Kirjoittaja Aihe: Häpeästä  (Luettu 8383 kertaa)

Glori

  • Vieras
Häpeästä
« : 25.05.2011, 10:29 »
Verkkouutisista löytyi artikkeli häpeätutkimuksesta. Artikkelin mukaan häpeän tunteisiin liitetään usein uskonto, joko häpeää aiheuttavana tekijänä tai sen avulla yritetään päästä häpeästä eroon.

Tämä häpeätutkimus katsoo kuitenkin asiaa vain toiselta puolelta, häpeä on paha josta ihminen haluaa päästä eroon.

Haluaisin tietää mikä tekee häpeän ja nöyryytyksen tunteesta tavoiteltavaa, kiihottavaa. Minulle se on ollut vain jotain epämiellyttävää jota sain kokea (kuten muutkin) kouluaikoina. Karsastan sitä hieman edelleen. Minusta on vaikeaa ajatella tuottavani jollekin niitä tunteita.

Toisaalta jos ymmärtäisin mistä on kyse, ken tietää, ehkä minä kehittyisin dommena.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=55612:haepeaetutkimus-usko-sukupuoli-ja-seksuaalisuus-kietoutuneet-toisiinsa&catid=12:tiede-paeaeuutinen-&Itemid=7

Chilipala

Vs: Häpeästä
« Vastaus #1 : 25.05.2011, 16:22 »
Ihan näin vähän aiheeseen liittyvänä:

Luin joku aika sitten kirjan Ben Malinen: Elämää kahlitseva häpeä, melkoista ajanhukkaa. Halusin lukea sen nähdäkseni onko siellä joitain kinkymielessä kiinnostavaa mutta eipä ollut. Tuossa käsiteltiin paljon lapsuuden vaikutuksia aikuisuuteen, häpeää joka rajoittaa ihmisiä ja painaa alas. Kirjoittaja myös otti aika paljon uskonnollisuutta mukaan aiheeseen. Jos nyt kokee että elämää rajoittaa häpeä niin voihan tuon lukaista, voin kuvitella että joillekin se on ehkä merkittäväkin kirja... Mutta jos olet ok itsesi kanssa ja luulet että kirjasta löytyisi avain juurikin Glorin pohdiskelemiin asioihin niin jätä se kirja sinne missä sen näit.

swan

  • Vieras
Vs: Häpeästä
« Vastaus #2 : 27.05.2011, 11:01 »
Haluaisin tietää mikä tekee häpeän ja nöyryytyksen tunteesta tavoiteltavaa, kiihottavaa. Minulle se on ollut vain jotain epämiellyttävää jota sain kokea (kuten muutkin) kouluaikoina. Karsastan sitä hieman edelleen. Minusta on vaikeaa ajatella tuottavani jollekin niitä tunteita.

Tuli aloitettua tästä aiheesta kanssa jonkinlainen ketju. Asia on itselleni tavallaan uusi ja tuntematon ja toisaalta taas tunnistan tuon häpeän juuri uskonnon kautta, mutta myös muutakin kautta.

Se on aika tehokas "kasvattaja" ja sillä voi hallita ihmistä suuntaan tai toiseen.
Uskonnossahan häpeä liitetään alastomuuteen ja ihmisen vartaloon, seksuaalisuuteen.
Mä olen ainakin oppinut, että vartalo on ruma ja se pitää peittää, myös muita ajatellen, ettei aiheuttaisi toisissa mitään haitallisia tunteita..

En ole oikein varma omala kohdallani, että kiihottuuko sitä nöyryytyksestä ja häpeästä itsessään. Olen kokenut, "pieneillä" kokemuksilla, jotenkin niin, että häpeän kautta voisi päästä eroon häpeästä, jos ihmisellä on henkilö, joka hyväksyy minut ja ei hylkää häpeänkään keskellä.. jotenkin vielä niin vaiheessa, etten osaa paljoa sanoa aiheesta, mutta mielellään lukee toisten ajatuksia ja kokemuksia tästä.

Tavallaan sekin, että toisella on sinuun sellainen valta, että voi halutessaan käyttää häpeää ja nöyryytystä, aiheuttaa tunteen että on turvassa, toinen on voimakkaampi. Olisiko se sitä, että on tavallaan "sairastunut" omaan vahvuuteensa ja on sen vanki, vaikka salaa kaipaa, että joku näyttäisi sen paikan itselle..hajanaista, mutta jotain kumminkin.

subula

  • Vieras
Vs: Häpeästä
« Vastaus #3 : 03.06.2011, 14:05 »
Mä oon paljon miettinyt sitä mikä siinä häpeässä ja nöyryytyksessä niin kiehtoo. Enkä todellakaan ole päässy selvyyteen siitä. Jotakin hajua on toki mutta pohdinta jatkuu läpi elämän. (onpahan tekemistä).

