Kirjoittaja Aihe: Miesten ja naisten välinen ystävyys  (Luettu 22769 kertaa)

-katy-

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #45 : 14.01.2015, 00:43 »
Välillä tullut mieleen kaikenlaista alistuvuuden ja erakkouden suhteen-
Ystävyys ei kai katso dominoivuutta tai alistuvuutta ¿
Kuka tää henkilö on, jota lainaan  ::)
Ehkäpä sittenkin on vaikeampaa olla"alistelematta", jos toinen on jotenkin niin selkeästi jotain suuntautumistaan.. Tai sitten niin, että monilla on ihan luonnostaan taipumusta alkaa ohjailla, kontrolloida, osoittaa suuntaa, henkilölle, joka vaikuttaa siltä ettei itse ohjaile mitään eikä ketään.  Jonkun on aina oltava ns. puikoissa? Onko se jotenkin sietämätöntä, ettei kukaan "johda ja  goutsaa"?

Välillä tullut myös mieleen, että onko ystävyys jotenkin vähempiarvoisempaa kuin vaikka panosuhde?
Jos et lähe paneen , en välitä ystävyydestäsikään-tyylisesti.
Ei sillä että meikää olisi kysytty viime vuosina koinimaan, mutta ajatuksena..

Tai no, olen sitä mieltä omalla kohdalla, ettei mitään mielekästä voi syntyä ilman tuota
ns. vapaata tilaa, missä kukaan ei johda eikä kontrolloi. Tuossa "vapaassa tilassa" on mahdollista ilman mitään paineita kertoilla sitä omaa juttua ja tarinaa, sitä mistä kaikesta ko. henkilöt ovat rakentuneet ,  mitä he ovat, ilman pakkoa, vääntöä, nokitteluja.
Se on kuin jokin luova tila, missä voi syntyä taju jostain uudesta, mitä ei ole ehkä aiemmin kyennyt hahmottaa, tai ymmärtänyt lainkaan.  Kunnes saa sen puetuksi sanoiksi tuossa hyvin ideaalissa  tilanteessa :D

(älykännyn virheitä korjattu,hou jou)
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015, 03:20 kirjoittanut katy »

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #46 : 14.01.2015, 08:52 »
Olipas hienosti kirjoitettu katylta  :) Oikein tuli tarve näpyttää hiukka omaakin näppistä.

Niin. Tuo "tyhjä tila" on hyvä ilmaus. Se on juuri se mistä on kyse niin keskustelussa kuin elämässä yleensä. Se tila jossa on mysteeri, tila jossa hetki aina vapaasti suuntautuu kohden tulevaa (tietyssä määrin illuusio tietty sillä mennyt ja oleva vaikuttaa mutta aina kun on vuorovaikutuksesta kyse on palikoita enemmänkin jotta mysteerille tulevasta jää mahdollisuus hetkessä). Ilman sitä ei synny mitään.

Varmaan tuossa on se mitä itse ajattelen ihmisyydestä, vuorovaikutuksesta ja ihmissuhteista. Pitää olla tuo vapaa tila joka syntyy ihmisen intentiosta tulevaisuuteen.


Knknti

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #47 : 14.01.2015, 10:26 »
Oma mielipiteeni on, että kyllä voivat olla vain ystäviä. Kymmenkunta vuotta sitten ystäväporukkaani kuului melkein pelkästään miehiä, mutta nykyisellään molempia on jo melkein yhtä paljon. Osittain tämä johtuu siitäkin, että useiden ex-seurustelu- tai deittikumppaneiden kanssa ollaan edelleen väleissä ihan vain ystävinä.

Ystävyys mieheen ja naiseen eroaa jonkin verran. Yleensä miehet tuntuvat olevan ystävinä vakaampia ja luotettavampia. Tarkoitan tällä sitä, että miesten ajatusmaailma on kai suoraviivaisempi ja yksinkertaisempi. Kavereiden kanssa puuhaillaan mitä sattuu, eikä asioista kaivella esiin piilomerkityksiä. Ollaan kuin muurahaisia. Naiset taas ovat keskustelukumppaneina keskimäärin parempia kuin miehet, mutta muuten välillä vähän oikukkaita. Nämä siis huomioita omasta ystäväpiiristäni, enkä tarkoita että ne pätisivät kaikkiin naisiin ja miehiin.

-katy-

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #48 : 14.01.2015, 14:45 »
Olipas hienosti kirjoitettu katylta  :) Oikein tuli tarve näpyttää hiukka omaakin näppistä.

Niin. Tuo "tyhjä tila" on hyvä ilmaus. Se on juuri se mistä on kyse niin keskustelussa kuin elämässä yleensä. Se tila jossa on mysteeri, tila jossa hetki aina vapaasti suuntautuu kohden tulevaa (tietyssä määrin illuusio tietty sillä mennyt ja oleva vaikuttaa mutta aina kun on vuorovaikutuksesta kyse on palikoita enemmänkin jotta mysteerille tulevasta jää mahdollisuus hetkessä). Ilman sitä ei synny mitään.

