Äänestys

Oletko narsisti?

Olen dominoiva, ja narsisti
Olen dominoiva, mutta en koe olevani narsisti
Olen alistuva, ja narsisti
Olen alistuva, mutta en koe olevani narsisti
Olen narsisti, mutta en ole dominoiva tai alistuva
En ole narsisti, enkä myöskään dominoiva tai alistuva

Kirjoittaja Aihe: Tämä kysymys paljastaa narsistin  (Luettu 9149 kertaa)

Norja

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #30 : 01.05.2015, 00:18 »
Ilman aurinkolasien varjoa ei fanit rakkauttaan tarjoa.
<3 faneilleni

-katy-

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #31 : 01.05.2015, 01:14 »
En välttämättä haluaisi tätä paljastaa,mutta menkööt vappupäivänaamarin piikkiin. Jostain oudosta syystä tarkkailen itseäni tai kysyn liki päivittäin itseltäni, että olenko sekaisin tai jotenkin sairas. Voi olla,että kaiken järjen mukaan mun pitäisi olla lataamossa. Vielä en ole tajunnut itseäni hulluksi tai narsistiseksi luonnehäiriöiseksi, eikä kukaan ole moista diagnoosia keksinyt antaa. Jospa olen niin ovela että huijaan itseäni ja kaikkia, joiden kanssa olen tekemisissä
 :)) C:-) >:D

Blondie77

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 889
  • Horotin - löytyy leluosastolta
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #32 : 01.05.2015, 08:49 »
Mutta kun monet niistä tunnusmerkeistä täyttyy kerta toisensa jälkeen, säännönmukaisesti ja ihminen saa otteeseensa ja ajaa sinut suohon imien kaikki voimasi syytöksillä ja marttyyriydella, pelaamalla mielelläsi... ja kun siitä pääsee irti, tajuaa miten helvetin onnekas sitä oli, että siihen ei mennyt enää yhtäkään päivää enempää.

Juuri näin... Itse seurasin siskoni taistelua n. 30 vuotisessa avioliitossa ja vaikka ero tuli ja siskoni uskalsi viimein lähteä niin puristusote on edelleen.. Tämä narsisti ei ikinä myöntäisi narsismiaan..

Itse tapailin erästä ihmistä 8 kuukautta ja kävin kaikki mahdolliset tunteet sinä aikana kunnes oma pää sanoi etten voi tätä leikkiä jatkaa.. Onneksi näin.. Tämä henkilö taas myönsi narsisminsa..

En missään nimessä yhdy Guide-Masterin vastakkainasetteluun.. Narsisteja on sekä miehissä että naisissa, eikä pelkkä kuuntelemattomuus ja "ymmärtämättömyys" vielä ketään narsistiksi tee.. Kommunkointi vaan on välillä haastava taiteenlaji  ;D

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #33 : 01.05.2015, 17:12 »
Mutta kun monet niistä tunnusmerkeistä täyttyy kerta toisensa jälkeen, säännönmukaisesti ja ihminen saa otteeseensa ja ajaa sinut suohon imien kaikki voimasi syytöksillä ja marttyyriydella, pelaamalla mielelläsi... ja kun siitä pääsee irti, tajuaa miten helvetin onnekas sitä oli, että siihen ei mennyt enää yhtäkään päivää enempää.

Juuri näin... Itse seurasin siskoni taistelua n. 30 vuotisessa avioliitossa ja vaikka ero tuli ja siskoni uskalsi viimein lähteä niin puristusote on edelleen.. Tämä narsisti ei ikinä myöntäisi narsismiaan..

Itse tapailin erästä ihmistä 8 kuukautta ja kävin kaikki mahdolliset tunteet sinä aikana kunnes oma pää sanoi etten voi tätä leikkiä jatkaa.. Onneksi näin.. Tämä henkilö taas myönsi narsisminsa..

En missään nimessä yhdy Guide-Masterin vastakkainasetteluun.. Narsisteja on sekä miehissä että naisissa, eikä pelkkä kuuntelemattomuus ja "ymmärtämättömyys" vielä ketään narsistiksi tee.. Kommunkointi vaan on välillä haastava taiteenlaji  ;D
Kommunikoinnissa kuunteleminen on se haastava osuus, sillä silloin joudutaan poistumaan omista asioista ja keskitytään toisen asioihin☺

Mei

Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #34 : 03.05.2015, 16:38 »
Kommunikoinnissa kuunteleminen on se haastava osuus, sillä silloin joudutaan poistumaan omista asioista ja keskitytään toisen asioihin☺
Toisille taas kuunteleminen ja myötäeläminen on se helppo juttu ja itsensä avoin ilmaiseminen vaikeaa.

jari-o

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #35 : 03.05.2015, 21:41 »
Joku psykiatri hiljattain sanoi, että ihmiset sekoittavat keskenään narsistin ja psykopaatin.
Psykopaatti on epäsosiaalinen ihminen, joka ei halua tai pysty luomaan ystävyyssuhteita muiden ihmisten kanssa. Hän on välinpitämätön toisten ihmisten tunteista. Helposti kiivastuva ja vähät välittää yhteiskunnan säännöistä ja normeista, eikä myönnä koskaan tehneensä mitään väärää.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #36 : 03.05.2015, 22:13 »
Sinänsä jännä, ja ikävä, miten irrallisesti aina narsismia käsitellään. Tässäkin keskustelussa. Okei, aloitus oli vain "tunnistamisesta"...silti.
En aivan tajua mitä iloa on siitä että voi demonisoida aina jonkin ominaisuuden. Siihen luonnollisesti kuuluu sen ulkoistaminen itsestä. Auttaa varmaan lisäksi jos sen ulkoistaa mielellään fyysisin ulkoisin merkein vaikka kokonaan toiseen sukupuoleen kuin omansa. Menemättä sen pidemmälle siihenkään mitä sellainen taas voi kertoa ihmisestä...