"Häpeällä on suojaava vaikutus, sillä se saa ihmisen pohtimaan tekojensa seurauksia jo ennalta. Se auttaa välttämään sellaista toimintaa mikä aiheuttaisi kasvojen menetyksen. Häpeä myös estää tekemästä toiselle vääryyttä ja rikkomasta toisten rajoja. Lisäksi häpeä saa ihmisen kääntymään hyödyllisesti sisäänpäin, pohtimaan sitä, millaisena toiset mahdollisesti näkevät hänet. Häpeän erottaa syyllisyydestä se, että häpeään liittyy todellinen tai kuviteltu yleisö (kun taas syyllisyyteen liittyy jokin yleisöstä riippumaton moraalisääntö tms.)" lainattu wikipediasta.

Mut mikä sit tekee sen seksuaalisen kiihotuksen? En mä tajuu?! Ei mua ainakaan kiihota häpäistä itseäni vaikka työpaikalla. Ja häpeä vaikka koulussa hounosti menneen esitelmän jälkeen on ehkä kamalin tunne mitä on.

Mut miksi mua sitten kiihottaa vaikka kusta housuun toisen edessä?
Mä olen miettinyt asian sillee että kun on kyse bdsm-jutuista niin se kiihotus häpeällisessä tilanteessa tulee siitä kun toinen hallitsee tilannetta ja pakottaa viemään asiat loppuun (esim sen housuun kusemisen) eikä anna  periksi.  (eli onko tämä nyt sitten edes häpeästä johtuvaa kiihotusta) Kun sitten on joutunut nöyrtymään ja luovuttamaan valtansa toiselle (ja kussut housuunsa) saa helpotuksensa "minä selvisin". Jotakuinkin näin se menee. Tää eroaa "normi häpeästä" siten että bdsm jutuissa asioista voi ja pitää keskustella jälkeenpäin tilanteessa olijoiden kanssa. Häpeästä johtuva ahdistus tai masennus ei ole pysyvää koska asiat pitäis pystyy sit jälkeen päin avaamaan. Myös se että kokee olevansa turvassa vaikka liikutaankin syvillä vesillä tuo kiihottavan elementin tilanteeseen.

No jopas oli avautuminen. Koittakaa nyt jotain järkee nähä tossa. :) Mä en itekään tajua vielä....
 



mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Häpeästä
« Vastaus #4 : 03.06.2011, 14:19 »
Osa näistä tuntuu liittyvän seksuaalisuuden hyssyttely- ja piilotteluasenteeseen tässä mainiossa kultturissamme...
Jotkut ulkoapäin opitut asenteet ja estot on hauska? purkaa/käsitellä sessiossa. Siksi ehkä muut tosielämän nolot tilanteet eivät samalla tavoin vertaudu näihin, saati ole kiihottaviakaan. Jokaisella kun on vielä lisäksi oma toleranssinsa asioille ja omat solmunsa pääkopassa niin miettimistä riittäisi...

Lunttu

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Häpeästä
« Vastaus #5 : 07.06.2011, 06:09 »
Koen jotenkin tosi vahvasti normielämän häpeä/nolostumiskokemuksen ja seksuaalisessa mielessä häpeän tosi eri asioiksi. Minulle häpeä seksuaalisessa mielessä se on enempi sellaista, hmm, sellaista ennemminkin ylpeyttä, täysin päinvastainen tunne tilanteessa jossa alistava osapuoli nöyryyttää tai tilanteesta on tehty sellainen jossa normaali tuntemus olis kai häpeä? En nyt tiedä esitänkö asiaani yhtään ymmärrettävässä muodossa, toivottavasti edes joku saisi ajatuksesta kiinni. :D Mutta siis niin, ehkä en omalla kohdallani pidä häpeää tavoiteltavana vaan pidän tavoilteltavana mahdollisuutta olla täysin hävytön..?

Mr.Inathu

Vs: Häpeästä
« Vastaus #6 : 07.06.2011, 08:59 »
Minulla ei ole paljoakaan kokemusta seksuaalisen häpeän kokemisesta, kun en itse saa siitä oikein mitään kiksejä, mutta minulla on "jossain määrin" kokemusta häpeän tuottamisesta osana kinky-leikkejä. On tietysti eri asia kokea kuin tuottaa, mutta kerron silti miten itse olen asian kokenut ja mitä häpeän tuottamisesta ja kokemisesta olen leikkikavereideni kanssa vuosien mittaan keskustellut.

