Kirjoittaja Aihe: Törkyistä teatteria  (Luettu 2331 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Törkyistä teatteria
« : 01.11.2014, 16:45 »
Törkyistä teatteria
 
 
Kesällä 2012 Lahdessa Ketjureaktio suunnitteli ensimmäisiä bileitään moneen vuoteen. Tarvittiin esiintyjiä, ja neuvokkaana naisena hallituksen jäsen MissMary päätti perustaa teatteriryhmän. Mukaan haalittiin kavereita ja tuttuja, ihmisiä jotka olivat valmiita lähtemään yleisön eteen. Ajatuksena oli tehdä jotakin uutta ja ennennäkemätöntä. Heti ensimmäinen esitys oli menestys, sillä se sai ihmiset yllättymään ja kauhistelemaan, mutta myös nauramaan. Se, ettei kaikkia voi miellyttää, tuli myös selväksi: inhoajiakin löytyi heti.
 
Useimmat lukijat ovat varmasti ainakin kuulleet Törkyteatterista jotakin, joko hyvää tai pahaa. Kyseessä oli aluksi epämääräinen lauma ihmisiä, joilla yhteistä oli palo esiintymiseen. Ihmisiä on tullut ja mennyt, mutta aika iso osa alkuperäisestä porukasta on vielä jäljellä. Itse hyppäsin mukaan kolmanteen esitykseen tammikuussa 2013. Vähitellen ryhmä on hioutunut yhteen, ja yhteistyö pelaa aina vain paremmin. Esityksiin on tullut lisää kunnianhimoa ja esiintymisvarmuus on kasvanut. Tähän mennessä on takana yhteensä yhdeksän esitystä.
 
Nimestäkin voi jo päätellä, että Törkyteatteri tekee törkyä. Monet esiintyjistä ovat eritefettareita ja haluavat tuoda esiin myös näitä jossakin määrin tabuina pidettyjä fetissejä. Huumori on aina ollut osa esityksiä – tarkoituksena on kuitenkin ensisijaisesti saada ihmiset viihtymään ja nauramaan. Ja vaikka Törkyteatteri mielletään nimenomaan eritteillä läträäjiksi, alusta saakka mukana on ollut myös täysin törkyvapaita esityksiä. Törkyteatteri on aina tehnyt pilaa skenestä ja sen luutuneista käsityksistä ja stereotypioista, mutta nauranut siinä sivussa myös itselleen.
 
Meille on kertynyt jo mukava joukko faneja, jotka odottavat aina innolla seuraavaa esitystä.  Kääntöpuolena on se aika isokin negatiivisen palautteen määrä, jota olemme saaneet. Olemme saaneet kuulla esimerkiksi siitä, että annamme satunnaiselle vierailijalle kinkyskenestä aivan vääränlaisen kuvan. Toiset kokevat, että tätä kautta heidätkin assosioidaan joihinkin ällöttäviin eritepervoihin vaikka he oikeasti ovat salonkikelpoisia kumifettareita ja BDSM-harrastajia.
 
Ymmärrän täysin, että moni ei halua Törkyteatterin esityksiä nähdä. Heikkovatsaisempaa ällöttää, kun läträtään kusen ja oksennuksen kanssa sekä pruutataan perseestä pihalle mitä ihmeellisimpiä asioita. Tällöin on kuitenkin varsin helppoa siirtyä toiseen päähän juhlatilaa ja jättää katsomatta. Täytyy tunnustaa, että itsekin hiukan kaunosieluisena ei-eritefettarina olen joskus jotunut harjoituksissa poistumaan hetkeksi takavasemmalle, kun on alkanut oksettaa. Esityksistä on kuitenkin toistaiseksi aina selvitty vain suunnitelluilla oksuilla.
 
Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt ajatusta siitä, että jos jonkun muun fetissi ällöttää, sen ei pitäisi näkyä julkisesti bileissä. On täysin hyväksyttävää piiskata jonkun takapuoli siniseksi, mutta annas olla jos julkisesti pissataan. Eritefettareilla on yhtälainen oikeus harrastaa omia juttujaan bileissä (tietysti olettaen että he eivät sotke paikkoja). Silti olen todistanut useita kertoja kun  eritefettareiden bilesessiointia on tultu arvostelemaan vaikka kyseessä ei ole ollutkaan  mikään esitys, vaan ihmisten omaa hauskanpitoa.
 
Tämä kolumni ilmestynee lauantaina, jolloin Törkyteatteri on toista päivää Helsingin Sexhibitionin lavalla esiintymässä. Sinne tehdään vähän erilaista showta, koska yleisö on pääasiallisesti vaniljoita. Eritteet on messujärjestäjän taholta kielletty ja yleisö ei valitettavasti ymmärtäisi pervojen höperyyksille naureskelua. Tässä Törkyteatterin muuntautumiskyky tuleekin hyvin esiin, sillä pystymme tekemään myös sitä täysin salonkikelpoista materiaalia tarvittaessa. Onneksi kinkybileissä saa sitten revitellä vapaammin.
 
