Kirjoittaja Aihe: Älykkyys  (Luettu 25753 kertaa)

Vieteriakka71

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #75 : 11.01.2021, 01:01 »
* Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?
Mikään testi ei voi mitata sitä, ehkä se olisi jonkinlainen ongelmanratkaisukyky ja hahmontunnistus. Uteliaisuus ja halu oppia uutta.

* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!
En oikeastaan, aika idiootti, mut virallisen testin kävin yo-keväänä, sen mukaan top 4%.

* Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!
Isä kehui minua ainoan kerran elämässäni klausuulilla mutta. Mielisairaalan hoitajalle sanoi, että tämä tyttö tässä on älykkäämpi kuin kukaan tässä rakennuksessa, mukaanlukien lääkärit, MUTTA se ei mitenkään puheesta tai käytöksestä käy ilmi. Otin alkuosan tunnustuksena älykkyydestä, tulihan se ihmiseltä, jolla itsellään on ollut patentteja ja ollut alansa johtavia asiantuntijoita maailmassa.

* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?
Lahjakkaisiin kyllä.

* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?
Nyt juuri en keksi.

* Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?
Mitään lihapala/nukkea en jaksa enää. Parempi olla yksin kotona.

* Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?
Järki pitää olla.

mirbe

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #76 : 11.01.2021, 01:40 »
Millainen ihminen on mielestäsi älykäs? Älykäs ihminen tietää asioita ja osaa käyttää tietoaan selvitäkseen elämässä ja arjessa. Älykkyyttä on erilaista ja esim. matemaattisesti älykäs ei välttämättä ole kielellisesti tai sosiaalisesti älykäs.

Oletko itse mielestäsi älykäs? Mielestäni olen; olen hyvä tuottamaan tekstiä, hyvä laulamaan ja hyvä ihmisten parissa. Minulla on älykkyyden lajeja, joita tarvitsen sosiaalialan työssäni.

Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? On. Saan kehuja usein kertoessani elämästäni, käydessäni asiakkaan kanssa läpi haastavaa tilannetta tai vaikkapa tehdessäni opintoihin liittyviä asioita. Kehu voi tulla ystävältä, tuttavalta tai luokkakaverilta.

Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin? Ei ole. Kiinnostun silti luontaisesti ihmisistä jos he keskustelevat kanssani suunnilleen samalla tasolla.

Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti? Minua kiehtoo erityisesti sosiaalinen älykkyys ja pidän sitä tärkeänä kaikessa kanssakäymisessä. Sessiossa sitä voi hyödyntää huumorilla tai vaikkapa tarkkailemalla toisen kehoa, jolloin sanaton viestintä nousee tärkeäksi. Kielellinen älykkyys liittyy sessiointiin valmistautumiseen jos tapaamisesta keskustellaan etukäteen ja kun Herrani pyytää minua kirjoittamaan kokemuksestani.

Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)? Mielestäni ei. Uskon, että aidoin ja antoisin suhde on ihmisillä, joiden älykkyystaso on suunnilleen samaa luokkaa. Sillon keskustelut ovat hyviä ja hyväksikäytön riski on ehkä vähäisempi.

Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä? Älä milloinkaan erehdy pitämään esim. neurologisista ongelmista kärsivää ihmistä tyhmänä. Vaikka ihminen olisi esim. sosiaalisesti kömpelö, hänellä saattaa olla uskomatonta lahjakkuutta muilla osa-alueilla.

sasa

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #77 : 11.01.2021, 01:42 »
1 Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?
Miellän älykkyyden sellaiseksi perus prosessointikyvyksi, eli liittyy olennaisesti oppimiskykyyn, muistiin, ongelmanratkaisukykyyn, luovuuteen, kykyyn yhdistellä asioita kokonaisuuksiksi sekä kykyyn huomata eroja, virheitä ja ristiriitoja tiedonmurusten välillä.

2. Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!
Ehkä hieman keskivertoa älykkäämpi, en kuitenkaan niin paljoa että siitä kannattaisi meteliä pitää. Ehkä sen voi sanoa toisin päin paremmin. Mulla kun on varmaan tuhat ja yks epävarmuutta, mutta päänupin raaka tiedon prosessointikyky ei oo yks niistä. Ne kaikki muut ongelmat tasaa niin paljon, että elämän sujumisen kannalta ei kyllä tuosta ole mitään etulyöntiasemaa.

3. Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!
Eniten kaverit kun ne yrittää lohduttaa ja nostaa itsetuntoa.  ;D

4. Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?
Ei fetissiä, vaikka kyllä arvostan esimerkiksi kykyä ottaa monia näkökantoja huomioon ja tietynlainen rationaalisuus ihmisen päätöksenteossa tekee turvallisen olon.

5. Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?
En tiiä, sellainen varmaan  missä pitäis reagoida kohtuu nopeasti jotenkin muuttuvaan yllättävään tilanteeseen. Ehkä sellanen missä olis voimakkaana mielikuvitus-aspekti mukana.

6. Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?
Kai se vois toimia, jos ei oleta että kumppani täyttää kaikki mahdolliset tarpeet. Itseäni saattaisi alkaa turhauttamaan, jos toinen ei ymmärtäis mitä mä selitän. Isolta osin tietty kommunikaatioasia, mutta samansuuntaiset kiinnostuksen kohteet varmaankin helpottais.
 
7. Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?
Kai niitä tulis, jos kaivelis. Tavallaan tää on ihan mielenkiintoinen aihe, mut sinänsä haastava, et on vaikee käydä keskustelua sellaisesta asiasta minkä määrittelyssä tulee jo kovin ristiriitaisia näkemyksiä.

Violation

Vs: Älykkyys
« Vastaus #78 : 18.09.2023, 02:10 »
* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?

On. Kuvailisin itseäni sapioseksuaaliksi. Viihdyn itseäni älykkäämmässä seurassa. Sellaisessa, jossa voin oppia uutta. Kaikki kumppanini ja ihastuksen kohteet ovat olleet hyvin älykkäitä. Se on ehdottomasti tärkein ominaisuus toisessa.

* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!

Pidin aina ennen itseäni vähän tyhmänä. Ja omituisena. En ole loistanut koulussa - mutta toisaalta en ollut älyttömän huonokaan. Vasta parin vuoden sisällä olen oppinut arvostamaan omia henkisiä kykyjäni, esim.visuaalista lahjakkuuttani - olen kuvataiteilija. Ja se on myös eräänlaista älykkyyttä.
En edelleenkään sanoisi, että olisin ollut kovin looginen elämäni valinnoissa, mutta enää en pidä itseäni tyhmänä.


Olen muuttunut hirmu paljon ihmisenä tuon edellisen vastaukseni jälkeen. Enää en ole sapioseksuaali. Se piirre on kääntynyt lähes kokonaan ympäri. En nyt tyhmyydestäkään syty, mutta koen kepeän hölmöyden ja sen että toinen on vähän palikka nuija tai tosinuija hellyyttävänä. Ihminen voi olla hirmu kiinnostava ja häneltä voi oppia paljon vaikkei hän olisikaan niin looginen ja sillä tapaa älykäs mitä käsittääkseni ÄO-testit mittaa. Itse en ole looginen ja jotkut pitävät minuakin mielenkiintoisena. Minuun ei enää siis tehdä älyllä vaikutusta, vaan ennemminkin aitoudella. Se on kaikkein tärkeintä. Ja mielenkiintoista.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2023, 05:03 kirjoittanut Violation »