Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt  (Luettu 4783 kertaa)

peksu

  • Vieras

" Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu .

Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään ; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa .

Hän virvoittaa minun sieluni .

Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden .

Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat . "

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #1 : 06.08.2013, 18:03 »
Sitaatteihin pitää nykyään merkitä BDSM-baarissa lähteet, tai viesti poistetaan.
http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=5743.0

Toisaalta tosi vanhojen ja todennäköisesti tekijänoikeutensa menettäneiden tekstien siteeraamisesta ei ole vielä BDSM-baarissa ohjeita...

Entä millaiset ovat vanhojen tekstien uusien suomennos- ja muiden käännösversioiden tekijänoikeudet?




*Muokkaus:*

Löytyi:

 "4 §
Sillä, joka on kääntänyt teoksen tai muunnellut sitä tahi saattanut sen muuhun kirjallisuus- tai taidelajiin, on tekijänoikeus teokseen tässä muodossa, mutta hänellä ei ole oikeutta määrätä siitä tavalla, joka loukkaa tekijänoikeutta alkuperäisteokseen.

Jos joku teosta vapaasti muuttaen on saanut aikaan uuden ja itsenäisen teoksen, ei hänen tekijänoikeutensa riipu tekijänoikeudesta alkuperäisteokseen."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#a404-1961

Koo

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #2 : 06.08.2013, 18:06 »
Ohjeita on tekijänoikeuksistakin - juurikin tuossa linkissä minkä laitoit viestiisi -  ja niissä sanotaan mm seuravaa:

"POIKKEUS - Koko Euroopan Unionin alueella on voimassa seuraava rajoitus:
Tekijänoikeus on voimassa tekijän elinajan ja 70 vuotta hänen kuolemastaan. Eli sitä vanhempaa materiaalia saa lainata."

-katy-

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #3 : 06.08.2013, 18:14 »
Tekijänoikeus on voimassa tekijän elinajan ja 70 vuotta hänen kuolemastaan. Eli sitä vanhempaa materiaalia saa lainata."
En vieläkään osaa kovin kevyesti suhtautua raamattuun ja tässä tuohon psalmin jakeisiin,mutta pikkuisen nyt hihityttää. Entäs jos on totta, että jumala on kirjoittanut eri ihmisten käsien kautta raamatun ja jotkut väittävät tuon jumalan olevan elossa..mutta joka tapauksessa teksti on vanhempaa kuin 70 vuotta- näin ainakin uskon  :))

Koo

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #4 : 06.08.2013, 18:19 »
En ota kantaa tuohon minun mielestäni satukirjan todellisiin tai kuviteltuihin kirjoittajiin, kunhan kerroin, että baarin ohjeistuksesta löytyy tekijänoikeuksiinkin liittyvää asiaa.

*miettii mikä ihmeen uskontobuumi tänne on tullut*

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #5 : 06.08.2013, 18:30 »
Tekijänoikeus on voimassa tekijän elinajan ja 70 vuotta hänen kuolemastaan. Eli sitä vanhempaa materiaalia saa lainata."

Monilla nettisivustoilla on silti kohteliasta laittaa sitaatin lähde aina näkyviin, olipa se kuinka vanha tahansa. Aloitusviestinkin tapauksessa saattaa olla joku lukija, joka ei teosta tunnista, vaikka se varmasti 99,9% lukijoista olisikin tuttu.

Jos kehotusta lähteen mainitsemisesta joka kerta ei tällä foorumilla ole eikä tule, lupaan kyllä siteerata tänä vuonna jossakin vaiheessa jotain yli 70 vuotta sitten kuollutta kirjailijaa, jättää lähteen mainitsematta ja ottaa vastaan kaikki kommentista saamani kehut, kun joku lähdettä tietämätön luulee sitaattia minun itse keksimäkseni.  ;)

Koo

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #6 : 06.08.2013, 18:37 »

Jos kehotusta lähteen mainitsemisesta joka kerta ei tällä foorumilla ole eikä tule, lupaan kyllä siteerata tänä vuonna jossakin vaiheessa jotain yli 70 vuotta sitten kuollutta kirjailijaa, jättää lähteen mainitsematta ja ottaa vastaan kaikki kommentista saamani kehut, kun joku lähdettä tietämätön luulee sitaattia minun itse keksimäkseni.  ;)

Whatever makes you happy :) Hienoa, miten monta eri tapaa tälläkin foorumilla on täyttää monenlaisten ihmisten eri tarpeita :)

Oma mielipiteeni, ei edusta ylläpidon tai fooruminomistajien kantaa.

Aino

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #7 : 06.08.2013, 18:42 »
Tekijänoikeudet tosiaan eivät koske näin vanhaa materiaalia. Lähde on silti kohteliasta mainita.

** ihmettelee maailmaa, jossa lakikirjasta katsotaan tällaisia asioita,eikä oma järki virka mitään.*

 ::)

Poraaja

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #8 : 06.08.2013, 21:16 »
Ja joskus on tilanteita ettei kenenkään järki sano mitään. Esimerkiksi lakeja säädettäessä.
http://www.petrinurminen.net/Lakikieltaa.html

En ole tarkastanut paikkansapitävyyksiä, olen vain nauranut huutaen.

