Kirjoittaja Aihe: Ompeluhaluja olis, mutta...  (Luettu 10853 kertaa)

Glori

  • Vieras
Ompeluhaluja olis, mutta...
« : 09.07.2011, 18:42 »
Loma on ollut melko tasainen ilman suuria tunnekuohuja. Ajattelin korjata asian kertaheitolla. Innostus vaihtuu pian turhaumaan kun otan ompelukoneen esiin.

Tarkoitus on ommella itselleni vinyylimekko, hame tms. Samalla valmistuu varmaan sessiotyyny(npäällinen) kiinnitysrenkain, jumppapatjanpäällinen... ja muita kostean tilan tekstiilejä.
Onko kellään vinkkejä miten kyseistä materiaalia (pvc) olisi helpoin käsitellä? Se ei kai juurikaan luista ompelukoneen jalan alla? Onko nylonlanka parempi ompeluun kuin puuvilla? Ihan mitä vaan vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.  Kaytössä on ihan perus Brother perusompelein.

Lähtökohta on se että allekirjoittanut yleensä hankkii kaiken valmiina, kun ei itse osaa tehdä...

n4103xxl

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #1 : 09.07.2011, 18:47 »
No tota, mä käytän ainakin öljyä liukasteena, kun teen pvc:hen tikkauksia päällepäin, nurja puolihan siinä on ihan kangasta :) Ja sit kannattaa käyttää jousto tikkiä, kun pvc kuitenkin joustaa aikalailla, ni ei katkeile langat heti sitten käytössä :)
Eipä nyt tule muita vinkkejä mieleen :)

Glori

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #2 : 09.07.2011, 18:50 »
No tota, mä käytän ainakin öljyä liukasteena, kun teen pvc:hen tikkauksia päällepäin, nurja puolihan siinä on ihan kangasta :) Ja sit kannattaa käyttää jousto tikkiä, kun pvc kuitenkin joustaa aikalailla, ni ei katkeile langat heti sitten käytössä :)
Eipä nyt tule muita vinkkejä mieleen :)

Siinä oli jo monta uutta asiaa. Kiitos  :)

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #3 : 09.07.2011, 18:57 »
Teflonpaininjalka on myös hyvä apu pvc:n ja muiden luistamattomien materiaalien ompeluun.

Glori

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #4 : 09.07.2011, 19:06 »
Teflonpaininjalka on myös hyvä apu pvc:n ja muiden luistamattomien materiaalien ompeluun.

Kiitos tästäkin vinkistä. Tuo lienee ihan perusosa jonka saa helposti hankittua?

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #5 : 09.07.2011, 19:19 »
Juu, ompelutarvikeliikkeissä myydään. Maksaa kyllä useamman kympin, mut jos ompelee paljon pvc:tä niin on kyllä kannattava ostos.

n4103xxl

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #6 : 09.07.2011, 19:31 »
Mä ostin aikoinaan teflon nauhaa, sellasta liimapintasta toiselta puolelta, liimaan sitä palan paininjalan alle kun ompelen nahkaa tms, mikä ei hyvin luista :)

Milla

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #7 : 09.07.2011, 22:34 »
Teflonpaininjalka on myös hyvä apu pvc:n ja muiden luistamattomien materiaalien ompeluun.

Kiitos tästäkin vinkistä. Tuo lienee ihan perusosa jonka saa helposti hankittua?


Kikka2:nen suikale leivinpaperia paininjalan ja pvc:n väliin päälli-, tai helma / hihansuutikkauksiin, napinläpeihin jms (nurja puolihan siis luistaa normisti kuten tytöt tuolla jo aiemmin mainitsivat)

Tekstiililiima on oiva apu pieniin kohtiin / lyhyisiin saumoihin jms joiden ei tarvitse kestää kovaa kyytiä  8)

Topicissa mainitun sanan "kostea" vuoksi suosittelen nylonlankaa, puuvillalanka kastuu ja venyy. Ellei koneessa ole jousto-ommelta, pienileveyksinen ja lyhyttikkinen siksak toimii vastaavana.

Glori

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #8 : 09.07.2011, 22:58 »
Kiitän taas :)
Sehän on mekko kohta valmis, mielikuvissa ainakin. Saatte homman tuntumaan niin (valheellisen) helpolta  ???

isabella

Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #9 : 09.07.2011, 23:13 »
En ole toistaiseksi uskaltanut itse edes yrittää pvc:n ompelua mutta nämä vinkit rohkaisevat kokeilemaan. Kiitokset tietäväisille käsityöihmisille  :-*

Milla

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #10 : 09.07.2011, 23:54 »
En ole toistaiseksi uskaltanut itse edes yrittää pvc:n ompelua mutta nämä vinkit rohkaisevat kokeilemaan. Kiitokset tietäväisille käsityöihmisille  :-*


Kantapään kautta nää vinkit on kiroiltu  :o  Sen verran kumminkin tykkää kavereista, että koittaa pelastaa edes heidän hermonsa  ;D 

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #11 : 28.08.2011, 14:09 »
Eikös tuollaisia luistamattomia/vaikeastiluistavia materiaaleja varten ole rullapaininjalka.

mievaan

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #12 : 28.08.2011, 21:12 »
Itse laitan liukkaria paininjalan alle. Helpommin puhdistettavissa mitä öljy.
Ja toki saahan sitä ommeltavaa pvc:täkin omin kätösin vetää taaksepäin ommeltaessa.

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #13 : 29.08.2011, 08:25 »
Itse laitan liukkaria paininjalan alle. Helpommin puhdistettavissa mitä öljy.
Ja toki saahan sitä ommeltavaa pvc:täkin omin kätösin vetää taaksepäin ommeltaessa.

Eikös se veny herkästi jos sitä vetää?

SpeedMaster

  • Vieras
Vs: Ompeluhaluja olis, mutta...
« Vastaus #14 : 29.08.2011, 09:03 »
Eikös tuollaisia luistamattomia/vaikeastiluistavia materiaaleja varten ole rullapaininjalka.
Aamen  8) Jouduin teettämään tuollaisen, kun koneeni on "hieman" vanhempaa mallia (poljettava Singer  :love: )