Kirjoittaja Aihe: Eläimellistä menoa naapurissa  (Luettu 3581 kertaa)

Myssy

Eläimellistä menoa naapurissa
« : 24.02.2014, 15:53 »
Glodeck, Mariette:En station från Paradiset. Norstedts 2009.

Neljä nuorta asuu yhdessä Tukholman ydinkeskustassa.
Ainoa naispuolinen heistä on yllätävän kyllä aktiivinen juutalaisessa seurakunnassa vaikka onkin pervo. Hänen lisäkseen parilla muulla naisihmisellä on synagogassa peruukki. Nämä ovat syöpäpotilas sekä vanhempi ortodoksinainen, joka peittää aviovaimon perinteisesti aivan kaljuksi ajeltua päätä. Oikein tulee varsovalaisen suurliikemiehen Moskatin kolmas vaimo mieleen nobelisti Singerin romaanista.
Päähenkilön isovanhemmat olivat taas syntyjään ihan pohjoisesta, sieltä missä puhutaan meijänkieltä. Itse hän on kuitenkin täysin kaupunkilainen, ei ole juuri lainkaan sukulaisiakaan elossa. Helppo pyöriä kinkypiireissä.
Portsarina hän joutuu käännyttää kaukaa maakunnasta saapuvaa transun joka ei vastaa dresscodea. Itse hän matkustaa erään tytön perään Amsterdamiin, mutta päätyy ihan eri ihmisten yhteyteen. Olen huomaavani tässä viiteitä Oscar Levertinin kustavilaiseen aikaan sijoituvaan Kalonymos-novelliin.
Neuloitusta, piiskausta ja varsinkin korsetteja on tarjolla.
Kirja on jaoteltu viiten osaan joidenka nimet kaikki viittaavat ihanasti värikylläiseen Ihmemaa Oz elokuvan. Kotimaahansa vihdoin palattuaan päähenkilö on bileissä pukeutunut Dorothyksi rubiininpunaisine kenkineen. 
Loppu on lähes haikeantuntuinen menetyksineensä.
Hyvä kuvaus nuorista jotka eivät kuulu vaniljaisiin keskivertoruotsalaisiin.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 13:14 kirjoittanut Myssy »