Kirjoittaja Aihe: Dominoivat ihmiset ja narsistinen persoonallisuushäiriö  (Luettu 33798 kertaa)

balance

  • Vieras
Vs: 24/7 ja loistava tilaisuus Narsistille
« Vastaus #60 : 18.08.2014, 22:11 »
Minä taidan vain itse elää niin mustavalkoisessa maailmassa asian suhteen, että tuollaiset käytösmallit tuntuvat oudoilta. Ymmärrän narsismin ja ymmärrän D/s suhteet, mutta kuten Nicolaus sanoi, nuo kaksi ei kuulu yhteen. Luulisin myös, että terveen itsetunnon omaava ihminen, kun tuollaisen ihmisen kohtaa, osaisi myös asiaan reakoida. Ennenkuin joku huutaa jaata ja eitä väliin, sanon että toki on poikkeuksia.

Itselle tosiaan tullut enemmän kuin tutuksi oman vanhemman kohdalla tuo patologia,45 vuoden ajan. Olen tuossa tapauksessa tullut tulokseen,että aivovammat (esim. autokolarissa loukkaantuminen) saattavat vaikuttaa patologisen narsismin syntyyn. Psykopatiassa tuo on jopa todettua monien "kuuluisien" psykopaattien kohdalla.

Eli siis välttämättä aivovammalle ja niiden toimintahäiriölle ei mahda mitään,paitsi lääkkeillä joissain tapauksissa. Ja siis kukaan tuskin valitsee vapaasti ja omasta halusta, itselleen sairauden ja aivotoiminnan häiriön.
 Tuokaan tosin ei muuta sitä miksikään,että "uhreilla" on kenties täysin pääsemätön tilanne,paitsi jos kykenee hylkäämään tuon läheisen,oli se oma äiti tai serkun kummin kaima-

Totta, totta.

Leccare

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 935
  • Orgasmikiduttaja
  • Galleria
Vs: 24/7 ja loistava tilaisuus Narsistille
« Vastaus #61 : 18.08.2014, 23:53 »
Bdsm on henkisesti terveiden ihmisten touhua.
Mistä lähtien? 0.0

Master T

  • Vieras
Vs: 24/7 ja loistava tilaisuus Narsistille
« Vastaus #62 : 19.08.2014, 16:13 »
Tämä nyt ei liity kovin selkeästi narsisteihin, joita kehotan jokaista varomaan, vaan tuohon puheeseen vain "henkisesti terveille" varatusta oikeudesta bdsm:ään

Melkein kaikki sosiaalisen toiminnan alueet ovat vain meidän "henkisesti terveiden puuhaa". Henkisesti sairailla, kun kuvitellaan olevan vaikeuksia noudattaa sosiaalisessa toiminnassa sen sääntöjä ja sekoavan milloin vain. Näin varmaan voi jollakin olla, mutta minä en lähde viemään ihmisiltä, jotka eivät täysin täytä "henkisesti terveen" kyseenalaista määritelmää, oikeutta tyydyttää tarpeitaan sosiaalisessa kanssakäymisessä, vaikka heidän tarpeensa olisivat vaniljaseksi tai sitten niin 'huippuhurja juttu' kuin bdsm.

Järki pitää kaikessa tietysti olla aina mukana. Tämä koskee niin terveitä kuin heitä, joita pidetään terveiden vastakohtina. Ihmisen henkinen ongelma ei saa olla kategorinen kielto tälle henkilölle tyydyttää sosiaalis-seksuaalisia tarpeitaan meidän muiden ns. terveiden tapaan.

hiz

  • Vieras
Vs: 24/7 ja loistava tilaisuus Narsistille
« Vastaus #63 : 20.08.2014, 08:24 »
En ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä narsisismikeskustelua. On olemassa tervettä narsisismia, ja sairasta. Wikin mukaan terve narsisismi on perusedellytys onnelliselle elämälle. Tunnustan itse olevani (toivottavasti) terveellä tavalla narsisistinen.

Wiki sanoo myös:

Terveen narsismin puutetta voidaan pitää lähes yhtä haitallisena asiana kuin narsistista luonnehäiriötä. Narsistisuuden puute heijastuu huonona itsetuntona, joka ilmenee henkilöä jatkuvasti riivaavana huonommuuden tunteena.

Väitän, että sairaalla tavalla narsisti ei saa otetta terveellä tavalla narsistisesta henkilöstä, ei ainakaan helpolla. Mutta jos joltakin puuttuu tervettä narsistisuutta, hän onkin sitten helppo uhri.

