Kirjoittaja Aihe: Mikä on tarkoituksesi, merkityksesi? Mikä on kaiken tarkoitus?  (Luettu 7983 kertaa)

submiesjns

  • Vieras
Taas tuossa viime-yönä joutessani. Unen katoamisen johdosta, mietiskelin isoa-kysymystä. Mikä on ihmispolon tarkoitus ja merkitys tässä maailmassa, itse kullekkin ja itselleni. Miksi olemme syntyneet? miksi olemme olemassa ja mikä on merkityksemme tälle kokonaisuudelle, ympäristöllemme? Mikä ja missä on oma paikkani, merkitykseni ja tarkoitukseni? Rehellisiä jos ollaan niin, omalla kohdallani se ei ole mitenkään selvää...

Mikä tällä kaikella elämisellä, olemisella on sinun mielestäsi tarkoituksena. Koetko itse itsesi tarpeelliseksi? Oletko löytänyt ns. paikkasi tässä maailmassa? Koetko kuuluvasi mihin tai mihinkään?


Kinkykallio

  • Vieras
Mikä tällä kaikella elämisellä, olemisella on sinun mielestäsi tarkoituksena. Koetko itse itsesi tarpeelliseksi?

Tarkoituksena on työntää siitintä naisten emättimiin. Sitten kun on niin vanha ja ruma, ettei kelpaa siihen hommaan enää kenellekään, elämän tarkoitus lakkaa.

Jalo

Älkää lyökö vakavaa kysymystä leikiksi. 

Vastausta tähän meitä kaikkia askarruttavaan asiaan on etsitty yhtä kauan kuin älykästä elämää on esiintynyt. Olemassaolon tarkoitus ja oman henkilökohtaisen merkityksen pohtiminen on hyvä harrastus.

Löytyykö vastaus uskonnosta?  Olemmeko olemassa, koska olemassaolomme tarkoitus on toimia rattaana jumalan tai jumalien laatimassa suunnitelmassa.  Ehkä joku meistä kokee olevansa Jumala, ehkä joku haluaa olla suuremman suunnitelman osa.

Ehkä joukkoistuminen on parempi selitys. Samaistuminen ryhmään on helppoa.  Me voimme olla **-istejä. Fasisteja, Feministejä, Sovinisteja,  Masokisteja, Mastereita tai suppareita.

Mahdollisesti evoluutiobiologinen selitys on oikea. Elämällämme ei ole sen suurempaa merkitystä, jos tuotamme jälkeläisiä, meistä saattaa jäädä geneettinen jälki historiaan.



stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
MIelenkiintoisempi kysymys on mistä kaikki alkaa ja mihin kaikki loppuu

<---- hiekanjyvä-kivi-kallio ---->

Siitäpä sitten neljättä ulottuvuutta sekä ajan ja avaruuden kaareutumista kehiin.

 :o

Ja ei, oikeesti, ei mua kiinnosta hevonv*ttuakaan.  ;D

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Tarvitseeko ylipäätään olla tarkoitusta vai peräti Tarkoitus? Pahimmillaan sillä saanee stressattua itseään vaikka mihin saavuttaakseen "jotakin", mitä se kellekin sitten on...uraputki, isoa suurempi asuntolaina, uusi auto ja vielä uusi auto jne.

Täytämme päivämme haahuilemalla melko epäolennaisten asioiden parissa, osittain kai siksi että on saatava sitä sapuskaakin ja katto pään päälle. Ja uusi hyperhilavitkutin ja ja...

Niin ja sitten pitäisi vielä olla se Tarkoitus...siksi kai on yleviä periaatteita ja uskontoja jotta saa pyrkiä henkisestikin johonkin. Kunhan ette mieti miksi ;D

Jokusen tovin näitä pohdittuani tulin siihen tuttuun tulokseen: "Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää". Ymmärtääkseni idea on siinä ettei stressaile liikoja edes tarkoituksesta tai siitä onko sitä. Sekin on eri asia että jos tietäisin Tarkoitukseni niin sanoisinko sen ääneen ;) >:D

onez

Tuskin meillä kummoista merkitystä suuressa kokonaisuudessa on. Nyt näennäisesti hallitsemme tätä avaruudessa lentävää palloa. Jossain vaiheessa kuolemme sukupuuttoon ja elämä täällä jatkuu jossain toisessa muodossa. Tai sitten elämä tällä planeetalla loppuu. Viimeistään se loppuu sitten kun aurinko kuolee. Toki jos kehitymme tarpeeksi niin viemme siemeniämme toisille planeetoille.

Ehkä ihmisen, samoin kun minkä tahansa muun eliön tarkoitus on kehittyä paremmaksi versioksi edeltäjästään. Minkä takia? Siihen kysymykseen tuskin saamme koskaan vastausta, ehkä siihen ei edes ole vastausta. Olemme vain osa tätä jatkumoa, fraktaalia jota koko universumi on. Missä taas universumimme sitten on ja mikä sen tarkoitus on...

Sen takia en elämästä hirveästi stressaa. Se kestää sen ajan minkä se kestää, sitten se on omalta kohdalta ohi. Uusia ja kehittyneempiä versioita tulee tilalle. Pitää vain nauttia ja elää nyt kun se on mahdollista. Katsoa tähtitaivasta ja arvostaa sitä että saa olla todistamassa tätä kaikkea.

