mies vai nainen vaan enemmänkin siitä millainen persoona on kyseesssä. Tosin, miehet ovat ehkä hivenen suorempia kuin naiset. Ei ole sellaista ylimääräistä draamailua ja kieroon kahtomista kuin mitä naisten keskuudessa tuntuu esiintyvän.Mutta poikkeuksia mahtuu kumpaakin puoleen.  ;)
Miehiä ja naisia löytyy ystävinä aika sama määrä.

DHS

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #41 : 15.01.2013, 18:23 »
Jos minun pitäisi listata kolme läheisintä kaveriani, niin yksi heistä olisi nainen. (eikä ole mikään ex)

Hän asuu nykyään eri kaupungissa, mutta chattailemme lähes päivittäin. Minusta on vuosien ajan tuntunut että hänelle on kaikkein helpointa jakaa ihmissuhdeongelmiin liittyviä asioita.

Nereidi

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #42 : 15.01.2013, 19:09 »
Jos suhteen ulkopuolella alkaa nähdä potentiaalisia kumppaneita on suhteessa jotain vikaa, jollei sitten yhdessä haeta esim. leikkikaveria.
Kaipa mun suhteissani on sitten aina ollut vikaa. Tai eipä sittenkään, olen vaan polyamorinen. Eikä siinä niin eroa hakeeko yhdessä vai erikseen. Yhdessä toki mukavampaa.

Muuten olen kyllä aika samoilla linjoilla Luntun kanssa mutta minullakin tämä lause vähän särähti silmään. Polyamorisena ihmisenä koen että suhde voi olla täysin kunnossa vaikka haettaisiinkin muuta seuraa toiselle tai molemmille erikseen.

Se, mitä Lunttua tunnen, niin väitän, että tuosta puuttu viittaus siihen, että jos sen tekee salassa ja toisen selän takana ts ilman yhteistä sopimusta. Mekin ollaan oltu Luntun kanssa Polyamorissa suhteessa, joten aihe ei ole täysin tuntematon.

Joo, juurikin noin kuin Kahlittu tarkensi, toi oma esimerkki ei ehkä aukaissut tarpeeksi tätä näkemystäni, mutta siis yhteistä "sopimusta" mä pidän toimivan suhteen edellytyksenä. Polyamoria ei vieras käsite tosiaan meillekään, enkä pidä sitä siis "tuomittavana" tai suhdetta/suhteita huonontavana tekijänä, sitä en tosiaan tarkoittanut..

Minä olen (tai ainakin olen ollut) Luntun ja Kahlitun ystävä ja kertaakaan ei olla pantu. Tosin ei ole tullut ikinä sellainen mieleenkään, koska nuo kaksi ovat minulle kuin sisko ja veli  ;D

Tiedän kyllä, että on ihmisiä joilla seksi on vain yksi sosiaalisen kanssakäymisen muodoista, samalla tapaa kuin vaikkapa kättely, mutta minun ei ole koskaan tarvinnut miettiä sitä panisinko vai en. Useimpien ihmisten kanssa on vain jotenkin luontevampaa olla panematta, eikä seksi tule edes mieleen, vaikka olenkin panseksuaali.

gothicyoga

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #43 : 13.01.2015, 20:26 »
Sopiiko vanhoihin ketjuihin kommentoida? =)

Itsekkin tätä paljon pohtinut. Kai tämä henkilöstä ja henkilöistä myöskin riippuu.
Itsellä on myös aika monia naispuolisia ystäviä, mutta paljon pohtinut noita määritelmiä, onko ystävyys täysin/melkein/semi-neutraalia?
Ainakin omalla kohdalla on useampi naisia joiden kanssa on jotain aiemmissakin kommenteissa mainittua pientä flirttiä, mutta saattaa pysyä vuodesta toiseen leikkimielisellä tasolla, eikä ole välttämättä mitään suunnitelmaakaan, että muuksi muuttuisi. Useammassa tapauksessa myös koen, että vaikka ollaankin "neutraaleita ystäviä" tai "vain ystäviä" on siinä kuitenkin se aspekti, että toinen on mies, toinen nainen, mikä tuo ystävyydelle tietyn vivahteen, vaikkei olisikaan mitään suoranaisesti seksuaalista.
Joissain tilanteissa myöskin huomaa, että neutraali ei ole aina niin neutraalia. mm yksi seurusteleva nainen jonka luona tulee joskus matkoilla kyläiltyä, ei ole koskaan ollut mitään meininkiä meidän välillä, mutta kun taannoin oli puhetta erään toisen naisen (mahdollisesta yö)visiitistä:"siis meinaat jonkun naisen tuoda tänne?" Joka tuli tietyllä äänenpainolla  :))
Ainakin itse koin, että vaikka olemme pitkään olleet vain ystäviä, on toisaalta se potentiaali muuhunkin siinä seinän takana, vaikkei asiat koskaan siihen suuntaan kulkisikaan.

Oma kuvio liittynee omaan luonteeseen, luonteva puhumaan ihmisten kanssa ja tutustun helposti, toisaalta varovainen ottamaan mitään kovin aggressiivisia askelia naisten iskemisen suhteen, ja naiset ehkä siten ajattelee, että ton kanssa on helppo kaveerata, mikä ihan antoisaa itsessään =)


peksu

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #44 : 13.01.2015, 23:28 »
En tiedä antaako mielipiteeni tai oma kokemukseni mitään lisäarvoa tähän keskusteluun, mutta tässä kuitenkin. Mulla on muutamia miehiä kavereina, ystävinäkin. Muutaman kanssa voidaan jutella ihan mistä vaan. Siinä ei ole pienintäkään viritystä mihinkään suuntaan.
Tunnen myös Dee naisia joiden kanssa voidaan jutella mistä vaan. Eikä mitään viritystä kummallakaan. Paitsi joo, joskus pientä sanallista flirttiä ehkä, mutta kumpikaan ei sitä ota vakavasti.
Lyhyesti näin.

PS. subi voi olla myös ystävä. mutta se on taas toinen asia. mies ja nainen siinä kuitenkin.