Kirjoittaja Aihe: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan  (Luettu 9879 kertaa)

Pip

Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #30 : 13.03.2015, 00:07 »
Ainakin Tamperkeleen bileet ja clubit ovat yksityistilaisuuksia (oletat myös muiden yhdistysten bileiden olevan), joten jos siellä aletaan kameran kanssa huitomaan ja vedotaan perusoikeuksiin, niin aika äkkiä lähtee ulos. Aivan sama mihin vetoavat, mutta ravintola saa valikoida asiakkaansa. Vaikka olisi kuinka oikeuksistaan tietoinen seiskan toimittaja, tai muuten vaan urpo, joka ei käsitä mitä on tekemässä, niin pihalle lähtee. Ja kyllä, tuossa tilanteessa yksityisyyden suoja menee kuvaajan oikeuksien edelle, joten ne kuvat sieltä kamerasta, tai kännystä poistetaan järkkärin tarkistaessa tilanteen.

foobar

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 232
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #31 : 13.03.2015, 00:13 »
Ainakin Tamperkeleen bileet ja clubit ovat yksityistilaisuuksia (oletat myös muiden yhdistysten bileiden olevan), joten jos siellä aletaan kameran kanssa huitomaan ja vedotaan perusoikeuksiin, niin aika äkkiä lähtee ulos. Aivan sama mihin vetoavat, mutta ravintola saa valikoida asiakkaansa. Vaikka olisi kuinka oikeuksistaan tietoinen seiskan toimittaja, tai muuten vaan urpo, joka ei käsitä mitä on tekemässä, niin pihalle lähtee. Ja kyllä, tuossa tilanteessa yksityisyyden suoja menee kuvaajan oikeuksien edelle, joten ne kuvat sieltä kamerasta, tai kännystä poistetaan järkkärin tarkistaessa tilanteen.
Juuri tästä syystä en haluakaan kuvata mitään bileissä vaan vain sidontatyöpajoissa, ja silloinkin vain omaa malliani hänen luvallaan.

Master T

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #32 : 13.03.2015, 00:31 »
Olen samaa mieltä Pipin kanssa. Tilaisuudessa on selkeästi ilmoitettava, saako kuvata vai onko kuvaaminen kiellettyä. Jokaisen, joka ei noudata kieltoa, on järjestäjien poistettava. Poistettu voi sitten jälkikäteen hakea oikeusteitse korjausta, jos todella kokee kohdellun itseään lainvastaisestii. Epäilen että selkeästi ilmoitettu kuvauskielto tilaisuudessa tulee olemaan täysin riittävä peruste poistaa sääntöä rikkova henkilö paikalta.

Jos halutaan tilaisuuksia, joissa kuvaaminen on sallittua, niin sellaisia varmasti kannattaa järjestää. Silloin on hyvä mainita tästä mahdollisuudesta jo etukäteen, jotta kuvaamista haluavat ymmärtävät saapua paikalle ja ne, jotka eivät halua tullla kuvatuiksi, ymmärtävät jäädä pois.

foobar

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 232
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #33 : 13.03.2015, 00:34 »
Olen samaa mieltä Pipin kanssa. Tilaisuudessa on selkeästi ilmoitettava, saako kuvata vai onko kuvaaminen kiellettyä. Jokaisen, joka ei noudata kieltoa, on järjestäjien poistettava. Poistettu voi sitten jälkikäteen hakea oikeusteitse korjausta, jos todella kokee kohdellun itseään lainvastaisestii. Epäilen että selkeästi ilmoitettu kuvauskielto tilaisuudessa tulee olemaan täysin riittävä peruste poistaa sääntöä rikkova henkilö paikalta.

Jos halutaan tilaisuuksia, joissa kuvaaminen on sallittua, niin sellaisia varmasti kannattaa järjestää. Silloin on hyvä mainita tästä mahdollisuudesta jo etukäteen, jotta kuvaamista haluavat ymmärtävät saapua paikalle ja ne, jotka eivät halua tullla kuvatuiksi, ymmärtävät jäädä pois.
Kaikissa bileissä joissa olen käynyt on järjestään ollut täydellinen kuvauskielto ja aina olen sitä noudattanut. Häkin sidontatyöpajoissa ei kuitenkaan ole sanottu kuvaamisesta mitään, ei että se olisi sallittu eikä että se olisi kielletty. Silti ymmärrän luonnostaan että sielläkään ketään ei saa kuvata ilman lupaa.

Silti, kuten jo olen maininnut, olen Häkin sidontatyöpajoissa sekä kuvannut luvan kanssa että itse ollut kuvattavana. Kummastakaan ei ole koitunut ongelmaa. Eikö samalla tavalla voida jatkaakin?

Pip

Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #34 : 13.03.2015, 00:41 »
Meillä oli sidonta-, kuvaus- ja kuvankäsittelyworkshoppi eräänä vuonna. Seuraavana vuonna oli pelkästään sidontaworkshoppi. Siihen tilaisuuten tulossa oleva ihminen kysyi minulta henkilökohtaisesti, että saako tilaisuudessa kuvata? Totesin, että edellisvuotena kuvaus oli kuulunut teemaan, mutta sinä vuonna mentiin taas normisäännöillä, eli kuvaaminen ei ole sallittua. Arvaa löysinkö täältä baarista kuvia, jotka oli siinä yksityistilaisuudessa kuvattu ja jonka olin nimenomaisesti kieltänyt. Tämä henkilö muistaakseni sai porttikiellon muutamaan tapahtumaan meidän järjestäminä.

Master T

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #35 : 13.03.2015, 00:42 »
Silti, kuten jo olen maininnut, olen Häkin sidontatyöpajoissa sekä kuvannut luvan kanssa että itse ollut kuvattavana. Kummastakaan ei ole koitunut ongelmaa. Eikö samalla tavalla voida jatkaakin?

Kuten sanoin, jos tilaisuuksia halutaan, joissa voi kuvata, niitä kannattaa järjestää. Toivon, että kuvaamismahdollisuudesta tai sen kiellosta kerrotaan jo etukäteen. Silloin peli on kaikille selvä. Jokainen tietää minne tulee ja mikä on kuvaamisen suhteen tilaisuuden luonne. Siis minun mielestäni voi jatkaa aivan hyvin kuvaamisen sallimista. Toivon, että tästä kerrotaan jatkossa selkeästi jo tilaisuudesta ilmoitettaessa. Näin saadaan kaikki paikalle saapuvat olemaan tyytyväisiä.