Varmaan tuossa on se mitä itse ajattelen ihmisyydestä, vuorovaikutuksesta ja ihmissuhteista. Pitää olla tuo vapaa tila joka syntyy ihmisen intentiosta tulevaisuuteen.

Mä aavistin että sinä ymmärrät tuota,vaikka voi tuntua joistain vähän omituiselta. Voipi olla että vähän enemmän rohkeutta ja luottamusta vaatii,mutta ei kai ystävien tarvitse toisiaan pelätä..

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #49 : 14.01.2015, 14:59 »
Elämä vaatii rohkeutta; tuo vapaa tila on se hyppy elämään.
Sinänsä tässä keskustelussa minua vaivaa erojen tekeminen. Huonolla tavalla erojen tekeminen.
Itse ajattelen että rakkaus on ystävyydessä. Se on sitä ihan semanttisestikin buddhismissa. Sana maitri tarkoittaa rakkautta ja sana mitra ystävyyttä. Mutta mutta joo...antaa tän nyt olla...
Toinen asia mikä on kiintoisaa on juuri sanojen häilyvyys. Se mikä tekee siitä vapaasta hetkestä vuorovaikutuksessa mysteerin. Se kuinka sanat häilyvät hakien yhteistä merkitystään, yhteistä ymmärrystään. Ja se kuinka ymmärrys ei ole sanoissa vaan siinä hetki hetkellä rakentuvassa tilanteessa.

-katy-

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #50 : 14.01.2015, 15:09 »
Toinen asia mikä on kiintoisaa on juuri sanojen häilyvyys. Se mikä tekee siitä vapaasta hetkestä vuorovaikutuksessa mysteerin. Se kuinka sanat häilyvät hakien yhteistä merkitystään, yhteistä ymmärrystään. Ja se kuinka ymmärrys ei ole sanoissa vaan siinä hetki hetkellä rakentuvassa tilanteessa.

Niinpä..ja sekin että kykenee hyväksymään sen,ettei kaveri halua ottaa tuota hyppyä eikä tulla tuohon vapaaseen tilaan,koska pelkää tai on jotenkin niin rikki. Pelkää ehkä että häntä yritetään ohjailla sittenkin johonkin tiettyyn suuntaan. En mää tätä ole kovin kauaa aikaa tajuillut,mutta sittenkin olen iloinen kaikesta huolimatta, että voi jotain vielä ymmärtää vanhoilla päivillään  :))

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #51 : 14.01.2015, 15:54 »
Toinen asia mikä on kiintoisaa on juuri sanojen häilyvyys. Se mikä tekee siitä vapaasta hetkestä vuorovaikutuksessa mysteerin. Se kuinka sanat häilyvät hakien yhteistä merkitystään, yhteistä ymmärrystään. Ja se kuinka ymmärrys ei ole sanoissa vaan siinä hetki hetkellä rakentuvassa tilanteessa.

Niinpä..ja sekin että kykenee hyväksymään sen,ettei kaveri halua ottaa tuota hyppyä eikä tulla tuohon vapaaseen tilaan,koska pelkää tai on jotenkin niin rikki. Pelkää ehkä että häntä yritetään ohjailla sittenkin johonkin tiettyyn suuntaan. En mää tätä ole kovin kauaa aikaa tajuillut,mutta sittenkin olen iloinen kaikesta huolimatta, että voi jotain vielä ymmärtää vanhoilla päivillään  :))

Ehkä silloin on jonkin sanan merkitys ymmärretty väärin, tai sitä käytetään väärin. On käytetty aiemmin, ehkä, väärin.
Ystävyyteen (rakkauteen) sisältyy itsessään vapaus merkityksessä olla kokonaan oma itsensä. Vapaus myös valita. Ilman sitä ei ole kyse ystävyydestä/rakkaudesta.
Ja jos ei uskalla niin ehkä ei ole ymmärretty riittävästi, vielä(?). Ymmärtämiseen sisältyy vapaaksi laskeminen, niin itsen kuin toisen.
Ja jos ei tunne riittävästi turvallisuutta hypätä niin ei pidä hypätä. Vastuu on jokaisen, niin itsestä kuin toisesta, mutta jälkimäisestä ei voi olla varma tässä maailmassa ja siksi on hyvä kuunnella itseään. 

Master T

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #52 : 14.01.2015, 23:29 »
Alkuperäiseen kysymykseen, voiko mies ja nainen olla vain ystäviä ja voiko exän kanssa olla ystävä.
Mielestäni voivat olla ystäviä aivan hyvin kummassakin tapauksessa. Minulla on myös naispuolisia ystäviä enkä koe siinä mitään ongelmaa, enkä usko heidänkään kokevan. Myös exän kanssa ystävyys on minusta mahdollista ja toivottavaa. Harvoin se kuitenkaan taitaa onnistua. Sääli sinänsä. Ihmiset ajattelevat ja kokevat eri tavoin asioita, ihmissuhteita ja ystävyyttä. Se mikä jollekin on kylmyyttä, on toiselle järkevyytä. Olen kuitenkin varma, että ystävyys voi jatkua suhteen jälkeenkin. Kaikki riippuu asenteista.