Lucrezia

  • Vieras
Vs: 24/7 ja loistava tilaisuus Narsistille
« Vastaus #64 : 20.08.2014, 22:27 »
Tottakai voi olla myös sub / switch, muutenhan narsisteissa ei varmaan olisi naisia yhtään. En ole koskaan tavannut dominoivaa naista, joka ei olisi samalla jonkun subi. Samaa olen kuullut myös muilta, joten pelkästään dominoivat naiset lienevät myytti. En ainakaan usko ennen kuin elävänä näen. :)

Kuinka laajaan otantaan käsityksesi perustuu?

Oma näkemykseni on, että useimmissa ihmisissä (ei kaikissa) sukupuolesta riippumatta on sekä alistuva että alistava puoli. Noista ihmisistä kaikki vaan eivät tunne tarvetta toteuttaa molempia puoliaan, ehkä koskaan. Tai edes sitä toista puolta - sellaisia sanotaan vaniljoiksi.

Kuka loppujen lopuksi tietää totuutta sen kovimmankaan dominan tai masterin taipumuksista tai niiden toteuttamisesta... ja mitä se oikeastaan muille kuuluukaan  8)



eugénie

  • Vieras
Vs: 24/7 ja loistava tilaisuus Narsistille
« Vastaus #65 : 22.08.2014, 15:47 »
Tottakai voi olla myös sub / switch, muutenhan narsisteissa ei varmaan olisi naisia yhtään. En ole koskaan tavannut dominoivaa naista, joka ei olisi samalla jonkun subi. Samaa olen kuullut myös muilta, joten pelkästään dominoivat naiset lienevät myytti. En ainakaan usko ennen kuin elävänä näen. :)

Kuinka laajaan otantaan käsityksesi perustuu?

Oma näkemykseni on, että useimmissa ihmisissä (ei kaikissa) sukupuolesta riippumatta on sekä alistuva että alistava puoli. Noista ihmisistä kaikki vaan eivät tunne tarvetta toteuttaa molempia puoliaan, ehkä koskaan. Tai edes sitä toista puolta - sellaisia sanotaan vaniljoiksi.

Kuka loppujen lopuksi tietää totuutta sen kovimmankaan dominan tai masterin taipumuksista tai niiden toteuttamisesta... ja mitä se oikeastaan muille kuuluukaan  8)

Aivan liian pieneen mielestäni, isompi otanta saisi ehdottomasti olla...  ;D

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Olen itse subina pohtinut paljon tätä asiaa ja kun vastaan on tullut kaikenlaista tyyppiä, niin sitäkin enemmän asia on ollut mielessä.

En usko, että narsisteja (juuri niitä narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä) hakeutuu varsinaisesti masterin rooleihin. Toki tämä on mahdollista, mutta mitä olen lukenut juttuja narsistin uhreista, niin narsistit ovat olleet joko vaniljasuhteissa tai sitten vaikuttaneet työlämässä tai olleet jopa jonkun äiti/isä.

Sen sijaan on hyvin mahdollista, että mastereissa on puhtaasti kusipäisiä ihmisiä, jotka ovat itsekeskeisiä ja välittävät vain omasta nautinnostaan olematta kuitenkaan varsinaisesti narsisteja.

Miriam

  • Vieras
Narsistisen persoonallisuushäiriön esiintyvyyden tutkiminen tai edes arvioiminen on erittäin hankalaa. Sen kirjallisuuden perusteella mitä olen aiheesta lukenut, asiaan perehtyneet ammattilaiset taitavat suurimmaksi osaksi arvella, että suurinta osaa tapauksista ei koskaan diagnosoida saati yritetä hoitaa.

Narsistit hakeutuvat hyvin harvoin hoitoon. Tämä johtuu jo häiriön luonteesta. Narsistin minuus on äärimmäisen hauras ja sisimmässään hän potee syvää häpeää itsestään. Mutta se on häpeää jonka hän on yleensä jo varhaislapsuudessa tukahduttanut ja työntänyt alitajuntaansa, koska se on hänelle liian murskaava tunne kestettäväksi. Ja tätä todellisen itsetunnon täydellistä puuttumista paikkaamaan hän loi keinotekoisen minuuden. Eräänlaisen naamion. Se on se "täydellinen" minuus. Ne "täydelliset" kasvot jotka narsisti näyttää maailmalle. Narsistille on äärimmäisen tärkeää, ettei mikään uhkaa hänen keinotekoista "täydellisyyttään".

Ja juuri tämän takia narsistin on melkeinpä täysin mahdotonta edes harkita sitä mahdollisuutta, että kenties hän saattaisi olla jotain muuta kuin täydellinen. Kenties hänellä voisi olla joitakin ongelmia. Tai traumoja. Kenties hän tarvitsisi niihin apua. Narsistilla on alitajuinen motivaatio suojata itseään tällaisilta ajatuksilta. Narsistille omien heikkouksien tai ongelmien myöntäminen olisi samaa kuin itsemurha. Se ei kerta kaikkiaan ole vaihtoehto.