Ja on OT, myönnän  :-[

PS: Ensimmäinen D/s suhde on iloinen asia, jännä että on tulkittu tuo tarina niiiiin väärin tähänsaakka  ;D

peksu

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #9 : 06.08.2013, 23:11 »
OK, myönnän virheeni . Lainaus oli kyllä lainausmerkein varustettu . Mutta en arvannut lähdemainintaa laittaa, koska oletin "kaikkien" tietävän lähteen. Siis Psalmien kirja , luku 23 Raamattu . Tarkemmin vielä " yhdennentoista, vuonna 1938 pidetyn yleisen kirkolliskokouksen käytäntöön ottama suomennos "

Mielenkiintoista on ollut havaita, että vastaajat paria poikkeusta lukuunottamatta käsittelivät tekijänoikeuksia .

Olin kuvitellut, että itse aihe sananvalintoineen olisi kirvoittanut keskustelua  :)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #10 : 07.08.2013, 20:53 »
"

Mielenkiintoista on ollut havaita, että vastaajat paria poikkeusta lukuunottamatta käsittelivät tekijänoikeuksia .

Olin kuvitellut, että itse aihe sananvalintoineen olisi kirvoittanut keskustelua  :)

Pyydän anteeksi.  :-[ Olin vain katkera, kun välillä lähde pitää mainita foorumilla tai viesti sensuroidaan, ja välillä ei tarvitse mainita lähdettä ja ei sensuroida.

Uskoisin, että  on olemassa vieläkin vanhempia tekstejä, joiden voi tulkita kertovan D/s-suhteesta tai muusta kinkystä. Esimerkiksi muinaisessa Egyptissä luotiin varhaisimmat furryfiktiot ja kirjoitettiin myös paljon juttuja orjista.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #11 : 07.08.2013, 22:05 »
Kettu, kaikkea ei tarvitse ihmetellä ääneen. Luulen, että sinua arvostettaisiin paljon enemmän jos joskus jättäisit jotain pilkkua hipovaa tekstiä pois.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #12 : 08.08.2013, 10:33 »
Ohjeita on tekijänoikeuksistakin - juurikin tuossa linkissä minkä laitoit viestiisi -  ja niissä sanotaan mm seuravaa:

"POIKKEUS - Koko Euroopan Unionin alueella on voimassa seuraava rajoitus:
Tekijänoikeus on voimassa tekijän elinajan ja 70 vuotta hänen kuolemastaan. Eli sitä vanhempaa materiaalia saa lainata."
   O:-)

Lueppa Kettu uudelleen.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #13 : 08.08.2013, 18:58 »
Kettu, kaikkea ei tarvitse ihmetellä ääneen. Luulen, että sinua arvostettaisiin paljon enemmän jos joskus jättäisit jotain pilkkua hipovaa tekstiä pois.

Eikä aina tarvitse ihmetellä ääneen kun minä ihmettelen ääneen. Kyllä muutama tyyppi on kehunut minun taidokasta pilkunnussintaani.

Ohjeita on tekijänoikeuksistakin - juurikin tuossa linkissä minkä laitoit viestiisi -  ja niissä sanotaan mm seuravaa:

"POIKKEUS - Koko Euroopan Unionin alueella on voimassa seuraava rajoitus:
Tekijänoikeus on voimassa tekijän elinajan ja 70 vuotta hänen kuolemastaan. Eli sitä vanhempaa materiaalia saa lainata."
   O:-)

Lueppa Kettu uudelleen.

Luepa orjamies BDSM-baarin tekijänoikeussäännöt uudestaan:
"Kauno- ja tietokirjallisuus, - osaa teoksesta saa lainata, lainauksen yhteydessä mainittava teoksen ja tekijän nimi."

Vaikka laissa ei ehkä sitaatin lähdettä vaadita, niin BDSM-baarin säännöissä vaaditaan.

Menin toki metsään alkaessani pohtia lakipykäliä, mutta olin oikeassa muistuttaessani foorumin säännöistä.

hydra

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen kertomus D/s suhteesta löytynyt
« Vastaus #14 : 09.08.2013, 03:30 »
Psalmeissa (ja Raamatussa muutenkin) on paljon kiinnostavia, aiheeseen sopivia katkelmia.

Ps.119, "Herran laki on iloni"

9 Miten nuorukainen pysyy oikealla tiellä?
Siten, että noudattaa sinun sanaasi.
10 Koko sydämestäni minä kysyn sinun tahtoasi,
älä anna minun eksyä käskyjesi tieltä.
11 Minä talletan kaikki ohjeesi sydämeeni,
etten rikkoisi sinua vastaan.
12 Kiitetty olet sinä, Herra!
Opeta minut tuntemaan määräyksesi.
13 Minä julistan ihmisille
kaikki sinun päätöksesi.
14 Minä iloitsen sinun liittosi tiestä
niin kuin iloitaan rikkauksista.
15 Minä tutkistelen sinun säädöksiäsi,
pidän katseeni sinun poluillasi.
16 Sinun käskysi ovat iloni, sinun sanaasi minä en unohda.


(http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.119.html)