-katy-

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #53 : 15.01.2015, 01:35 »
Ehkä silloin on jonkin sanan merkitys ymmärretty väärin, tai sitä käytetään väärin. On käytetty aiemmin, ehkä, väärin.
Ystävyyteen (rakkauteen) sisältyy itsessään vapaus merkityksessä olla kokonaan oma itsensä. Vapaus myös valita. Ilman sitä ei ole kyse ystävyydestä/rakkaudesta.
Ja jos ei uskalla niin ehkä ei ole ymmärretty riittävästi, vielä(?). Ymmärtämiseen sisältyy vapaaksi laskeminen, niin itsen kuin toisen.
Ja jos ei tunne riittävästi turvallisuutta hypätä niin ei pidä hypätä. Vastuu on jokaisen, niin itsestä kuin toisesta, mutta jälkimäisestä ei voi olla varma tässä maailmassa ja siksi on hyvä kuunnella itseään.

Ehkä olet tässä hieman aikaasi edellä,mutta kuinkas muuten. Sadan vuoden päästä maailma on varmaan hieman toisenlainen ja ystävyyskin nähdään muussa kuin sukupuolisessa tilassa  :D

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #54 : 15.01.2015, 12:40 »
Ehdottomasti voi olla. Itselläni on varmaan lähemmäs 90% kavereista miehiä, luotettavimmat ystävät ovat miehiä. Toki en sitä kiistä, etteikö joidenki kavereiden kanssa olisi jotain toimintaakin ollut, mutta silloin kun molemmat sen tietävät, että toimitaan kaveripohjalta niin käytössä ollut enemmänkin periaate "puutteessa ystävä tunnetaan". Joidenkin kanssa on ollut jotain sutinaakin ja sitten alkukiinnostuksen jälkeen välit ovat päätyneet kaveritasolle.
Exien kanssakin tulen hyvin toimeen, yleensä suhteet on tullut päätettyä sen verran järkevästi, että ystävyys on ollut edelleen mahdollinen.

kuunlilja74

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #55 : 15.01.2015, 13:53 »
Itse suhtaudun miesten ja naisten väliseen ystävyyteen vähän skeptisesti,mutta onhan se onnistuessaan hieno asia.
Sillä on tietysti merkitystä miten ja missä ystävyys saa alkunsa.
Itselläni on helpompi tutustua miehiin,mutta uusien tuttavuuksien kanssa menee helposti aina menee seksi sävytteiseksi.
Ei siis minun taholtani.
Olen jopa muutaman kerran saanut ihan rehellisen vastauksen,että olen liian kaunis että kanssani voisi olla pelkkä ystävä.
Sitä rehellisyydestä olen aina kiittänyt.
Mutta on myöskin ollut päinvastoin.

Uudet ystävät ovat kuitenkin aina tervetulleita,tässä iässä kun on niin vaikea enää ystäviä hankkia/saada.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2015, 14:54 kirjoittanut kuunlilja74 »

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #56 : 15.01.2015, 14:29 »
Itse suhtaudun miesten ja naisten väliseen ystävyyteen vähän skeptisesti,mutta onhan se onnistuessaan hieno asia.


Samoin, jos mies tosiaan on naisen kanssa pelkkä kaveri eikä oikeasti halua muuta kuin kaveruutta, niin onhan se naiselle aika lailla nöyryyttävää. Sehän tarkoittaa sitä ettei nainen ole viehättävä ja haluttava.

IKRM

misuli_n

Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #57 : 15.01.2015, 14:39 »
Kyllä voi olla ystäviä, ystävyyttä.


« Viimeksi muokattu: 16.01.2015, 01:12 kirjoittanut misuli_n »

kuunlilja74

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #58 : 15.01.2015, 15:00 »
Hmm..enpä kyllä ihan tätä nyt tarkoittanut edellistä viestiäni kirjoittaessani. ::)

Kunhan kerroin omia kokemuksiani yrityksistä hakea miespuolisia ystäviä.
Uusista tuttavuuksista,joista ei sitten ystäviä tullut.

Onneksi olen jotain jo onnistunut löytämäänkin :love:
« Viimeksi muokattu: 15.01.2015, 16:34 kirjoittanut kuunlilja74 »

Riverlady

  • Vieras
Vs: Miesten ja naisten välinen ystävyys
« Vastaus #59 : 15.01.2015, 22:38 »
Samoin, jos mies tosiaan on naisen kanssa pelkkä kaveri eikä oikeasti halua muuta kuin kaveruutta, niin onhan se naiselle aika lailla nöyryyttävää. Sehän tarkoittaa sitä ettei nainen ole viehättävä ja haluttava.

Vaib heterojuntti voi kirjoittaa noin älyvapaan mielipiteen.