Kannattaisi ehkä, jos joutuu törmäyskurssille narsistin kanssa, kääntää se katse kuitenkin ennenkaikkea itseen. Joku jo sanoi että kaikkiin ei narsisti voi purra. Eli vasteita löytyy sitten myös aina itsestä. Toki on kivampi etsiä aina selkeä syyllinen (muualta) mutta oman itsen kannalta kandeis silti tovi fundeerata miksi lankesi. Ja jos on syntynyt narsistin lapseksi niin se on oikeasti traagista (silloin voi olla trpeen selvitellä asiantuntijan kanssa mitä siitä on saattanut seurata omaan mieleen ja elämään).

Eiköpä paras keino tunnistaa narsisti ole katsoa hänen lähiympäristönsä ihmisiä. Ja herkin syy taas joutua uhriksi jos ei oma itse- ja omanarvontunto ole kohdillaan. Kaikki me tarvitsemme positiivista ja kannustavaa peilausta voidaksemme hyvin mutta joidenkin peilaus vain voi olla fataalimpaa ja vahingoittavampaa (vaikka se juuri siltä suurimmalta nannalta vaikuttaakin, ainakin aluksi, ja sitten aina kun yritämme ottaa etäisyyttä - jep; been there too).

Ja ei, tämä ei ollut mikää puolustus narsismille ja naristeille. Mutta vaikka kaiketi ei aivan selvää ole onko muullakin merkitystä (geenit, prenataaliympäristö) kuin kasvuympäristöllä epäterveen narsismin synnyssä, niin ainakin on selvää että jos jopa psykopaatti voi hyvällä kasvuympäristöllä selvitä kelpo kansalaiseksi, joka ei murskaa muita ihmisiä, niin varmasti paljon vaikuttaa varhainen vuorovaikutus siihen minkälaiseksi ihminen kehittyy narsistisuuden suhteen.
Narsistilla on jotakin mennyt pieleen jo todella varhain. Joku ei ole ollut riittävä hoivassaan (kyllä, yleensä äiti, ja ei; hän ei välttämättä ole ollut itse narsisti, on muitakin syitä miksi kaikki ei aina vain mene kuin strömsössä kaikkien kohdalla).

Eli vaikken kuuluta sen kummempaa hyysäilyä tai ymmärrystä narsismille (sille ei-toivotulle, tuhoavalle) niin ehkä kuitenkin jotakin enemmän kuin ulkoistamista ja demonisointia. Ihan tervettä ihmisyyttä ei ole sellainen(kaan). 

Boo

  • Vieras
Vs: Tämä kysymys paljastaa narsistin
« Vastaus #37 : 04.05.2015, 07:49 »
Itse tutkimus muuten löytyy osoitteesta http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0103469

Mittarin toimivuudesta:
Lainaus
We recognize that some readers may be skeptical about whether simply asking people if they are narcissistic is an appropriate measure of narcissism, given that narcissism is associated with a host of defensive processes. Are people really aware of their own levels of narcissism? We would argue that, based on the evidence from the current studies, people who are willing to admit that they are relatively more narcissistic than others, actually are. This is in line with prior research finding that high narcissism scorers (on the NPI) were aware that they were more arrogant, condescending, argumentative, critical, and prone to bragging than low scorers.

Mittarin käytöstä:
Lainaus
Thus, we believe that this single item measure should only be used when it would be difficult or impossible to include a longer narcissism scale. For example, single-item scales can be useful for studies in which every single question counts in terms of time or participant attention levels (e.g. online studies, large nationally representative surveys, field studies in which a single page on a clipboard is an ideal survey length). In addition, this measure might be useful when using interactive electronic data collection techniques such as text messaging, EMA, or smartphone surveys, in which each number or response given takes effort for participants. Yet, in typical laboratory settings, we recommend the use of longer narcissism scales.

Eli ei tämä mittari tietenkään paras ole, mutta ilmeisesti tarpeeksi hyvä käytettäväksi silloin kun laajempi ei sovi. Kenties esimerkiksi tässä tapauksessa. :)

Metkaa kuitenkin, että 7 prosenttia 117 vastaajasta on nyt ilmoittautunut narsistiksi. Yleisesti kai ajatellaan, että narsistien määrä on prosentin luokkaa väestöstä. Ehkä jengi klikkailee näin foorumilla vähän vitsillä itseään narsistiksi kun kyseessä ei kuitenkaan ole ns. oikea tutkimus. Tai ehkä suomen kielessä sanan narsismi merkitys on vähemmän sairaalloiseen narsismiin liittyvä samalla kun siihen sekoitetaan myös muita persoonallisuushäiriöitä. Tai ehkä tuo on vaan huono tapa mitata tota...
« Viimeksi muokattu: 05.05.2015, 21:58 kirjoittanut Boo »