Tärkein ja kiihottavin syy nauttia häpeän tunteesta tuntuisi olevan juuri tuo subulan kuvaama "itsensä voittaminen" häpeän avulla on mahdollista ylittää rajoja ja osoittaa "kykenevänsä". Häpeän määrä on helposti tunnistettavissa oleva mittari, joka kuvaa ylitetyn rajan suuruutta tyyliin: "mitä suurempi häpeän tunne, sitä korkeammat rajat".

Erityisesti häpeästä ammentava "rajojen suorittaminen" on tuntunut olevan ominaista sellaisten kilttien ja suoritusorientoituneiden kuuden ällän ekonomiopiskelija tyttösten kohdalla, jotka lopulta pääsevät yli normiodotusten mukaisesta ajatusmallistaan ja vapauttavat sisäiset perversionsa. Suoritusorientoituneelle henkilölle, häpeä toimii siis tavallaan rajoja visualisoivana apuvälineenä.

Pelkkä häpeän tunne ei kuitenkaan ole varsinainen syy leikkimiseen, vaan todellinen syy tulee joko halusta alistua tai vain puhtaasta halusta voittaa itsensä. Valtaleikeissä häpeällisten asioiden tekeminen "pakotettuna" alleviivaa alistamisen voimakkuutta ja alistumisen syvyyttä. Tällöin seksuaalinen tyydytys kuitenkin todellisuudessa johtuukin alistumisen/hyväksikäytettynä olemisen tunteesta, jonka syvyyttä vain mittaroidaan häpeän tunteen kautta.

Tuntemani "todelliset häpeänarkkarit" ovat olleet kaikki vanhempia ja kokeneempia henkilöitä, joilla positiivisten häpeäkokemusten kautta itse häpeän tunteminen on alkanut assosioida niin vahvasti seksuaaliseen tyydytykseen, ettei varsinaista alistamista enää välttämättä tarvita lainkaan, vaan jo pelkkä häpeän tuntemus antaa voimakkaan seksuaalisen tyydytyksen. Itse en ole kohdannut vielä henkilöä, jolla häpeäkuvio ei olisi mennyt tässä järjestyksessä, mutta varmasti heitäkin löytyy...

Ja vielä varmistuksena tähän loppuun:
Tuo mitä edellä kuvasin, oli siis vain minun henkilökohtaisiin kokemuksiini ja tulkintoihini perustuvaa, eikä kenenkään tule pitää sitä minään "suurena totuutena" tai ohjenuorana omaan ajatteluunsa... Päin vastoin, tahtoisin mielelläni kuulla lisää muiden ajatuksia, kokemuksia ja omista huomioistani poikkeavia näkemyksiä ja tuntemuksia :)

-Mr.Inathu

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Häpeästä
« Vastaus #7 : 07.06.2011, 09:35 »
Itse olen paljonkin käyttänyt häpeää ja siitä syntyvää epävarmuutta. Se on oikein käytettynä subille avartava kokemus, kuten moni onkin jo maininnut ja toisaalta herättää nimenomaan lisäajatuksia siitä miksi joitain asioita häpeää seksuaalisuutensa tai muun puolelta. Tämä vain on kenttä joka vaatii melko hyvää subin tuntemusta ennenkuin se luontevasti istuu ainakaan omaan tyyliini tehdä asioita, koska muuten voi arvioida asian häpeällisyyden väärin ja sitten se ei istukkaan luentavasti tilanteen kulkuun, kuten oli ajatellut hetkeä aiemmin (Harvemmin suoraan ennakkoon suunnittelen sessiointia kovinkaan tarkaan, mutta tehdessäni olen yleensä 1-3 vaihetta edellä päässäni ennakoimassa mitä teen kunhan lopetan asian X parissa työskentelyn).

isabella

Vs: Häpeästä
« Vastaus #8 : 07.06.2011, 17:45 »
Minä koen olevani juuri sellainen Mr. Inathun mainitsema "todellinen häpeänarkkari". Toki tässä tapauksessa häpeä liittyy nimenomaan alistumiseen eikä mihinkään muun elämän juttuihin. Alistuminen sinällänsäkin on nautinnollista eikä siihen suinkaan aina liity häpeäntunteita. Mutta nöyryytys ja siihen liittyvä häpeäntunne ovat suosikkilistallani niin kaukana edellä muita BDSM-juttuja että ne eivä edes kilpaile samassa sarjassa  :)

Nautin siitä kun käskevä osapuoli tekee tai laittaa minut tekemään jotain minkä tietää olevan mielestäni noloa. Välillä totteleminen voi olla jopa hankalaa vaikka kuinka haluaisi koska hävettää niin paljon. Ja samalla kiihottaa niin että pää räjähtää. Nöyryytyksen tunne on joskus niin suuri että saatan ruveta itkemään (olen kyllä muutenkin melkoinen itkupilli etenkin alistumistilanteissa, ei tarvitse kuin vähän vilauttaa piskaa niin nyyhkytän sydäntäsärkevästi  :-[). Tällaisten nöyryytyssessioiden jälkeen hyrisen tyytyväisyydestä päiväkaupalla  :D