Törkyteatteria on myös pyydetty esiintymään 2015 Wastelandiin Amsterdamiin. Siellä odottavat uudet haasteet ja 7000 hengen yleisö. Tästä huolimatta kaikkien pervojen iloksi ja kauhuksi lupaamme että esiinnymme jatkossakin Suomen kinkybileissä törkyisissä merkeissä. Törkyteatteri on nyt myös kahtena vuonna ollut ehdolla vuoden kinkytekopalkinnon saajaksi. Ehkä ensi vuonna on meidän vuoromme…
 




-isabella
 
Kirjoittaja on esiintymistä rakastava pervo, joka ei itse tykkää eritteistä mutta kannattaa vahvasti muiden oikeutta niillä leikkimiseen.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Törkyistä teatteria
« Vastaus #1 : 01.11.2014, 21:47 »
Kun ensimmäisen kerran kuulin Törkyteatterista, muistutin :lecture:-hymiötä ja mutisin itselleni ja parille muulle tutulleni: "Minun nuoruudessani oli vain kolme emetofiiliä Tuntemattomalla Maalla ja ei mikään tuommoinen olisi tullut kuuloonkaan, silloin kaikki olivat sitä mieltä ettei eritejutut kuulu kinkybileisiin... Ja minä olen vuosikaudet tapellut deviantARTissa ja muualla netissä sitä vastaan ettei eritefetissejä kutsuta törky-nimellä vain jollain positiivisemmalla ja kauniimmalla termillä, ja nämä uuden sukupolven eritepervot pilaavat kaiken tekemällä törky-termistä entistä suositumman!"

Nyt sitten on kai vain pakko heittää henkiset hipsterilasit nurkkaan ja todeta, että aika totisesti on muuttunut.  :))

Vaikka olen emetofiili ja jossain määrin olen kiinnostunut muistakin eritteistä, tokkopa minua koskaan kuitenkaan nähdään Törkyteatterin yleisönä. Olen emetofobiani vuoksi hyvin tarkka siitä, millaisten ihmisten oksentelua voin katsella juoksematta karkuun tai käpertymättä palloksi korvansa ja silmänsä peittäneenä. Siksi ajatus eriteshown katselusta livenä kammottaa. Pitäisi vähintään olla video, josta voisi kelata epämieluisat kohdat yli. Minä olen juuri niitä ihmisiä, jotka hapuilevat kaukosäätimen hiljentämisnappia (tai kelausnappulaa, jos kyseessä on tallenne), kun joku telkkarin henkilö näyttää huonovointiselta. Tämä on hyvä muistaa eritefetisisteistä - osalla on myös jopa fobian tasoinen pelko omaa fetissiään kohtaan. Se on hyvin hankalasti selitettävä juttu, mutta sillä on paljon tekemistä oman ja toisen ihmisen elimistön kontrollin kanssa.

Lisäksi en itse pystyisi myöskään esiintymään missään julkisessa eritejutussa, koska itsetuntoni on kamalan huono. Olen niitä ihmisiä, jotka katsoessaan peiliin näkevät siellä maailman rumimman ihmisen. Joten jokainen joka pystyy sekä katsomaan eriteshowta livenä ja jopa esiintymään sellaisessa, on minua kaksin verroin rohkeampi.

Olisi toki mielenkiintoista joskus lukea läpi jonkun Törkyteatterin esityksen kulku läpi kirjallisessa muodossa. Saisin itsekin selville, millaisia vitsejä siellä on eritteistä keksitty.  8)

Kettu vinossa, henkilö, jonka mielestä ne joka bileiden sinisenkirjaviksi ruoskitut perseet ja kukkakepit ihonmyötäisissä kumi- ja nahkapuvuissaan antavat kinkyydestä aivan väärän ensivaikutelman aloittelijoille.

alabamatattoo

  • Vieras
Vs: Törkyistä teatteria
« Vastaus #2 : 01.11.2014, 23:28 »
Törkyteatteri rules tv: ei eritefettari, joka joskus aikoi karttaa törkyteatterin esityksiä ihan vaan sen takia, että piti törkyä kamalana, mutta nykyään odottaa, mitä törkyteatterilla on näytettävää seuraavaksi.. jotku vaan osaa esittää asiat niin hauskasti :D
Meikäläisen ennakkoluulot on kyllä lentäneet romukoppaan tuon suhteen :))

Norja

  • Vieras
Vs: Törkyistä teatteria
« Vastaus #3 : 02.11.2014, 13:48 »
Mullakin oli osittain muiden mielipiteistä ja muustakin tietämättömyydestä johtunut käsitys Törkiksestä aiemmin vaikka en ollut nähnyt yhtään vetoa edes! Nykyään, kun oon jo vähän tutustunut on fiilis ihan eri. Mähän oon ihan Fani! koko skenessä ei ole pitkään aikaan jos koskaan ollut mitään niin mielenkiintoista porukkaa, jonka vetoja odotan näkeväni melkein samaan tapaan kun Ramonesia Tavastialle. No vähän väritin =P