Riverlady

  • Vieras
Elämän tarkoitus on elämä itse.

chilinen

  • Vieras
Ollaanhan me aika hyviä elinalustoja bakteereille, viruksille, loisille, pieneliöille... Kuskataan tätä isoa petrimaljaa ympäriinsä ja toteutetaan siinä samalla kaikenlaisia aktiviteetteja, joista iso osa on puhtaasti biologisia. Siinä sivussa voi sitten vahingossa saada aikaan jotain henkistäkin kehitystä, mutta onko silläkään lopulta sen suurempaa merkitystä, kun ns. kehitys kuitenkin saa aikaan sen, että elintila loppuu vääjäämättä jossain vaiheessa tulevaisuutta. Ainakin siinä mielessä kuin nyt sen käsitämme, tulevaisuuden evoluutio voi viedä elämän ihan muihin kyborgeihin, jotka kestävät mitä van säteilyä jne. Olen samaa mieltä kuin linnunradan viisaat, vastaus on siis 42 :D

submit

  • Vieras
Henkilökohtaisesti elämäni tarkoitus on nauttia elämästä ja koittaa muokata siitä sellainen, jossa viihdyn. Tekojeni olisi hyvä tuottaa hyvää myös muille, tai ainakin olla tuottamatta negatiivisia asioita. Aina en onnistu.

Nuorempana oli pinnalla yhtenä asiana biologinen lisääntymisen tarve, jota sitten tulikin toteutettua suomalaista keskivertoa isommasti. Tällä elämänkokemuksella en ehkä lisääntyisi, mutta eihän se niin mene ;)

Kannatan aatteina mm. degrowthia ja syväekologiaa, tosin vanhemmiten kyynistyessäni en oikein jaksa uskoa niidenkään auttavan ihmiskuntaa, mikä voikin olla maapallon kannalta hyvä. Ihmiskunta on sössinyt mahdollisuutensa, mutta voihan olla, että tieteessä saavutetaan ratkaisevia edistysaskeleita ja säilytään vastoin todennäköisyyksiä.

Siitä, mikä on kaiken tuntemamme maailmankaikkeuden tarkoitus ja merkitys, minulla ei ole mitään käsitystä. Saati sitten sen kaiken, mitä emme tunne. Jotenkin mun päässä on iloisessa sekamelskassa jumalat ja fysiikka, vaikka kristitty olenkin. Ehkä mitään erityistä tarkoitusta ei olekaan, olemme vain.

-katy-

  • Vieras
Kyllä se on rakkaus ja rakastaminen,joka joskus käy ihan arkisesta työstä ja räytymisestä :D

(Olen onnekas kun voin vaihtaa usein ajatuksia liki satavuotiaiden kanssa. Ei se ihmisyys mihinkään katoa,tunteet ja ajatukset jopa selkiytyvät ja pelkistyvät,ei ole ehkä enää kulisseja ja esittämistä vaan suoraa puhetta.
Aika huikeeta kun satavuotias farkkumimmi piikittelee)  ;-D

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1869
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Ihmisen elämän tarkoitus on sama kuin muidenkin eliöiden: Saattaa seuraava sukupolvi jaloilleen. Muu on sitten hyvinvoinnin mukanaan tuomaa hömpötystä.

submiesjns

  • Vieras
Raili Malbergin sanoin ote runosta, Riitä itsellesi

" Ennen kaikkea. Elä eläämäsi ihminen.   
  Äläkä tyydy pelkään olemiseen.
  Sillä mitään murheelisempaa ei voi olla kuin,
  elämättä jäänyt elämä"

  Aika hyvin kiteytetty minusta! piste ja kuitti :)

hiz

  • Vieras
Mikä tällä kaikella elämisellä, olemisella on sinun mielestäsi tarkoituksena. Koetko itse itsesi tarpeelliseksi? Oletko löytänyt ns. paikkasi tässä maailmassa? Koetko kuuluvasi mihin tai mihinkään?
Paikkani on oman elämiseni keskipisteessä. On jopa mahdollista että kaikki muu on harhaa, jonka olen luonut itse. Ehkä teidätkin. Todellisuus on niin venyvä käsite. Mistä voi tietää mitä on totta ja mitä on unta. Ehkä todellisuus on uni jota voi kontrolloida itse. Tai sitten ei ole noin. Siltä varalta ettei ole noin, niin oletan että todellisuus on todellista. Mutta olen huomannut, että sitä voi ohjata. Tosin niille jonka mielestä se on mahdotonta, se on mahdotonta.

Mietin yhteen aikaan aika paljon tuota elämän tarkoitusta, mutta tulin siihen lopputulokseen ettei sillä ole väliä. Tarkoitus on olla onnellinen. Se on tosin kovin helppoa, koska se on tunne jonka voi valita yhtälailla kun muitakin tunteita. Tosin välillä on nautinnollista olla muutakin kun onnellinen, esim vittuuntunut olo voi olla nautinnollista myös, saada ihan kunnolla valittaa.

Selvää on ainakin, että ikävuosia tässä olomuodossa on jokaisella rajoitettu määrä, joten aikaa kannattaa käyttää ainoastaan asioihin josta nauttii, ja aina sanoa kyllä mahdollisuuksille, koska ei voi ikinä tietää montako mahdollisuutta niihin saa.

Käytännössä elämä = arki. Mikä on arjen tarkoitus? ???


lehtorg

  • Vieras
Nyt ollaan lähteen äärellä.
Välillä pisaroittain, välillä vuoksittain
ilo-onnea.
Ja sitten väliin hetkeks taas
jotain muuta.
Kukin tavallaan,
kuten minäkin.