Tulikukka

  • Vieras
Vs: Häpeästä
« Vastaus #9 : 07.06.2011, 18:06 »
Mielenkiintoinen aihe ja paljon hyviä vastauksia. Minulle myös häpeän kokeminen tietyllä tavalla turvallisesti sessiossa, luotettavan ihmisen kanssa, on tosi nautinnollista. Kaipa siinä kiehtoo juuri se rajojen ylittäminen, että minut laitetaan tekemään jotain mitä en ikinä tekisi muiden esim. ystävien tai työkavereiden nähden. Arvoni tavallaan alennetaan hetkellisesti, esim. koirana oleminen on minulle tällainen kiihottava juttu. Ajatuskin siitä, että joku ulkopuolinen näkisi minut silloin, on kauhistuttava mutta se myös lisää tilanteen kiihottavuutta. Tuo tunnekokemus saa minutkin usein kyyneliin, liikutun kokemuksen ihanuudesta ja voimakkuudesta ja se on itkemisestä huolimatta ehdottomasti positiivista. Rouva myös joskus sessioharrastuksemme alkuvaiheessa hiukan hämmentyi tuosta itkemisestä, mutta on jo ymmärtänyt, ettei se suinkaan tarkoita, että Hän olisi väärällä tavalla ylittänyt rajojani.

swan

  • Vieras
Vs: Häpeästä
« Vastaus #10 : 07.06.2011, 18:15 »
Minulle myös häpeän kokeminen tietyllä tavalla turvallisesti sessiossa, luotettavan ihmisen kanssa, on tosi nautinnollista. Kaipa siinä kiehtoo juuri se rajojen ylittäminen, että minut laitetaan tekemään jotain mitä en ikinä tekisi muiden esim. ystävien tai työkavereiden nähden. Arvoni tavallaan alennetaan hetkellisesti, esim. koirana oleminen on minulle tällainen kiihottava juttu. Ajatuskin siitä, että joku ulkopuolinen näkisi minut silloin, on kauhistuttava mutta se myös lisää tilanteen kiihottavuutta. Tuo tunnekokemus saa minutkin usein kyyneliin, liikutun kokemuksen ihanuudesta ja voimakkuudesta ja se on itkemisestä huolimatta ehdottomasti positiivista. Rouva myös joskus sessioharrastuksemme alkuvaiheessa hiukan hämmentyi tuosta itkemisestä, mutta on jo ymmärtänyt, ettei se suinkaan tarkoita, että Hän olisi väärällä tavalla ylittänyt rajojani.

Tuo kuullostaa sellaiselta, joka "sopii" itseenikin, jos olisin suhteessa. Tuossa mennään jonnekin niin syvälle ihmisessä, että vieraamman tai satunnaisen tuttavuuden kanssa semmoisiin ei kykene tai sillä olisi vain ennemminkin ehkä hajottava ja särkevä vaikutus.

Kiitos tuosta tekstistä Tulikukka, se palautti taas uskon siihen, että noinkin voi asiat olla <3
« Viimeksi muokattu: 07.06.2011, 18:32 kirjoittanut swan »

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Häpeästä
« Vastaus #11 : 07.06.2011, 18:23 »

Pelkkä häpeän tunne ei kuitenkaan ole varsinainen syy leikkimiseen, vaan todellinen syy tulee joko halusta alistua tai vain puhtaasta halusta voittaa itsensä. Valtaleikeissä häpeällisten asioiden tekeminen "pakotettuna" alleviivaa alistamisen voimakkuutta ja alistumisen syvyyttä. Tällöin seksuaalinen tyydytys kuitenkin todellisuudessa johtuukin alistumisen/hyväksikäytettynä olemisen tunteesta, jonka syvyyttä vain mittaroidaan häpeän tunteen kautta.

-Mr.Inathu

Tilanne, jossa Master tuo narttunsa vieraaseen seuraan käytettäväksi. Narttu pakotetaan olemaan läsnä ja kokemaan syvää häpeää.
Tässä asetelmassa - joka tosin melko harvinainen? - nartulle ei anneta vaihtoehtoa. 

Vaikka ei ole halua alistua, sen joutuu tekemään pakotettuna. Halu voittaa itsensä, sen hän joutuu tekemään jos aikoo selviytyä ilman turvasanan tuomaa helpotusta. Mutta haluaako sitten siirtää muiden tuottaman häpeän siihen häpeään jota tuntee Masterinsa edessä jos sanoo turvasanan kun ei kestä enempää.

Seksuaalinen tyydytys, sitä ei ole tai se kielletään.