"Ei minussa mitään vikaa ole. Ei minussa mitään vikaa ole. Ei minussa mitään vikaa ole. Se on muiden syytä. Vaimon syytä. Miehen syytä. Äidin/isän/veljen/siskon/pomon/koiran/auton syytä. Minä olen viaton. Minä olen uhri. En minä mitään hemmetin terapiaa tarvitse. Nuo muut sitä tarvitsee."

Kun ajatusmaailma on tämä, niin eiväthän narsistit tietenkään useinkaan hakeudu mielenterveyspalveluiden piiriin. Tai jos he vaikka pelkästään vaimoa tai miestä tyynnytelläkseen käyvätkin vähän aikaa terapiassa (vaikkapa avioeron uhatessa), niin he eivät ole terapiaan sitoutuneita, eivätkä todellisuudessa usko itsessään olevan mitään vikaa.

Niin, se mitä tahdoin tällä sanoa oli siis se, että narsismin esiintyvyyttä väestössä yleensä tai missä tahansa osaväestössä (vaikka kinkyissä) voidaan lähinnä arvailla.

catzkiss

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 196
  • -suburban object-
  • Galleria
Masterius on mielestäni narsistille liian työteliästä. Narsisti mieluummin käskee ja delegoi asiat muiden tehtäväksi, jotta voi sitten jälkeenpäin muistuttaa näitä tekemättömistä tai huonosti hoidetuista jutuista.
Narsisti ei masterina pysty eläytymään subin rooliin tai tarpeisiin, jotta suhde koskaan toimisi. Niinpä Nickin neuvo: Pakene! on varmasti paras, mitä narsistin läheisille tai sellaiseksi pyrkiville voi antaa.
Ja kuten edellisissä viesteissä on jo kerrottu, narsisti ei mene terapiaan kuin vain kuullakseen, että syy on aina jossain toisessa ja sen toisen pitäisi muuttua. Ja kun narsisti ei sitten tuollaista terapeutilta ehkä kuulekaan, jäävät terapiakerrat siihen yhteen tai korkeintaan kahteen. Eihän narsisti nyt aikaansa halua hukata siihen, että joku sivistymätön moukkatohtori yrittää vihjata, että narsistissa olisi muka jotain vikaa.

Subretti

  • Vieras
Pilkunviilaamista: Mikään terapeutti ei kerro yhdellekään asiakkaalle, että hänessä olisi jotain vikaa, vaikka hänessä vikaa olisi. Vaan terapeutti ohjaa asiakasta tunnistamaan väärät käyttäytymis/ajatusmallit ja jos oikein hyvin käy, asiakas pystyy tunnistamisen jälkeen liennyttämään/muuttamaan niitä. Tähänkin menee helposti vuosia. Jos tuntuu, että omassa elämässä ei ole mitään vikaa, niin eihän silloin kukaan halua mennä vuosiksi terapiaan eli narsistin elämässä ei ole mitään vikaa:ei hoitoa.
     

Dr_Lebensborn

  • Vieras
Kyllä varmasti näin on, että häiriöitä on moneem jumaan  ;D

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Itseeni on useasti koitettu tuntemattomien taholta narsistiksi haukkua  :)
Tottahan tuo on mutta ihan tervettä narsismia,tosin vähän överiks vedän jos mua koittaa alistaa  >:D.
Tuskin dominoivissa tuota esiintyy sen enempää kuin muissakaan mutta nykypäivän ihmiset on niin mielenvikasia muutenkin että mistä näistä tietää  :).

Whipmaster85

Narsismi ja dominoivat taipumukset menevät päällekäin hieman kuten kipu ja nautinto. Kuinka yleistä narsismi on dominoivien ihmisten keskuudessa?

Itse pidän täysin selvänä, että narsistinen oireyhtymä on keskimääräistä yleisempi dominoivilla henkilöillä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki tai edes suurin osa sellaisen omaisivat, mutta ihan varmasti se on yleisempää kuin väestössä keskimäärin.

Alistuvien joukossa taas mm. erilaiset masennuskirjon oireet sekä itsetuhoisen käyttäytymisen piirteet ovat huomattavasti yleisempiä kuin väestössä keskimäärin.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
^ Saisko lähdeviitteitä?

Nick

  • Vieras
Olis joo kiva jos löytyisi tietoa siitä onko narsismi yleisempää domeilla tai subeilla verrattuna johonkin muuhun suuntautumiseen tai suuntautumattomuuteen.